Goudvisies: over het houden van goudvissen!


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Hai allemaal,

Naar aanleiding van een gesprek wat ontstaan is in een ander topic over het (correct) houden van goudvissen, leek het meerdere forummers wel een aardig idee om hier eens een podium voor in te richten, zodat we onze gedachten erover kunnen delen en misschien wel tot nieuwe inzichten kunnen komen!
Dus bij deze wil ik iedereen graag uitnodigen om hier zijn mening te geven over het houden van goudvissen, vragen te stellen, stellingen te plaatsen, ervaringen te delen, alles mag.
Bijvoorbeeld over onderhoudstechnische dingen, zoals hoe vaak water verversen bijvoorbeeld, hoeveel liters water per vis, hoe vaak voeren, of interessante artikelen die je gelezen hebt, dingen die je opgemerkt hebt, nieuwe innovaties op goudvisgebied (uit binnen- en buitenland), het kan allemaal!

Het gaat niet over of dingen 'goed' of 'fout' zijn, wel over hoe de processen werken, en waarom we de dingen doen zoals we de dingen doen. Het delen van nieuwe manieren om dingen te doen, om daar eens over na te denken.
Misschien komen we daardoor tot nieuwe inzichten, of bevestiging van huidige inzichten. Het lijkt me in ieder geval heel erg leerzaam!

Zie voor het 'originele' topic waar dit in besproken is: (https://aquaforum.nl/threads/goudvis-witte-vinnen.172783/#post-2262230)
Speciale dank aan @Iertje91 voor de (onbedoelde) kickstart! ;)

Misschien is het handig om gewoon maar eens te starten met een vraag.
Ik ben heel erg benieuwd naar de meest opmerkelijke goudvisbevinding die je kent. Op het gebied van huisvesting, of gedrag, het mag heel breed. Wat is je opgevallen aan je goudvis? Waarmee heeft hij/zij je verrast? Wat heb je van hem/haar geleerd?
 
Ik stel alvast een volgende vraag.

In het ontstaanstopic kwam 'het aantal liters water per vis' ter sprake. Daarmee werd bedoeld, het aantal liters wat een goudvis of sluierstaart nodig heeft om gezond te blijven, en oud te worden.
Ik heb (als relatieve onervarene) vaak gehoord dat als stelregel aangehouden wordt: 50L water per sluierstaart. Soms lees je ook wel eens over een 'x aantal liters per centimeter aan vis'.

Het licg (landelijke informatiecentrum gezelschapsdieren) adviseert voor twee jonge sluierstaartvissen een bak van 60cm breed, maar daarbij gelijk gezegd dat de vissen een groter aquarium nodig hebben om tot hun 'maximale' afmetingen te komen.
Hier op het forum wordt vaak gesproken over een aquarium van minstens 100cm breed. Liever 120.

Nu is in het vorige topic ook genoemd dat het aantal benodigde liters ook verband houdt met de mate van filtratie. Met de gedachte dat je met betere filtrering wellicht meer vissen per liters water kunt houden.

Wat is jullie eigen ervaring hiermee? Hoe denken jullie hierover?
 
Mooi opgezet dit topic! Fijn dat je dat voor ons goudvisnerds gedaan hebt! :D

Ik was onder het eten een youtube-filmpje aan het kijken, en daar kwam toevallig een stukje in voor wat aan dit topic raakt (van 16:03 tot 17:25) :




Als ik het goed zie, zijn dat goudvissen. Hoeveel precies is niet te zien, maar ik denk een stuk of 10? Die man ververst vrijwel nooit en de vissen lijken prima gezond. Hoe kan dit? :book:
 
Dat klopt, inderdaad een stuk of tien in een systeem met aquaponics. Eigenlijk hetzelfde wat gebeurd in de speciekuip die mijn dochter in de tuin heeft ingegraven. Begonnen met 3 goudvissen, inmiddels meer dan 3 jaar terug. Er staan een Gele Plomp en een Waterlelie in, en ook drijft er Waterpest in. De vissen planten zich lustig voort maar blijven klein. Ze hebben normale proporties. De grootste vis is 12 cm. Als het regent is dat tevens waterverversing. Als het erg droog is vult ze de vijver bij. Ze heeft er wel een fonteintje in, dat maar af en toe aan staat. Hoe het kan? Volgens mij is dit een werkende stikstofcyclus, waarbij de vissen 1 keer per dag gevoerd worden. Hun ontlasting wordt door bacterien omgezet tot voeding voor de planten, en die leveren zuurstof.
 
Een heel ander punt dat ik zo-even tegen kwam en wel interessant vond om aan te dragen.
Ik was ineens eens even benieuwd of ................... iets vindt over het houden van goudvissen.

En inderdaad, ze vinden er iets van:


Ik citeer het standpunt even hier:
Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen. Er zijn grotere temperatuursverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet oriënteren, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes en zand en/of steentjes. Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen.
Door zuurstofgebrek komen vissen die gehouden worden in een kom, vaak vroegtijdig aan hun einde. Een goudvis wordt in een kom gemiddeld twee á drie jaar oud, terwijl zij in de natuur twintig á dertig jaar kunnen worden. De .......... vindt deze vorm van dieren houden een vorm van dierenmishandeling, omdat het welzijn van de vissen ernstig geschaad wordt. In Duitsland (waar de vissenkom verboden is) is voor een aquarium met goudvissen een minimuminhoud van 200 liter bij wet verplicht gesteld. De .............. is voorstander van een verbod op de goudviskom.


Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Note Beheer: de bronvermelding hebben wij verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kick off van Goudvisies.

Wellicht is het mogelijk een sticky te maken met sub onderwerpen? Soort van de stelling is en dan reacties?

Bijv.
Huisvesting De stelling is 50 liter per vis minimaal 1.20
Groei.
Voeding etc.


Ik ben wellicht een tikje autistisch maar ik zie nu al diverse onderwerpen door elkaar en reacties kunnen even uitblijven en is het wellicht een beetje on overzichtelijk. Voor mij dan :oopss:

Soort van onderwerpenlijst/stellingen maken en dan in sticky als je die open dat je per onderwerp kan houden. Zodat door verwijzen ook wat makkelijker behapbaar is. Een topic van 30 bladzij alles door elkaar zou ik niet aan beginnen om te lezen. Ook zakt bladzijde 1 weg bij bladzijde 15. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Nu ben ik iemand die graag delegeert ;) dus wellicht is er iemand onder ons die dit kan regelen met beheer en we samen eerst een lijst aanmaken en aanleveren. Of zo iets dan.
 
Zeg maar een forum zoals het Fototopic met daaronder de diverse albums van de leden.

Dus "Goudvisies" als hoofd-topic, waarbinnen ieder zijn algemene visie neerzet, en dan "Afmetingen bak versus vissen", "Inrichting bak ( Natuurlijk, bare bottom etc)", " Voerbeleid (eenmaal of vaker per dag, soorten voer)", "Medicatie".

Zoiets?
 
Ik ben helemaal voor overzichtelijkheid.
Zeg maar een forum zoals het Fototopic met daaronder de diverse albums van de leden.

Dus "Goudvisies" als hoofd-topic, waarbinnen ieder zijn algemene visie neerzet, en dan "Afmetingen bak versus vissen", "Inrichting bak ( Natuurlijk, bare bottom etc)", " Voerbeleid (eenmaal of vaker per dag, soorten voer)", "Medicatie".
En dit lijkt me een prima manier!
 
Zeg maar een forum zoals het Fototopic met daaronder de diverse albums van de leden.

Dus "Goudvisies" als hoofd-topic, waarbinnen ieder zijn algemene visie neerzet, en dan "Afmetingen bak versus vissen", "Inrichting bak ( Natuurlijk, bare bottom etc)", " Voerbeleid (eenmaal of vaker per dag, soorten voer)", "Medicatie".

Zoiets?
Nee dan heb je geen discussie. Wat jij omschrijf is een feiten overzicht hoe jij het doet en krijg je weinig tot geen discussie.

Goudvissies hoofdmap, sub map huisvesting, onderwerpen maat aquarium, bodem, filtering, al wat je kunt verzinnen
Goudvissies hoofdmap, submap groei, onderwerp, voeding, groeihormonen, zuurstof

Submap maat aquarium. Stelling is 50 liter per vis en minimaal 1.20
Jij plaats belachelijk kan ook in 60 cm, ander reageert je ben gek want etc.

Zo iets? Net als de stellingen afdeling. Die is er ook. We kunnen ze daar ook in doen maar dan begint het wellicht helemaal een goudvis forum te lijken :D Hoewel misschien ook wel leuk om reacties van bijv, guppen houders te zien. Ik weet het ook niet precies..... Nog meer dillema s :br:
 
Ik heb inmiddels een prive-conversatie naar Ton, John en Marcel gestuurd met onze vraag en dit topic. Misschien willen ze zelf wel hier reageren ook, in ieder geval heb ik het nu bij hen onder de aandacht gebracht.

Het is wel zo dat er vooral veel controverse bij de goudvishouders bestaat, zodanig zelfs dat er bij de "Pure goldfish community" een subforum bestaat dat " Nano goldfish keepers" heet, waarbij het geven van kritiek " not done" is omdat deze groep zich toch al in het verdomhoekje gezet voelt. Inderdaad, dit zijn de mensen met kleine bakken en zelfs...kommen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind voor beiden manieren (@Giebeltje en @michelle1) iets te zeggen.

Ik heb inmiddels een prive-conversatie naar Ton, John en Marcel gestuurd met onze vraag en dit topic.
Ik was inmiddels al via pb benaderd door @TonHageraats over dit topic.
Dat het mogelijk een sticky zou kunnen worden, met mogelijk ook daarin (eind)conclusies uit alle vergaarde informatie, waar mogelijk (beginnende) goudvishouders veel aan kunnen hebben.
Vind ik ook een mooie insteek.

Ik vind het zelf wel interessant om te kijken welke verschillende meningen en houdwijzen er bestaan, en de discussie over waarom de keuzes daarin wel of niet verstandig zijn, erg leerzaam.
Maar gewoon brainstormen over stellingen en daar discussies over voeren ook!
Het voorzetje is gegeven.
Ik laat 'm aan jullie!
 
Mooi opgezet dit topic! Fijn dat je dat voor ons goudvisnerds gedaan hebt! :D

Ik was onder het eten een youtube-filmpje aan het kijken, en daar kwam toevallig een stukje in voor wat aan dit topic raakt (van 16:03 tot 17:25) :




Als ik het goed zie, zijn dat goudvissen. Hoeveel precies is niet te zien, maar ik denk een stuk of 10? Die man ververst vrijwel nooit en de vissen lijken prima gezond. Hoe kan dit? :book:

:p dat noem je een vijver gino je hebt ook kooie vijvers met planten filters waar ze rustig 2.5kilo voer verwerken per week en dan heb ik het over een vijver van 5000liter je kan gewoon filter planten kopen bij tuin centrum die hebben veder niks nodig
 
Een heel ander punt dat ik zo-even tegen kwam en wel interessant vond om aan te dragen.
Ik was ineens eens even benieuwd of ................... iets vindt over het houden van goudvissen.

En inderdaad, ze vinden er iets van:


Ik citeer het standpunt even hier:
Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen. Er zijn grotere temperatuursverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet oriënteren, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes en zand en/of steentjes. Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen.
Door zuurstofgebrek komen vissen die gehouden worden in een kom, vaak vroegtijdig aan hun einde. Een goudvis wordt in een kom gemiddeld twee á drie jaar oud, terwijl zij in de natuur twintig á dertig jaar kunnen worden. De .......... vindt deze vorm van dieren houden een vorm van dierenmishandeling, omdat het welzijn van de vissen ernstig geschaad wordt. In Duitsland (waar de vissenkom verboden is) is voor een aquarium met goudvissen een minimuminhoud van 200 liter bij wet verplicht gesteld. De .............. is voorstander van een verbod op de goudviskom.


Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Meteen maar een leuke start :DD Ik heb hier een foto van Tish, de goudvis die 43 werd in zijn kom. Geliefd bij de hele familie, in de zomer zetten ze hem zelf in de tuin. Ik heb ooit een papegaai geadopteerd die 50 jaar in een kooi zat en ook mee uit varen werd genomen. Hoe happy is zo'n dier?

 
Ik heb inmiddels een prive-conversatie naar Ton, John en Marcel gestuurd met onze vraag en dit topic. Misschien willen ze zelf wel hier reageren ook, in ieder geval heb ik het nu bij hen onder de aandacht gebracht.

Het is wel zo dat er vooral veel controverse bij de goudvishouders bestaat, zodanig zelfs dat er bij de "Pure goldfish community" een subforum bestaat dat " Nano goldfish keepers" heet, waarbij het geven van kritiek " not done" is omdat deze groep zich toch al in het verdomhoekje gezet voelt. Inderdaad, dit zijn de mensen met kleine bakken en zelfs...kommen.

Wat is er mis met controverse? Vind kritiek geven "not done" geen lichtend voorbeeld van een forum. Zo ver ik weet wonen we hier in een democratie en hebben we vrijheid van meningsuiting hoe controversieel dit ook mag zijn. Er zijn duidelijke gedragsregels vanuit het beheer van het forum.
 
Exact, maar dat is een Amerikaans forum en dat scheelt denk ik wel. Hier in Nederland zijn we wel gewend aan stevige discussie, en als dat in goede verstandhouding gebeurt is er niets mis mee. Dat maakt het wel leuk, mits goed onderbouwd natuurlijk.
 
Wat de meest opmerkelijke goudvisbevinding betreft: toen ik nog een goudvissenopvang had, had ik een vijver van ca 5000l met daarin oa gewone goudvissen, comets, Ryukins, telescoopogen en fantails. Later een binnenvijver met dezelfde combinatie. Nu wordt weleens gezegd dat gewone goudvissen niet samen kunnen met sluierstaarten, omdat de gewone goudvissen te snel zijn en hierdoor de sluierstaarten te weinig voedsel zouden krijgen. Mag je raden wie er steevast als eerste bij het voer waren... juist, de tonnetje ronde Ryukins. Deze vissen zijn zo gefocust op voer dat ze bij de miste hint van voer als een speer naar de oppervlakte gewiebeld komen. De labradors onder de goudvissen.
Ook op andere vlakken heb ik nooit problemen gehad met deze combinatie.
 
Misschien omdat ze meer energie verbruiken? Omdat ze zo rond zijn, grotere weerstand in het water :p
 

Dit bedoel ik maar dan gerangschikt op 1 onderwerp.

Dan kan gewoon iedereen schieten
Ik ben helemaal voor zoiets, vind dit echt een heel goed idee om dit zo te doen. Een beter idee!
Want daarmee houd je het overzichtelijk per onderwerp, kan je het later ook nog eens nazoeken, ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

Of de insteek dan is discussie, of educatie, dat laat ik graag aan jullie.
Je kunt altijd nog later een sticky-in-de-sticky zetten misschien met wat (voorlopige) conclusies uit discussies gebundeld, waar anderen dan weer wat aan kunnen hebben.

Dus wat mij betreft gaan we verder op de manier waarop @michelle1 en @Giebeltje het voor ogen hebben, want dat lijkt me een uitstekende manier!
Ik ben een forumnewbie dus ik weet de wegen niet zo goed, voelt ieder zich dus vrij om daar stappen in te ondernemen ;).
 
Ik heb inmiddels een prive-conversatie naar Ton, John en Marcel gestuurd met onze vraag en dit topic. Misschien willen ze zelf wel hier reageren ook, in ieder geval heb ik het nu bij hen onder de aandacht gebracht.
Dit heeft onze aandacht hoor en hier komen we spoedig op terug natuurlijk.
 
Wat de meest opmerkelijke goudvisbevinding betreft: toen ik nog een goudvissenopvang had, had ik een vijver van ca 5000l met daarin oa gewone goudvissen, comets, Ryukins, telescoopogen en fantails. Later een binnenvijver met dezelfde combinatie. Nu wordt weleens gezegd dat gewone goudvissen niet samen kunnen met sluierstaarten, omdat de gewone goudvissen te snel zijn en hierdoor de sluierstaarten te weinig voedsel zouden krijgen. Mag je raden wie er steevast als eerste bij het voer waren... juist, de tonnetje ronde Ryukins. Deze vissen zijn zo gefocust op voer dat ze bij de miste hint van voer als een speer naar de oppervlakte gewiebeld komen. De labradors onder de goudvissen.
Ook op andere vlakken heb ik nooit problemen gehad met deze combinatie.
Wat leuk dat je dit deelt! Interessant!
Wat zou de reden zijn waardoor de Ryukins eerder op het voer af komen dan de andere vissen? Is dat juist omdat ze misschien beseffen dat ze langzamer zijn? En daardoor dan geleerd hebben om eerder te herkennen wanneer er eten komt?
 
De Ryukin is een kweekvorm met een"hump", en ik heb begrepen dat het voer dat deze "hump" doet groeien veel proteine bevat. Kweken is selecteren op bepaalde eigenschappen, in dit geval de "hump" en de ronde vorm. En dus ook de mate waarin ze het voer opnemen. Ik heb inmiddels ook gehoord dat Ryukins vaker drijvende pellets krijgen dan andere soorten. Zou dit voer ook een imitatie kunnen zijn van insecten die op de wateroppervlakte landen en veel proteine bevatten? En dat dit type goudvissen daar meer op gefocust is? Want om een insect te pakken dat op het water landt moet je oplettend en vooral snel zijn.
 
Meteen maar een leuke start :DD Ik heb hier een foto van Tish, de goudvis die 43 werd in zijn kom. Geliefd bij de hele familie, in de zomer zetten ze hem zelf in de tuin. Ik heb ooit een papegaai geadopteerd die 50 jaar in een kooi zat en ook mee uit varen werd genomen. Hoe happy is zo'n dier?

Wat een mooi voorbeeld geef je hier van wat ik maar even noem 'de uitzondering op de regel'!
Hoe kan het dat deze vis zou oud is geworden in zijn kom?
Zijn eigenaar zegt in het stuk:

Mr Hand said the secret of his long life was not being overfed, and being put in the sun occasionally.

The 11.5cm fish had a habit in his earlier days of trying to jump out of his bowl, and was kept safe by a net placed over the top.


Dat laatste zal er ongetwijfeld er iets mee te maken hebben (ik kijk nu bedenkelijk).

Zou deze vis gelukkig geweest zijn?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het in eerste instantie gepost omdat ik het wel interessant vond dat er ook hier in Nederland initiatieven bestaan om de goudviskom te verbieden. Dat wist ik niet.
Ik wist ook niet dat er in Duitsland een minimum van 200L bij wet vast staat.
Vinden jullie dat er zo'n verbod of minimum zou moeten komen?
 
Ik heb verschillende soorten sluiers gehad en mijn ervaring is dat ze allemaal als een speer op het voer afkomen. Zelfs een pearl is een waar vreet monstertje. Ik denk dat het voornamelijk met de lichaamsbouw heeft te maken en de stand van de ogen en bek.

Een ryukin heeft de ogen een beetje boven op de kop en zal denk ik meer het wateroppervlak zien. Het eten van de bodem gaat beduidend moeilijker gezien hun hangbuik. Bij mij willen ze wel eens om kukelen op de rug als ze op de bodem bezig zijn. Kwekers van dit soort voeren ze voornamelijk drijvend voer om hun hump en spieren beter te laten ontwikkelen.

Bij de pearl was ik ook bang dat deze te kort zou hebben aan voer ivm hun snellere collega s. maar dit was ook geen probleem. Deze storten zich ook met volle moed in het gevecht. Zwiepte wel eens weg door een staart beweging maar komt weer vliegens vlug terug hoor.

Als je gewoon voldoende en gespreid voer dan is er genoeg voor allemaal. De ryukin pakt de brokjes al zodra het in het water valt maar er valt dan door naar de bodem zodat de bodem eters daar hun gang kunnen gaan.

Sommige snappen drijvend voer gewoon niet. Die blijven druk op de bodem grondelen dus alleen drijvend voer geven kan wel een probleem zijn vooral als je boven eters erbij heb.
 
Of de insteek dan is discussie, of educatie, dat laat ik graag aan jullie.
Bij nader inzien denk ik dat een discussieplatform over de 'gouden visstandaarden rond het goudvishouden' de beste insteek is.
Omdat je anders eigenlijk net zo goed gewoon een topic ergens kunt openen over een bepaald onderwerp of vraag.
Misschien kunnen we dan ergens ook een lijst maken van bevindingen, of conclusies, die uit de stellingen naar voren zijn gekomen.

Dan hebben we nu bijvoorbeeld al het artikel van @Giebeltje over de oude goudvis in de kom. Dat kan een stelling zijn.
En bijvoorbeeld ook al het voorbeeld van @Gino88 van het aquaponics-systeem, wat eigenlijk in gaat tegen het 'verversen' principe.
En nu ook dankzij @Jones een voorbeeld over de stelling of sluierstaarten wel samen kunnen met 'normale' goudvissen.
 
Bij nader inzien denk ik dat een discussieplatform over de 'gouden visstandaarden rond het goudvishouden' de beste insteek is.
Omdat je anders eigenlijk net zo goed gewoon een topic ergens kunt openen over een bepaald onderwerp of vraag.
Misschien kunnen we dan ergens ook een lijst maken van bevindingen, of conclusies, die uit de stellingen naar voren zijn gekomen.

Dan hebben we nu bijvoorbeeld al het artikel van @Giebeltje over de oude goudvis in de kom. Dat kan een stelling zijn.
En bijvoorbeeld ook al het voorbeeld van @Gino88 van het aquaponics-systeem, wat eigenlijk in gaat tegen het 'verversen' principe.
En nu ook dankzij @Jones een voorbeeld over de stelling of sluierstaarten wel samen kunnen met 'normale' goudvissen.
Discussie is volgens mij juist educatief.

Ik denk dat nu juist de lijst conclusies erg moeilijk zal zijn omdat er zoveel wegen naar Rome zijn.

Neem het aquaponics idee. Dit zal bij sommige lukken maar is niet eenvoudig. Laatst zag ik op tv een grote groente/kruiden kweker die draaide als aquaponic. Vissenshit als mest en water als bevochtiger van zijn kroppen sla. Dit was een hele onderneming en draaide goed en de man wist goed waar hij mee bezig was.

Als je dit maak met een speciekuip en wat waterpest zal het waarschijnlijk anders gaan. Je moet dan ook goed weten welke planten je moet gebruiken en hoeveel etc.

Ik denk dat bij alle vormen van houden van vis in grote plassen of kleine plassen altijd gaat om balans. Is de balans goed dan is er geen probleem. De balans goed te krijgen en te houden dat is de uitdaging en wat vaak mis gaat.
 
Klopt helemaal. Mijn minibakje met slakken is een biotoopje op zich en draait al meer dan een jaar, zonder filter of verversing( behalve verdamping en bijvullen).
 
Wat de meest opmerkelijke goudvisbevinding betreft: toen ik nog een goudvissenopvang had, had ik een vijver van ca 5000l met daarin oa gewone goudvissen, comets, Ryukins, telescoopogen en fantails. Later een binnenvijver met dezelfde combinatie. Nu wordt weleens gezegd dat gewone goudvissen niet samen kunnen met sluierstaarten, omdat de gewone goudvissen te snel zijn en hierdoor de sluierstaarten te weinig voedsel zouden krijgen. Mag je raden wie er steevast als eerste bij het voer waren... juist, de tonnetje ronde Ryukins. Deze vissen zijn zo gefocust op voer dat ze bij de miste hint van voer als een speer naar de oppervlakte gewiebeld komen. De labradors onder de goudvissen.
Ook op andere vlakken heb ik nooit problemen gehad met deze combinatie.

Als je er even over nadenkt is dit ook precies het verschil tussen een goudvis en een sluier: Een goudvis heeft een maag welke zijn honger kan stillen en minder frequent eten "vraagt". Zijn spijsvertering werkt door een maag ook beter en kan wellicht ook een vol gevoel geven en rustiger reageren op voer.
Een sluier heeft geen maag en zal dus ook weer snel een honger gevoel hebben en ook alerter op voer reageren lijkt me. Juist de Ryukin heeft geen belemmering met zijn ogen en is bekend dat deze en de Oranda de sterkste sluiers zijn. De Oranda heeft wengroei dus een zichtbeperking. Telescoopogen verliezen zicht als ze ouder worden en andere sluiers is bekend dat ze minder sterk zijn...

Super leuk draadje, echter blijf ik een voorstander om goudvissen en sluiers van elkaar te scheiden. Ze hebben zo veel overeenkomsten in voer/medicatie (terwijl ik er ook achter kwam dat veel medicatie voor goudvissen/Koi/vijvers niet voor sluiers gebruikt kan worden!) .Ook kwa bouw,huisvesting en filtering wordt het IMO vaak een "slechte mix" dus: goudvis voor een vijver en sluiers voor binnen voor eenbeginner. Iemand met ervaring zou er zijn eigen draai aan kunnen geven.

Ook heb ik zelf het gevoel dat 50L/vis voor Ryukins/Oranda best krap is want deze worden echt wel groot (grapefruit voor Ryukin). Het zijn wel groepsdieren maar gaan ook graag zelf even afdwalen en zoeken ze soms even rust op. Bij 70L lijkt daar wat beter balans in te zijn en iets minder druk op je waterwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Ook merk ik dat ze best nieuwsgierig zijn en dat is super leuk, maar dat geeft ook aan dat ze zich zouden kunnen vervelen dus moet er ook wat uitdaging zijn om ze bezig te houden.
Dat ze een vrij makkelijk karakter hebben en soms onhandig zijn maakt ze nog niet super dom dus ook het mentale deel hoort wellicht ook bij de verzorging.
En dat is lastig want ze zijn best lomp en sterk. Hierdoor mogen ze ook van mij planten op cocos "verhuizen". Liever dit dan dat ze beschadigen.
 
Begrijp ik goed dat je zegt dat sluiers geen maag hebben? Bij mijn weten hebben ze exact dezelfde organen, alleen liggen ze anders in hun lichaam omdat hun lichaam anders van vorm is.
 
Oeps, dat was een halve zin. Ik bedoelde "dat sluiers geen maag hebben en goudvissen wel". Ik vroeg me direct af hoe dat dan zou werken bij kruisingen. Hebben die dan een halve maag 😅

Oftewel: ze hebben het allebei wel of allebei niet, want intern zijn ze hetzelfde, alleen de vorm is anders.
 

Terug
Bovenaan