Goudvis, donkere kleur mond


ikke101

New member
Lid geworden
13 maart 2022
Berichten
3
Leeftijd
123
Hoi,

Sinds Een paar dagen heeft onze goudvis een donkere kleur mond gekregen. Nu zien we ook dat de kieuwen en vinnen ook donkerder van kleur worden. Het leek er op dat hij ook meer naar lucht ging happen. Nu merken we dat hij minder leven vertoond en deels van de tijd op de bodem ligt zonder al te veel te bewegen.
Het is een niet verwarmd aquarium. Om de 1 a 2 weken verschonen we het aquarium (1/3e nieuw water er in). Ik meet de waterkwaliteit regelmatig maar deze is binnen de limieten. Er zit een filterpompje in (zonder actief kool). De uitlaat zit boven water en blaast luchtbelletjes het water in. We hadden 1 plantje, die is sinds gisteren vervangen door 2 nieuwe.
De andere vis heeft nergens last van.
Ik heb al heel wat gezocht naar ziektes maar kom niks tegen dat hier op lijkt (wel dingen over zwarte stippen maar dat lijkt het niet te zijn). Kunnen jullie advies geven?
In de bijlage 2 foto's
 

Bijlagen

  • 20220313_100107.jpg
    20220313_100107.jpg
    182.2 KB · Weergaven: 180
  • 20220313_100234.jpg
    20220313_100234.jpg
    337.5 KB · Weergaven: 99
  • 20220313_100107.jpg
    20220313_100107.jpg
    182.2 KB · Weergaven: 138
  • 20220313_100107.jpg
    20220313_100107.jpg
    182.2 KB · Weergaven: 86
google eens ammonia burn


Kan ook zijn dat hij aan het verkleuren is maar als hij veel op de bodem ligt is er ws iets mis met je watertje. Verversen, verversen en verversen. Mag ook bijna al het water eruit halen en vers op dezelfde temperatuur als aquarium er weer in doen.

Je aquarium en filter is niet geschikt voor goudvissen.

Vis is al erg vergroeit wat je zie aan de kop en oog verhouding.
 
Deze vragen even invullen voor verdere reacties.

 
Info voor je

 
Helaas, de vis heeft het niet gered. Ik wil graag voorkomen dat het bij de 2e vis ook fout gaat dus sta open voor advies.

@michelle1, amonia burn heb ik voorbij zien komen maar weinig tot geen aandacht aan besteed want we verversen het water regelmatig voor een deel en de water resultaten zijn allemaal binnen de limieten (zie hier onder).
Maar nu ik jou link lees over Stikstofcyclus begin ik daar aan te twijfelen maar maakt dat artikel het er ook niet duidelijker op.

Je zegt "Je aquarium en filter is niet geschikt voor goudvissen".
We hebben dit aquarium gekocht bij een dierenwinkel en er staat vermeld dat dit aquarium ideaal is voor het houden van goudvissen. Zou je kunnen vertellen wat er dan mis is?
In jou link lees ik ook een heel verhaal over biologische filtering en krijg ik het idee dat ik het aquarium veel te goed schoon maak (zie hier onder het antwoord bij de vraag "Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dat dan"). Beter gezegd volges dat artikel mag je het aquarium helemaal niet schoonmaken en alleen maar 1/3e water verversen om de nitrificerende bacterien te behouden.

Antwoord op jou vragenlijst:
* Wat is je bakmaat ?
34*21*24 cm = 17L water zit er in de bak. Het is de "Superfish Aquarium Start 20 Goldfish Kit Led 20 l - Aquaria"
* Hoelang draait de bak ?
Rond Juli 2021. Maar dit zijn helaas niet de eerste vissen die we hebben gehad.
* Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
gemeten met Tetra Test 6in1:
No3 = 25
No2 = 0
GH = 8
KH = 6
PH = 8
CL2 = 0,8
* Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Het is de Aqua-Flow 50 filter, deze zat bij het aquarium. De sproeibuis komt boven het wateroppervlak uit om luchtbellen het water in te blazen. Deze kan tot 100l/hr geven maar heb ik richting de 50l/hr geknepen om het geluid wat te beperken.
Het filter materiaal heb ik er uit gehaald en door een nieuw stuk standaard aquarium filtermateriaal vervangen (er zit geen actief kool meer in).
* Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Om de 1 a 2 weken verversen wel 1/3e van het water. We doen dit tijdens het schoonmaken. Alles gaat uit het aquarium en de vissen tijdelijk in een bakje appart.
Met de hand door de kiezels husselen en dan met een visnetje de vuiligheid er uit scheppen. Dan de ruiten schoon maken en als laatste de 1/3e waterwissel waarbij ik rekening houd dat de temperatuur van het water niet veranderd (21 graden).
De beeldjes was ik met een afwasborstel af onder de kraan. Ik gebruik geen schoonmaakmiddelen. De spons uit de pomp maak ik ook schoon onder de kraan maar kan niet zeggen dat die ooit vies is net zoals de beeldjes. Groene aanslag of vervuiling in het aquarium hebben we ook geen last van.
* Om welke vis(sen) gaat het ?
Goudvissen (geen verdere info bekend)
* Wat zijn de medebewoners ?
geen
* Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nee.
* Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Zie het verhaal bovenaan.
* Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Geen medicijnen gebruikt aangezien ik geen duidelijk beeld van het probleem kan krijgen. Wel water ververst (1/3e) en schoongemaakt.
We gebruiken dus helemaal geen toevoegingen uit potjes, gewoon kraanwater.
* Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
Sinds ongeveer 5 dagen heeft 1 vis hier last van. De andere vis heeft geen problemen maar wil dus ook voorkomen dat die problemen gaat krijgen.
* Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
December 2021
* Heb je een foto van de symptomen?
Ja, zie zie het verhaal bovenaan.
* De vissen krijgen Hikari Goldfish Staple, 3 tot 4 korreltjes per vis, deze hebben ze binnen een paar minuten op. We zien verder niet dat ze aan planten eten en krijgen ze voldoende voeding.

Graag advies want ik wil niet hebben dat de overgebleven vis ook problemen gaat krijgen.
 
0.8ppm (Parts Per Million. Dus .8 delen Chloor per 1 millioen delen water)CL2 is veel te hoog. Geef je het kraanwater wel de tijd om te ontgassen voor je de waterwissel uitvoert? Maak je het aquarium schoon met chloorproducten?(Absoluut niet doen!)
Max acceptabel chloor voor aquariumwater is .05ppm. Goudvissen kunnen vaak wat meer vervuiling hebben dan andere vissen, maar kan me niet voorstellen dat 0.8 ook maar enigszins te doen is voor ze.

Je NO3 is ook hoog, en zal over geruime tijd gezondheidsproblemen opleveren. Je wil tussen 5 en 10ppm.

De andere waterwaarden zijn niet zorgwekkend.
 
Laatst bewerkt:
Als ik Michelle even mag assisteren... ^^

Jammer van je vis. :( Ik was er al een beetje bang voor toen ik die foto zag en het verhaal erbij las.

De spons uit de pomp maak ik ook schoon onder de kraan maar kan niet zeggen dat die ooit vies is net zoals de beeldje
Hier hebben we het probleem. Het (goedbedoelde!) schoonmaakwerk van jouw bak, en in het bijzonder het filter, is helaas waardoor de vissen steeds doodgaan. Zo'n filterspons fungeert in de eerste plaats niet als "prullenbak" voor een aquarium (een prullenbak die je dan uiteraard fris wilt houden) maar als vestigingsplek van bacteriën. De gezondheid van je vissen is volledig afhankelijk van die bacteriën, door hun biologische afbraak van allerlei stoffen in het water. Alleen een "vieze" spons kan goed zijn werk doen. Wat er nu gebeurd is, is dat de bacteriekolonies telkens gedecimeerd/uitgeroeid zijn door het schoonmaken. Je vissen zwommen daardoor in feite maandenlang in water dat al kort na de waterverversing weer giftig voor ze was.

Oplossing: filter niet meer poetsen. Gewoon laten draaien, vies laten worden (voer, blaadjes e.d. wel eruit houden) en enkel en alleen LICHT uitknijpen in water wanneer dat nodig is om voldoende doorstroming te behouden. En eigenlijk is jouw huidige filter niet toereikend. Je hebt voor je goudvis(sen) meer filterspons nodig dan je nu hebt. Dat past niet echt in zo'n klein bakje, en daarmee komen we op het volgende punt:

34*21*24 cm = 17L water zit er in de bak. Het is de "Superfish Aquarium Start 20 Goldfish Kit Led 20 l - Aquaria"
Je zegt "Je aquarium en filter is niet geschikt voor goudvissen".
We hebben dit aquarium gekocht bij een dierenwinkel en er staat vermeld dat dit aquarium ideaal is voor het houden van goudvissen. Zou je kunnen vertellen wat er dan mis is?
Behalve de filtercapaciteit is er ook te weinig ruimte nu. D.w.z. zwemruimte voor je vissen, maar ook ruimte voor genoeg "buffer" om stabieler, schoner water te hebben. Als je een keer te veel voert o.i.d. is dat in een kleine bak veel sneller een probleem dan in een grote.

De vraag is dan of je bereid / in staat bent om e.e.a. op te schalen voor je goudvissen. :) Alleen dan krijg je de omstandigheden die maken dat ze jarenlang (soms wel 20 jaar +) je huisdier blijven, i.p.v. een paar keer per jaar te moeten worden vervangen omdat ze het niet gered hebben.

0.8ppm CL2 is veel te hoog. Geef je het kraanwater wel de tijd om te ontgassen voor je de waterwissel uitvoert?
Max acceptabel chloor voor aquariumwater is .05ppm. Goudvissen kunnen vaak wat meer vervuiling hebben dan andere vissen, maar kan me niet voorstellen dat 0.8 ook maar enigszins te doen is voor ze.
Er is hier gemeten met een teststip. Zo'n ding wil natuurlijk nog wel eens aangeven dat er chloor aanwezig is, ook wanneer dat niet het geval is. Als de topicstarter in Nederland woont, lijkt het me vals alarm.
 
Bedankt voor jullie reacties:
@ EmotionalSupportPuppy, ik gebruik geen schoonmaakmiddelen. We wonen in Nederland en BrabantWater is onze waterleverancier. Ik had al op hun site gekeken en kan niks over chloor toevoeging vinden in onze gemeente. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de meetstrip ten onrechte chloor aangeeft want ik zou niet weten hoe dat in het aquarium kan komen (ook een beetje wat Gino88 aangeeft). Ook als ik het aquarium water na 1 week meet zonder water te verversen dan geeft CL2 nogsteeds 0,8 aan (ontgassen zou dan al lang gebeurd zijn lijkt mij).
De NO3 zal ik in de gaten houden en proberen te verlagen.

@Gino88, ik maar denken dat ik niet goed genoeg schoon maak. Blijkt dus het tegenovergestelde te zijn. De filter ga ik niet meer schoon maken en kijken of ik meer filtermateriaal kwijt kan. Een groter aquarium wil ik voorlopig nog even niet mee beginnen.

Wat betreft licht: het aquarium staat niet in direct zonlicht. Er zit een led strip in die aan staat vanaf 7:00u tot 19:00u. De ledstrip heb ik wat van de vissen weg gedraaid want ik vond hem behoorlijk fel. De pomp draait wanneer het licht aan is.

Bedankt, ik kan vooruit met jullie tips.
 
Bedankt voor jullie reacties:
@ EmotionalSupportPuppy, ik gebruik geen schoonmaakmiddelen. We wonen in Nederland en BrabantWater is onze waterleverancier. Ik had al op hun site gekeken en kan niks over chloor toevoeging vinden in onze gemeente. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de meetstrip ten onrechte chloor aangeeft want ik zou niet weten hoe dat in het aquarium kan komen (ook een beetje wat Gino88 aangeeft). Ook als ik het aquarium water na 1 week meet zonder water te verversen dan geeft CL2 nogsteeds 0,8 aan (ontgassen zou dan al lang gebeurd zijn lijkt mij).
De NO3 zal ik in de gaten houden en proberen te verlagen.

@Gino88, ik maar denken dat ik niet goed genoeg schoon maak. Blijkt dus het tegenovergestelde te zijn. De filter ga ik niet meer schoon maken en kijken of ik meer filtermateriaal kwijt kan. Een groter aquarium wil ik voorlopig nog even niet mee beginnen.

Wat betreft licht: het aquarium staat niet in direct zonlicht. Er zit een led strip in die aan staat vanaf 7:00u tot 19:00u. De ledstrip heb ik wat van de vissen weg gedraaid want ik vond hem behoorlijk fel. De pomp draait wanneer het licht aan is.

Bedankt, ik kan vooruit met jullie tips.
De pomp draait wanneer het licht aan is? Hoe bedoel je dit? Wanneer je het filter bedoelt, deze hoort 24/7 te draaien.
 
Ik had gisten wat beperkte tijd om te antwoorden vandaar ik je de linken had gegeven. Ik begrijp dat zulke info moeilijk te begrijpen is voor iemand ie net begint met aquarium. Dus ik zal je het op een duidelijkere en begrijpelijker manier trachten uit te leggen. Ik ben ook helemaal fout begonnen en heb heel wat moeite moeten doen om de materie te begrijpen.

De LFS waar je dit heb gekocht is een waardeloze zaak om jouw z on aquarium met goudvissen aan te smeren. Sommige LFS denken puur aan geld verdienen en hebben geen verstand van wat ze verkopen en als ze dit wel hebben dan zijn het gewoon oplichters want dit hadden ze nooit mogen doen.

Jouw aquarium maat en volume en filter is hoog uit geschikt voor garnalen of een Betta en wellicht wat andere mini vissen maar zeker geen goudvis. Die worden veel te groot.

Meetstrips staan niet bekend om hun betrouwbaarheid dus die metingen zijn abracadabra. Een verversing om 2 a 3 weken met 2 goudvissen in jouw volume zal hoge pieken NH3/4 en NO2 hebben gegeven. Vissen worden daar ziek, zwak, misselijk en gaan dood eraan. De ene vis is wat sterker dan de ander maar dat er nu 1 dood is wil al wat zeggen.

Het harde en duidelijke nieuws is ben je begaan met de goudvis ga per direct op zoek naar een mooie vijver voor je vis. Het is gewoon te zielig om hem in je aquarium te houden. Ook al zou je je water goed krijgen de ruimte is te beperkt. Ze groeien heel snel en zal zijn kont (staart) niet kunnen wenden in zijn huisje. Vis kun je niet zo even in een vijver gooien gezien temperatuur. Die moet overwennen maar dat weet eigenaar van vijver wel hoe aan te pakken.

Voor nu kun je het best flink blijven verversen. In oud water zit verder weinig tot niets nuttigs en je vis heeft schoon water nodig.(lees meerdere malen per week) Ja mag eruit halen totdat de vis net onder water blijft. Vers water erin temperatuur zelfde als aquarium was. Dus geen koud water erin doen dan krijgt hij een shock wat weer veel energie kost en hem geen goed zal doen.

Sorry voor het slechte nieuws en ik hoop dat je gauw een mooie vijver voor je visje kan vinden
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan