Goudvis / sluierstaart gered


Mascha

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
894
Locatie
Breda
hoi hoi,
Ik heb gisteren een goudvis uit een erg vieze sloot gehaald die daar was gedumpt. Hij lag naar adem te happen en zat onder de bloedzuigers. Het is best een grote jongen, want hij is tussen en 30 en 40 cm lang. Hij heeft sierlijke vinnen die mij aan een sluierstaart den denken, maar ik heb geen idee welke soort dit is. Wie kan mij hierbij helpen? Welke soort goudvis is dit en hoe kan deze het best worden gehouden / verzorgd? Ook heeft hij een lelijke bult op zijn rechterzijde boven de vin. Herkent iemand wat dit is en hoe dit verzorgd moet worden? Alvast bedankt. Groetjes Mascha

IMG_20220324_155820.jpg
IMG_20220324_155815.jpg
 
Ik weet niet welke soort dit kan zijn maar heb je zelf de mogelijkheid om deze te houden?
 
Moeilijk te zeggen zonder zijaanzicht, maar lijkt op het eerste gezicht een gewone Comet sluierstaart.
De vergroeiing kan van alles zijn, dus ga ik geen uitspraken over doen.
 
Oke, dank jullie wel. Op de vraag of ik de mogelijkheid heb om de vis zelf te houden: Ik heb een aquarium van 150 x 50 x 60 cm (zeker 400 liter).
Als dit voldoende is voor de vis, dan zou hij daar in kunnen. Maar ik wil natuurlijk wat het best is voor de vis. Dus eventueel een soortgenoot erbij.
Is dan mijn aquarium wel ruim genoeg? Of is deze vis beter af in een vijver?
 
Als hij meer dan een voet lang is is je bak zeker niet groot genoeg. Als het beestje ziek is kan je hem daar tijdelijk in laten herstellen zonder andere bewoners, maar heeft echt een vijver nodig.
 
Zonder staart gemeten is hij 22 cm. In mijn aquarium zitten nu andere vissen. Daar heb ik zo een ander huisje voor gevonden. Ik ben bang dat ik voor deze goudvis
niet snel iemand vind die er voor wil zorgen en een vijver heeft die groot genoeg is. Omdat ik niet weet wat hij eventueel mankeert, zal hij ook eerst in quarantaine
moeten lijkt mij. Ik heb hem nu niks anders te bieden dan de bak waar hij in zit op de foto's. Als hij wel in mijn aquarium zou kunnen, ben ik bereid om deze voor hem
aan te passen met alles wat hij nodig heeft. Maar als de bak te klein is, dan houdt het op. Dan zal ik toch echt op zoek moeten naar een geschikte opvangplek.
 
Ooh god wat zal hij blij zijn geweest dat jij hem heb gevonden.(y)

Badkuip in huis? Opblaaszwembadje? Filtertje over zodat je wat beweging in het wateroppervlak kan verzorgen? Speciekuip bij bouwmarkt goedkoop en groot. Zou hem even een wormenkuurtje geven als je iets in huis heb en elke dag veel verversen misschien wel 2 x per dag met zo min mogelijk temperatuur schommeling. Is nogal monster formaat en vervuild ontzettend je watertje.

Zelf zou ik hem een grote vijver gunnen. @Olympus heeft misschien nog ruimte of bij aangeboden sectie plaatsen.

Zijn sociale vissen en is fijn met soort genoten en dan word je aquarium wel erg krap.

De bult zou ik geen zorgen over maken. Soort ook moeilijk want zoveel kruizingen.

Ik hoop dat je hem weer top fit krijg en een mooie vijver voor hem vind.
 
Als hij 2 uiteindes aan staart heeft is het een enkelvin <
Heeft hij dat dubbel dus 4 uit eindens dan is het een sluierstaart.
 
Als je huisvesting nodig hebt heeft mijn vader vast nog wel plek in zijn vijver van pak hem beet 8000 liter. Moet hij wel eerst bij jou thuis in quarantaine, want daar heeft hij zelf geen installatie voor.
 
Zo'n zwarte speciekuip is even groot als de bak waar hij nu in zwemt. Volgens mij is het een komeetstaart, maar geen sluier dan, want is enkel. Ik heb vandaag al waterwissels gedaan.
Dat zal ik ook blijven doen. Ik wil graag dat hij goed terecht komt en inderdaad bij soortgenoten. Een mooie grote vijver zou heel fijn zijn, dat kan ik hem helaas niet bieden.
Ik woon in Breda, heb ook niet de mogelijkheid om de vis zo maar te vervoeren. Als iemand een mooie plek voor hem heeft, dan mag hij zeker opgehaald worden. Tja en wat betreft de
quarantaine, kan ik hem ook niet meer bieden dan wat hij nu heeft. De bak met een zuurstofpomp, meerdere waterwissels op temperatuur per dag en mogelijk wat medicijnen. Met wat
kan hij ontwormd worden? Ik had vroeger wel levamisole in huis, maar dat heb ik niet meer en is ook niet zo maar meer te verkrijgen.
 
Mijn pa woont in Hardinxveld-Giessendam, dat is niet zo'n eind, mocht je hem in een tuinemmer in de auto kunnen vervoeren. Hij zal hem niet voor de lol komen halen šŸ˜‚
 

Terug
Bovenaan