goede materialen voor geluidsisolatie aquariumkast?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,569
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Zeer weledele forumleden,

Zijn er hier mensen die goede ervaringen en/of tips hebben als het gaat om geluidsisolatie? En dan vooral: wat kan ik het beste gebruiken om de aquariumkast van binnen mee te bekleden?

Ik wil een nieuwe bak opzetten en deze komt --voor het eerst-- waarschijnlijk in de huiskamer te staan. (Want het vissenhok staat al vol. 🤭) En dan wil ik "akoestisch" zo min mogelijk meekrijgen van de potfilters.

Hier is natuurlijk wel over te Googelen, maar ik hoor ook graag praktijkervaring van de leden hier.

Thanks en sayonara ✌️
 
Ik heb een houten doos gemaakt waar het filter precies inpast. Aan de binnenkant heb ik de zijkant bekleed met van die geluidsisolerende panelen die je bij de bouwmarkt kan kopen. Ook staat het filter op een stuk van het geluidsisolerende paneel.
Ik moet zeggen dat het goed werkt. Als het helemaal stil is hoor je het filter nog heel licht maar als er maar iets van geluid door de kamer gaat hoor je er niks van.
 
Ik heb al diverse potfilters gehad in een aquariumkastje in de woonkamer maar geen van allen hoor ik Gino. Mocht je daar dan toch bang voor zijn dan is het aanschaffen van een paar oordopjes veel makkelijker;)
 
Ik heb een houten doos gemaakt waar het filter precies inpast. Aan de binnenkant heb ik de zijkant bekleed met van die geluidsisolerende panelen die je bij de bouwmarkt kan kopen. Ook staat het filter op een stuk van het geluidsisolerende paneel.
Ik moet zeggen dat het goed werkt. Als het helemaal stil is hoor je het filter nog heel licht maar als er maar iets van geluid door de kamer gaat hoor je er niks van.
Da's een creatieve oplossing! Welk type filter heb jij erin staan? 🙃 Geen gek idee om iets om het filter heen te bouwen en de boel vol te zetten met isolatiepaneeltjes. Ik ga maar eens een keertje door de bouwmarkt sloffen voor inspiratie.

Welk potfilter komt er op? En in welke aquariumkast?
De kast wordt het standaardmeubel van een Juwel 350 (binnenbreedte voor filters 36 cm). Qua filters, uhhh goede vraag. Ik twijfel nog, het ligt er een beetje aan wat ik met die bak ga doen. Het liefst zou ik een FX4 doen. Die maakt helaas redelijk veel geluid en hij past maar net in de kast. Dan zou ik het middelste vak moeten nemen, de losse plank eruit, en dan moet ik in en rondom dat vak de boel inpakken. Beetje vragen om problemen / leuke uitdaging. :D

Ik heb al diverse potfilters gehad in een aquariumkastje in de woonkamer maar geen van allen hoor ik Gino. Mocht je daar dan toch bang voor zijn dan is het aanschaffen van een paar oordopjes veel makkelijker;)
Haha, en dan telkens mijn bezoek direct bij binnenkomst een Persoonlijk Welkomstpakket overhandigen waar oordoppen bij zitten. Ik ben met geluid (naast met andere dingen, ahum) een aardige zeurkous, John.
 
Ik heb de hele kast van binnen bekleed met noppenschuim.

Maar trillingen werden nog doorgegeven via de stugge slangen.
Heb het nu met siliconen slangen aangesloten. Dat scheelt ook veel.
De potfilter staat op een stuk blauw schuim, met een plankje erop.

Mijn nieuwe aquarium meubel heeft geen bodem meer. Dus filters staan op de vloer.
Ga weer siliconen slangen gebruiken.
En ook de kast bekleden met noppenschuim.
 
Ik ben met geluid (naast met andere dingen, ahum) een aardige zeurkous, John.
Ja dat blijkt Gino. Zoals ik al zei hen ik de Eheims en de JBL nooit gehoord en ik zit op 2,5 meter. De eiwitafschuimer van de zeewaterbak hoor ik wel licht zoemen maar ja dat is niet anders en dat heb je met die dingen.
Maar ja kijk dan maar uit naar de dag dat je de vijftig passeert want dan hoor je veel van dat soort geluidjes niet meer hoor:pp
 
zou gewoon de filter op een slime manier in je bak verwerken en bodem filter bijvoorbeeld waar je dan slangen in hebt verwerkt om het vuil weg te zuigen.
 
Maar ja kijk dan maar uit naar de dag dat je de vijftig passeert want dan hoor je veel van dat soort geluidjes niet meer hoor:pp
Nou ben ik de vijftig toch al een poosje gepasseerd maar dat het dan minder zou worden met het gehoor nog niets van gemerkt.
Voor isolatie-geluid hier deze gebruikt
Schermafdruk op 2022-02-19 15-31-11.png
verkrijgbaar bij diverse bouwmarkten.
 
De oplossing van Biljoenblik heb ik in het verleden ook gebruikt voor mijn Rio 400 die op mijn slaapkamer stond. De binnenkant van de kast volledig bekleden met noppenfolie (óók het kastdeurtje!). Het voordeel van die noppenfolie vond ik dat je het hier en daar ook makkelijk kunt bijsnijden, zodat je kunt zorgen dat als je het kastdeurtje dicht doet dat het perfect aansluit op de noppenfolie van de zijwanden. Ondanks dat er een groot eheim filter én een extra opvoerpomp in de kast zat, heb ik er altijd prima bij kunnen slapen.

Overigens had ik ook de bodem voorzien van noppenfolie, maar door het gewicht van het filter zal dat na verloop van tijd toch wel wat trillingen kunnen gaan doorgeven. Dus een extra schuim plaat onder het filter is zeker geen overbodige luxe.

 
Da's een creatieve oplossing! Welk type filter heb jij erin staan? 🙃 Geen gek idee om iets om het filter heen te bouwen en de boel vol te zetten met isolatiepaneeltjes. Ik ga maar eens een keertje door de bouwmarkt sloffen voor inspiratie.
Ik gebruik de Eheim Classic 250. Het filter maakt over het algemeen weinig geluid, maar ik hou ook van complete stilte:DD. Ik heb de doos ook gemaakt toen het filter nog in mijn slaapkamer stond een paar meter naast mijn bed.
Ik heb ook die geluidsisolatie die Flipper34 in de post hierboven laat zien, gebruikt in de binnenkant van mijn houten doos.
 
zou gewoon de filter op een slime manier in je bak verwerken en bodem filter bijvoorbeeld waar je dan slangen in hebt verwerkt om het vuil weg te zuigen.
Interessant idee van je. Ik denk alleen dat ik in een bodemfilter niet zo'n zin heb. :p Heb laatst nog alle bodemfilterspullen die ik had liggen, weggegooid. Ik zou zoiets alleen overwegen als ik onderin de bak een gat kon maken met een kraantje eraan, zodat af en toe het filter door te spoelen is. Maar dan moet je ook een vrij grof substraat hebben. En als je lekkage zou krijgen onderin die bak, dat lijkt me geen pretje... Een potfilter heeft natuurlijk ook wel iets van een lekkagerisico. Ideaal zou zijn om een plexiglas bioloog te gebruiken. Dat past dan helaas weer niet in de kast van een rio 350. En ook niet in mijn budget. 😅
 
Allerbelangrijkste (zoals Marcel al noemde) het ontkoppelen van je slangen (geven trillingen door naar de doorvoeren e.d.) en het filter zelf (op een matje zetten oid)
Je kan ook nog de binnenkant van je kastje "verzwaren" met het materiaal dat ze ook in auto's of duurdere speakers gebruiken. Het dempen van directe trillingen geeft een groter effect dan het dempen van geluidsgolven.

SUC6
 
Ik lees twee punten van bovenstaande bijdragen die ik onderschrijf uit eigen ervaring.
  • de filter niet op een plank van de kast zetten, maar gewoon op de grond, eventueel daar dan nog een rubber matje onder​
  • gebruik de dure siliconenslangen en niet dat stugge groene spul​
Het is niet zozeer de pomp zelf die mij in het verleden altijd heeft geïrriteerd, maar de resonantie die doorgegeven wordt naar alles dat ermee in verbinding staat. De twee ingrepen die ik noem zorgen er in ieder geval voor dat je dit tot een minimum beperkt.

gr

Mark
 

Terug
Bovenaan