Goedkope verlichting voor aquarium rack


tropicalis

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2012
Berichten
191
Locatie
Rotterdam
Hi all,

Ik ben een aquarium stelling aan het (her)bouwen. Iedere laag is ongeveer 130x60 cm en zo'n 50 cm hoog. Hierop staan bakken van zo'n 30 cm hoog.
De bakken zijn voor het kweken van kleine vissen, en niet voor planten hoewel die er wel in zitten.
Dus veel verlichting is niet nodig (ik bedek de bakken zelfs soms), maar moet wel genoeg zijn om de dieren en bak goed te kunnen bekijken.

Momenteel hebben ze TLs van zo'n 36W. Echter met de hoge energie prijzen en vier TLs per laag die zo'n 11h/dag draaien kost dit aardig wat.
Dus ik kijk nu naar een goedkoper alternatief in termen van euros per uren verlichting, dus zowel qua wattage en aanschaf waarde.

Ik ben nu gekomen tot:
- Philips LEDtube T8 MASTER (EM Mains) High Output 12.5W 2100lm - 865 Daglicht | 120cm - Vervangt 36W, en
- LED TL armatuur - 120cm wit aluminium - voor een enkel LED TL buis (voor zover ik de bestaande armaturen niet ombouw).

Hebben jullie commentaren op het bovenstaande of suggesties voor nog goedkopere verlichting.

Met vriendelijke groet,
Ralf
 
Als je niet teveel licht nodig hebt zou je kunnen kijken naar goedkope aquarium LED Strips.
 
Wij hadden een tijd lang led-tlbalken via een veilingsite gekocht (partijverkoop) die waren 120 cm lang, werkte goed maar de planten die erin stonden hadden meer licht nodig dus overgestapt naar andere verlichting, maar als je geen beplanting hebt zou ik gewoon led-tlbalken gebruiken . Overigens zijn er vele malen goedkopere led-tlbalken dan die van jouw linkjes (led123.nl)
 
Dank voor jullie reacties.
Qua ledstrips heb ik er geen gevonden die qua aanschafwaarde goedkoop genoeg zijn en genoeg licht geven (een ledje ieder 5 cm is ook wat karig). In mijn berekening neem ik ook aan dat de lampen maar de helft van het aantal geadviseerde branduren meegaan.
 
Kijk voor TL led lampen is bij lampdirect .nl , ik heb daar ook mijn led tl`s van T8 ( 120 cm 36watt nu ca, 14watt ) kleurnr. 830-840-865 ) ik betaalde voor de 3 lampen nog geen 25 euro
 

Terug
Bovenaan