Goudvisies: over het houden van goudvissen!


Goudvissen en Sluierstaarten horen tot dezelfde soort, nl. Carassius Auratus. Zowel de Goudvis als de Koi horen tot de Karperachtigen. De meeste vissen hebben inderdaad geen maag, de spijsvertering loopt dus iets anders dan bijvoorbeeld bij zoogdieren. Ze hebben wel een lever, en bij sommige soorten moet je oppassen voor leververvetting (bijvoorbeeld als je een Ancistrus nij je sluiers houdt;) )
 
Laatst bewerkt:
Goudvissen en Sluierstaarten horen tot dezelfde soort, nl. Carassius Auratus. Zowel de Goudvis als de Koi horen tot de Karperachtigen. De meeste vissen hebben inderdaad geen maag, de spijsvertering loopt dus iets anders dan bijvoorbeeld bij zoogdieren. Ze hebben wel een lever, en bij sommige soorten moet je oppassen voor leververvetting (bijvoorbeeld als je een Ancistrus nij je sluiers houdt;) )
Oe... Die link tussen leververvetting en de ancistrus is interessant. Is een vette lever de reden waarom ancistrussen op goudvissen gaan knabbelen?
 
Ik merk op Facebook in de groepen dat het vaak meteen gaat over de veel te kleine bak met veel te veel vis. En dat iedere vis minstens 50 liter of meer nodig heeft en een minimale zwemlengte van 80cm.
Ik geloof dat deze benadering de vissen niet helpt. De enorme upgrade die mensen dan MOETEN!!! doen is héél veel stappen te ver.

En als we realistisch zijn.... Waar Jumbo goudvissen die enorm worden inderdaad wel bestaan.... Worden niet alle goudvissen zo groot.

Zelf probeer ik me te verplaatsen in degene die het post en dan denk ik dat 2 of 3 kleine LFS sluiers het best lang goed kunnen hebben in een 80 cm/120 liter bak. Met een filter met héél veel ruimte voor biologisch filtermedia. Ik denk dat de hoeveelheid zuiverende bacteriën de sleutel zijn daarin.

Ook zou wat vaker aan de low budget oplossing van een binnenvijver in de vorm van een speciekuip bijvoorbeeld gedacht kunnen worden.

Ik denk dat die insteek uiteindelijk menig vis gelukkiger kan maken.

Anders worden baasjes moedeloos en wordt het de wc of te koud in een vijver of ze verkopen aan een volgend baasje in dezelfde kleine bak....
 
Oe... Die link tussen leververvetting en de ancistrus is interessant. Is een vette lever de reden waarom ancistrussen op goudvissen gaan knabbelen?
Nee hoor, dat doen ze niet. Maar een Ancistrus wordt snel te dik wanneer hij teveel voer met proteine krijgt, dus als je je Sluiers vaak verwent met rode muggenlarven en de Ancistrus snoept daarvan mee, dan kan dit gezondheidsproblemen voor de Ancistrus opleveren. Dus als je deze soorten samen houdt moet je goed in de gaten houden wie wat eet. En Sluierstaarten/Goudvissen lusten ook Repashy, dus als je veel afwisselt gaat dat prima.
 
Ik merk op Facebook in de groepen dat het vaak meteen gaat over de veel te kleine bak met veel te veel vis. En dat iedere vis minstens 50 liter of meer nodig heeft en een minimale zwemlengte van 80cm.
Ik geloof dat deze benadering de vissen niet helpt. De enorme upgrade die mensen dan MOETEN!!! doen is héél veel stappen te ver.

En als we realistisch zijn.... Waar Jumbo goudvissen die enorm worden inderdaad wel bestaan.... Worden niet alle goudvissen zo groot.

Zelf probeer ik me te verplaatsen in degene die het post en dan denk ik dat 2 of 3 kleine LFS sluiers het best lang goed kunnen hebben in een 80 cm/120 liter bak. Met een filter met héél veel ruimte voor biologisch filtermedia. Ik denk dat de hoeveelheid zuiverende bacteriën de sleutel zijn daarin.

Ook zou wat vaker aan de low budget oplossing van een binnenvijver in de vorm van een speciekuip bijvoorbeeld gedacht kunnen worden.

Ik denk dat die insteek uiteindelijk menig vis gelukkiger kan maken.

Anders worden baasjes moedeloos en wordt het de wc of te koud in een vijver of ze verkopen aan een volgend baasje in dezelfde kleine bak....
Ook hier denk ik vaak over. Ik denk dat dit ook de insteek is van iemand als Annabella Laws van Pur Goldfish Community. Die verwijst steeds naar haar artikelen over de Stikstofcyclus, en ik moet zeggen dat ik daar wel een voorbeeld aan heb genomen.
 
Ik merk op Facebook in de groepen dat het vaak meteen gaat over de veel te kleine bak met veel te veel vis. En dat iedere vis minstens 50 liter of meer nodig heeft en een minimale zwemlengte van 80cm.
Ik geloof dat deze benadering de vissen niet helpt. De enorme upgrade die mensen dan MOETEN!!! doen is héél veel stappen te ver.

En als we realistisch zijn.... Waar Jumbo goudvissen die enorm worden inderdaad wel bestaan.... Worden niet alle goudvissen zo groot.

Zelf probeer ik me te verplaatsen in degene die het post en dan denk ik dat 2 of 3 kleine LFS sluiers het best lang goed kunnen hebben in een 80 cm/120 liter bak. Met een filter met héél veel ruimte voor biologisch filtermedia. Ik denk dat de hoeveelheid zuiverende bacteriën de sleutel zijn daarin.

Ook zou wat vaker aan de low budget oplossing van een binnenvijver in de vorm van een speciekuip bijvoorbeeld gedacht kunnen worden.

Ik denk dat die insteek uiteindelijk menig vis gelukkiger kan maken.

Anders worden baasjes moedeloos en wordt het de wc of te koud in een vijver of ze verkopen aan een volgend baasje in dezelfde kleine bak....
Ik vind dit ook altijd een heel moeilijk punt.

Ik geloof ook wel dat je 2 sluiers een tijd in 80 cm kan houden mits je filtertering vol doet. Het moeilijke hieraan is dat een goed filter met goede media (biohome/matrix etc) meer kost dan een aquarium. Ikzelf heb 4 sluiers in 65 liter gehad met de bijbehorende juwel filter dit gaat dus echt niet. Je krijg het niet voor elkaar om voldoende bacties in dat filter te krijgen zodat watertje goed gaat komen. Laat staan als je wat moet schoon maken. Een flink extern filter geeft zoveel stroming dat je sluiers tegen het raam aan geplakt worden. Een 80 cm is altijd nog 110 liter meen ik dus in principe genoeg liters.

Dan krijg je de discussie dan maar marchanderen voor minder vervuiling dus minder voeren terwijl die jonge visjes gewoon voer nodig hebben om hun lichaam te ontwikkelen.

Curvers, speciekuipen, zwembadjes, koi bowls zijn allemaal een goedkope optie maar de meeste willen "iets" moois in hun kamer hebben staan wat ik ook wel begrijp. . Een vol glas aquarium van 1 tot 120 kost ook geen vermogen. Nieuw gemaakt tussen de 80 a 100 euro. MP kun je ook wel eens wat op de kop tikken.

Ik vind wel dat je nieuwkomers meteen het slechte nieuws moet melden. Meestal komen ze naar het forum omdat er al problemen zijn met de vis. Kijk de lijst, bijna allemaal zieke vissen wat is ontstaan door de slechte omstandigheden waar in ze leven. Als een nieuwkomer niet wil of kan investeren in betere omstandigheden, dus uitgaven ,vind ik persoonlijk ook niet dat je die mensen en vissen maar moet laten aanmodderen met oplossingen wat het ook niet gaat worden. Dan kies ik zelf voor te melden probeer een vijver/nieuw onderkomen te regelen. Verversen om de vis in leven te houden want mensen die niet willen investeren zullen ook geen testen kopen en dus niet weten waar hun visje in zit. Water ziet er goed uit dus is het goed.

Nu besef ik me ook wel dat een 15 jarige geen geldboompje heeft en wellicht ook nog ouders heeft die zeggen wat een onzin maar het leven is hard en ook jeugdige kun je wellicht enigzins tactisch het slechte nieuws geven.

Maar volgens mij gaat het hier redelijk goed met reacyiess van iedereen. Je word hier niet meteen in de pan gehakt met een 80 cm aquarium. Bij een bioborp wel ;)
 
Oe... Die link tussen leververvetting en de ancistrus is interessant. Is een vette lever de reden waarom ancistrussen op goudvissen gaan knabbelen?
:DD De slijmhuid zal niet zo heel vet zijn:DD

Ik ken dit verhaal van slobbers die op sluiers liggen te knabbelen ook. Ikzelf heb de gok genomen met de long fins (mochten terug als ze het waagde om op de sluiers tee knabbelen) maar die liggen echt niet op een sluier te knabbelen. Als een sluier aan komt zwemmen zijn die beesten wel zo snugger om uit hun grondelroute te vertrekken.

Ik ben wel tegen gekomen dat sommige soorten wel op de sluier knabbelen. Wat ik heb gelezen doen ze dit omdat er op vissen "beestje" leven die ze lekker vinden en dat sommige dit doen omdat er mineralen enz in de slijmhuid zitten. Ik meen dat zonnebaarsjes in de vijver worden gehouden omdat deze parasieten opeten waardoor de rest van de vissen hier minder last van hebben. Zonnebaarsje in je aquarium in het kader van dit is geen goed idee. Hier heb ik ook al eens vragen over gesteld. Leek me wel handig een zonnebaarsje die parasieten op at en me sluiers dus indirect werden beschermt door de zonnebaars. Ook een mooi visje
 
@michelle1 Dus zonnebaarsjes bij fancies in een vijver kan wél?
In de internationale hoek heb ik wel gelezen dat ze vaak maanvissen bij fancies houden omdat die parasieten van de goudvissen zouden eten.
Die longfins wil ik ook zo graag 😍 die worden ook minder groot dan de reguliere variant toch?
 
@michelle1 Dus zonnebaarsjes bij fancies in een vijver kan wél?
In de internationale hoek heb ik wel gelezen dat ze vaak maanvissen bij fancies houden omdat die parasieten van de goudvissen zouden eten.
Die longfins wil ik ook zo graag 😍 die worden ook minder groot dan de reguliere variant toch?
Is dat met Manen een combi dan want Manen moet je vrij warm houden.
 
:DDIk ben geen wikipedia:DD

Zeker kan de zonne baars in een vijver maar vraag me verder niet wat voor vijver en de combi fancys in een vijver. Ik heb geen vijver en dit is weer een hele andere tak van sport. Vraag @Koirac die weet daar wel wat meer van.

Manen weet ik ook weinig van. Ik heb nog nooit gehoord van manen en fancy s. Volgens mij zijn manen een soort van stress kipjes en een paar lompe fancys erbij lijkt me voor de manen wat minder. De fancy kan wel wat aan temperatuur hebben maar of het nu handig is dat manen hapjes uit de slijmhuid van sluiers gaan nemen? Lijkt me niet want de fancy heeft die slijmhuid nodig.

Maar misschien kan John dit testen. Is weer eens wat anders een leuk sluiertje erbij in die mooie fushion :DD Als het niet lukt kun je de manen aan iemand anders schenken
 
Ja, ik zie dit vaak bij mensen die in Azië wonen. Hun "kamer temp" is vast ook wat hoger dan de onze...

:juggle: Dit vraagt om een goed uitgedacht tactisch antwoord.

Alle landen hebben een eigen cultuur. In sommige landen is een hele andere kijk op welzijn van mensen laat staan van dieren. Naar mijn maat staven zijn bepaalde landen geen lichtend voorbeeld in deze.

Nu wil ik niet alle mensen over 1 kam scheren dus er zullen ook best mensen van een andere cultuur zijn met dezelfde maat staven handelen zoals wij in nederland maar ik denk dat het er weinig zullen zijn.

Wij hebben Ikea hun hebben Fisea. Zo iets dan.:rolleyes:

 
Ik snap je. Maar de meesten die op Facebook in de fancy goldfish groeien zitten hebben wel serieus grote bakken met kraakhelder water....

Sommigen voller dan wij adviseren maar wel met mega filtratie en vaak ook veel planten bovenop de bak die de nitraten op te vreten.

Of vijvers buiten... Met de combi maanvis en goudvis....
 
Voor zover ik weet kunnen ze beiden op 24 graden.
Of dat ideaal is, is een tweede.
Vind ik op zichzelf ook een aardige vraag: wat is nu zo'n ideale temperatuur voor sluiers en voor goudvissen?
Mijn goudvis zit hier al jaren op zo'n 23 graden.

Ja, ik zie dit vaak bij mensen die in Azië wonen. Hun "kamer temp" is vast ook wat hoger dan de onze...
Weet je dan ook of de manen en de sluiers met elkaar interacteren? Of leven ze meer naast en langs elkaar heen in toevallig hetzelfde aquarium?
 
Ik snap je. Maar de meesten die op Facebook in de fancy goldfish groeien zitten hebben wel serieus grote bakken met kraakhelder water....
Weet je toevallig ook hoe ze hun bakken inrichten wat betreft de filtering?
Filteren ze bijvoorbeeld chronisch over zeoliet en kool?
 
Voor zover ik weet kunnen ze beiden op 24 graden.
Of dat ideaal is, is een tweede.
Vind ik op zichzelf ook een aardige vraag: wat is nu zo'n ideale temperatuur voor sluiers en voor goudvissen?
Mijn goudvis zit hier al jaren op zo'n 23 graden.


Weet je dan ook of de manen en de sluiers met elkaar interacteren? Of leven ze meer naast en langs elkaar heen in toevallig hetzelfde aquarium?

Dat zou ik zo niet weten, of er interactie is.

Ik had mijn baby's in het begin op 24°C. Dan gaat hun stofwisseling sneller en groeien ze harder. Het schijnt alleen hun levensduur wel wat in te korten heb ik later vaak terug gekregen.

Ik weet niet hoe de filtratie precies is. Wel heb ik vaker gelezen dat ze het hebben over 10x de inhoud van de bak per uur. Dus da's een hoop...
Ik ben nog niet zo'n held met waterwaardes en filteren dus dat zijn "next level" vragen 😬
 
Ik snap je. Maar de meesten die op Facebook in de fancy goldfish groeien zitten hebben wel serieus grote bakken met kraakhelder water....

Sommigen voller dan wij adviseren maar wel met mega filtratie en vaak ook veel planten bovenop de bak die de nitraten op te vreten.

Of vijvers buiten... Met de combi maanvis en goudvis....

Ja die zie ik ook maar als je goed oplet zie je dat ze geregeld nieuwkomers hebben en vele op eens weg zijn.

Het is geen kunst om daar 10 grote vissen te kopen en te laten zien op face book en een jaar latere r weer 15 te laten zien. Het is de kunst om te laten zien dat het nog dezelfde zijn.

Ik zie nooit een foto van een grote ranchu in een kom, sierschaal of nano uit 2015 en eentje uit 2020. Bij veel fancy goereos zie ik dit verschijnsel ook. Waar is op eens die mooie panda. Zie je en hoor je niets meer van :confused: Bedenk dat een internet fish goeroe ook gewoon met zaken moet rekening houden op diverse vlakken. Meestal hebben ze ook een web shop.
 
@michelle1 Dus zonnebaarsjes bij fancies in een vijver kan wél?
In de internationale hoek heb ik wel gelezen dat ze vaak maanvissen bij fancies houden omdat die parasieten van de goudvissen zouden eten.
Die longfins wil ik ook zo graag 😍 die worden ook minder groot dan de reguliere variant toch?
Longfins worden zo'n 15 cm volledig met staart, er zit een kweker in Gruun die er soms mee adverteerd
 
Voor zover ik weet kunnen ze beiden op 24 graden.
Of dat ideaal is, is een tweede.
Vind ik op zichzelf ook een aardige vraag: wat is nu zo'n ideale temperatuur voor sluiers en voor goudvissen?
Mijn goudvis zit hier al jaren op zo'n 23 graden.


Weet je dan ook of de manen en de sluiers met elkaar interacteren? Of leven ze meer naast en langs elkaar heen in toevallig hetzelfde aquarium?

Ik heb die van mij eerst op 21C maar op advies van FGS op 22C gezet.

mbt Maanvissen moet je wel weten dat de een territoriumdrift hebben en bij nieuwe aanwinsten buitengewoon aggresief reageerden en ook als ze wat ouder worden (bij mij, 30 jaar geleden in een gemengde bak).

Ook het aantal liters per vis is eerder een verhouding van vis volume ipv lengte dus kan er bij kleine en slanke vissen meer in een bak (schoolvissen).
Een Hemelkijker of Pearl Scale past ook als volwassen vis qua volume meerdere keren in een Oranda of Ryukin dus gaat het 50L/vis ook niet helemaal op, echter zijn ze wel gevoeliger voor ziekten dus is een lagere waterbelasting of goede filtratie ook weer wenselijk.

Iemand een grote bak aanbevelen is ook niet altijd nodig of werkbaar, echter zou het wel fijn zijn als ze huiswerk doen naar de volwassen afmetingen voordat ze in deze hobby stappen dan weten ze wat er verwacht wordt voor een goede zorg. Is dit een probleem dan zou een ander ras een betere optie zijn maar kom weinig mensen tegen die op deze manier naar onze hobby kijken (of naar andere huisdieren).
 
Ik meen dat zonnebaarsjes in de vijver worden gehouden omdat deze parasieten opeten waardoor de rest van de vissen hier minder last van hebben. Zonnebaarsje in je aquarium in het kader van dit is geen goed idee. Hier heb ik ook al eens vragen over gesteld. Leek me wel handig een zonnebaarsje die parasieten op at en me sluiers dus indirect werden beschermt door de zonnebaars. Ook een mooi visje
Ik heb een zonnebaars bij mijn goudvissen/sluiers in de buitenvijver en de binnenvijver gehad, om de aanwas van jonge visjes in te perken. Dit ging super samen. Als het in een binnenvijver van 500l kan zie ik geen reden waarom het in een aquarium van hetzelfde formaat niet zou kunnen. Kleiner zou ik ze niet houden. Het worden flinke jongens en ze zijn enigszins territoriaal.
 
In 2007 had ik Goudvis Giebeltje al een poosje alleen zwemmen. Voordat Shea-le-Poisson de Shubunkin in de bak kwam wonen, heb ik geprobeerd een vriendje van passende grootte voor hem te vinden. Ik kocht Leo en Lea, de Zonnebaarsjes, toen nog volop te koop in het tuincentrum. Lea legde al redelijk snel het loodje, en Leo bezweek uiteindelijk aan een infectie aan zijn bek, waardoor hij niet goed meer kon eten. Of hij nou ruzie met Giebeltje had gehad waardoor zijn kaak scheef kwam te staan weet ik niet, maar hij werd steeds magerder en hij overleed uiteindelijk. Qua temperament ging het eigenlijk best goed, maar uiteraard kun je zowel de Zonnebaars als de Goudvis beter in een vijver houden. Maar de Zonnebaars staat inmiddels op de Zwarte Lijst van invasieve exoten, omdat mensen ze te vaak hebben losgelaten in buitenwater, waar deze vis het te goed doet. Er zijn dus leden die ze hebben, maar hij mag niet meer verhandeld worden. Bijgaand een filmpje van Giebeltje met de Zonnebaarzen, en nog een van Leo die een nestje in het zand had gemaakt dat hij verdedigde.



 
Wat een mooi voorbeeld geef je hier van wat ik maar even noem 'de uitzondering op de regel'!
Hoe kan het dat deze vis zou oud is geworden in zijn kom?
Zijn eigenaar zegt in het stuk:

Mr Hand said the secret of his long life was not being overfed, and being put in the sun occasionally.

The 11.5cm fish had a habit in his earlier days of trying to jump out of his bowl, and was kept safe by a net placed over the top.


Dat laatste zal er ongetwijfeld er iets mee te maken hebben (ik kijk nu bedenkelijk).

Zou deze vis gelukkig geweest zijn?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het in eerste instantie gepost omdat ik het wel interessant vond dat er ook hier in Nederland initiatieven bestaan om de goudviskom te verbieden. Dat wist ik niet.
Ik wist ook niet dat er in Duitsland een minimum van 200L bij wet vast staat.
Vinden jullie dat er zo'n verbod of minimum zou moeten komen?
Ik denk dat zowel Tish als mijn oude papegaai Borre ( oorspronkelijk " Lorre" natuurlijk) zich meer deel van het gezin voelden dan iets anders. Bij die vogel kon ik dat heel duidelijk merken. Hij kende geen papegaaienmanieren, sprak geen papegaaientaal, maar was opvallend aanwezig en reageerde op van alles alsof hij een soort " mini-mensje" was. Hij sprak alleen mensentaal toen hij kwam, en heeft " papegaaien-omgangsvormen" geleerd van mijn toenmalige Grijze Roodstaart. Voor hij bij mij kwam wonen zat hij in de logeerkamer van zijn oude eigenares, die hem niet meer kon dulden omdat hij dwars door alle telefoongesprekken heen kletste. Hij zat in een kleine kooi en liep voortdurend heen en weer met zijn snavel schurend over zijn zitstok, zodat daar een deukje in was gesleten ( stereotiep gedrag). Op dat moment was hij niet gelukkig. In het verleden stond hij op het kantoor van deze mensen, die een zaadhandel hadden. En daarvoor woonde hij bij mensen in Amsterdam, een gezin met opgroeiende kinderen, die hem ook met kooi en al mee uit varen namen. Hij kreeg alle aandacht en verveelde zich blijkbaar niet. Maar... hij wist ook niet beter denk ik.

Ook die oude Tish was deel van het gezin, en wist blijkbaar niet beter. Hij kreeg, net als die oude vogel, alle aandacht, en ook verandering van omgeving, iets wat hij zelf niet kon doen natuurlijk. In het zonnetje in zijn kom... ook Goudvissen die in een vijver leven, kun je bij zonnig weer in het voorjaar aan het wateroppervlak zien. Mensen die een vissentoren hebben weten dat de Goudvissen zodra het water een beetje opwarmt in die vissentoren gaan zitten, omdat het daar nog net iets prettiger voor ze is.

20248158_10155653398744066_3794343134463854355_o.jpg


De Romeinen waren de eersten die vissen in keramiek schalen hielden, daarna volgden rond 1300 de Chinezen, die op dat moment juist begonnen waren met het houden van Goudvissen. Glazen viskommen ontstonden in de 19e eeuw, en het werd al heel snel mode om een visje in een glazen kom op tafel te houden. Maar dat vond plaats in een tijd waarin katknuppelen en ganstrekken nog volksvermaak waren ( en executies van mensen ook trouwens), en men stond helemaal nog niet stil bij dierenwelzijn, tenzij men de eigenaar was van een schoothond of een ander dier dat gold als statussymbool. De mode om goudvissen in glazen kommen te houden bleef voortbestaan tot op de dag van vandaag. Het was een gewoonte, waar je vroeger niet over nadacht: een Maanvis hoorde in een aquarium, een Goudvis hoorde in een vissenkom. Ook ik heb er zo meerdere gehad. Totdat ik me werkelijk in deze vissen ging verdiepen.

Wat ik geleerd heb van mijn Goudvissen is, dat het zeer intelligente dieren zijn. Ze zijn ook heel aanhankelijk. Toen Giebeltje nog alleen in mijn bak rondzwom, hield hij ons voortdurend in de gaten. Als wij 's avonds op de bank zaten, zagen wij zijn koppie gluren door de zijkant van het aquarium, die een centimeter of 10 voorbij de boekenplanken uitsteekt. Net als Giebeltje voorheen, zitten Nicolientje, Pepper en Roodkapje meestal aan mijn kant als ik aan de PC zit. Als ik achterom thuiskom, zie ik dat ze aan de kant van het raam zitten. 's Ochtends, voordat ik de kamer binnenkom, zie ik door de glazen deur al dat ze in het midden van de bak zitten, tegenover de deur. Ze zien dat mijn man zijn muziekinstrumenten klaarzet, en zwemmen hem al tegemoet. Ze vinden de muziek blijkbaar prettig. En klokslag 6 uur 's avonds zitten ze klaar om hun voer te krijgen. Mijn laatste gewone Goudvissen, Jinx en Neo, waren te beweeglijk en hadden te veel energie om zich in deze bak prettig te voelen. Ze gingen van alles slopen, net zoals sommige papegaaien uit verveling gaan schreeuwen om reacties uit te lokken. Ik was gewend om mijn papegaaien te trainen, zodat ze zich moesten inspannen en zich daardoor minder verveelden. Dus trainde ik die twee Goudvissen met een target stick en een ring waar ze op commando door leerden zwemmen. Maar dat was natuurlijk niet echt een leven voor Goudvissen, dus ze zijn uiteindelijk naar een hele grote vijver verhuisd. Mijn huidige Sluiers geef ik zo veel mogelijk afleiding: ze kunnen grondelen, ze krijgen verschillend voer aangeboden etc.

Bovenstaande ervaringen hebben ertoe geleid, dat ik het heel mooi zou vinden, wanneer de glazen vissenkom voorgoed naar het museum werd verwezen. Ze worden helaas nog steeds verkocht, ook bij " de winkel van ons allemaal". Daarom vind ik het belangrijk om zo veel mogelijk kennis over Goudvissen te verzamelen en die door te geven. Hoe meer mensen de " Kunst van het Goudvis houden" zoals Annabella Laws het noemt, verstaan, hoe minden glazen viskommen er verkocht worden. De hoeveelheid liters per vis of de bakafmetingen, daar kunnen nogal eens wat meningsverschillen over ontstaan, maar de kern van het verhaal is de Stikstofcyclus ( dus adequate filtering), voldoende bewegingsvrijheid voor de dieren, en verrijking van de omgeving. Als het lukt om iedere toekomstige Goudvishouder hiervan te overtuigen, zijn we al een eind verder.
 
Ik heb een zonnebaars bij mijn goudvissen/sluiers in de buitenvijver en de binnenvijver gehad, om de aanwas van jonge visjes in te perken. Dit ging super samen. Als het in een binnenvijver van 500l kan zie ik geen reden waarom het in een aquarium van hetzelfde formaat niet zou kunnen. Kleiner zou ik ze niet houden. Het worden flinke jongens en ze zijn enigszins territoriaal.

Het is al wat jaren geleden dat ik de zonnebaars als optie zag. Ik weet niet meer de reden waarom het een don t was. Misschien moeten zonnebaarzen met meerdere zijn? Weet alleen dat ik na een speurtocht ervan af heb gezien, Er zal voor mij wel een "logische" verklaring zijn geweest.

Edit. Even gespeurd zat nog in me PM. Ben toch niet aan het dementeren, hoewel ik de verkeerde in gedachten had:rolleyes:

Ik had een diamantbaars op het oog. @Botia (gewaardeerd lid met veel vissen soorten kennis) gaf aan niet samen met sluiers want die zijn te teer voor de dominante baars. Ik zal nog meer naslag hebben gedaan maar zijn mening gaf wel bij mij de door slag. Een dominant visje van formaat bij mijn toen kneusjes zag ik als geen goede optie.
 
Laatst bewerkt:
Zonnebaarzen zijn gelukkig vrijwel uit de handel verdwenen. Zo wat een impact hebben die op kleine zoetwater systemen als ze gedumpt worden door hun 'baasjes'. Bleef in deze poelen niks anders over dan zonnebaarzen.

Dank voor het plaatsen van deze link. Dat is met recht een "invasieve exoot". Jammer dat het steeds de eigenaren van dieren zijn die deze ellende veroorzaken, want op zich zijn Zonnebaarzen echt mooie visjes.
 
Ook van de Goudvis vond ik een pagina bij het Ravon. Hier staat een kaartje op van de waarnemingen in Nederland van de Goudvis. Alweer door toedoen van ex-eigenaren natuurlijk. Maar dit is al heel lang geleden ook gebeurd met de Giebel. De andere link geeft een overzicht van de wilde soorten in Nederland, en van de verschillende exoten en inmiddels ingeburgerde soorten.


 
Op het gebied van Viswelzijn vond ik ook iets interessants: een artikel over het Welzijn van vissen, waarin ook wetgeving ter sprake komt. Ik citeer een stukje:

"Het feit dat de discussie nog in het beginstadium is, maakt het lastig aan te geven welk handelen met vissen vanuit welzijnsoogpunt onacceptabel is. Toch zijn hiervoor wel handreikingen. Allereerst is er de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. Van belang is vooral artikel 36: Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid van of het welzijn van een dier te benadelen. Het welzijnsaspect is uitgewerkt in de beleidsnota dierenwelzijn, die tevens het kader vormt voor te ontwikkelen beleid op het gebied van vissenwelzijn. De nota dierenwelzijn hanteert als richtinggevend perspectief voor beleid dat ‘gehouden dieren leven in een omgeving waarin zij hun soorteigen gedrag kunnen 12 Expertisecentrum LNV vertonen’. 1Dit perspectief is gebaseerd op de internationaal gehanteerde vijf vrijheden ontwikkeld door de commissie van Brambell (1965):

Dieren zijn:
· vrij van dorst, honger of onjuiste voeding;
· vrij van fysiek en fysiologisch ongerief;
· vrij van pijn, verwonding en ziektes;
· vrij van angst en chronische stress;
· vrij om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.


Deze vijf vrijheden liggen eveneens ten grondslag aan de door de Landbouwraad aangenomen richtlijnen voor dierenwelzijn binnen de Europese Unie. Zolang vissen nog niet in de machtsbeschikking van mensen zijn, voor de vangst dus, is de beleidsnota dierenwelzijn overigens nog niet van toepassing. De vissen vallen dan onder een complex van wetten, waarvan met name de Visserijwet 1963 en de Flora en Faunawet van belang zijn. Het is bij het ontwikkelen van welzijnsbeleid dus van belang onderscheid te maken tussen ‘gehouden vissen’ en ‘niet-gehouden vissen’, omdat deze groepen dieren onder verschillende regels vallen"


( Viswelzijn in beeld ( WUR 2003) )
 
Let wel, bovenstaande is van toepassing op dieren, gehouden voor consumptie. Dat kwam destijds ook naar voren in discussies op forums voor Papegaaienhouders: voor slachtkippen en kippen in legbatterijen golden regels wat betreft de minimum ruimte, voer en verzorging, terwijl veel huiskamervogels wegkwijnden in kooitjes in stoffige warme huiskamers. Voor het houden van (Goud-)vissen is ook nog niets wettelijk geregeld, zodat veel visjes voortijdig overlijden in volkomen ongeschikte aquaria zoals de vissenkom en de BiOrb.
 
Zag vorige week in het nieuws nog hoe een over polulatie van kogelvissen wordt aangepakt (griekenland geloof ik). Daar krijgen de vissers een vergoeding per staart die wordt ingeleverd.
En dat is ook precies wat er gebeurt. De kogel zelf ging weer terug de zee in.
Jammer dat er in onze economie nog zoveel te verbeteren is, echter doen we er allemaal aan mee maar als je eigen aandeel naar eer en geweten zo goed mogelijk doet dan zou er al veel onnodig leed voorkomen kunnen worden.
Wel fijn dat dit een hobby is dat altijd wel wat beter kan dat houdt me toch ook wel weer alert.
 

Terug
Bovenaan