Goudvis met dikke buik


L

loekie27

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb 2 goudvissen in een bak van 80 cm, met beluchting, plantjes,grint en wat verstop plekjes.
Het zijn een mannetje en een vrouwtje, en ze lijken het meestal naar hun zin te hebben.

Het mannetje groeit in de lengte, maar het vrouwtje sinds een paar maanden in de breedte. Ze komt ook altijd heel erg enthousiast naar haar eten happen. Eerst viel het niet zo op, maar sinds een week vond ik haar toch wel echt aan de dikke kant worden. Ik heb haar nu in een los bakje gezet met multicura, dit is nu de 2e dag en ik zie nog weinig verschil.

Ze is dus opgezet, maar de schubben staan normaal. Ze zwemt goed rond en is nieuwsgierig. Eten doet ze ook nog goed. Soms hangt haar staartje een beetje naar beneden.
En een paar maanden geleden had ze wat rode/ beschadigde schubben( ik dacht dat het kwam omdat het mannetje altijd tegen haar aanduwt vanwege paring)Maar dit is na een paar dagen vanzelf weer genezen.

Wat zou er aan de hand zijn? En wat kan ik nu het beste doen?

Alvast bedankt!
 
hoe vaak ververs je die bak

je wet het mss niet maar die vissen zitten veel te klein eigenlijk

daardoor groeien ze binnenin helemaal kapot waardoor het vroeg of laat misloopt
 
Kun je misschien een foto van de vis posten?
 
Hoop niet dat het buikwaterzucht is want dan heb ik niet veel hoop op genezing.
Wat ook kan is dat ze haar eitjes vasthoud en daardoor heel erg opzwelt.
Foto's zeggen meer, kun je idd wat foto's plaatsen zodat we even mee kunnen kijken?
 
225334_0_82_mevrouwvis.jpg
 
Zo, moest ff uitvogelen hoe het werkt om fotos erop te zetten. Ze wilde niet stil blijven dus foto is een beetje wazig. Ik ververs elke 2 weken ongeveer de helft van de bak. Dit is al de 3e bak, steeds grotere bak. Helaas woon ik nu niet zo dat ik ze 2,5 meter ruimte kan geven.
 
Een gewone goudvis met een dikke buik, dat ziet er niet goed uit...
Afgaande op deze foto zou ik denken aan buikwaterzucht, waarbij de schubben nog niet open staan.

Maar wie weet heeft er iemand nog ander ideeen?
 
Zoals je zelf wellicht al wel weet zijn deze gewone goudvissen eigenlijk vijvervissen en hebben ze inderdaad een veel groter aquarium nodig als waar ze nu in zitten.
Kun je ze begin volgend jaar niet bij iemand in een vijver onderbrengen?

Voor nu wat betreft de dikke buik. Is de buik aan allebei de kanten even dik? Of is ��n kant dikker dan de andere?
Probeer nog eens foto's te maken van dichterbij en staan er echt geen schubben uit? (beetje als dennenappel).
Eet de vis gewoon goed verder?

Ik zou de vis gewoon bij de andere terug plaatsen.
Mochten het eitjes zijn dan kan de ander vis (man) haar helpen met deze af te leggen. Is het buikwaterzucht dan is dit in de meeste gevallen niet besmettelijk.
Voor nu zou ik zeker meer gaan verversen ook om te zien hoe de vis het daarop doet.
Even elke dag 50% zou ik doen.
 
Ik heb plannen om te gaan verhuizen over een tijdje. Er staan echt geen schubben uit. Ze is aan ene kant dikker dan aan de andere kant. Ze eet goed, heb ze gisteren voor het eerst rode muggenlarven gegeven en die waren zo op!

Maar als ik haar terug zet, en ik geef multicura of esha 2000 kan dat dan geen kwaad voor het mannetje?
 
Ik heb plannen om te gaan verhuizen over een tijdje. Er staan echt geen schubben uit. Ze is aan ene kant dikker dan aan de andere kant. Ze eet goed, heb ze gisteren voor het eerst rode muggenlarven gegeven en die waren zo op!

Maar als ik haar terug zet, en ik geef multicura of esha 2000 kan dat dan geen kwaad voor het mannetje?
 
multicura of eSHa2000 heeft nu geen nut. Je weet niet eens wat het precies is en als het vastzittend kuit is of buikwaterzucht waar dit het meeste op lijkt dan helpen die medicijnen echt niet.
Zou ook nog een tumor kunnen zijn maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.

Als het buikwaterzucht is dan is het enige wat je kunt proberen is een medicijn met antibiotica erin zoals Bactyfec van het merk Colombo of Bactopur direct van Sera.

Ook ik denk net als @Miss-Poodle aan buikwaterzucht.
 
Oke, ik ga morgen antibiotica kopen. Ik heb haar net weer in haar eigen aquarium gezet, waarvan het water net helemaal ververst is.

Bedankt alvast en ik laat weten hoe afloopt.
 
Persoonlijk zou ik deze vis op zout zetten (zonder toegevoegd jodium)
De grootste kans is dat dit buikwaterzucht is door slechte waterkwaliteit. Buikwaterzucht is niks anders dan een ophoping van heel veel vocht in het lichaam. Door middel van osmose kan je dit water er uit krijgen. Het lichaam bestaat oa uit vocht met 0,9% zout, maak je de omgeving zouter zal de omgeving vocht uit he lichaam onttrekken.

Als je begint met 1,5-2 gram zout per liter water (dan jodium vrij zout gebruiken) en indien nodig dit iets verhoogt naar 3 gram per liter heb je de grootste kans op overleven indien dit een begin stadium is van buikwaterzucht.
 
Voor zover ik het kan zien is het een goudvis met buikwaterzucht.
Vastzittend kuit is het niet, dat ziet er toch echt anders uit. Ik heb hier wel veel extremere gevallen van gezien, deze vis is nog prima te genezen.


Zoals eerder al gezegd is zout een goede oplossing.
De normale zoutwaarde in het tropisch aquarium moet rond de 0,8 zitten en bij goudvissen en sluierstaarten rond de 2,5 gram per liter.
Dit laatste omdat deze meestal te klein gehuisvest worden en ze zo minder beschadigingen aan de slijmlaag krijgen.
Als een vis aan buikwaterzucht lijd kun je het beste het zoutgehalte naar de 3 tot 3.5 gram per liter halen.
Het beste zout is het goedkope zout van de Albert Hein. Dit kost 0,15 cent per pakje (500g). Goedkope en goede oplossing.
Het moet wel langdurig behandeld worden. Ga er vanuit dat je ongeveer een maand bezig bent met de behandeling.
Mocht je verwarming in de bak hebben, schroef die dan maar omhoog naar 25/26 graden. Goed voor de vis, slecht voor de parasiet. Door de hogere temperatuur wordt de vis namelijk actiever (vergelijkbaar met onze koorts) en kan hij de ziekte effectiever bestrijden.

Ververs elke dag max 1/4de van het water om te zorgen dat je waterkwaliteit omhoog gaat.
Na een week dit afbouwen naar elke week 1/3de tot 1/4de verversen.
Vaak een beetje eten geven is momenteel ook zeker niet verkeerd. Dit kan tot 3 keer per dag, maar dan echt absoluut NIET teveel geven!

eSHa 2000 na een weekje erbij geven. Dit zijn extra vitaminen om de vis er weer bovenop te helpen. Vergelijk het met het extra fruitje wat wij eten nadat wij ziek zijn geweest. Dit om weer op krachten te komen en om de reserves weer aan te vullen.
 
Ho! Wimpie, je moet nooit standaard zout in je aquarium hebben (tenzij je een zee of brakwater aquarium hebt) als je namelijk moet behandelen tegen ziekte hang je want heel veel middelen kunnen niet samen met zout gegeven worden, er ontstaat dan een chemische reactie waardoor je uiteindelijk een geheel andere stof in je aquarium krijgt en j je vissen kan vermoorden.

De vis gewoon in quarantaine laten en dan behandelen met zout.
 
Een zoutbad klinkt inderdaad als een optie, kan dit dan ook in mijn gewone aquarium? of is dit schadelijk voor mn andere vis? En ik ververs nu altijd het water met gebruik van Aquasafe om het leidingwater zuiver te maken, is dit echt nodig?
 
De reden dat k vraag of het in mn gewone aquarium kan is omdat de quarantainebak erg klein is.
 
Je zou het zout in je aquarium kunnen doen, maar na behandeling wel goed water verversen en elke keer snel het water proeven of het niet meer zout is.

Het is namelijk belangrijk dat je op den duur vrijwel geen zout meer in je aquarium hebt mocht je wel weer een keer ziekte krijgen en dit moeten behandelen.
 
Maar er zijn toch ook mensen die hun vissen standaard op zout hebben. Dat zout ververs je er wel weer uit. Ik zou geen aquariumwater proeven als ik jou was, daar kun je heel misselijk van worden.
 
Ik bedoel ook een slok hoor, maar gewoon snel je vingertop in het water en dan snel je tong er tegen aan ;)

Het duurt behoorlijk lang voor je zout er goed uit ververst hebt namelijk ;)

En vissen standaard op zout is gewoon niet goed, het zijn zoetwater vissen, en de medicatie die we gebruiken is ook voor zoet water.
 
Oke dan ga ik vandaag beginnen met zout in het aquarium, de inhoud is 100 liter, dat zou dan 250 gram zijn? lijkt me erg veel? En is de Aquasafe echt nodig?
En als ik elke dag 20 liter ververs moet ik dan daar het zout aan toevoegen? want de 2e dag weer 250 gram erbij lijkt me beetje veel van het goede?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag goed doen zodat ze weer snel beter is.
 
Begin al eens ten hoogste met de helft
 
Als je begint met 100 gram zout, morgen weer 100 gram zout toevoegen, en overmorgen weer 100 gram.

Als je morgen 20 liter ververst moet je in plaats van 100 gram zout 120 gram zout toevoegen. (20 gram om die 20 liter weer te compenseren, en 100 gram om uiteindelijk op 2 gram per liter toevoegen)

Als je na de 3e dag gaat verversen moet je 3 gram per liter water toevoegen na het verversen om weer op gram per liter te komen.
 
Oke duidelijk, en hoe lang zou ik zout moeten toevoegen?
 
Tot de vis weer normaal is.
 
Oke,erg bedankt en ik laat jullie weten hoe het afloopt :)
 

Terug
Bovenaan