Glas met vlekken


Tom.

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Berichten
56
Leeftijd
26
Hallo aquaformleden,

(Hoop dat dit item bij de juiste forum staat)
Ik heb van de week een nieuw aquarium gekocht! Toen ik hem overnam van de eigenaar, zat er een achterwand in het aquarium. Deze heb ik eruit gehaald, omdat hij vies was en er zat viezigheid achter de wand. Vervolgens heb ik het aquarium schoongemaakt met een sponsje en wat water (niks bijzonders). Alleen ik krijg de lijm resten (of dat denk ik) niet van het glas af. Het lijkt wel of het in het glas is gaan zitten (foto voor verduidelijking). De achterwand had volgens de eigenaar er ongeveer 10 jaar opgezeten.

Mijn vragen:
Is er nog een mogelijkheid om deze vlekken eraf te krijgen?
Als ik het aquarium vul zie ik deze vlekken dan goed?
Zo niet, waar kan ik goedkoop achterwanden kopen voor in het aquarium en welke lijm kan ik hiervoor gebruiken?

Met vriendelijke groeten,

Tom
 

Bijlagen

  • IMG_20211224_074047645.jpg
    IMG_20211224_074047645.jpg
    151.9 KB · Weergaven: 105
Is in principe siliconenkit. Dat zou je er met een scherp plamuurmes af moeten krijgen. Wel uitkijken dat je geen krassen maakt. Of er voor siliconen ook oplosmiddelen zijn durf ik niet te zeggen
 
Lijkt me restant van siliconenkit. Je kan de speciale kitverwijderaar voor siliconenkit proberen. Of een beetje ontkalker (die je ook gebruikt voor je koffiezetapparaat / machine)
 
Hoi,

Een glasschraper heeft geen enkel nut. Heb het met een van de scherpste mesjes gedaan. Als je die aanraakt dan ligt je hand gelijk open.
Het lijkt echt in het glas te zitten!
Zou de siliconen kit wel helpen dan??

Wat kan ik doen behalve er een achterwand in plaatsen.

Met vriendelijke groeten,

Tom Willemsen
 
Als dat krassen in het glas zijn kan je niet veel doen.
Iets ervoor zetten is eigenlijk het enige.
 
Als er kit met zuur gebruikt is dan kan het inderdaad goed zijn dat je dit soort plekken krijgt. De kit wordt dan als het ware in het glas 'geëtst'.
Je zou kunnen proberen het er met azijn af te poetsen, maar wanneer het een oud aquarium is, is de kans dat dit lukt heel klein. Beter inderdaad om er iets voor te plaatsen zodat je het niet meer ziet.
 
Zelf een achterwand maken is best wel eenvoudig te doen, het kost alleen wel wat tijd, maar ik beloof je op voorhand dat het een zeer dankbaar werkstuk wordt, alles wat je zelf maakt is uniek..
Als je meer hierover wilt lezen

Als je een achterwand in je bak wilt plakken is Juwel Conexo eigenlijk één van de beste (ivm. chemische samenstelling = non toxic) om dergelijke dingen in je bak te plakken

4688_10044542_1.jpg
 
Eigenlijk zie je dit altijd bij Aquaria waarin de achterwand al jaren en jaren in de bak zit, de kit tast na verloop van tijd het glas aan en daar is zover mijn kennis gaat niks aan te doen.

Dus of je moet het afdekken met hardscape/planten, of een nieuwe wand erin kitten.

Otto seal S28 is wat ik daarvoor gebruik.
 
Herkenbaar, op de achterwand van mijn tweedehands bak heb ik ook van die plekken. Met geen mogelijkheid eraf (of eigenlijk: eruit) te krijgen. Misschien een slijptolletje er tegenaan? 🤪 Anders ermee leren leven of het wegstoppen achter het een of het ander.
 
Is het ook een beetje "plakkerig"?
Dan zou je kunnen proberen om met iets van aceton en een doekje het er af te poetsen.

Als het niet plakkerig, maar gewoon gewoon glad aanvoeld, kun je opmaken dat het in het glas zelf xit. Dan kun je er niks meer aan doen.
 
deze plekken zitten echt in het glas, zoals rich al schreef. Er is maar 1 manier waarop je die weg krijgt zonder een nieuwe ruit te steken.
Dat is ze er uit polieren.
 
Bedankt voor jullie advies!
Helaas had ik al een gevoel dat dit er niet meer uit te krijgen was. Planten zullen helaas niet genoeg zijn, want ik heb wel 20 van die plekken op de achterkant. Dus ik heb besloten om een achterwand te kopen en dit gelijk gedaan. Moet wel zeggen: wat zijn die dingen duur zeg.
De lijm die aanbevolen was, die heb ik gelukkig nog (was nog niet open) dus die kan ik daar prima voor gebruiken.

Hoop alleen niet dat er vuil tussen de achterkant en de achterwand komt, is dit te voorkomen??

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Gewoon de achterkant zwart verven (aan de buitenkant uiteraard). Daarna de achterkant opvullen met hardscape en planten 😄
 
Gewoon de achterkant zwart verven (aan de buitenkant uiteraard). Daarna de achterkant opvullen met hardscape en planten 😄
Ik kan juist op mijn zwarte achtergrond met de lamp erop de witte kringen goed zien. Dus de achterkant volbouwen okee, maar schilder het glas alsjeblieft wit. 🤪
 
Dat met de matte folie heb ik ook geprobeerd, maar dan zag je het nog steeds goed. Sterker nog je zag zelfs meer. Met hardscape zou het inderdaad een stuk minder zijn. Echter heb ik voor de achterwand gekozen (daarbij vind ik hem ook best mooi).
Maar weet een van jullie hoe je kan voorkomen of verminderen dat er algen tussen de achterkant en achterwand gaan groeien?

Met vriendelijke groeten,

Tom
 
Dat met de matte folie heb ik ook geprobeerd, maar dan zag je het nog steeds goed. Sterker nog je zag zelfs meer. Met hardscape zou het inderdaad een stuk minder zijn. Echter heb ik voor de achterwand gekozen (daarbij vind ik hem ook best mooi).
Maar weet een van jullie hoe je kan voorkomen of verminderen dat er algen tussen de achterkant en achterwand gaan groeien?

Met vriendelijke groeten,

Tom
Als je op de achterkant van de achterwand rondom ook een kitlijntje legt kan er geen water achter komen.
 
Siliconen oplosser van de bouwmarkt werkt prima.
Zo hebben we hier ook de achterwand eruit gehaald. Daarna de buitenkant van zwarte folie voorzien. Je ziet er niets meer van.
 

Terug
Bovenaan