Goedkope 'chinese' Sunsun HBL-802 filter, is het wat?


S

Sokonomi

Guest
Hallo Allen,

Ik wil graag eens weten wat jullie van deze filter vinden;

De zogenaamde SUNSUN HBL-80x SERIE

Screen_Shot_2018-04-06_at_11.26.33_PM_1024x1024.png

Screen_Shot_2018-04-06_at_11.26.24_PM_1024x1024.png

Screen_Shot_2018-04-06_at_11.26.41_PM_1024x1024.png

Screen_Shot_2018-04-06_at_11.26.46_PM_1024x1024.png


Excuses voor al het chinese gekrabbel, maar de plaatjes spreken wel voor zich. ;)
Het is een vrij simpel ding, maar het heeft wel alles waar de meeste om vragen.
Je zit niet vast aan dure merk cassettes want je dumpt er zo een liter biokorrels in.
Het enige nadeel is dat je hem wel moet "primen" omdat hij niet vanzelf water pakt.
Maar hier heb je alleen de eerste keer of na het schoonmaken last van.

Ik heb deze al een paar keer voorbij zien komen met goede reviews;



Deze filter geniet in azië al een tijdje van een ongekende populariteit,
en begint ondertussen ook via de bekende wegen (aliexpress, ebay) de westerse wereld te bereiken,
al dan niet onder een andere merknaam omdat ze waarschijnlijk als zogenaamde "OEM" verkocht worden.
Vaak zijn ze schrikbarend goedkoop, de middenmaat zit gemiddeld op slechts 30 euro.

Ik heb er zelf vooral interesse in omdat ik een interne filter foeilelijk vind in mijn 70L tankje,
en ik helaas geen ruimte meer heb voor een flinke canister.

Ik vroeg me af of iemand hier al eens dit type filter in gebruik gehad heeft?
 
Habbiedabbietroep, gaat max 1 jaar mee en dan allemaal ellende, goedkoop is dus duurkoop in dit geval
 
Als je een kleine externe filter zoekt, die overigens ook als HOB kan, kun je ook eens kijken naar de eden serie. Heb er hier 1 al een tijd draaien en zijn fijne filters en kosten je de kop ook niet.
Chinese filters zijn vaak leuk voor even, maar gaan ook snel kapot. Bovendien hebben ze daar ook andere veiligheidseisen dan hier, dus persoonlijk laat ik sowieso niks van daar overkomen wat in het stopcontact moet.
 
Het staat niet als topmateriaal te boek hoor. En ik vraag me af in hoeverre je makkelijk onderdelen erbij kan krijgen.
 
Ik ben het ook wel met het bovenstaande eens, het is een essentieel onderdeel voor je aquarium en daar wil je geen ellende mee, dus dan maar wat meer geld daarvoor uitgeven en een Eheim, JBl, Fluval of een ander bewezen goed filter nemen.
 
Habbiedabbietroep, gaat max 1 jaar mee en dan allemaal ellende, goedkoop is dus duurkoop in dit geval
Oh? Waar baseer je dat op? Ervaring met de filter?

Als je een kleine externe filter zoekt, die overigens ook als HOB kan, kun je ook eens kijken naar de eden serie. Heb er hier 1 al een tijd draaien en zijn fijne filters en kosten je de kop ook niet.
Chinese filters zijn vaak leuk voor even, maar gaan ook snel kapot. Bovendien hebben ze daar ook andere veiligheidseisen dan hier, dus persoonlijk laat ik sowieso niks van daar overkomen wat in het stopcontact moet.
Ze zijn blijkbaar CE gekeurd, maar of je dat wil geloven is een tweede.
Ze worden overigens wel gewoon onder andere merknamen in europa verkocht.

De Eden filters zijn ook een chinese OEM, wordt bijvoorbeeld ook onder het merk Oase verkocht.
Wel leuke filters, vooral die met verwarming erin, alleen denk ik niet dattie bij mij past (heb maar 11cm ruimte tussen muur en tank).

Het staat niet als topmateriaal te boek hoor. En ik vraag me af in hoeverre je makkelijk onderdelen erbij kan krijgen.
Met een filter die 30 euro kost zou ik niet zoveel moeite doen met onderdelen.



En niet kwetsend bedoeld ofzo, maar ik zelf geloof niet in "goedkoop is duurkoop".
Want daar ben ik bij mijn andere hobby (model vliegen) ook jaren lang in getrapt.
Veel van de duitse topmerken bleken gewoon chinees spul met een duur stickertje te zijn.
Nu ben ik meer van mening dat Iets dat goedkoop is kan best ook goed zijn,
en ga ik vooral uit van andermans ervaringen met het betreffende product.
 
Oh? Waar baseer je dat op? Ervaring met de filter?

Ze zijn blijkbaar CE gekeurd, maar of je dat wil geloven is een tweede.
Ze worden overigens wel gewoon onder andere merknamen in europa verkocht.

CE is een nietszeggend keurmerk. Een grote poppenkast. Een bureaucratische papieren geldwolf.

Tros radar heeft een CE keurmerk gekregen op een mandarijnen netje, als implantaat.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/mandarijnennetje-als-implantaat-deel-2/
 
Met een filter die 30 euro kost zou ik niet zoveel moeite doen met onderdelen.


En wat als er plots is stuk gaat waardoor hij niet meer werkt dan? Dan moet je een ander filter kopen want als je geen onderdelen erbij kan krijgen dan staat ie wel stil.
 
ik ben niet zo'n fan van Sun Sun, ik vind hun potfilters ook een erg hoog stroomverbruik hebben.
over die potfilters hoor ik ook goede & slechte verhalen

Deze HOB filters vind ik er wel mooi & werkzaam uitzien, ook het stroomverbruik is netjes.
Hoe lang zijn deze al op de markt? want ik kende ze niet.
 
Ik ben het met je eens dat lang niet alles van de Chinees slecht spul is, sterker nog 3/4 van mijn aquariumspullen haal ik van de Chinees inclusief ledverlichting. Maar het merk sunsun is gewoon bagger, en dan kan je 30,- niet veel vinden maar als je dan ieder jaar een nieuwe moet kopen heb je in 5 jaar tijd een nieuwe eheimpomp kunnen kopen die een leven lang meegaat
 
En wat als er plots is stuk gaat waardoor hij niet meer werkt dan? Dan moet je een ander filter kopen want als je geen onderdelen erbij kan krijgen dan staat ie wel stil.
Dan hang je je backup filter erin tot je voor 15 euro een nieuwe binnen hebt?
Zo ongeveer de prijs voor een eheim onderdeeltje gok ik. :p

ik ben niet zo'n fan van Sun Sun, ik vind hun potfilters ook een erg hoog stroomverbruik hebben.
over die potfilters hoor ik ook goede & slechte verhalen

Deze HOB filters vind ik er wel mooi & werkzaam uitzien, ook het stroomverbruik is netjes.
Hoe lang zijn deze al op de markt? want ik kende ze niet.
Het is moeilijk te traceren, want iedereen plakt er een andere naam aan omdat het OEM filters zijn.
Sunsun noemt het HBL-802, Allpondsolutions noemt ze HOB-500, en zo zijn er nog wel een paar merken.

Ik ben het met je eens dat lang niet alles van de Chinees slecht spul is, sterker nog 3/4 van mijn aquariumspullen haal ik van de Chinees inclusief ledverlichting. Maar het merk sunsun is gewoon bagger, en dan kan je 30,- niet veel vinden maar als je dan ieder jaar een nieuwe moet kopen heb je in 5 jaar tijd een nieuwe eheimpomp kunnen kopen die een leven lang meegaat
Hoe weet je dat sunsun bagger is? Ik heb nog geen slechte recensies gezien over deze filter?
Ik vind eheim een schreeuwerig duur merk, dus dat gaat hem zeker niet worden.
 
Hoe weet je dat sunsun bagger is? Ik heb nog geen slechte recensies gezien over deze filter?
Ik vind eheim een schreeuwerig duur merk, dus dat gaat hem zeker niet worden.

Als je nog geen slechte recensies tegen ben gekomen zal het wel een kwaliteit product zijn. ik zou het doen, je kan altijd nieuwe vissen kopen
 
Als je nog geen slechte recensies tegen ben gekomen zal het wel een kwaliteit product zijn. ik zou het doen, je kan altijd nieuwe vissen kopen
Wat een wantrouwen.. :zwaai:Als prijs jouw enige indicator voor kwaliteit is, lijd je een duur leven.
Doet een gucci tas het beter dan eentje van zeeman?

Ik ben enkel opzoek naar een filter die achter mijn aquarium past, en dit leek me wel een optie.
Want ik heb slechts 11cm tussen bak en muur, dus vallen de meeste filters meteen al af.
Die van sunsun/allpondsolutions/etc. past tussen 10cm en heeft toch nog meer dan een liter filter media.
Een waterval hang-on-back filter lijkt me niets omdat je de stroming daarvan niet kunt sturen (dooie hoeken in je tank).
Dus als je nog suggesties hebt.. ?
 
ik ben het wel met de TS eens, is er iemand die het betreffende product uitgeprobeerd heeft?
over Sun Sun als merk in het algemeen lees je zowel goede als slechte recensies namelijk.

ik ben haast geneigd om mijn 60l weer op te starten en het filter te testen :D
 
Als je nog geen slechte recensies tegen ben gekomen zal het wel een kwaliteit product zijn. ik zou het doen, je kan altijd nieuwe vissen kopen

Leg deze reactie eens uit?
 
https://nl.aliexpress.com/item/SunS...-Up-to-60-liters-aquarium-6W/32814069733.html

Alleen maar goede reviews met een paar kleine klachten over het geluid, ik zou hem gewoon kopen
Bekijk het filmpje eens vanaf 15:43. Ik vermoed dat de gene die klagen waarschijnlijk dat hebben gehoord,
niet wetende dat je die pomp eerst te drinken moet geven voor die stil zijn werk doet.


Ik heb een beetje het idee van, Hij is zo goedkoop dat het niet erg is als hij er na een jaar mee ophoud, want ik heb mijn huidige filter nog.
Als hij het langer vol houd dan heb ik gewoon een goeie deal, korter dan dat, tsja, die kans bestaat natuurlijk ook.
Er hoeft eigenlijk maar een iemand dit topic te zien die zon filter al eens geprobeerd heeft, om de doorslag te geven.

Maar mensen breken het al af, enkel omdat het geen 100 euro kost..
 
Ik heb ervaring met een sun sun potfilter de 804 met uv lamp. Deze zat bij een bak die ik over heb genomen. Nu is dat natuurlijk weer een totaal ander filter dan waar het hier over gaat, maar ik heb er snel afscheid van genomen.
Filter was 9 mnd oud/jong. Niet stil te krijgen en ook de waterdichtheid liet te wensen over:regen:. Iedere keer ring invetten met vaseline etc. Filtering zelf was prima, maar materiaal:'(. Plastic van aanzuig en retour ook erg breekbaar. Dus ik ben over gestapt op een ander merk. Nu alles heerlijk stil en geen lekkages meer. Dit is mijn ervaring en misschien had ik een maandag ochtend exemplaar, maar voor mij de extra investering in een bekender merk meer dan waard.
 
Bekijk het filmpje eens vanaf 15:43. Ik vermoed dat de gene die klagen waarschijnlijk dat hebben gehoord,
niet wetende dat je die pomp eerst te drinken moet geven voor die stil zijn werk doet.


Ik heb een beetje het idee van, Hij is zo goedkoop dat het niet erg is als hij er na een jaar mee ophoud, want ik heb mijn huidige filter nog.
Als hij het langer vol houd dan heb ik gewoon een goeie deal, korter dan dat, tsja, die kans bestaat natuurlijk ook.
Er hoeft eigenlijk maar een iemand dit topic te zien die zon filter al eens geprobeerd heeft, om de doorslag te geven.

Maar mensen breken het al af, enkel omdat het geen 100 euro kost..
Ik snap niet zo goed waarom je wacht tot iemand de doorslag gaat geven of je het wel of niet doet als je een paar posts terug zegt dat je het niet erg vind als het snel kapot gaat omdat het zo goedkoop is...

Het prijsverschil met de duurdere filters zit vooral in de ontwikkeling kosten en de hogere kwaliteit (meer product controle en krappere toleranties)
Waardoor het simpelweg een beter product is wat over een langere periode een gelijkmatige prestatie blijft leveren.

Maargoed voor €30 kan je de gok wagen, en als het 10x niks is kan je voor €100 een filter kopen en heeft het je €130 gekost dit avontuur
 
Ik snap niet zo goed waarom je wacht tot iemand de doorslag gaat geven of je het wel of niet doet als je een paar posts terug zegt dat je het niet erg vind als het snel kapot gaat omdat het zo goedkoop is...

Het prijsverschil met de duurdere filters zit vooral in de ontwikkeling kosten en de hogere kwaliteit (meer product controle en krappere toleranties)
Waardoor het simpelweg een beter product is wat over een langere periode een gelijkmatige prestatie blijft leveren.

Maargoed voor €30 kan je de gok wagen, en als het 10x niks is kan je voor €100 een filter kopen en heeft het je €130 gekost dit avontuur
Als ik het 100% niet erg zou vinden zou ik dit topic ook niet geplaatst hebben..
Het zou gewoon fijn zijn om direct van een eigenaar te horen wat die ervan vind.
Maar met een hoop vooroordelen kan ik niet zo veel, want dat is enkel speculeren.
De enige in dit topic die echt ervaring heeft met Sunsun, is Bosman,
en helaas klinkt het niet zo best, dus zou ik liever een alternatief vinden.

Waar het prijsverschil in dure filters in zit, durf ik wel te betwisten.
Want zoals eerder gezegd, dat verhaaltje ken ik al van het modelbouw vliegen.
Een duur merk importeert uit china, plakt zijn sticker erop en dan is het opeens topkwaliteit.
Zelfs de befaamde 'duitse' Eheim komt uit china, zoek het maar op.

Ik kom hier niet om ruzie te maken, ik dacht gewoon dat deze filter voor mij een oplossing kon zijn.
Mijn ruimtegebrek (kan niet dikker van 11cm zijn) maakt het zeer moeilijk om een fatsoenlijke filter te vinden.
Ik wil ook best 60 of 100 euro betalen, maar dan moet het wel aan mijn wensen voldoen.
 
Wat betreft het uit China halen...
Mijn werkgever doet/deed dat ook.
Maar wij hebben inmiddels ondervonden dat de kwaliteit van de producten te wensen over laat en zijn daarom ook bezig om alles uit China hierheen te krijgen om de kwaliteit te borgen.
Super veel uitval door het gebrek aan kennis en ervaring daar.

Anyhow, een extern filter kan er niet onder?
Een HOB zal je altijd moeten primen, dat is onderhevig aan het ontwerp helaas..
 
Helaas, de tank staat op een ladenkast, en die kan ik niet verbouwen om er een canister onder te zetten.
Mijn opties zijn intern, of achter de tank waar ik nog 30 x 30 x 11cm ruimte over heb.

Primen vind ik niet zo erg, zo vaak valt de stroom hier niet uit.
Seachem heeft een HOB die zichzelf primed, maar das wel weer zon waterval type,
en met zulke filters circuleert het water niet zo goed de tank rond volgens mij?
 
Denk ook dat zo’n waterval ding knudde is qua stroming.

Maar dacht dat Dennerle ook HOB filters had
 
Denk ook dat zo’n waterval ding knudde is qua stroming.

Maar dacht dat Dennerle ook HOB filters had
Die van dennerle scapers flow filter had ik ook al gezien, helaas net te dik.
Ook de flowrate van 360L/h is wat aan de lage kant denk ik?
 
Die van dennerle scapers flow filter had ik ook al gezien, helaas net te dik.
Ook de flowrate van 360L/h is wat aan de lage kant denk ik?

Op een bakje van 70 liter kan dat prima denk ik hoor want dat is bruto 5x de inhoudt van je bak.
 
Die van dennerle scapers flow filter had ik ook al gezien, helaas net te dik.
Ook de flowrate van 360L/h is wat aan de lage kant denk ik?
Ligt geheel aan je plantenbezetting en plantenbestand.
In een bak met weinig plantjes die ook nog eens in de categorie "Easy" zitten is dat prima. Heb je een bak vol met snelgroeiende rotala's met veel CO2 is het weer te weinig.
Dit omdat de densiteit van het gewas een nadelige uitwerking heeft op de flow.

Ikzelf heb de Scapers flow staan op vol beplantte bakjes van 25 liter waarbij ik veel licht en veel CO2 gebruik.
 
Ligt geheel aan je plantenbezetting en plantenbestand.
In een bak met weinig plantjes die ook nog eens in de categorie "Easy" zitten is dat prima. Heb je een bak vol met snelgroeiende rotala's met veel CO2 is het weer te weinig.
Dit omdat de densiteit van het gewas een nadelige uitwerking heeft op de flow.

Ikzelf heb de Scapers flow staan op vol beplantte bakjes van 25 liter waarbij ik veel licht en veel CO2 gebruik.

Hoeveel maal de bruto inhoudt is dan te adviseren bij een scapers bak die lekker vol staat?
 

Terug
Bovenaan