Goudvis zwemt scheef??


L

Lucie

Guest
Mijn twee goudvissen hebben het prima naar hun zin in een redelijk grote koudwaterbak (20 l.) met veel waterplanten (ververs deze ook twee-wekelijks meestal)
Ze groeien goed.
Maar nu zwemt 1 van de twee scheef ; een gek gezicht.:help:
Het enige dat ik nieuw heb gehad in de bak is een bundeltje planten met loodje er omheen.....heb het er nu afgehaald, want hoorde dat lood in de bak giftig is voor vissen.
Kan dit een oorzaak ervan zijn?
Verder is hij goed gezond, hoor en eet als een leeuw!:cool:

Hoor het wel of iemand hier ervaring mee heeft?
Alvast b.v.d.!:zwaai:
 
Eeeh, tja, 20 liter is veel te weinig voor goudvissen. Minimaal een meterbak, en 50 liter per sluierstaart, en 100 liter per gewonen goudvis;)

Zie dit niet als een aanval. Wil u alleen helpen;)
 
Eeeh, tja, 20 liter is veel te weinig voor goudvissen. Minimaal een meterbak, en 50 liter per sluierstaart, en 100 liter per gewonen goudvis;)

Zie dit niet als een aanval. Wil u alleen helpen;)

Beste Ruben,

Thanks voor je antwoord anyway, maar.....
Een meterbak????Dat past totaal niet in mijn nisje dat ik heb voor de vissen.....srry. Ik denk bij nader inzien trouwens dat het wel een 25 literbak is. Maar dit kan toch niet de oorzaak van het scheefzwemmen zijn????
Wat denk jij?
 
Beste Ruben,

Thanks voor je antwoord anyway, maar.....
Een meterbak????Dat past totaal niet in mijn nisje dat ik heb voor de vissen.....srry. Ik denk bij nader inzien trouwens dat het wel een 25 literbak is. Maar dit kan toch niet de oorzaak van het scheefzwemmen zijn????
Wat denk jij?
Tja, goudvissen zijn hele grote vervuilers, en stoten groeihormonen af. Als je ze dan in een te klein bakje zet, zijn ze veel kwetsbaarder voor ziektes. Dus die kleine bak, is denk ik wel de oorzaak. Goudvissen worden ook erg groot, en vergroeien in een te kleine bak, en gaan dood. Vissen passen zich niet aan, aan een te kleine omgeving.;)


Wat ik zou doen, is een groter bak halen, of je goudvissen verkopen, en garnaaltjes in je bak doen. (Voor tropische vissen is de bak ook te klein).


War je nu het best kunt doen:
Naar de action gaan, een grote plastic bak halen, op mp kijken of er een groot sterk filter te koop is. Vissen in de bak doen, en elke dag 50% van het water verversen. Als je de vissen dan wilr houden, kun je in die tijd je nieuwe bak 3 weken katen indraaisn.;)
 
Beste Ruben,

Thanks voor je antwoord anyway, maar.....
Een meterbak????Dat past totaal niet in mijn nisje dat ik heb voor de vissen.....srry. Ik denk bij nader inzien trouwens dat het wel een 25 literbak is. Maar dit kan toch niet de oorzaak van het scheefzwemmen zijn????
Wat denk jij?

dit is waarschijnlijk wel de oorzaak. een goudvis.sluierstaart scheid een hormoon uit. hierdoor groeit zijn lichaam naar de bak toe. de buitenkant stopt dan met groeien en dan groeit de binnenkant wel door waardoor de vis zal gaan vergroeien en scheef gaat zwemmen. maar 20 liter is veel en veelste klein.. goudvissen moeten minimaal 2 meter bak want deze vissen kunnen 30 cm of langer worden en sluierstaarten moeten minimaal 50 liter per vis en het liefst vanaf een 1 meter bak gehouden worden.
 
ook zijn goudvissen behoorlijke vervuilers en dien je er een goed filter op te zetten. ik denk dat je ze beter naar een vijver in de buurt kan brengen. want waarschijnlijk gaan ze het niet heel lang volhouden
 
ook zijn goudvissen behoorlijke vervuilers en dien je er een goed filter op te zetten. ik denk dat je ze beter naar een vijver in de buurt kan brengen. want waarschijnlijk gaan ze het niet heel lang volhouden
Dat is ook een goed idee!:thumbs:


Ps, wel goed dat je nu op het forum informatie vraagt, dierenwinkels geven je niet vaak goed advies.:thumbs:;)
 
dit is waarschijnlijk wel de oorzaak. een goudvis.sluierstaart scheid een hormoon uit. hierdoor groeit zijn lichaam naar de bak toe. de buitenkant stopt dan met groeien en dan groeit de binnenkant wel door waardoor de vis zal gaan vergroeien en scheef gaat zwemmen. maar 20 liter is veel en veelste klein.. goudvissen moeten minimaal 2 meter bak want deze vissen kunnen 30 cm of langer worden en sluierstaarten moeten minimaal 50 liter per vis en het liefst vanaf een 1 meter bak gehouden worden.

Beste Ruben,
Je hebt het steeds over sluierstaarten, maar het zijn gewone goudvissen, hoor! Denk dat ze nu van kop tot en met staart zo'n 12 á 13 cm. zijn..
 
Beste Ruben,
Je hebt het steeds over sluierstaarten, maar het zijn gewone goudvissen, hoor! Denk dat ze nu van kop tot en met staart zo'n 12 á 13 cm. zijn..
Goudvissen worden nog groter 30-40cm, en hebben zoals Sander zij minimaal een 2 meter bak nodig, en 100 liter per vis;);)
 
goudvissen hebben nog meer ruimte nodig de meesten zeggen een 2 meter aquarium. maar het allerbest kan je een goudvis beter houden in een vijver. nu heb je 2 goudvissen in een verblijf dat bijna 10 x te klein is. hier doe je de vissen geen pretje mee en denk dat ze het geen 2 jaar lang gaan volhouden. de goudvissen in een ideale omgeving kunnen wel 20 jaar oud worden
 
Tja, goudvissen zijn hele grote vervuilers, en stoten groeihormonen af. Als je ze dan in een te klein bakje zet, zijn ze veel kwetsbaarder voor ziektes. Dus die kleine bak, is denk ik wel de oorzaak. Goudvissen worden ook erg groot, en vergroeien in een te kleine bak, en gaan dood. Vissen passen zich niet aan, aan een te kleine omgeving.;)


Wat ik zou doen, is een groter bak halen, of je goudvissen verkopen, en garnaaltjes in je bak doen. (Voor tropische vissen is de bak ook te klein).


War je nu het best kunt doen:
Naar de action gaan, een grote plastic bak halen, op mp kijken of er een groot sterk filter te koop is. Vissen in de bak doen, en elke dag 50% van het water verversen. Als je de vissen dan wilr houden, kun je in die tijd je nieuwe bak 3 weken katen indraaisn.;)

Ga ik doen, Ruben; elke dag water verversen (50%) Dat hebben ze wel nodig met dit warme weertje ook.
Zal kijken voor een nóg grotere bak bij de Action (die zijn ook niet zo duur denk ik...:juggle:
 
Ga ik doen, Ruben; elke dag water verversen (50%) Dat hebben ze wel nodig met dit warme weertje ook.
Zal kijken voor een nóg grotere bak bij de Action (die zijn ook niet zo duur denk ik...:juggle:
Top, Lucie!:thumbs:

Nee, die zijn niet zo duur, doe wel de grootste bak.


Dit is dan wel een tijdelijke oplossing. Ik zou gewoon kijken naar een vijver voor ze, en dan een 60cm bakje kopen ofzo, en daar mooie tropische vissen indoen, die zijn veel goedkoper in onderhoud etc.;)
 
probeer voor het scheef zwemmen 2 dagen niet voeren en dan 3 dagen alleen doperwten te voeren. Diepvries dopertwjes in bakje met laagje water ff de kook erover in magnetron. Velletje eraf halen en de erwt voeren. Het wil wel eens voorkomen dat de vis verstopt zit en de erwten blazen de darmen schoon. Wellicht dat hij dan weer balans krijgt.
 
Hoe gaat het nu?;)
 
Hoe gaat het nu?;)

Hé die Ruben!
Dank voor je belangstelling!

Het gaat goed met de vissen, hoor. Ze zitten in een grotere bak nu (25 l) en heb er een nieuw pompje ingezet (de oude bak had dat niet eens.....stom stom stom) Ik zie nu hoe ze ópleven van die pomp, die het water ververst en schoonmaakt!
Ze zwemmen als een gék door de bak en zitten elkaar achterna. Nooit zie ik ze meer lamlendig aan het oppervlakte hangen, zoals voorheen. Ze hebben de hele dag door honger en zijn dus zeer levendig!
Ik vind voorlopig deze bak voldoende, want heb echt geen plaats voor een 100 l. bak! Ze staan in een nis tussen keuken en huiskamer.
Wat ik wel merkte, is dat waterpest fataal is in zo'n bak; het wordt licht van kleur en vergaat; alle blaadjes laten los en dat maakt het water troebel. Is dat bekend van waterpest? Heb ze er allemaal uitgehaald. Véel beter zo!
Groeten!:petjeaf:
 
Sorry, maar goudvissen in 25 liter is je reinste dierenmishandeling in mijn ogen, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Je kunt ze nog beter euthanasie geven dan het vooruitzicht van de rest van hun leven in die veredelde vissenkom.

Er wordt meermalen aangegeven dat goudvissen zeker 100 liter per vis nodig hebben, en eigenlijk niet in aquaria horen maar in vijvers. Dat is dus minstens 200 liter voor 2 vissen en aangezien het zwemmers zijn een aquarium van 2 meter.

Als je graag onderwater leven wilt hebben en je bent beperkt tot 25 liter, kun je garnalen of een solitaire bettaman houden.

Ik zou je dringend adviseren op zoek te gaan naar een vijver waar goudvissen in kunnen om zo onnodig dierenleed te voorkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar goudvissen in 25 liter is je reinste dierenmishandeling in mijn ogen, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Je kunt ze nog beter euthanasie geven dan het vooruitzicht van de rest van hun leven in die veredelde vissenkom.

Er wordt meermalen aangegeven dat goudvissen zeker 100 liter per vis nodig hebben, en eigenlijk niet in aquaria horen maar in vijvers. Dat is dus minstens 200 liter voor 2 vissen en aangezien het zwemmers zijn een aquarium van 2 meter.

Als je graag onderwater leven wilt hebben en je bent beperkt tot 25 liter, kun je garnalen of een solitaire bettaman houden.

Ik zou je dringend adviseren op zoek te gaan naar een vijver waar goudvissen in kunnen om zo onnodig dierenleed te voorkomen.

Beste Bart,

Ik vrees dan dat ongeveer half Nederland zijn goudvissen danig aan het mishandelen is, immers; je ziet toch overál van die bakken met goudvissen erin? Geen een die ik ooit gezien heb, haalt de 2 meter!!! En toch zwemmen mijn vissen vrolijk en beweeglijk rond! Ik weet dat ik ze eigenlijk een nóg grotere bak moet gunnen maar voorlopig is dat financieel gezien even niet mogelijk. Wel streef ik ernaar om dit te verwezenlijken en uit te breiden binnen een paar maanden. Dus wees gerust: ze krijgen binnenkort een groter verblijf, al zal het zéker geen 2-meterbak worden, ook gezien de ruimte die ik heb in huis!
Maar in ieder geval; dank voor je advies!
 
Maar waarom wil je zo graag goudvissen? Er zijn naar mijn mening veel mooiere en leukere vissen, en die kun je zelfs een mooier leven geven!
 
Beste Bart,

Ik vrees dan dat ongeveer half Nederland zijn goudvissen danig aan het mishandelen is, immers; je ziet toch overál van die bakken met goudvissen erin? Geen een die ik ooit gezien heb, haalt de 2 meter!!! En toch zwemmen mijn vissen vrolijk en beweeglijk rond! Ik weet dat ik ze eigenlijk een nóg grotere bak moet gunnen maar voorlopig is dat financieel gezien even niet mogelijk. Wel streef ik ernaar om dit te verwezenlijken en uit te breiden binnen een paar maanden. Dus wees gerust: ze krijgen binnenkort een groter verblijf, al zal het zéker geen 2-meterbak worden, ook gezien de ruimte die ik heb in huis!
Maar in ieder geval; dank voor je advies!

Half nederland mishandelt dan ook dieren in mijn ogen. En niet alleen goudvissen, ook vissen als maanvissen, labeo's, botia's en haaivinbarbelen komen veel vaker niet dan wel in een goed huis terecht. En als je het doortrekt buiten vissen, er zijn ook enorm veel mensen die bijvoorbeeld maar 1 konijn hebben, terwijl er bijna geen diersoort is die zo afhankelijk is van soortgenoten om zich heen. Natuurlijk is veruit de grootste reden hiervoor onwetendheid, maar het feit dat de helft van de goudvissen in een kom zwemt betekent nog niet dat het dan maar ok is.

Verkopers weten denk juist wel veel veel vaker wel dan niet dat een goudvis het niet vol houdt in een kleine bak, dan komen de mensen een maandje of wat later weer een nieuwe kopen. Letterlijk gevalletje van de een zn dood is de ander zn brood.
 
  • Leuk
Waarderingen: Goud
Ook ik ben begonnen met 4 sluierstaarten in 65 liter. Na een maand of 2 doffe ellende. Ziektens, ongedierte, zwaar gehavende vissen. Naar de dierenwinkel en die verkopen je graag allerlei medicijnen want dan rinkeld de kassa. Me vissen werden er nog ellendiger van omdat ik verder niets wist van aquariums en vissen. Vergiftigd water door hun vervuiling en dan nog medicatie erin is echt hopeloos voor ze.

Het internet op en dan de schrik met wat er allemaal fout is gegaan. Je moet dan een keuze maken wil ik de vissen een behoorlijk gezond leven geven zal ik keuzes moeten maken in het belang van je vissen. ik heb helaas 1 van me sluiers moeten euthanaseren omdat deze te ver heen was en anders een langzame ellendige dood tegemoet ging. 1 is blind en nog zwaar gehavend maar deze is toch weer opgeknapt.

Als je ze in 25 liter ga houden gaan ze ziek, zwak worden totdat de dood erop volgt. Het klinkt hard maar helaas is dit de weg die jij nu voor je vissen uitstippel. Goudvissen zijn hele taaie vissen en zwemmen nu nog in jouw ogen vrolijk rond maar als je lang genoeg wacht zul je zelf zien dat ze steeds lamlendiger worden.

Snap ook dat een 2 meter aquarium geen doen is. Zoek gewoon een mooie vijver voor ze en kijk uit naar een ander soort visje. Je heb ook hele mooie sluierstaart guppen of een betta. Daar ga je jezelf en je vissen een hoop ellende mee besparen.
 
Ik vrees dan dat ongeveer half Nederland zijn goudvissen danig aan het mishandelen is, immers; je ziet toch overál van die bakken met goudvissen erin? Geen een die ik ooit gezien heb, haalt de 2 meter!!!
Je moet niet naar anderen kijken!



Als er iemand in de sloot springt, spring jij hem toch niet na?


Jij vraagt je af, waarom hij schreef zwemr, wij zeggen waarom, omdat hij in een te kleine bak zit. Je doet ermee wat je wilt, maar ik hoop dat je de goede keuze maakt.


Als je een hond de hele dag in een klein hokje laat, vind jij dat toch ook zielig?
Waarom voor een vis dan niet?
 
Je moet niet naar anderen kijken!



Als er iemand in de sloot springt, spring jij hem toch niet na?


Jij vraagt je af, waarom hij schreef zwemr, wij zeggen waarom, omdat hij in een te kleine bak zit. Je doet ermee wat je wilt, maar ik hoop dat je de goede keuze maakt.


Als je een hond de hele dag in een klein hokje laat, vind jij dat toch ook zielig?
Waarom voor een vis dan niet?

:thumbs:
 
En? Hoe gaat het er nu mee?;)
 
En? Hoe gaat het er nu mee?;)

Beste Ruben,

Vis zwemt nog steeds scheef, maar is wel tierig, levendig dus. Ze eten als een wólf 2 x p.d.
Ik weet, ze hebben meer ruimte nodig....ik ben dan ook op zoek naar een vijver buiten (geen sloot dus ;-) )
Ze groeien maar door en ik kan ze niet meer dan deze bak bieden in de ruimte die ik heb (ong. 25 literbak)
Wel zie ik dat ze (nog) niet lijden, misschien doe ik wel eerst een iets grotere bak als tussenoplossing voordat ik ze een vijver bied.
Dank voor je interesse i.i.g.!

Ook de mensen die tussendoor gereageerd hebben; bedankt voor jullie tips en (soms on-)aardige berichten.
Ik bedoel het goed met m'n goudvissies, hoor!!!!
 
Is een hele vervelende situatie Lucy en vele zijn zo onbenullig begonnen, inclusief mezelf. Ik ga ervan uit dat je het beste met de visjes voor heb anders kom je ook geen info op dit forum zoeken. Mooie vijver is top voor ze.

Misschien een idee voor je. Bij action heb je van die curverboxen meen 65 liter voor heel weinig geld. Is ook geen top situatie maar beter dan 25 liter. Deze zijn niet heel groot maar hoger dus wellicht past deze op hetzelfde plekje. Zijn doorzichtig dus kan je de visjes ook nog zien. Als je een tuin heb zou je ook kunnen denken aan z on platick opblaas kinderzwembadje of soort omgekeerde tent. Zijn ook niet heel duur en de vissen kun je gewoon buiten in het badje zetten. Dat is nog meer liter water.

Post eens een foto van je visjes op het forum. Misschien dat iemand kan zien of er wat loos is met de scheef hangende vis. Het kan zijn dat de vis scheef hangt door bacterieel infectie. Dit kun je vaak aan de ogen zien. Als de ogen naar voren puilen is dit vaak het geval. Als je doorzichtige witachtige draden als ontlasting zie kan het de darmen zijn.
 
soms on-)aardige
Wil niet onaardig zijn ofzo. Maar jouw berichten waren ook niet erg leuk.
Geven wij advies, kom jij direct met een tegenargument van bijv. zo heeft heel Nederland het, of een meterbak??? Dat is veel te groot voor mij. En dan zeg je later ook van ik heb het beste met ze voor.

Sorry hoor, maar wilde het toch even zeggen;);)
 

Terug
Bovenaan