Gourami Lalia (vrouw) word non stop opgejaagd / gebeten


F

Fluo

Guest
Ik heb sinds een 4 dagen 2 gourami's in de tank een mannetje en een vrouwtje

het is de Gourami Lalia
het mannetje is wildkleur en het vrouwtje is cobalt, het zijn dus wel beide Lalia's

nou snap ik dat ze moesten wennen en dat ging goed maar nu ze beiden gewend zijn is het mannetje de hele tijd het vrouwtje aan het opjagen / happen naar haar.
telkens als het vrouwtje naar boven wil om lucht te happen komt het mannetje vanuit de drijfplanten (andere kant aquarium) vol gas op haar af en dwingt haar weer naar beneden.

ik heb dit nu 2 dagen aan zitten kijken maar dit word een zielige vertoning
het vrouwtje verblijft dus 99% van de tijd op de bodem (wel zwemmen) en schuilt veel achter de planten
ook begint ze steeds sneller te ademen (geeuwen)
het mannetje voelt zich prima en is druk bezig onder de drijfplanten, hij is echter geen nest aan het bouwen ofzo.

wat kan ik het beste doen?
een harem nemen? dus nog 1 a 2 vrouwtjes erbij?
 
of de temperatuur te hoog , continue paarmodus?
 
Heb je een foto van de vissen want soms blijken het toch 2 mannen te zijn.

ik zal zo eens een foto maken maar ik weet voor 90% zeker dat het een vrouw en man is
het vrouwtje is namelijk kleiner, dikker, en meer flets in kleur
het mannetje is slank, langer, veel meer kleur

of de temperatuur te hoog , continue paarmodus?

de temp in mijn bak is nu 25 graden (de heater staat op 24) maar het is lekker weer .. de max temp in mijn bak word zo'n 26 graden als het echt warm is.
 
Vrouwtje
IMG_1186.JPG


Mannetje
IMG_1188.JPG
 
de temp in mijn bak is nu 25 graden (de heater staat op 24) maar het is lekker weer .. de max temp in mijn bak word zo'n 26 graden als het echt warm is.
Op die temperatuur gaan ze in paar-modus, mag rustig naar 22/23 graden worden afgesteld.
 
Op die temperatuur gaan ze in paar-modus, mag rustig naar 22/23 graden worden afgesteld.

Ai, ik heb meteen me heater op 22,5 gezet
alleen met dit lekkere weer zal de temp niet snel dalen en rond de 24/25 blijven hangen
dus met deze temperaturen blijven ze vechten dus

dan weet ik in ieder geval wat er aan de hand is, dan hoop ik dat het vrouwtje toch een beetje rust kan vinden tot de temp weer een beetje daalt.
ik doe normaal me bak open met warm weer maar ik had gelezen dat je dat met gourami niet moet doen ivm het ademen aan het opervlakte

ps. ik ben nu bezig met een waterwissel dus ik voeg iets kouder water toe.. dan koelt die bak ook iets af (1 graden koeler)
 
ik doe normaal me bak open met warm weer maar ik had gelezen dat je dat met gourami niet moet doen ivm het ademen aan het opervlakte

Dat kan wel zolang de temp buiten de bak ongeveer gelijk is aan het water.
 
Het gaat erom dat de vis geen lucht inademt die veel kouder is dan de temp in de bak want daar kunnen ze slecht tegen en dat kan problemen geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
UPDATE :

het vrouwtje bleef maar opgejaagd worden.. en met deze hitte krijg ik de temp niet laag genoeg
oplossing is : 2 vrouwtjes erbij gekocht.. gaat helemaal prima.. t mannetje is ineens veel rustiger en jaagt nu op 3 ipv 1

en altijd mooi nog 2 goerami erbij :giggle:
 
UPDATE :

het vrouwtje bleef maar opgejaagd worden.. en met deze hitte krijg ik de temp niet laag genoeg
oplossing is : 2 vrouwtjes erbij gekocht.. gaat helemaal prima.. t mannetje is ineens veel rustiger en jaagt nu op 3 ipv 1

en altijd mooi nog 2 goerami erbij :giggle:
de stress wordt verdeeld nu he
wel zien dat hij toch niet op een specifiek vrouwtje blijft jagen
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
wel zien dat hij toch niet op een specifiek vrouwtje blijft jagen


heb het 1 dag aangekeken en hij doet ze alle 3 een plezier met zijn haantjes gedrag :p
het eerste vrouwtje zwemt nu eindelijk ook waar ze hoort en niet alleen maar op de grond tussen de planten

de 3 vrouwtjes gaan trouwens prima met elkaar al heb ik het idee dat vrouwtje nr1 de baas is
 

Terug
Bovenaan