Goudvissen “bang” van LED verlichting


minkedezeeuw

Member
Lid geworden
21 december 2021
Berichten
10
Leeftijd
22
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren spontaan de beslissing genomen om 2 vissen op te halen die voor de dood voorgeschreven ware. (Zie foto van vissen in vieze kom :( ) Ik ben langs de dierenwinkel gegaan, heb een aquarium gekocht (20L, ik weet eigenlijk te klein), grind en plantjes. Het aquarium heeft LED verlichting, een filter, temperatuurmeter. Ik heb de vissen 1 uur laten wennen in het aquarium en toen losgelaten. Ik weet dat ze in hun vorige situatie ernstig zuurstoftekort hebben gehad en naar lucht hapte. In mijn aquarium zwommen ze direct naar beneden en hebben eigenlijk de hele dag met zijn 2e in 1 hoek gezeten(ook niet eten). Ze zwemden dus eigenlijk helemaal niet. Vannacht heb ik de verlicthing uit gezet en vannochtond weer aan. De vissen zwommen weer de hele dag niet. Toen ik net de verlichting uit ging doen begonnen ze gelijk rond te zwemmen. En gingen ze wel eten. Het is dus nu heel duidelijk te zien dat de vissen zonder de LED verlichting normaal gedrag vertonen maar met de lamp aan niet meer rond zwemmen. Wat is het beste om te doen? De LED verlichting helemaal uit laten? Ze laten wennen? Ik heb helemaal geen verstand van vissen maar wil het zo fijn mogelijk voor ze maken, dus hulp is welkom.
 

Bijlagen

  • 79CE2DC7-53D8-465E-8931-18377F136A8C.jpeg
    79CE2DC7-53D8-465E-8931-18377F136A8C.jpeg
    161 KB · Weergaven: 232
  • 10E21F59-12B5-49D8-8237-73DC3C4AD602.jpeg
    10E21F59-12B5-49D8-8237-73DC3C4AD602.jpeg
    186 KB · Weergaven: 154
  • 728D798A-4BE4-42A8-B31D-73520CCB7183.jpeg
    728D798A-4BE4-42A8-B31D-73520CCB7183.jpeg
    88.5 KB · Weergaven: 177
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren spontaan de beslissing genomen om 2 vissen op te halen die voor de dood voorgeschreven ware. (Zie foto van vissen in vieze kom :( ) Ik ben langs de dierenwinkel gegaan, heb een aquarium gekocht (20L, ik weet eigenlijk te klein), grind en plantjes.
Nu nog iets doen met deze wetenschap gezien ze onderstaand formaat worden
goudvismannetje.jpg
 
Ja Nicolien, zoals ik al zei hebben ze nu een te kleine tank. Dit word in de toekomst gefixt. Maar voor nu zou ik graag antwoord krijgen op mijn vraag over de LED verlichting. Als je daar nuttige info over hebt hoor ik het graag.
 
Ik zou de waterpest uit het grind trekken en laten drijven zodat het licht wat gedempt word, misschien een bosje erbij. Ook zou ik het water blijven testen aangezien je denk ik een heel nieuw filter hebt ook? Meestal krijg je na een week of 2 een nitrietpiek en dat kan de vissen fataal worden.
Ook vinden goudvissen zand veel fijner omdat ze daar nog wel eens hun kieuwen mee spoelen.
Dus:
Drijfplanten tegen het felle licht. (waterpest, kroos, kikkerbeet)
Goed je waterwaardes in de gaten houden en zo nodig water verversen.
Liever zand als bodem.
Zo snel mogelijk een groot aquarium aanschaffen(met de nadruk op groot. Minimaal 1 meter en 50 liter per vis)

Je intenties zijn hartstikke goed! Dat is al heel fijn, veel succes en plezier met de visjes.


*Kijk voor een groot aquarium eens op marktplaats.
Oh en goudvissen staan er wel om bekend planteneters te zijn.

@Barwaz nog wat tips?
 
Wow, wat een ranzige vaas was dat. Goede reddingsactie zeg, alles is beter dan dat. Gelukkig duurt het nog even voor ze zo groot zijn he. Succes!
 
Als die vaas huns standaard omgeving was geloof ik best dat ze aan meer licht moeten wennen .
Probeer het over een weekje nogmaals met de ledlamp.

je kan hem ook wat dimmen door er iets op te plakken dat wel doorzichtig is maar niet zo helder als glas.
 
Hmm met afplakken zou ik toch even uitkijken. Er was laatst een topic over, ik zal het even voor je opzoeken @minkedezeeuw
 
Reactie 120 is een tip met bakpapier.

In ieder geval niet gaan afplakken met tape ofzo, je zou er pvc omheen kunnen doen. Daar kan je dan eventueel graatjes in boren voor wat natuurlijke verdeling.
 
@Thdo hoi,
Bedankt voor al je handige tips! Hier kom ik een stuk verder mee. Ik ga ermee aan de slag met. Bedankt voor de hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dat kun je met recht een reddingsactie noemen! Maar nu verder… ik heb hier in ieder geval een link voor je die van pas kan komen:


Ik heb zelf een 200 l bak met 3 Sluierstaarte en 1 Ancistrus. Als je mijn eigen Goudvisavonturen bekijkt zie je hoe snel ze kunnen groeien. Op Marktplaats kun je vaak veel materiaal voor een zacht prijsje aanschaffen. Succes!
 
Alle respect met alle goede bedoelingen van je. Maar end of the road is dit ook een weg naar een langzame dood. Een goudvis blijft niet 1 jaar klein. Het groeit elke dag. Dus moet ruimte hebben.

Maar op je verhaal led te komen. Wellicht te fel. Miss indd waterpest los erin of met dempers dimmers ofso werken.

Maar ik zou mijn aandacht eerder aan huisvesting geven dan led nu...
 
@minkedezeeuw Hele grote hulde voor wat je voor deze visjes gedaan hebt!

Over de verlichting. Die is alleen echt relevant voor je plantengroei. Die mag je uit laten. Wat je kan doen is de drie zijden van de bak (zijkanten en achterkant) even afplakken met iets donkers. Vuilniszak, theedoek, maar iets om ze een beschut gevoel te geven. Geef het even wat tijd, de vissen hebben net een trauma achter de rug en moeten even bijkomen van alle hectiek. Dan bouw je morgen even op met licht in de bak. In de middag even twee uurtjes aan, dan weer uit. Volgende dag 3. Etc. Niet te wild bewegen dichtbij de bak, je sluiers zullen je gaan herkennen en aan je wennen en als ze eenmaal door hebben dat je ze eten geeft ook enorm veel van je houden. Komt goed!

@Barwaz nog wat tips?
Heb ik! Het wordt even veel info vrees ik ;).

Even zorgen dat je op korte termijn twee dingen aan schaft: allereerst druppeltests zodat je kan meten hoe het in je bak zit met ammoniak, nitriet, en nitraat. En een zakje zeoliet. Verwijs ik gelijk graag even door aan de link van @Giebeltje over de stikstofcyclus (daar heeft ze mij zelf ook super mee geholpen), wat gaat over wat er in je filter gebeurt en hoe ammomiak (wat je vissen uitstoten) wordt omgezet naar nitriet en dan nitraat door je filterbacteriën.

Die filterbacteriën in je filter houden het water gezond (in principe zwemmen je vissen altijd in hun eigen rioolwater). Maar die bacteriecultuur heeft tijd nodig om te groeien en is er nu dus nog net. Dus wat ik de komende dagen zeker zou doen is zorgen dat je veel en vaak water ververst en ook kan meten op ammoniak (NH4), nitriet (NO2) en nitraat (NO3), zodat je kunt meten hoe snel je water vervuilt en of je dus het water moet verversen.

Verversen kun je het beste doen door het aquarium tot zo ver leeg te halen dat je vissen net onder water staan, en dan vers water aan te vullen wat op ongeveer dezelfde temperatuur is als het water wat in de bak zit. Water rustig terug de bak in laten lopen, op 20L misschien even handmatig met een kleinere mok uit je emmer terug in scheppen of iets dergelijks.

Wat betreft de waterwaarden moeten NH4 en NO2 altijd 0 zijn. Nitraat mag wat opbouwen. Meet je nitraat, dan betekent dat automatisch ook dat je filter tot leven komt (bacteriecultuur die maakt dat uit nitriet en uit ammoniak), dus dat is een goed teken.

Koop ook even een zakje zeoliet (van bijvoorbeeld hs) en hang dat in je uitstroom. Dat helpt ammoniak verminderen. Minder ammoniak levert minder nitriet op. Het remt de groei van bacteriecultuur wel af want die vormen zich naar het aanbod ammoniak en nitriet. Maar omdat je nu vissen hebt zitten die bovengemiddeld vervuilen (NH4 uitstoten) in weinig liters water, is dit wel verstandig om te doen.

Over een grotere bak gesproken. Een groter aantal liters voor je vissen helpt om het water langer gezond voor ze te houden omdat de uitstoot van de vissen over meerdere liters water wordt verdund. Je bak heeft weinig liters en dat is in het nadeel van de waterkwaliteit. Afhankelijk van wat je meet kan het helpen om dat aantal liters dus toch al op korte termijn te vergroten. Bijvoorbeeld door de vissen in een speciekuip te plaatsen (heeft al gauw meer liters), of een losse glazen bak te kopen (30e bij hornbach, 60x 30x30, hang je je huidige filter dan bij in). Ken je iemand in je omgeving met een al ingedraaid aquarium? Misschien kan die je helpen aan een stukje ingedraaid filtermedium. Alle beetjes helpen.

De scherpe schelpen zou ik even uit je bak halen. Sluiers kunnen zich er aan verwonden. Bodembedekking is eigenlijk niet het ideaalst, je kunt deze er zelfs helemaal uit halen en weglaten, er zijn meerdere sluierhouders hier op het forum die de vissen 'bare bottom' houden, dus zonder bodembedekking. Als je wel iets op de bodem wil is fijn filterzand een prima optie.

Voor op de middellange en langere termijn zou ik overwegen om vast te oriënteren op een groter onderkomen en bijbehorend filter. Is een groter aquarium iets wat binnen je mogelijkheden past? Als dat niet zo is is het misschien verstandiger om een ander onderkomen voor de dieren te zoeken. Het houden van sluiers is niet heel eenvoudig, en vergt toch aardig wat onderhoud. Dat is iets wat je moet kunnen en ook moet willen. Het is dus ook helemaal prima als blijkt dat dit alles veel meer is dan je in gedachten had toen je de vissen mee nam, en dat je op grond daarvan besluit om een andere eigenaar voor ze te zoeken. Bij goede verzorging zit je jaren en jaren aan je dieren vast, dus dat is iets wat je wel moet willen.

@minkedezeeuw veel succes, nogmaals, super dat je de dieren zo hebt opgevangen. Mocht je nog verder vragen hebben, vraag gerust uiteraard!
 
@Barwaz
Hallo, wat een hoop informatie. Ontzettend fijn. Ik heb de afgelopen dagen veel onderzoek gedaan naar de verzorging van de vissen. Omdat dit zo’n spontane last minute beslissing was heb ik niet alles in een keer goed kunnen doen, maar ik wou de visjes “redden” van deze situatie omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen ze in deze situatie achter te laten. Ik ga jou raad zeker meenemen! Ik ga wel voor de toekomst geschikte eigenaren zoeken voor deze sluierstaarten. Want zelf heb ik de faciliteiten niet om een geschikte formaat verblijf voor ze aan te schaffen (studentenkamer ;) maar ik ga tot die tijd proberen ze zo goed mogelijk te helpen. Het wordt denk ik wel moeilijk om iemand te vinden die zoals u veel verstand heeft over de vissen en ze het meest geschikte verblijf kan geven. Als u toevallig iemand of een plek kent die dit soort visjes opvangt hoor ik het graag!
 
Je hebt het super goed gedaan! Heb hier alleen maar lovende woorden over. Niet alleen heb je de vissen meegenomen, daarnaast ben je op internet gaan zoeken en heb je je aangemeld op een visforum om informatie te zoeken om de vissen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Top.

Hier op het forum zit een onderdeel 'aangeboden'. Je kunt daar een advertentie plaatsen, mogelijk dat iemand het leest en ruimte voor ze heeft. Vanwege de winter is het herplaatsen in een vijver nu waarschijnlijk wat lastiger, is het een mogelijkheid voor je dat ze bij je blijven tot de lente?
 
Alles is eigenlijk al gezegd. Van mij ook lof dat je actie hebt ondernomen. Goed dat je je hebt ingelezen en hier informatie vraagt.

Wat mij opvalt is dat je aquarium niet helemaal gevuld is. Indien daar geen goede reden voor is (bovenin lek of zo) raad ik aan om hem tot vlak onder de deksel te vullen. Elke druppel telt nu.

Gezien de veel te kleine huisvesting is vaak en veel water verversen (met dezelfde temperatuur) voor nu het belangrijkste. Doe dat meerdere keren per week en minimaal 50% en liever nog meer per keer.
Succes!
 
Laat lekker het licht even uit ze hebben nu schoon en helder water dat is al heel wat na zo.n kom laat ze lekker wennen en hou het water goed in de gaten hopelijk gaan ze in de toekomst snel naar lekker veel liters
 
ik hoop dat je dat 20l bakje elke dag dan ook voor minimaal de helft gaat verversen of die vissen gaan van de regen in de drup.
Dat licht hoef je helemaal niet aan te steken, de enige die dat nodig heeft ben jij.
Je bodembedekking is totaal ongeschikt voor goudvissen, die hebben zand nodig om in te kunnen grondelen (of helemaal geen bodem bedekken, is gemakkelijker proper te houden want het zijn echte poepfabrieken)
 
@Barwaz hoi,

Ze kunnen zeker nog een tijd bij mij blijven! Op lange termijn zullen ze echter wel verhuist moeten worden naar een betere huisvesting. Ik ga vandaag druppeltesten kopen die alle waardes meten (nitriet, ammoniak, nitraat, ph etc..) en ik koop zoeliet, en het water elke dag goed verversen. Wanneer weet ik dat mijn aquarium goed is en niet meer dagelijks het water hoef te verversen? :)
 
Zolang je vissen in een 20 liter bakje zitten kun je het beste iedere dag verversen. Wanneer de nitrietwaarden 0 zijn kun je minderen maar… niet te veel: de mijne zitten in bruto 200 l, netto 186 liter met 3 filters en ik ververs iedere 3 dagen 60 %. Daarnaast verwijder ik dagelijks de poepjes met nog eens 8 liter water. Ze zwemmen immers in hun eigen wc😀.
 
Hoi Minke, wat fijn dat je die 2 hebt weten te redden, die vaas hadden ze ws niet heel lang meer overleefd. Wij vinden het 2 dotjes en kunnen ze op zich wel de ruimte bieden, alleen is utrecht voor ons niet bepaald naast de deur, wij wonen in Hengelo ov. Toevallig is mijn vriendin waarschijnlijk (dat weten we morgen in de middag zeker) vrijdagochtend wel in de buurt en zou ze eventueel door kunnen rijden om ze op te halen, maar dat is dan even afhankelijk van of dat jou/jullie ook uitkomt?
 
Hoihoi

Drijfplantjes als kikkerbeet verminderen het licht wel met de helft en helpen ook nog es om nitraat af te vangen

Kikkerbeet is een sterke die zeer snel vermeerderd, met het uitscheppen ben je ook weer een boel narigheid kwijt en een week later zit er alweer nieuwe lichting in

Ik heb dat gedoe met teveel licht wel (tijdelijk) opgelost met een rood en een groen plastic tablad gewoon om het buisje gewikkeld, simpele troep van de action maar het werkte wel, met een plakbandje erom bleef het ook nog keurig zitten en dat kon ook wel want LED wordt immers lang zo heet niet
 
@Barwaz hoi,

Ze kunnen zeker nog een tijd bij mij blijven! Op lange termijn zullen ze echter wel verhuist moeten worden naar een betere huisvesting. Ik ga vandaag druppeltesten kopen die alle waardes meten (nitriet, ammoniak, nitraat, ph etc..) en ik koop zoeliet, en het water elke dag goed verversen. Wanneer weet ik dat mijn aquarium goed is en niet meer dagelijks het water hoef te verversen? :)
Als je met een tijdje bvb 1 maand bedoeld dan heb je gelijk. Maar langer is gewoon ronduit slecht voor de groei van de vissen.
Zolang deze vissen in dit bakje zitten mag je nooit stoppen met dagelijks verversen. De filter van zo'n bakje is gewoon niet voorzien op de vervuiling die die beesten produceren. En dan heb ik het niet enkel over de poep. Hun ademhaling produceert een ganse hoop amonia. (veel meer dan hun poep)
 
Ze kunnen zeker nog een tijd bij mij blijven! Op lange termijn zullen ze echter wel verhuist moeten worden naar een betere huisvesting. Ik ga vandaag druppeltesten kopen die alle waardes meten (nitriet, ammoniak, nitraat, ph etc..) en ik koop zoeliet, en het water elke dag goed verversen. Wanneer weet ik dat mijn aquarium goed is en niet meer dagelijks het water hoef te verversen? :)
Ik sluit me aan bij de adviezen van de anderen wat betreft het verversen.

Wat betreft je vraag wanneer je minder vaak zal hoeven verversen: dat heeft altijd te maken met wanneer je filter voldoende capaciteit heeft om de hoeveelheid ammoniak en nitriet om te zetten, en hoe snel nitraat op bouwt. Een goed ingedraaid/gebalanceerd aquarium is een aquarium met een soort 'heilige drie-eenheid', je visbestand (wat ze uitstoten), je filter wat die uitstoot om zet naar nitraat, en het aantal liters water van je aquarium waarin dat nitraat 'verdund' wordt. Die dingen moeten in balans zijn. Als een van die drie elementen naar verhouding teveel aanwezig is, zoals nu in jouw aquarium het geval is, zul je handmatig de verhoudingen goed moeten houden, en dus veel verversen.

Bij jouw aquariumsituatie spelen nu deze dingen; je hebt twee vissen die bovengemiddeld veel uitstoten, een filter wat nog niet ingedraaid is (zitten nog niet genoeg bacteriën in om wat je vissen uit stoten om te zetten naar nitraat), en je aantal liters is erg weinig, waardoor ze in minder 'verdund' water zwemmen. Het filter zal met de tijd een bacteriecultuur opbouwen, maar is niet erg groot, waardoor je een capaciteitsprobleem zal blijven houden. Tegelijkertijd zullen je vissen groeien, terwijl het aantal liters in je aquarium gelijk blijft. Dat zul je moeten compenseren. Wat @Vis&versa ook aan geeft; zolang ze in dit aquarium zitten kom je er eigenlijk niet onder uit dat je waarschijnlijk dagelijks wel aan het verversen blijft. Na een week of 4 zal je filter wel iets van een bacteriecultuur hebben opgebouwd, en is je bak iets stabieler, dan kan je meten hoe snel je water vervuilt. Maar ik denk dat je ongeveer op hetzelfde uit zal blijven komen, dat je met deze bak altijd enorm veel aan het verversen blijft.

Het aanbod van @roberto1983 vind ik persoonlijk er eentje om aan te nemen. Ik denk dat je vissen dan op de best mogelijke plek terecht komen.

Wil nog even extra complimenten aan je geven hoe je dit allemaal gedaan hebt tot nu toe. Daar hebben de visjes echt enorm geluk mee!
 
Het aanbod van @roberto1983 vind ik persoonlijk er eentje om aan te nemen. Ik denk dat je vissen dan op de best mogelijke plek terecht komen.

Desnoods een treinkaartje Hengelo. Dit is echt de hoofdprijs uit de loterij voor je visjes.

Wat een complimentjes luitjes, thnx, we doen ons best :)
 
Felle lampen zijn alleen aan te raden bij vissen die van open water houden als een koraalzee daar staat de zon vol te schijnen.
Vissen uit oevers waar planten boven groeien zijn niet ingesteld voor fel licht en willen meer beschutting.

Als je zelf niet direkt in de LED lamp kan kijken waarom zou je dit dan wel verwachten van je huisdieren?

Op mijn 500L bak heb ik een 9W LED lamp met gespiegelde onderkant. Voor een 20L bak zou een nachtlampje al werken. Het is alleen maaar dar jij ze kan zien zelf hebben ze aan normale lichtinval genoeg.

LED balk naar boven draaien in de kap is ook een poging waard. Naar voren of achteren geeft ook indirekt licht.
Intapen met witte folie of plakband kan ook. Een LED controller is ook nog een optie.
 
hallo allemaal!
Even een update:
de visjes maken het goed! Er zit nu zand in het aquarium ipv grind. De waardes in de tank zijn ook allemaal perfect. De verlichting staat in principe uit en met het licht omgedraaid is het al heel erg gedempt en hier reageren ze goed op👍 En ik ververs elke dag 50% van het water. Bedankt voor alle hulp. De visjes zullen in Januari verplaats worden naar hun “forever home” bij @roberto1983 waar ze alle ruimte krijgen die ze nodig hebben.
 

Bijlagen

  • 70EA480C-B0D2-4F09-9D0F-1162B5F43AD7.jpeg
    70EA480C-B0D2-4F09-9D0F-1162B5F43AD7.jpeg
    338.5 KB · Weergaven: 83
  • 5F9776A7-3523-48CA-A6A2-43CBAC86BF1F.jpeg
    5F9776A7-3523-48CA-A6A2-43CBAC86BF1F.jpeg
    375.4 KB · Weergaven: 74
  • 379849E4-B3E8-46CC-B0DB-206F732154D3.jpeg
    379849E4-B3E8-46CC-B0DB-206F732154D3.jpeg
    154 KB · Weergaven: 69
hallo allemaal!
Even een update:
de visjes maken het goed! Er zit nu zand in het aquarium ipv grind. De waardes in de tank zijn ook allemaal perfect. De verlichting staat in principe uit en met het licht omgedraaid is het al heel erg gedempt en hier reageren ze goed op👍 En ik ververs elke dag 50% van het water. Bedankt voor alle hulp. De visjes zullen in Januari verplaats worden naar hun “forever home” bij @roberto1983 waar ze alle ruimte krijgen die ze nodig hebben.

Wat lief dat je toch hun bodem nog aanpast, ondanks dat het maar tijdelijk is...We kijken uit naar hun komst januari! :)
 
hallo allemaal!
Even een update:
de visjes maken het goed! Er zit nu zand in het aquarium ipv grind. De waardes in de tank zijn ook allemaal perfect. De verlichting staat in principe uit en met het licht omgedraaid is het al heel erg gedempt en hier reageren ze goed op👍 En ik ververs elke dag 50% van het water. Bedankt voor alle hulp. De visjes zullen in Januari verplaats worden naar hun “forever home” bij @roberto1983 waar ze alle ruimte krijgen die ze nodig hebben.
Goed geregeld 👍🏻
 
Heb je al een plan voor je nieuwe aquarium..? Ga je er nog iets anders kleins in doen, of was het een aanschaf voor maar een paar weekjes achteraf?
 
hallo allemaal!
Even een update:
de visjes maken het goed! Er zit nu zand in het aquarium ipv grind. De waardes in de tank zijn ook allemaal perfect. De verlichting staat in principe uit en met het licht omgedraaid is het al heel erg gedempt en hier reageren ze goed op👍 En ik ververs elke dag 50% van het water. Bedankt voor alle hulp. De visjes zullen in Januari verplaats worden naar hun “forever home” bij @roberto1983 waar ze alle ruimte krijgen die ze nodig hebben.
Echt super gedaan @minkedezeeuw en @roberto1983 ! Een goede Kerst voor deze schatjes en een prachtig nieuw onderkomen in het nieuwe jaar:)k:)k
 
Heb je al een plan voor je nieuwe aquarium..? Ga je er nog iets anders kleins in doen, of was het een aanschaf voor maar een paar weekjes achteraf?
Hooi, ja het enige wat hierin zou kunnen zijn garnaaltjes of 1 betta vis (tenzij er andere kleine visjes zijn die hierin zouden kunnen maar volgensmij niet) dus ik denk dat ik er in de toekomst een betta visje in ga doen :)
 
Hooi, ja het enige wat hierin zou kunnen zijn garnaaltjes of 1 betta vis (tenzij er andere kleine visjes zijn die hierin zouden kunnen maar volgensmij niet) dus ik denk dat ik er in de toekomst een betta visje in ga doen :)

Fijn, dan was het in ieder geval niet helemaal voor niets :)
Garnaaltjes schijnen inderdaad ook leuk te zijn, hoewel zelf geen ervaring mee, maar meerderen op dit forum wel. Welkom dan in ieder geval in de aquariumwereld (kijk maar het uit, het kan verslavend werken, voor je het weet zit je ook met honderden liters water in je woonkamer 😂 )
 
Hooi, ja het enige wat hierin zou kunnen zijn garnaaltjes of 1 betta vis (tenzij er andere kleine visjes zijn die hierin zouden kunnen maar volgensmij niet) dus ik denk dat ik er in de toekomst een betta visje in ga doen :)
Betta met een mooie slak, leuk!
 

Terug
Bovenaan