Goudvis houdt staart stijf/krom


Johan Visser

Active member
Lid geworden
24 december 2018
Berichten
39
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Ik heb enige tijd geleden een sluier overgenomen van iemand die hem in een hele kleine bak had zitten.

Vond ik zielig en ik kon deze er wel bij hebben.

Ze zei dat dat hij soms salto's maakte en dat doet hij (voorover).

Het lijkt erop alsof zijn staart wat gebogen staat met en kromming naar links.

De vis zwemt alleen met zijn voorvinnen en hij lijkt de achterkant niet te kunnen gebruiken.

Iemand een idee of dit is op te lossen? Het lijkt namelijk erger te worden nadat hij laatst een tijdje in gevecht was met een andere sluier.

Door de stroming kan hij zich soms niet goed recht houden en hij hangt vooral in de planten of op de bodem.

Zie foto van de vis.

Mogelijk dat iemand van jullie een idee heeft wat dit is en/of het is op te lossen?

Ik ben bang dat ie is vergroeid.

Hoor het graag.

Groet

Johan
 

Bijlagen

  • 123123213.jpg
    123123213.jpg
    288.5 KB · Weergaven: 153
Hij had ook eerst helemaal geen zichtbare schubben (schimmellaag) en dat is nu een stuk beter.
Had hem eerst in een andere bak behandeld voordat hij erbij mocht.
 
Ik ben bang dat je hier niets meer aan kan doen. Je heb nu gewoon een wat gehandicapte sluier. Als hij gewoon redelijk kan doen wat een sluier hoort te doen en gewoon nog eet zou ik het gewoon lekker laten voor wat het is.

Ws. door de te kleine huisvesting en waterwaardens zal de vis intern niet goed zijn en daar kun je niets aan doen. De laag die je benoem zal een flink aangetaste slijmhuid zijn geweest. Ik denk dat je haar/hem gered heb van een langzame dood. Wel rekening mee houden dat deze altijd wat zwakker zal zijn maar als je ze goed verzorg zal dat helemaal goed komen.

Mooie rode tekening en ik wens je veel plezier met je sluiers
 
Ik was er al bang voor.

Klopt hij zag er echt niet uit, hij leek wel een zombie zo wazig en grauw.

Ja hoor hij eet, hij zwemt, alleen als hij in de stroming terecht komt dan duikelt hij over de kop en heeft hij moeite zich weer recht te krijgen.

Jammer maar inderdaad een gehandicapt persoon laat je natuurlijk ook niet inslapen.
 
Zo me er verder gewoon maar niet druk over maken. Ik heb hier 2 onstabiele sluiers en eentje die ook om kukkelt door stroming of stootje van collega en blijft gewoon een uur op de rug liggen terwijl hij wel gewoon omhoog kan komen maar blijkbaar is dit teveel moeite. Die gaat soms al grondeld op de rug achter de brokjes aan. Rare beesten blijven het, dus een handicapje meer of minder, wat maakt het uit.

Als de vis in de situatie komt dat hij totaal geen controle meer heeft over zijn lijf en stress ervaart hierdoor of niet naar de bodem kan komen om te eten is het een ander verhaal.
 
Als de vis in de situatie komt dat hij totaal geen controle meer heeft over zijn lijf en stress ervaart hierdoor of niet naar de bodem kan komen om te eten is het een ander verhaal.
Het lijkt namelijk erger te worden nadat hij laatst een tijdje in gevecht was met een andere sluier.
Ik zit een beetje na te denken over deze opmerking van je, @Johan Visser. In combinatie met wat michelle hier schreef.
Het kan zijn dat er al een vergroeiing was, maar dat stress van het gevecht en de andere ziekten daar mogelijk een (tijdelijke) verergering heeft veroorzaakt.
Denk even de poos aankijken wat er gebeurt, de vis is nu nog aan het revalideren als ik het goed begrijp, dat heeft tijd nodig. Denk niet dat er iets is wat je nu moet behandelen of er aan kan doen, anders dan rust, reinheid en goed voer. Dan zal uiteindelijk het zichzelf wijzen tot hoe ver hij zich herstelt.
Vind het trouwens een hele mooie vis!
 
Johan Visser zei:
Het lijkt namelijk erger te worden nadat hij laatst een tijdje in gevecht was met een andere sluier.
Ik zit een beetje na te denken over deze opmerking van je, @Johan Visser.

Hier had ik overheen gelezen.

Gevecht? Dit is niet een situatie die voor de hand ligt bij sluiers. Waarschijnlijk zal het paai gedrag wezen.

Hoe oud is die vis en kun je verschil zien mannetje en vrouwtje? Zie je dat andere mannetjes achter haar aan jagen en soort van happen aan de achterkant?
 
Ik zeg wel hij maar het is idd een vrouwtje.

1 vis is een mannetje (die heeft van die zichtbare pukkels).

Dat is ook de enige dominante vis die altijd ergens in het midden van de bak hangt.

De rest is wat rustiger en hangen liever achter/in/op de planten.

Hij zit wel vaker achter de vrouwtjes/rest aan en het lijkt dan op een gevecht, zoals bij deze een tijdje terug.

Ze zijn met z'n 5en nu en ik heb ook 1x per jaar de bak vol liggen met eitjes, die ze dan weer lekker oppeuzelen.

Volgens de vrouw waar ik deze vis van heb is hij al ouder dan 10 jaar.
 

Terug
Bovenaan