Goudvis verliest stukken van staart...


Kun je filmpje up loaden van het gedrag van de vis? Zie je ook vaak dat de sluier schud/trilt met zijn borstvinnen?
 

Bijlagen

  • IMG_1027.MOV
    14.6 MB
  • IMG_1038.MOV
    13.5 MB
Ik heb ook 2 filters en spoel niet in emmertje uit. Ik doe dit gewoon onder de stromende kraan op beetje temperatuur zoals aquarium.

Hoe komt het dat jij het zo doet? Waarom zegt de een onder de kraan uitspoelen en de ander om dat juist niet te doen?
 
Hoe komt het dat jij het zo doet? Waarom zegt de een onder de kraan uitspoelen en de ander om dat juist niet te doen?

Zoals ik al typte er is geen 1 aquarium gelijk. De een heeft meer vis, grotere vis, voert veel/weinig. Zelfs 2 dezelfde aquariums met een zelfde soort en grote vis zal verschil zijn hoe alles werkt. Planten, bodem alles heeft invloed.

Test NO2, NH3 en NO3 is het enige feitelijke zicht is je water goed of niet. Meten is weten. Als je wat ervaring heb ga jezelf aan gedrag van je vissen zaken herkennen. Ook de ene vis is meer te "lezen"dan de andere vis. Ene vis ligt al te mokken als NO2 op 1 staat terwijl de ander vrolijk rond grondeld.

Ik heb een opstelling die veel meer filtert dan jouw opstelling dus is niet gelijk in proces. Ik heb ook veel meer en veel grotere vis erin. Jij daar in tegen heb maar 1 vis dus moet filter schoonmaken niet vaak noodzakelijk te zijn. Verversen met 1 vis ook niet maar beter een keer teveel verversen dan te weinig. test setjes zijn het enige wat je echt duidelijkheid kan geven.

Ik heb veel filtermedia en vermogen dus als ik een spons uitspoel doe ik dit meteen goed want de rest vangt het wel op en is die spons weer voor lange tijd prima door stromend. Die ene spons maakt bij mij geen verschil. Bij jou wel omdat filters veel kleiner zijn.
 
heb net filmpje bekeken. Dat is niet goed. Morgen zoutbadjes starten, 5 dagen 1x per dag een badje of een flesje sera pro protazol gaan halen/bestellen. Parasieten. Dit heeft verder geen invloed op je biologisch evenwicht en is kort kuurtje. Wel herhalen na een aantal dag afhankelijk van temperatuur van aquarium. Zijn meer kuurtjes voor maar dit is denk voor jouw het handigste zonder veel gevolgen.
 
Waarom denk je dat het parasieten zijn? Zou ze dan ook niet op andere momenten moeten "duikelen" en niet alleen tijdens het eten? Bedankt, ik hoop morgen te kunnen beginnen met sera protazol.

Ik zag net dat ze een wit bultje op haar staart heeft (heb ook al een andere topic hierover geopend). Weet jij wat het is?

IMG_1071.JPG


 
Dat witte pukkeltje zal ws. slijmhuid wezen. Als vis is geirriteerd op de huid dan gaat hij meer slijmhuid aanmaken om te verdedigen. Eronder kan ook een wondje zitten dat hij zich heeft bezeert bij schuren of wat dan ook. Meestal valt het er vanzelf weer af. Eronder zit ook wat witte stippen.

Het hele gedrag van de vis duid op parasieten. Niet alleen het kukelen. Hij is veel te bewegelijk. Dit is meestal een teken dat hij last heeft van huidparasieten. Dit jeukt/irriteert en gaan ze zo swingend zwemmen in de hoop het eraf te krijgen. De ene is niet de ander. sommige gaan veel schuren, flikkeren met vinnen etc.

De protazol is maar 24 uur en zal hem van veel afhelpen. Een parasiet vrije vis krijg je nooit omdat dit er nu eenmaal bij hoort maar als er veel weg/dood is kan hij er weer even tegen aan.
 
Dat witte pukkeltje zal ws. slijmhuid wezen. Als vis is geirriteerd op de huid dan gaat hij meer slijmhuid aanmaken om te verdedigen. Eronder kan ook een wondje zitten dat hij zich heeft bezeert bij schuren of wat dan ook. Meestal valt het er vanzelf weer af. Eronder zit ook wat witte stippen.

Het hele gedrag van de vis duid op parasieten. Niet alleen het kukelen. Hij is veel te bewegelijk. Dit is meestal een teken dat hij last heeft van huidparasieten. Dit jeukt/irriteert en gaan ze zo swingend zwemmen in de hoop het eraf te krijgen. De ene is niet de ander. sommige gaan veel schuren, flikkeren met vinnen etc.

De protazol is maar 24 uur en zal hem van veel afhelpen. Een parasiet vrije vis krijg je nooit omdat dit er nu eenmaal bij hoort maar als er veel weg/dood is kan hij er weer even tegen aan.

In het filmpje is ze niet zo bewegelijk als ze soms kan zijn. Maar het tegenovergestelde gebeurt ook, ze blijft dan op een plek boven de bodem. Dat "kukelen" doet ze inmiddels veel minder. Ik zie haar gelukkig ook regelmatig rustig zwemmen, eten van de planten en grondelen.

Ik heb de koolspons uit de Juwel filter gehaald en alleen de kern van actieven kool uit de Superfish filter verwijderd (en spons een beetje uitgeknepen) voordat ik de Protazol heb toegediend. Na 24 uur 90% ververst en alleen een nieuwe koolstofspons in de Juwel filter gedaan. Hoe lang moet de koolstofspons erin blijven?
Dat wit "pukkeltje" (is misschien eigenlijk meer dan een) en witte stippen zijn nog steeds zichtbaar. Had dit al weg moeten zijn?
Sommige stippen heeft ze al lang, dat is terug te zien op de foto's in deze topic. Kan het ook iets anders zijn?
 
Dat "kukelen" doet ze inmiddels veel minder.

Ze had er helaas toch weer veel last van tijdens en even na het voeren (dan gaat ze ook lucht happen).
 
Sommige goudvissen en sluiers zijn gewoon luchthappers. Ik heb er ook eentje die geregeld bovenin ligt te smakken.

Die pukkeltjes kan veel wezen maar is meestal niet iets om je heel druk over te maken. Vooral bij staart niet. Dit belemmerd verder niets van lichaam.

Geef je ook nog doperwten?
 
Sommige goudvissen en sluiers zijn gewoon luchthappers. Ik heb er ook eentje die geregeld bovenin ligt te smakken.

Die pukkeltjes kan veel wezen maar is meestal niet iets om je heel druk over te maken. Vooral bij staart niet. Dit belemmerd verder niets van lichaam.

Geef je ook nog doperwten?

Ik denk dat het grote wit pukkeltje inderdaad langzaam verdwijnt. Witte stippen zijn nog zichtbaar. Ik heb vandaag voor het eerst 25ml Voogle toegediend.
Ik wilde de tweede dosering van Protazol geven maar zie dat er een dun stukje van haar staart eraf is. Ik weet niet zeker of het vinrot is. Ik heb eSHa2000 en baktopur direct in huis, welke zal ik gebruiken indien het wel het geval is? Ik ga in ieder geval weer water verversen.
 
Water verversen altijd goed. Foto van de staart waar stukje mist close up handiger. Hou het even bij de voogle. Wanneer heb je de protazol gebruikt? Je moet deze na 4/5 dagen herhalen!!! gedraagt vis zich nu anders qua gedrag? Is hij nog aan het kukelen en druk achtig?

ESHA niet gebruiken en de bactopur direct eerst staart mee laten kijken. Heeft gevolgen voor biologisch evenwicht. Alleen als echt moet gebruiken. Parasieten kan staart ook van rafelen. Kan ook beschadiging zijn.
 
De witte stippen gaan niet meer weg. Dit is een soort van littekens.
 
Water verversen altijd goed. Foto van de staart waar stukje mist close up handiger. Hou het even bij de voogle. Wanneer heb je de protazol gebruikt? Je moet deze na 4/5 dagen herhalen!!! gedraagt vis zich nu anders qua gedrag? Is hij nog aan het kukelen en druk achtig?

ESHA niet gebruiken en de bactopur direct eerst staart mee laten kijken. Heeft gevolgen voor biologisch evenwicht. Alleen als echt moet gebruiken. Parasieten kan staart ook van rafelen. Kan ook beschadiging zijn.

Ik heb een grote water verversing gedaan. Het is me nog niet gelukt om een foto/video ervan te maken, omdat het aan de onderkant van haar staart zit en dit is moeilijk te zien. Hopelijk lukt het me vandaag wel. Is de dosering voor zieke vissen van Voogle voldoende?

Protazol kuur was tot de avond van de 14e. Ik ging het donderdag (5e dag) evt. herhalen, maar dat ging niet dus wilde ik het gisteren doen maar toen ik dit zag van haar staart wist ik niet wat het beste is om te doen. Is er ook een ander middel dat minder gevolgen heeft voor biologisch evenwicht?

Kukelen had ze soms minder/geen last meer van maar helaas wel weer hevig op andere momenten, nog steeds alleen tijdens het voeren.

Dankjewel voor het meedenken!
 
Ik zou nu als eerste maar nog een keer de protazol doen. Ook parasieten vernietigen huid. Staart en vin uiteindens erg dun.

Voor vinrot is geen ander middel. Vinrot is bacterieel en moet je iets gebruiken dat bacterieen dood. Het nadeel is dat wat werkt ook een deel van je nodige bacterieen om zeep helpt.

Maar doe eerst maar foto filmpje van het stuk staart om te kijken of het vinrot is. Is zo en zo handig als je foto maak en een paar dagen weer. Op je mobiel kun je vergroten en kijken of het erger word. Vinrot gaat vrij snel dan zie je na een paar dagen steeds meer staart verdwijnen.

Het kukelen na het eten zal te maken hebben met het soort voer wat je geef.

Moet werken dit weekend dus weet niet of ik snel kan reageren. Doe eerst maar vandaag of morgen de protazol dan heb je dit tenminste afgerond.
 
Ik zou nu als eerste maar nog een keer de protazol doen. Ook parasieten vernietigen huid. Staart en vin uiteindens erg dun.

Voor vinrot is geen ander middel. Vinrot is bacterieel en moet je iets gebruiken dat bacterieen dood. Het nadeel is dat wat werkt ook een deel van je nodige bacterieen om zeep helpt.

Maar doe eerst maar foto filmpje van het stuk staart om te kijken of het vinrot is. Is zo en zo handig als je foto maak en een paar dagen weer. Op je mobiel kun je vergroten en kijken of het erger word. Vinrot gaat vrij snel dan zie je na een paar dagen steeds meer staart verdwijnen.

Het kukelen na het eten zal te maken hebben met het soort voer wat je geef.

Moet werken dit weekend dus weet niet of ik snel kan reageren. Doe eerst maar vandaag of morgen de protazol dan heb je dit tenminste afgerond.

Mocht het wel nodig zijn om bactopur te gebruiken dan ben ik bang dat er te veel tijd over heen gaat voordat het toegediend kan worden (24uur kuur en dan 2? dagen over actieve kool filteren?). Je schrijft dat vinrot vij snel gaat dus ik hoop niet dat het dan te lang duurt/te veel medicijnen achter elkaar is. Ik zag ook iets (van staart?) in het water maar weet niet zeker of en zo ja van waar het afkomstig is).

Uiteinde van staart is inderdaad dun, ik zag op oudere beelden dat ze dit toen ook al had. Ik ben erg onzeker over waar ik goed aan doe maar ik ga dan toch weer protazol geven.

Ik moet ook werken, het is moelijk vast te leggen maar ik ga vandaag proberen om beelden te uploaden.
 
Je had de protazol al moeten herhalen na 5 dagen. De kuur dood rondzwemmende ellende en na 5 dagen komen de baby s tot leven vandaar je moet herhalen. Je heb koud water dat scheelt een stuk met uitkomen van baby ellende. Bij warm water gaat dit veel sneller.

De staart moet je gewoon even afwachten. Vis gaat niet dood na een paar dagen vinrot. Je ververs vaker dus dat loopt niet zo heel erg snel uit de hand.

Als de vis dit stukje al miste is het absoluut geen vinrot. Sluiers hebben altijd wel wat gedoe met die staarten. Beschadigen snel. Als vinrot is zul je binnen enkele dagen zien dat de staart veel meer rafels gaat krijgen. Dan nog tijd genoeg om wat te doen maar ik denk dat het wel mee zal vallen.

Als echt bacteriee (vinrot) is gaat de sluier op de bodem liggen sikke neuren en zie je vaak veel meer aan de vis.
 

Terug
Bovenaan