Goudvisies: over het houden van goudvissen!


Zag vorige week in het nieuws nog hoe een over polulatie van kogelvissen wordt aangepakt (griekenland geloof ik). Daar krijgen de vissers een vergoeding per staart die wordt ingeleverd.
En dat is ook precies wat er gebeurt. De kogel zelf ging weer terug de zee in.
Jammer dat er in onze economie nog zoveel te verbeteren is, echter doen we er allemaal aan mee maar als je eigen aandeel naar eer en geweten zo goed mogelijk doet dan zou er al veel onnodig leed voorkomen kunnen worden.
Wel fijn dat dit een hobby is dat altijd wel wat beter kan dat houdt me toch ook wel weer alert.
Turkije šŸ˜‰
 
In kader van Fishvisies heb ik een aftrap gemaakt met een stelling. Misschien kan beheer hier even een apart ding van maken zodat alle stellingen bij elkaar komen te staan. Hoop dat we veel raecties krijgen en veel stellingen worden ingebracht. Nu 3 paginas vol met nutigge info maar alles door elkaar ;)

@jessicapilon of @TonHageraats even taggen is wel handig :DD
 
Laatst bewerkt:
In kader van Fishvisies heb ik een aftrap gemaakt met een stelling. Misschien kan beheer hier even een apart ding van maken zodat alle stellingen bij elkaar komen te staan. Hoop dat we veel raecties krijgen en veel stellingen worden ingebracht. Nu 3 paginas vol met nutigge info maar alles door elkaar
Fishvisies. Nice!
Wat fijn dat je dit gedaan hebt! (y)
Ik vind dit een prima plan!
 
Zonnebaarzen zijn gelukkig vrijwel uit de handel verdwenen. Zo wat een impact hebben die op kleine zoetwater systemen als ze gedumpt worden door hun 'baasjes'. Bleef in deze poelen niks anders over dan zonnebaarzen.

Als ik weer een vijver heb zou ik heel graag weer een zonnebaars willen, dus ik baal hier wel van. Op zich is het beter zo natuurlijk, maar wel oneerlijk tegenover de verantwoordelijke hobbyisten. Schitterende vissen zijn het en zeer bekwaam in het inperken van de goudvissenpopulatie in een vijver.
 
Heb hier een hoop gemist in een paar dagen tijd. Gaat lekker jongens. ^^ Excuus alvast voor de dertig citaten. (Ik had er eigenlijk 31 willen doen, maar besloot me in te houden.)

In Duitsland (waar de vissenkom verboden is) is voor een aquarium met goudvissen een minimuminhoud van 200 liter bij wet verplicht gesteld. De .............. is voorstander van een verbod op de goudviskom.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Zonder gelijk in de discussie te willen belanden over bakgroottes (daar is nu dat topic voor), lijkt het me al gauw betuttelend van de overheid, maar ook problematisch, om te zeggen: bakmaat X en niet anders. En niet te handhaven.

Het zou wel fijn zijn wanneer er door een officiƫle werkgroep o.i.d. richtlijnen werden opgesteld. Dat er labels met aanbevelingen in de LFS komen te hangen, zowel bij de vissen als bij te koop staande aquaria. Nog steeds een inbreuk op de vrije markt, maar naar mijn idee is dit beter te verdedigen dan bijvoorbeeld de dierenpolitie af gaan sturen op iemand (een youtuber of zo) die volwassen sluiers in een bak van 80 cm heeft...

Glazen kom verbieden in de context van vissenverkoop: eens.

Vind ik op zichzelf ook een aardige vraag: wat is nu zo'n ideale temperatuur voor sluiers en voor goudvissen?
Mijn goudvis zit hier al jaren op zo'n 23 graden
Ideaal is bij goudvissen (incl. sluiers) een rekbaar begrip denk ik. :) Ze hebben van nature een breed temperatuurbereik waarbinnen ze goed functioneren. Ik denk wel breder dan welke andere vis in de hobby dan ook. Wellicht dat we als basis aan kunnen houden, de temperatuur waarbij ze in paaistemming komen. Dit is dan grofweg op kamertemperatuur met een +- marge van 5 graden. Al te veel buiten dit bereik krijg je nadelen zoals inactiviteit of sneller oud worden.

Ik heb hier een foto van Tish, de goudvis die 43 werd in zijn kom. (...) Hoe happy is zo'n dier?
Wisten we het maar. šŸ™ƒ We hebben als mensen zijnde de neiging om gedrag en behoeftes van dieren door onze bril te bekijken, te vermenselijken. Tegelijk weten wij als goudvisnerds dat goudvissen sociale dieren zijn, die graag grondelen en onderzoeken, en veel energie kunnen hebben. Energie die een dier dan kwijt zou moeten kunnen. Stuk voor stuk punten waaraan bij Tish niet (goed) voldaan lijkt te zijn. Ik zou dan zelf toch een iets andere setup als minimum willen zien. šŸ¤Ŗ

Zelf probeer ik me te verplaatsen in degene die het post en dan denk ik dat 2 of 3 kleine LFS sluiers het best lang goed kunnen hebben in een 80 cm/120 liter bak. Met een filter met hƩƩl veel ruimte voor biologisch filtermedia. Ik denk dat de hoeveelheid zuiverende bacteriƫn de sleutel zijn daarin.
I agree. Een bepaalde middenweg zoeken die voor het baasje nog te doen is, en daarbij de nadruk leggen op het belang van filtratie en de waterkwaliteit. Dan bereik je denk ik meer (ook voor de vis), dan wanneer je nieuwkomers tegemoet treedt in standje "goudvispolitie".

Nu wordt weleens gezegd dat gewone goudvissen niet samen kunnen met sluierstaarten, omdat de gewone goudvissen te snel zijn en hierdoor de sluierstaarten te weinig voedsel zouden krijgen. Mag je raden wie er steevast als eerste bij het voer waren... juist, de tonnetje ronde Ryukins. (...)
Ook op andere vlakken heb ik nooit problemen gehad met deze combinatie.
Bij de pearl was ik ook bang dat deze te kort zou hebben aan voer ivm hun snellere collega s. maar dit was ook geen probleem. (...)

Als je gewoon voldoende en gespreid voer dan is er genoeg voor allemaal.
Dit is wel een mooie ontkrachting van het veelgehoorde "gij zult geen snelle rassen samenhouden met trage." Ik kan me voorstellen dat er zo af en toe uitzonderingen zullen zijn, maar zolang het goed gaat / de visjes gezond zijn..?

mits je filtertering vol doet. Het moeilijke hieraan is dat een goed filter met goede media (biohome/matrix etc) meer kost dan een aquarium.
Ik denk dat dat wel meevalt @michelle1. ^^
Veel mensen besteden inderdaad vele tientallen euro's aan filtermateriaal. Soms gaat het zelfs om honderden euro's. En het is heus mooi om te zien dat mensen het beste met hun vissen voorhebben.

Maar helaas worden veel aankopen van filtermateriaal gedaan op basis van marketingpraat, en niet op basis van werkzaamheid. Als je de dure media die jij noemt (biohome en matrix) zou onderzoeken op werkelijke effectiviteit, zou je op hele andere getallen uitkomen dan de producenten noemen. Uiteindelijk (zie links hieronder voor een goede uitleg) ben je met simpel filterschuim prima af. Dat hoeft niet veel te kosten. En als je iets meer te besteden hebt, is K1 of K1 micro ook altijd goed. Het voordeel dƔƔrvan is dat het niet dichtslibt. Ik gebruik het zelf in meerdere filters, ook als statisch medium. En je hebt er eigenlijk 0 onderhoud aan.


Wij hebben Ikea hun hebben Fisea. Zo iets dan.:rolleyes:

hong kong goldfish market - Google Suche
Haha wauw. Ik zie zelfs "parrot cichlids" hangen in die minizakjes. Ze zijn niet goed wijs. :LOL:

echter zou het wel fijn zijn als ze huiswerk doen naar de volwassen afmetingen voordat ze in deze hobby stappen dan weten ze wat er verwacht wordt voor een goede zorg. Is dit een probleem dan zou een ander ras een betere optie zijn maar kom weinig mensen tegen die op deze manier naar onze hobby kijken (of naar andere huisdieren).
Erg eigenlijk hĆØ, dat dat zo werkt voor veel mensen. Ik sta er echt van te kijken soms. Het lijkt soms wel of dieren in de eerste plaats als een leuk stukje inrichting worden gezien. Zo'n nieuwe eigenaar betaalt daar dan een prijs voor, maar de werkelijke prijs betalen de dieren.... Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wĆ©l dat stukje empathie meebrengen in de hobby...

Zag vorige week in het nieuws nog hoe een over polulatie van kogelvissen wordt aangepakt (griekenland geloof ik). Daar krijgen de vissers een vergoeding per staart die wordt ingeleverd.
En dat is ook precies wat er gebeurt. De kogel zelf ging weer terug de zee in.
Vreselijk. Net als bij die haaienvissers, die de vinnen afsnijden en de vis dan weer teruggooien om langzaam te laten sterven. Of walvisjagers. Je vraagt je bij dergelijke mensen af wat er in het koppie omgaat wanneer ze zichzelf in de spiegel zien.

We maken ons allemaal schuldig aan ellende. Naar dieren toe, naar de medemens en naar onszelf. Je kunt het e.e.a. dan ook wel wat relativeren. Maar als je dieren zo ziet lijden door menselijk toedoen.... Ik kan niet altijd zeggen dat ik die jagers/mishandelaars fijne dingen toewens. šŸ¤Ø
 
Laatst bewerkt:
Het zou wel fijn zijn wanneer er door een officiƫle werkgroep o.i.d. richtlijnen werden opgesteld.
Die instelling is er, en de richtlijnen zijn er, sinds 2007.
Het landelijke informatiecentrum gezelschapsdieren doet dit: https://www.licg.nl/
Bij het kopje 'over het licg' staat wie ze zijn, hoe ze tot stand zijn gekomen, en wat ze doen.
Dat is heel breed, voor nagenoeg alles wat je onder gezelschapsdieren verstaat, maar goudvissen en sluierstaarten staan er zeker bij.

Heb hier trouwens nooit een LFS naar horen doorverwijzen.
 
Die instelling is er, en de richtlijnen zijn er, sinds 2007.
Het landelijke informatiecentrum gezelschapsdieren doet dit: https://www.licg.nl/
Bij het kopje 'over het licg' staat wie ze zijn, hoe ze tot stand zijn gekomen, en wat ze doen.
Dat is heel breed, voor nagenoeg alles wat je onder gezelschapsdieren verstaat, maar goudvissen en sluierstaarten staan er zeker bij.

Heb hier trouwens nooit een LFS naar horen doorverwijzen.
Mee eens. Ik heb zelf indertijd meegewerkt aan de Huisdierenbijsluiter maar moet de eerste winkelier nog tegenkomen die de klant deze folder meegeeft. De enige folders waarmee gezwaaid wordt zijn die van fabrikanten, met als doel meer verkoop van hun producten:cry:
 
Die instelling is er, en de richtlijnen zijn er, sinds 2007.
Het landelijke informatiecentrum gezelschapsdieren doet dit: https://www.licg.nl/
Bij het kopje 'over het licg' staat wie ze zijn, hoe ze tot stand zijn gekomen, en wat ze doen.
Dat is heel breed, voor nagenoeg alles wat je onder gezelschapsdieren verstaat, maar goudvissen en sluierstaarten staan er zeker bij.

Heb hier trouwens nooit een LFS naar horen doorverwijzen.
Oh, joh! Ik kende het Licg wel, maar dat het meer is dan een burgerinitiatief wist ik niet. ^^ Kijk, dat is al mooi.

Mee eens. Ik heb zelf indertijd meegewerkt aan de Huisdierenbijsluiter maar moet de eerste winkelier nog tegenkomen die de klant deze folder meegeeft.
Leuk zeg dat je daarbij betrokken bent geweest. :)
Misschien kunnen we eens contact leggen met ze en vragen hoe het hiermee zit; wat is ervoor nodig om die folders tot de standaarduitrusting te laten behoren van de LFS? Want op dit moment moet je gericht Googelen op de huisvesting, verzorging etc van dieren, wil je bij hun informatie kunnen komen. Daarmee bereikt de nodige info niet de mensen die rondlopen in een winkel en zonder al te veel nadenken aan vissen willen beginnen. En ook winkelmedewerkers zouden een rol kunnen gaan spelen, als de kennis van het Licg (al is het maar die in de folder) tot de standaarduitrusting behoort. Op dit moment is het zo dat het per medewerker nogal kan verschillen, hoeveel kennis er in huis is.
 

Terug
Bovenaan