Glasdikte?


LoydLilith

Well-known member
Lid geworden
14 oktober 2011
Berichten
235
Locatie
Spijkenisse
Hallo,

Ik ga binnenkort beginnen met een aquarium/terrarium voor waterschildpadden (over de soort twijfel ik nog wat).
Nu komt er natuurlijk een waterbak in maar ik twijfel nog over de dikte die het glas moet hebben.
De maten van het aquarium dat erin komt word: 115x50x30 (LxBxH). De waterhoogte word ca 27cm. Nu wil ik geen stabilisatie strips gebruiken omdat deze gewoon enorm in de weg zitten en ik het totaal niet mooi vind.

Nu vraag ik mij af hoe dik het glas moet zijn voor deze bak?
Ik weet dat de glasdikte voornamelijk afhankelijk is van de waterhoogte. Die is in dit geval maar 27cm.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groet Bram
 
Met deze waterstand,en de lengte.
Zou je dan voor geen strip.dan 8 mm. opzij en achter dan 6 mm,Met strip.
Lijkt mij dat je er achter gen last van heb.!?
 
Dus zonder strip zou 8mm voldoen?
Een strip zit in elk geval in de weg.. Heb meerdere mogelijkheden overwogen.
Het is namelijk zo: de bovenkant van het aquarium is niet bovenkant van het verblijf. De Schildpadden kunnen uit de waterbak het land op klimmen.
Als ik aan de achterkant een strip plaats dan moet ik mijn achterwand daar omheen bouwen.

Dit is een beetje wat het idee is.

83fe1a38-32bd-4e6b-bd15-d540ee3c2172_zps30bac416.jpg


Het plateau in het midden heeft een hoogte van 15cm en zit dus in het midden van het aquarium gedeelte.
De totale maten van de bak zijn 160x50x80 (LxBxH)

Groet Bram
 
Zo,dat is een flinke bak,voor ze.


Dus de bak,komt in een bak.?
Dan wordt het gewoon 6 mm achter,en voor 8. tegen stoot breuk.

Komt er voor ook nog een grote ruit?
Zijn die opgangen niet te stijl?
 
Ik kan je niet verder helpen, maar open alsjeblieft een foto-album hierover! Lijkt me een fantastisch mooi project te gaan worden :)
 
Bertus zei:
Zo,dat is een flinke bak,voor ze.


Dus de bak,komt in een bak.?
Dan wordt het gewoon 6 mm achter,en voor 8. tegen stoot breuk.

Komt er voor ook nog een grote ruit?
Zijn die opgangen niet te stijl?

Ik houd mijn dieren altijd liever lekker ruim komen ze veel beter tot hun recht :D

De bak komt inderdaad in een bak. Het terrarium zelf word van betonplex en daar komt dus een aquarium van bovenstaand formaat in.
Ik ga het aquarium laten maken gezien ik in het verleden nogal wat problemen heb gehad met slechte kitranden e.d. Dus enkel de glazen bak laat ik maken de rest doe ik zelf.

Ik twijfel inderdaad of de opgangen niet te stijl zijn maar dit kan ik denk ik pas zien als ik bezig ben. Ik maak het van piepschuim dus kan altijd iets van tekening afwijken.
Denk dat ik de glazen bak geheel van 8mm laat maken om toch zekerheid te nemen. Daarbij scheelt 6mm met 8mm ook niet veel in prijs, volgens mij scheelde het 20 euro ofzo. Beetje zonde om dan een risico te nemen :D

Jones zei:
Ik kan je niet verder helpen, maar open alsjeblieft een foto-album hierover! Lijkt me een fantastisch mooi project te gaan worden :)

Weet nog niet exact wanneer ik ga beginnen maar zal zeker een topic openen! :cool:
 
Kan je niet de hele bak van betonplex maken en er een ruit, 6mm lijkt mij dik genoeg, erin kitten?
 
Bertus zei:
Dat is waar.
en de bodem? ook 6 dan zeker? is ook in ruste.

Denk gewoon heel de bak van 8mm dan zou het toch stevig genoeg moeten zijn? Liever iets "te dik" dan dat ik een risico loop..

Doragon zei:
Kan je niet de hele bak van betonplex maken en er een ruit, 6mm lijkt mij dik genoeg, erin kitten?

Zou inderdaad kunnen, dit heb ik bij een eerder project gedaan.. Dit is echter een groot drama geworden gezien ik de bak maar niet 100% waterdicht kreeg. Ik zal ongetwijfeld wat fout hebben gedaan maar wil dit probleem niet nog een keer te hoeven meemaken vandaar dat ik ervoor kies om er een glazen bak in te zetten. Hiermee is de bak direct al waterdicht en is dat al een grote zorg minder.
 

Terug
Bovenaan