Goudvis overleden na zwemblaas probleem na klem te hebben gezet


Koekieloekie

Member
Lid geworden
21 november 2021
Berichten
5
Leeftijd
35
Wij hebben een aantal maanden geleden een 2 tal echte goudvissen over genomen van mensen. Direct een grotere bak aangeschaft en de vissen verhuisd. In ongeveer een half jaar tijd zijn de vissen flink gegroeid en ze leken best gelukkig samen.

Tot gisteren, ik wam thuis van werk en zag maar 1 vis, meteen gekeken waar de andere vis was en na even zoeken zag ik dat hij klem zat onder de rots in het aquarium. Tenminste, klem.... hij zat niet echt klem maar hij zat ondersteboven onder de steen en leek niet meer zelf weg te kunnen.
Meteen de rots eruit gehaald en Koekieloekie (zo heet de vis in kwestie, heeft mn zoontje bedacht) ging wilde spartelend en draaiend door het aquarium. Ik zag direct dat hij zichzelf flink had toegetakeld want hij zat helemaal onder de bloeduitstortingen (is een witte goudvis). Na even als een malle door de bak te zijn gegaan kalmeerde hij maar bleef raar zwemmen, eventjes recht, dan weer op zijn zij, dan ondersteboven, dan op de bodem, dan drijven... Ik hoopte dat hij door het vast zitten alleen wat gedesoriënteerd was maar vreesde direct al voor een zwemblaasprobleem (in zijn paniek veel valse lucht binnen gekregen bij het ondersteboven hangen in de rots?)

Na dit een uurtje te hebben aangekeken besloten om "de laagjes methode" voor vissen met een zwemblaas probleem toe te passen. Vis apart gedaan, water uit de bestaande bak gehaald i.v.m. bacteriehuishouding, plantje erbij en afwachten..... Helaas mocht dit niet baten en lag hij vanmorgen dood in de bak...

Mn zoontje (bijna 4 jaar) was erg verdrietig vanmorgen, maar dat mag ook. Samen hebben we Vinciewinsie (de andere vis) vanmorgen getroost....

Had ik meer kunnen doen voor de nu helaas overleden vis?
En als we een nieuwe vis erbij willen doen, kan ik die dan gewoon zo erbij doen of moet ik ze eerst op een andere wijze aan elkaar late wennen?

Zijn er nog andere vissen welke eventueel bij een goudvis kunnen?
 
Rest in peace, koekie. :-(

Van die gekke zwemhoudingen i.c.m. wat je verder beschrijft, dan denk ik bij een normale goudvis eerder aan een gevorderde interne infectie dan aan enkel een zwemblaasprobleem. Bloeduitstortingen zouden ook in het beeld passen van een interne infectie. Vaak is er dan al niet veel meer wat je kunt doen. :(

Kan alsnog dat het puur "mechanisch trauma" is hoor. Alleen, als die steen niet omgevallen is of zo (op de vis) moet die vis wel knappe kunstjes hebben uitgehaald om zich vast te hebben gezwommen.

Heeft die vis eerder ook al afwijkend gedrag laten zien, zoals apathie of een verminderde eetlust?

Of een vervangende vis halen een puik idee is, hangt o.a. af van... A. de grootte van de bak, B. wat voor filter(s) + filtermateriaal je hebt draaien, C. hoe de boel wordt onderhouden en... D. hoeveel zijn de vissen tot nu toe gevoerd? Ook een puntje van aandacht.

Het zou evt kunnen dat er in dit opzicht iets niet helemaal goed gelopen is en dat de vis daardoor ziek is geworden. Dan is het goed om te kijken of er iets aangepast kan worden voordat je een aankoop zou doen. :)
 
Laatst bewerkt:
Gino bedankt voor je reactie.

Vissie heeft nooit eerder afwijkend gedrag vertoond. Smorgens zwom hij nog vrolijk rond en was hij gewoon mooi wit, in de namiddag zat ie vast en had daarna rode beschadigingen.
Rots is inderdaad niet omgevallen, vissie was wel hard aan het spartelen en doen, dus denk zelf echt dat ie zichzelf heeft beschadigd hiermee.

Ze zitten in een 100 liter bak met filter (naam filter weet ik zo snel even niet, gekocht op aanraden hier op het forum) en met luchtpompje. Zitten wat waterplantjes in welke ik vervang als ze daar aan toe lijken te zijn.
Wekelijks verschoon ik 50 tot 70% van het water en het filter spoel ik licht uit als de uitstroom minder wordt.

Ze krijgen 1x per dag goudvissen pellets welke langzaam zinken, de hoeveelheid, dat het binnen 5 minuten helemaal op is.
 
Ik denk dat je ook niets meer heb kunnen doen als je heb gedaan. het vast zitten zal ook veel stress hebben veroorzaakt. Als dat uren heeft geduurd zal hij erg verzwakt zijn en uit geput. Een klein laagje water vervuild super snel binnen enkele uren en weinig tot geen zuurstof als je geen luchtsteen ofzo toevoeg

Ik heb geen ervaring met enkelvinnen maar ik heb ook menig sluier uit benarde situaties moeten redden. Op een of andere manier hebben ze geen controle over hun achteruit. Ze blijven gewoon domweg vooruit zwemmen en als daar geen uitgang is komen ze vast te zitten met allerlei onderdelen. Vandaar dan ook het advies zo min mogelijk tierelantijnen. Ik heb zelf vast zittend in boomstam gat, achter spraybar, achter bubbelgordijn moet redden.
 
Gino bedankt voor je reactie.

Vissie heeft nooit eerder afwijkend gedrag vertoond. Smorgens zwom hij nog vrolijk rond en was hij gewoon mooi wit, in de namiddag zat ie vast en had daarna rode beschadigingen.
Rots is inderdaad niet omgevallen, vissie was wel hard aan het spartelen en doen, dus denk zelf echt dat ie zichzelf heeft beschadigd hiermee.

Ze zitten in een 100 liter bak met filter (naam filter weet ik zo snel even niet, gekocht op aanraden hier op het forum) en met luchtpompje. Zitten wat waterplantjes in welke ik vervang als ze daar aan toe lijken te zijn.
Wekelijks verschoon ik 50 tot 70% van het water en het filter spoel ik licht uit als de uitstroom minder wordt.

Ze krijgen 1x per dag goudvissen pellets welke langzaam zinken, de hoeveelheid, dat het binnen 5 minuten helemaal op is.

Wat vervelend van jullie vis :(
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om van de situatie gebruik te maken en over te stappen op een andere vissoort. Goudvissen zijn niet geschikt om in een aquarium te houden, en al zeker niet een aquarium van slechts 100 liter. Zoals je al schrijft, ze groeien heel snel, en 100 liter zal al heel snel te klein zijn. De kans is groot dat je tegen problemen aan gaat lopen, al vrij snel. Ook is 1 keer voeren voor jonge goudvissen niet heel riant. Sorry voor dit bericht maar 100 liter is leuk voor kleine tropische vissen, niet voor goudvissen.
 

Terug
Bovenaan