Goudvissen onderhoud


L

Lars357

Guest
Dus om het verhaal te beginnen: Voor kerst kreeg ik een aquarium van 15L zonder decoratie, filter of vissen, waardoor ik dus graag van start wou gaan om dit aan te kopen. Eenmaal in de winkel kreeg ik de info dat in zo'n aquarium toch zeker 5 goudvissen konden (inclusief decoratie: 2 nepplanten en een duikershelm). Om zeker te zijn heb ik toch gekozen om slechts 4 goudvissen aan te kopen. Wat mij toen niet werd gezegd, was dat 1 goudvis toch zeker 50L nodig heeft en dat het beter is om eerst 3 tot 4 weken het aquarium te laten indraaien voor de nitrietwaarden. Ik had zelfs gevraagd aan de verkoopster of het slim was die vissen nu al aan te kopen of beter te wachten, maar die vertelde mij dat ik die zeker al mee kon nemen. Dus conclusie: ik heb 4 goudvissen in 15L water met een filter (die werkt tussen 5 en 20L). Nu merk ik dat mijn vissen af en toe naar lucht happen aan het oppervlak. Ik probeer nu dagelijks een deel van het water te verversen en soms haal ik water uit het aquarium en giet ik het op een bepaalde hoogte terug (had gelezen dat dit tijdelijk kon helpen om zuurstof in het water te krijgen. Voor alle duidelijkheid kan ik geen andere aquarium aankopen aangezien dit een cadeau was van mijn ouders, maar wil ik toch voorkomen dat mijn vissen sterven. Zijn er van jullie uit tips die ik kan gebruiken? Zelf dacht ik om eventueel een zuurstofpomp aan te kopen en die overdag aan te leggen (aangezien het op mijn slaapkamer staat zou ik het afleggen om lawaai tegen te gaan). Alvast bedankt voor jullie antwoord.
 
Voor alle duidelijkheid kan ik geen andere aquarium aankopen aangezien dit een cadeau was van mijn ouders, maar wil ik toch voorkomen dat mijn vissen sterven.

1 oplossing: breng de vissen terug naar de shop.
Anders loopt het geheid fout en zit je binnen de kortste keren met dode en stervende vissen.

En in een 15 liter bakje kan je eigenlijk zelfs geen vissen houden.

Vermoedelijk niet wat je wou horen maar het is gewoon de realiteit.
 
Ik ga met Willem mee en ik zou ze ook terugbrengen en ze wijzen op de slechte voorlichting. In zo n bakje kun je beter leuke garnaaltjes houden maar voor vissen is dit niks en dat gaat veel ellende opleveren straks.
Als de verkoper een beetje fatsoen heeft dan neemt die ze (hopelijk) terug.
 
Helemaal eens met de 2 bovenstaande posten.
Breng ze terug en je voorkomt dierenleed en leed bij jezelf als je de vissen langzaamaan ziet dood gaan, garnalen kan prima.
 
Klinkt bijna als dierenmishandeling, laat de goudvisliefhebbers dit maar niet lezen hier.
kortom, zsm retour winkel.
 
Is idd niet wat ik wou horen, maar zal het eens bespreken met mijn ouders hoe we dit best naar de winkel brengen. Bedankt voor jullie antwoord
 
Dus om het verhaal te beginnen: Voor kerst kreeg ik een aquarium van 15L zonder decoratie, filter of vissen, waardoor ik dus graag van start wou gaan om dit aan te kopen. Eenmaal in de winkel kreeg ik de info dat in zo'n aquarium toch zeker 5 goudvissen konden (inclusief decoratie: 2 nepplanten en een duikershelm). Om zeker te zijn heb ik toch gekozen om slechts 4 goudvissen aan te kopen. Wat mij toen niet werd gezegd, was dat 1 goudvis toch zeker 50L nodig heeft en dat het beter is om eerst 3 tot 4 weken het aquarium te laten indraaien voor de nitrietwaarden. Ik had zelfs gevraagd aan de verkoopster of het slim was die vissen nu al aan te kopen of beter te wachten, maar die vertelde mij dat ik die zeker al mee kon nemen. Dus conclusie: ik heb 4 goudvissen in 15L water met een filter (die werkt tussen 5 en 20L). Nu merk ik dat mijn vissen af en toe naar lucht happen aan het oppervlak. Ik probeer nu dagelijks een deel van het water te verversen en soms haal ik water uit het aquarium en giet ik het op een bepaalde hoogte terug (had gelezen dat dit tijdelijk kon helpen om zuurstof in het water te krijgen. Voor alle duidelijkheid kan ik geen andere aquarium aankopen aangezien dit een cadeau was van mijn ouders, maar wil ik toch voorkomen dat mijn vissen sterven. Zijn er van jullie uit tips die ik kan gebruiken? Zelf dacht ik om eventueel een zuurstofpomp aan te kopen en die overdag aan te leggen (aangezien het op mijn slaapkamer staat zou ik het afleggen om lawaai tegen te gaan). Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Is idd niet wat ik wou horen, maar zal het eens bespreken met mijn ouders hoe we dit best naar de winkel brengen. Bedankt voor jullie antwoord
Helaas is het met de kennis van verkopers in de dierenwinkel doorgaans droevig gesteld. Gelukkig vallen dierenwinkels onder de essentiele winkels en zijn ze nu open.

Mijn tip: laat je ouders dit topic lezen en ga zsm naar de winkel terug met die goudvissen. Ga je ondertussen orienteren op herinrichting van dit bakje, je kunt hier namelijk wel goed garnalen in houden. Daar kun je je op dit forum prima over inlezen. Je kunt filterzand op de bodem doen, een garnalenflat, een mosbal en plantjes kopen en de boel in laten draaien. Als alles goed is ingedraaid kun je op zoek gaan naar een leuke, kleurrijke soort garnalen. Zo houd je je bakje, en kun je je ouders straks verblijden met mooie foto's van de bewoners.
 
Ok dus in tussentijd zou ik de 2 grootste goudvissen in een plastieken bak plaatsen (na uitkuisen zonder zeep natuurlijk). Ik heb slechts 1 filter, zou dit dan een goede oplossing zijn? Ik kan namelijk pas maandag naar de winkel gaan...
 
Dit filter is sowieso veel te klein voor goudvissen, maar de grootste twee tijdelijk in een flinke curverbox ( of een speciekuip ) plaatsen kan wel. Je moet dan alleen wel dagelijks minstens 50 % van het water verversen. Goudvissen zijn in de aquariumwereld een verhaal apart. Ze vervuilen namelijk meer dan andere soorten. Door ontlasting en urine ontstaan er hoge ammoniak- en nitrietwaarden in het water. Ze zwemmen als het ware in hun eigen WC. Hieronder een paar links met uitleg:




Ik hoop dat je deze situatie heel snel kunt oplossen.
 
Nog een vraagje: Ik heb de vissen nu in een grotere curverbox geplaatst (30L), maar heel af en toe happen ze naar lucht, is dit normaal?
 
Heb je toevallig ook ergens een pompje met luchtsteentje, of zuurstofplantje bij je bak gekregen? Vissen halen met hun kieuwen zuurstof uit het water. Zuurstof komt in het water door met een luchtsteenje het water in beweging te brengen, of waterpest in je bak te leggen. Vers water direct uit de kraan is ook zuurstofrijker. Staat het al even, en hebben de vissen er al in gepoept en geplast, dan gaat het zuurstofgehalte omlaag en de ammoniak/ nitriet omhoog. Na een poosje krijgen de vissen het benauwd. Dus nu moet je iedere dag zeker de helft verversen om de vissen in leven te houden.
 
Ik heb mijn filter er bij gedaan en het is kraantjeswater dat er nog maar even staat. Daarom vind ik het vooral raar dat er nu al naar lucht gehapt wordt, aangezien er toch wel veel zuurstof in moet zitten nu, dus van een hoge nitrietwaarde kan normaal geen sprake zijn.
 
Houd ze gewoon goed in de gaten, niet te veel voeren, dagelijks verversen. Kijk of de rugvin overeind blijft staan, dat is een goede "barometer".
 
Het kraantjes water zo koud uit de kraan? Temperatuur wel een beetje gelijk houden anders shock.
 
Ik vul zelf bij met water wat niet te koud, maar ook niet te warm is ( te warm heeft ook minder zuurstof), ik blijf met de hand checken. Als de temperatuurwisseingen te groot zijn, kan de weerstand omlaag gaan, en kunnen ze ziek worden.
 

Terug
Bovenaan