Goudvissen en tropische vissen samenvoegen?


S

ShirleyJ

Guest
Beste forumleden,

Ik ben (sinds 1 minuut geleden) lid geworden van dit forum. Dus alvast mijn excuses als ik dit bericht niet in de juiste rubriek heb geplaatst.

Momenteel heb ik bij mijn moeder thuis een 20 liter aquariumbak staan, voor mijn 2 goudvissen, omdat ik het zielig vond om ze in een kom te stoppen. En omdat ik Platy's ook zo leuk vond, heb ik die er ook bijgezet. De watertemperatuur heb ik omhoog gezet tot zo'n 22 a 23 graden.

Nu woon ik sinds 2 weken samen en willen we graag een groter aquarium, omdat de goudvissen enorm groeien! Zo groot dat ik het zielig voor ze vind en ik ze zo snel mogelijk in een groter aquarium wil zetten. En daarbij zouden we graag andere vissen willen toevoegen zoals (nog meer) Platy's, Kardinaal tetra's, guppies. Zeker omdat mijn vriend altijd een aquarium heeft gehad met tropische vissen. Nu zijn we gister naar een groot dierspeciaalwinkel gegaan om te kijken naar aquaria en informatie in te winnen over grind, planten en welke vissen we bij het liefdeskoppel (de twee goudvissen) kunnen voegen.

Nu kregen we daar te horen dat het niet verstandig is om andere vissen bij goudvissen toe te voegen, aangezien goudvissen per dag 3 maal hun eigen lichaamsgewicht uitpoepen en hierdoor het water snel vervuild wordt. Nu vinden de goudvissen dat niet erg, maar andere vissen vinden dit niet leuk. Dus nu weten we niet echt wat we moeten doen. De goudvissen moeten in ieder geval in een grotere bak, maar om nou een bak van 125 liter voor 2 goudvissen aan te schaffen. En ik wil de 2 goudvissen ook niet weg doen, omdat ik het liefdeskoppel zo leuk vind (zwemmen de gehele dag rondjes om elkaar heen).

Dus vandaar mijn vraag: Heeft iemand ervaring of goudvissen wel of niet met andere vissen samen kunnen? Ik weet namelijk niet meer wat ik moet doen.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hallo Shirly welkom hier.
Je merkt nu al hoe hard de goudvissen groeien en ze kunnen uiteindelijk rond de 30cm worden en zelfs nog groter.
Goudvissen horen niet met tropische vissen en eigenlijk zelfs niet in een aquarium thuis...
 
Ten eerste: welkom op het forum! Een goed idee om een groter aquarium aan te schaffen voor je goudvissen. Dat is inderdaad nodig, omdat goudvissen snel misvormen in een te kleine omgeving. Ik spreek uit ervaring, goudvissen van iemand overgenomen en uiteindelijk gestorven vanwege de misvormingen.
Ik zelf heb geen ervaring van het samenvoegen van goudvissen en tropische vissen, maar heb er genoeg over gelezen en de conclusie was altijd dat het niet mogelijk was.
De gebruiker op dit forum genaamd Jones heeft veel verstand van goudvissen weet ik en kan je hopelijk meer vertellen. Succes!
 
Welkom op het forum

Ten eerste, ik ben niet een goudvissen expert, maar daar zijn er hier wel een paar van.

Over je vraag:

Goudvissen zijn koudwater dieren. En daar houdt je dus het beste geen (sub) tropische soorten bij. Verder zijn (afhankelijk van wat je precies voor soorten hebt) goudvissen eigenlijk alleen geschikt voor in een vijver vanwege de lengte die ze kunnen bereiken.
Volgens mij is de stelregel minimaal 50 liter PER vis, en een minimale baklengte van 1m tot 1m20. Indien ze te klein worden gezet vergroeien de vissen en wordt hun leven een lijdensweg. Het fabeltje dat ze zich aanpassen aan de bak gaat dus niet op, ze groeien aan de buitenkant niet, maar aan de binnenkant wel waardoor ze helemaal vergroeien en verminken.

En, zoals je zegt, goudvissen zijn aardige vervuilers, dus regelmatig een groot gedeelte van het aquariumwater verversen is aan te raden.

Voor de preciese uitleg misschien even wachten op onze goudvis experts :)
 
Hoi Shirley,
Welkom op het forum!

Goed van je dat je een groter aquarium wilt, 20 liter is namelijk wel heel erg klein en eigenlijk meer geschikt voor garnaaltjes ofzo.

Heb je goudvissen of sluierstaarten? Goudvissen zijn echt het beste af in een vijver. Ze worden veel te groot voor de normale aquaria, goudvissen kunnen 30/40cm worden en zoals je zelf al weet ze vervuilen heel veel. Sluierstaarten kunnen wel in een aquarium, maar ook voor hun moet een aquarium groot zijn, het beste is ong. 120cm en minstens 50liter water per vis.
Lees anders het artikel in dit topic eens (pagina 2, bericht 1133452)
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 989&page=2

In dat artikel kun je ook wat lezen over medebewoners voor sluiers.
 
Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Eerlijk gezegd ben ik me rot geschrokken. Zeker het verhaal over de misvormingen. Eigenlijk kan ik deze goudvissen, ondanks mijn goede bedoelingen, geen goed thuis bij mij geven.

Misschien klinkt het raar, maar vind het heel moeilijk om deze goudvissen weg te doen en hen een beter thuis te geven. Ik ben altijd gewend om dieren tot het einde bij me te houden, of dit nu een kat of een goudvis is, maar ik wil niet dat ze lijden door mijn ego�sme. En het is duidelijk dat ze dat nu wel doen.

Ik heb deze reacties besproken met m'n vriend en hij zei direct dat zijn goede vriend een grote vijver heeft, met hierin goudvissen. Maar er komen gelijk een hoop vragen bij me op. Zoals: kunnen mijn (redelijk) kleine vissen bij de grote goudvissen? Of zijn ze dan levend voer voor de grote? Daarnaast zijn mijn goudvissen een liefdeskoppeltje, altijd bij elkaar, is het dan niet zielig om ze in een grote vijver te plaatsen? Blijven ze dan wel bij elkaar? En momenteel zitten ze verwarmd, kunnen ze dan wel in een (koude) vijver geplaatst worden?
 
Btw, het vrouwtje is een normale goudvis en het mannetje is een komeetstaart (is me verteld).
 
Hee.

Mijn vrouwmens had ook goudvissen in een 20l bakje. Ik heb toen een 60cm voor haar gekocht om de winter Door te komen en daarna zijn ze naar buiten gegaan. Ze zitten hier ergens in de buurt bij hele vriendelijke mensen die nog af en toe foto's sturen.

Mijn vriendin heeft nu geen vissen meer maar vind garnaaltjes wel eh leuk
De 20l staat er nog steeds een kan daar voor dus ook gebruikt worden.

Je vis kan nu gewoon nat buiten. Grote goudvissen zullen jouw vissen niet opeten.

Mvg Jorrit
 
Heel goed dat je ze in een vijver onderbrnegen kan maar waarschijnlijk is het beter dat van het viirjaar te doen maar je kunt ze prima overwinteren in een flinke bak hoor bv een speciekuip of zo een grote plastic bak die te tegenwoordig overal en nergens kan kopen.
 
Nee hoor. Het is lang warm geweest dus het vijverwater zal nog niet ver afgekoeld zijn. Het is wel zaak om er de tijd voor te nemen om ze aan het koudere water te laten wennen. Dus eerst de verwarming eruit (waarom zit die erin?) en als je de vissen overzet ze in bijv. een emmer met een laagje van hun eigen water doen (zodat ze net onder zijn). Vervolgens voeg je iedere 15. min. een liter vijverwater toe (de eerste keer een halve liter) tot de emmer vol is. Daarna kunnen ze in de vijver.

Goudvissen zijn grote vervuilers, maar 3x hun eigen lichaamsgewicht per dag uitpoepen is wel erg overdreven. 5% zou misschien kunnen. ;)
 
ShirleyJ zei:
De watertemperatuur heb ik omhoog gezet tot zo'n 22 a 23 graden.



De goudvissen moeten in ieder geval in een grotere bak, maar om nou een bak van 125 liter voor 2 goudvissen aan te schaffen. En ik wil de 2 goudvissen ook niet weg doen, omdat ik het liefdeskoppel zo leuk vind (zwemmen de gehele dag rondjes om elkaar heen).
Als de watertemperatuur zo hoog is dan wordt overwennen naar een graad of 10 nog een heelgedoe. Ik vraag me af of de overgang niet te groot is.

Goudvissen moet je niet vermenselijken een goudvis voelt geen gevoelens als liefde.

Als het 2 gewone Goudvissen zijn en je ze niet in een vijver wil zetten dan moet je uitkijken naar een bak van 3 meter x 60x60. Goudvissen vragen de ruimte.

Ze kunnen nog groter worden dan deze.
giant-fish.jpg
 

Terug
Bovenaan