Goudvis is ziek?


E

Eefje88

Guest
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en heb nog nooit wat op een forum geplaatst.
Mijn vraag zal ongetwijfeld al eens gesteld zijn, maar ik word er niet wijzer van.

Ik heb nu zo'n 2,5 jaar goudvissen en gistermiddag dreef er 1 horizontaal door de bak.
Hij probeert nog wel te zwemmen maar tolt rond en kan niet meer normaal rechtop zwemmen.

Ik heb hem uit de bak gehaald en apart gezet.
Hij ademt weinig en ligt merendeels stil, de laatste tijd op de bodem.

Ik geef vlokken te eten. Ze eten geen korrels.

Is het einde in zicht voor deze vis?



Groetjes Eefje
 
Ik denk inderdaad dat het einde in zicht is. Goudvissen kunnen ontzettend groot worden en hebben zo'n 200 liter per vis nodig om goed te kunnen groeien. Krijgen ze dit niet dan stoppen ze aan de buitenkant met groeien, maar de ingewanden groeien in zekere mate door tot alles zo bekneld raakt dat de vis bezwijkt. Alsof je na je 4e jaar geen nieuwe schoenen meer krijgt, wat gebeurt er dan met je voeten? Goudvissen worden vaker te klein gehouden dan dat ze de ruimte krijgen, dus: in wat voor aquarium zit de vis?
 
Dankjewel voor je reactie.
Hij zit in een aquarium van breedte 40, hoogte 25 en diepte 25.
Toen ik de visjes kocht heb ik gevraagd of het niet te klein zou zijn en dat was niet het geval.
Zoals ik alles hier nu lees blijkt het dus wel te klein te zijn en nu voel ik me net een dierenbeul.
Ik ging er vanuit dat ze in de winkel wel wisten waar ze het over hadden.
Dit is trouwens wel de kleinste en deze groeide ook bijna niet. De anderen groeien wel goed.
Deze wachtte ook altijd af met eten.
 
Winkels zijn vaak meer bezig met verkopen dan het welzijn van de vissen. Goudvissen zijn eigenlijk simpelweg niet geschikt voor aquaria, alleen voor vijvers. Een koude periode in het jaar doet ze ook goed en dat krijgen ze binnen niet (al zou je een bak hebben die groot genoeg is � +300 cm.).

Ik zou het visje afmaken. Dat komt niet meer goed. Het visje tussen een krant doen en er een tik of een stamp op geven is het snelst en het minst stressvol voor de vis. Laat je niet verleiden om de vis in de vriezer te zetten. Dan zie je 'm niet lijden, maar dat doet ie wel! Dit kan zelfs een half uur duren.

Mijns inziens ben je trouwens pas een dierenbeul als je tegen beter weten in een dier slecht behandelt. Daar is hier dus geen sprake van :). Hoewel je hopelijk volgende keer informatie opzoekt over de verzorging van een diersoort als je deze wil gaan houden. Dat doe je waarschijnlijk ook als je een nieuwe wasmachine wil kopen en dat is geen levend wezen.
 
Dierenwinkels weten meestal niets van de vissen die ze verkopen. Goudvissen zijn eigenlijk echte vijvervissen en niet geschikt voor jou bakje.

Sowieso zijn er bijna geen vissen geschikt voor zo'n bakje maar wat garnaaltjes zou wel kunnen mits er een kap op zit.
 
We hebben de vissen gekregen en later 1 bijgekocht.
Ik hoop dat hij zelf overlijdt en anders moet deze middag mijn man er naar kijken en er wat mee doen.

Iedereen bedankt voor de reactie
 
Jones zei:
Mijns inziens ben je trouwens pas een dierenbeul als je tegen beter weten in een dier slecht behandelt. Daar is hier dus geen sprake van :). Hoewel je hopelijk volgende keer informatie opzoekt over de verzorging van een diersoort als je deze wil gaan houden. Dat doe je waarschijnlijk ook als je een nieuwe wasmachine wil kopen en dat is geen levend wezen.

Mee eens.. voel je geen dierenbeul.. al kan ik mij wel voorstellen dat je je zo voelt.
Goed dat je je op dit forum aanmeld voor hulp.
 

Terug
Bovenaan