Goudvis met zwarte vlek


Blikje

Well-known member
Lid geworden
1 november 2013
Berichten
63
Beste leden,

Een collega van mij stuurde mij deze foto van haar goudvis met een zwarte vlek. Het bultje zat er al een tijdje, maar sinds kort is hij zwart geworden. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Vriendelijke groet,
Robin


eurqFAF
 
Nog steeds niet?
 
Kun je wat meer info geven hoe vis is gehuisvest? aquarium/liters, filter wat er gedaan word aan verversingen. Collega vissen. Is er nog wat te zien aan vis zijn gedrag, afwijkend gedrag, ligt hij veel op de bodem etc. Even poep observeren, ziet ze lange witte draden?

Zwarte wond is geen goed teken. Eerst even info hebben voor wat ze kan doen.

In ieder geval zou ze met watten staafje kunnen reinigen om hopelijk het te genezen. Drupje betadine erop en drupje water. Vis met de hand vast houden van onder af, kop bij voorkeur onder water houden zodat wondje boven water komt. Met watten staafje flink op wondje wrijven en erom heen. Mag best een beetje stevig en als zwart beschadigd alleen maar goed. Dan zolang mogelijk het wondje boven water houden met de betadine zodat even kan intrekken. hoeft geen uren maar meer minuten meer resultaat. Als je kop onder water hou blijft de vis wat rustiger. Is even eng maar vis kan niet bijten dus daarvoor hoeft ze niet bang te zijn. Bij voorkeur s ochtends en s avonds.


Afhankelijk van info meer tips.
 
De vis leeft in een aquarium van 100 liter. Hierin een juwel filter met Sponzen, watten, keramieke korrels.
Verversen doet ze 2x per jaar en dan ververst ze alles. (Heb haar hierover al wat kunnen leren ;) ).
Verder geen andere vissen of bewoners.
Geen afwijkend gedrag. Geen gekke poep.

Ik ga het advies doorgeven. Hartelijk dank hiervoor!

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Verversen 2x per jaar ?? :rolleyes: Zit alleen, geen andere vissen?
 
Ik doe het anders :D maar zij heeft deze vis al 10 jaar+
 
Jezus, dat die vis dat al 10 jaar uithoud :juggle: Zo te zien is het een enkelvin die eigenlijk niet in een aquarium hoort maar omdat hij het al 10 jaar heeft overleefd zou ik hem gewoon in aquarium houden.

Als de vis alleen zit dan zou ze zout kunnen toevoegen. Vandaar de vraag of er nog iets anders in zwemt. Heb nog geen antwoord dus alleen doen als hij alleen zit want niet alle vissen kunnen tegen zout.
Zal even een link opzoeken waar ik eerder heb geplaatst anders weer z on lang verhaal typen.

Ze moet zo en zo wat meer gaan verversen. Niet alleen voor waterwaardens, biologisch evenwicht maar ook ivm ziekte gespuis.

Dat wondje kan erg uit de hand lopen. Ik heb net een week of 2 eentje moeten euthaniseren door z on gevalletje. Werd steeds zieker totdat hij alleen nog maar op de bodem lag en ook niet meer at. Ik heb alle registers qua medicatie open getrokken maar helaas niet te redden. Hoop dat het voor haar en de vis goed afloopt.

Dus zout en veel verversen is nu van belang. Dat zwarte vissenvlees is dood/geinfecteerd vissen vlees. Necrose. Dat moet dus schoon gemaakt worden om erger te gaan voorkomen. Bij mensen snijden ze het zwarte vlees weg of verweken dit met spul maar dat kan bij een vis in water niet. De betadine maakt schoon maar de vis moet optimaal kunnen genezen en sterk blijven. Dat gaat het zout doen.

ff link voor je zoeken.
 
Beginnen met grote verversing. Al het water eruit zodat vis net nog in laagje water zit.

Zout therapie: Als lange termijn behandeling. Kan de vis helpen het immuunsysteem te herstellen.
Dosering: 0,3% tot 0,5% - 3gr tot 5gr zout per liter water.
Duur: 2-4 weken.

Zout zonder jodium. Ik gebruik salina zout bij jumbo en linders weet ik zeker te koop. Zak voor meen 40 cent.

100 liter elke week zoveel mogelijk verversen. Na de verversing is er dus zout uit en ga je weer nieuwe lading erin doen.
eerste week 300 gram in bakje lauw water doen en met garde roeren en in aquarium gooien.
Tweede week 400 gram
derde week 500 gram
vierde week 400 gram
vijfde week 300 gram.

Dan keuze maken of ze zout erin wil blijven doen. Goudvis kan continue op zout. Voorkomt het een en ander aan ziektens. Planten vinden zout niet fijn dus is keuze maken.

Continu zout: O.a. om infecties te voorkomen. (Hier verschillen meningen over.)
Dosering: 0,2% tot 0,4% - 2gr tot 4gr zout per liter water.
Duur: Onbeperkt.

Hoop dat het hem gaat helpen. Succes :thumbs:

By the way geen filter gaan schoonmaken he. leg haar dat verhaal ook uit.
 
Wat een verhaal, maar zit wel wat in. Ik heb het doorgegeven en inderdaad uitgelegd dat het verversen wel iets anders moet. Heel erg bedankt! Ik hoop dat hiermee de vis het gaat redden.

Bedoel je de rest van het visbestand? Want hij zwemt dus alleen. Geen andere vissen/slakken/garnalen.
 

Terug
Bovenaan