Glaswol al verwijderen of nog niet?


E

EdwinLelystad

Guest
Goedemiddag,

Vandaag heb ik mijn nieuwe aquariumplantjes binnen gekregen:

2 Echinodorus vesuvius
2 bosjes Cabomba piauhyensis
4 Microsorum pteropus Mini
2 Riccia fluitans cup 50cc
2 Zwevende bal met Javamos

1 SF Air Sponge Filter
1 Easy Life 25 Root Sticks

Nou weet ik dat ze eerst minimaal 3 dagen gespoeld moeten worden buiten het aquarium ivm slakkengif icm mijn sakura garnalen.

Ze staan nu dus ook al in een emmer.

Is het al slim om al het glaswol er zachtjes vanaf te peuteren?

Het viel me op dat er heel veel aarde en mos op het glaswol zat en er liep ook een klein spinnetje op...dus...bovenwater gekweekt.
En die mosaangroei wil ik liever niet in de bak hebben.

Dus ik zat te denken om savonds heel rustig met een pincet zoveel mogelijk glaswol en zooi van de plantjes af te halen zodat ze over 3 dagen helemaal vrij van zooi de bak in kunnen.
Daar heb ik dan toch tijd genoeg voor de aankomende 3 avonden.hahah.

Of hebben de plantjes die 3 dagen echt wel het glaswol nodig voor voeding?? nee toch?? zijn toch waterplanten,geen glaswolplanten.hahah.

Dank je wel alvast voor het meedenken.

Edwin.
 
Gewoon eruit plukken hoor, ze kunnen makkelijk een paar dagen in een emmer water staan zonder glaswol. Als je slim bent zet je ze in een emmer aquariumwater als je ze laat weken, omdat ze dan ook meteen al wat voedingsstoffen van de bak binnenkrijgen... :)
 
So..jij bent snel Saskia!!!

Dank voor je reactie.

In aquariumwater zetten zou op zich een super idee zijn.
Maar aangezien ik mijn 10 liter kweekbakje (met 5 dagen oude dwerggoerami's) ook al om de 2 dagen ververs met water uit de grote bak blijft daar geen water meer over met gemak.

974572pene_0_84_kweekbak.jpg



Dan zou ik dus bijna een 10% waterwissel om de dag uitvoeren op de rio....en met dat zachte water hier in Flevoland heb ik al zoveel moeite om de waardes hoger te krijgen.
 
Zoals Sas al aangeeft kun je dat best verwijderen alvast. Als je garnalen hebt dan zou ik nog liever de plantjes 4 a 5 dagen laten weken.
 
Ja dan wordt het wat lastig natuurlijk, maar alsnog, je kunt een paar druppels plantenvoeding in de emmer water doen natuurlijk...

Ik herken het met verversen, heb ook een kweekbakje dus ik blijf ook bezig..haha :)
 
@ John...4 a 5 dagen weken??
ok...ik had begrepen 3 dagen..maar komt juist beter uit...
Vrijdag heb ik meer tijd dus dan kunnen de plantjes er vrijdagmiddag in...dan hebben ze 4 volle dagen staan weken....anders heb ik pas dinsdag weer tijd.
 
Ja ik doe zelf altijd 5 hoor.
Dat is me geleerd op het garnalenforum toen ik nog vrij veel garnalen had. Wellicht is 3 dagen ook voldoende, maar voor de zekerheid kun je beter 4 a 5 dagen aanhouden.
Een plant overleeft dat echt wel hoor in een emmer ;)
 
@Bertus :S "Glaswol? Geel. Steenwol . grijs."

;)
staalwol,zilver
schapenwol,zwart-bruin-wit
brei-wol, alle kleuren
:sorry: hahaha

Wat bedoelde je met je opmerking Bertus???
 
Wat er om zit doet er niet zoveel toe. Je moet altijd de plant zo schoon mogelijk in de bodem zetten. Soms krijg je het zelfs met een vorkje lastig er tussen weg en blijft er wel eens een stukje zitten. Verschilt poer potje nogal soms en per soort wortelstructuur.
Maar gewoon zo goed mogelijk het weg pulken en dan zet je hem in je bak ;).

Mocht je potjes met schapenwol hebben dan zou ik het bewaren voor een lekkere warme trui :D :D.
 

Terug
Bovenaan