Giebeltje's Goudvis Avonturen


Daarom twijfel ik ook. Bij Nicolientje steekt de cloaca niet echt uit, maar ze heeft wel meerdere keren eitjes gelegd. Onderstaand tekeningetje is ongeveer wat ik zie al ik onder Pepper's staart kijk. Maar ik heb Pepper niet vastgepakt, dit is puur wat ik zie van buitenaf.

cloaca.jpg
 
Ik gok een vrouwtje, maar zat er zelf al 3x naast :ROFLMAO:
 
Ik ben sowieso benieuwd of, als het inderdaad alledrie dames zijn, er nog wel kuit gevormd gaat worden. Ik vraag me namelijk af of de mannetjes geen feromonen afscheiden, waardoor de dames kuit gaan vormen. Enfin, we gaan in ieder geval maar afwachten wat er gebeurt als het wat warmer wordt. Pepper is in mei ongeveer een jaar oud, als de temperatuur zorgt voor het zichtbaar worden van de geslachtskenmerken zal, in het geval het een vrouwtje is, de cloaca uit gaan puilen. We hebben Nicolientje als referentie in ieder geval :))
 
ALs het alleen maar meisjes zijn zou het dan ook verklaren dat Pepper zo hard groeit?
 
Geen idee, ik denk dat dat misschien door de waterwissels komt. Ik weet dat Quick bij zijn overlijden 23 cm inclusief staart was, ongeveer zo groot als Nicolientje nu. Als enige man in de bak was het voor hem voordelig om de grootste/sterkste te zijn. Maar of dat voor vrouwtjes ook geldt weet ik niet.
 
Ik had al een paar keer Voogle via Hornbach besteld, 9 euro zoveel voor 500 ml, terwijl het elders veel duurder was. Blijkbaar was het een oude partij, want hij is niet meer te koop online bij Hornbach,en het etiket is inmiddels veranderd. Maar...er zat Aloe vera in, en laat ik nou drie ijslaatjes vol bevroren Aloe vera hebben omdat dochterlief die een keer had aangeschaft en niet lekker vond... En een van de leden hier doet pickwick detox thee in zijn bak en knoflook. Ik heb vandaag dus mijn eigen kruidenpreparaat gebrouwen:
1/2 liter kokend water in rvs pannetje
1 theelepel groene (jasmijn) thee
1 theelepel brandnetelthee
1 theelepel vlierbloesem
1 teentje knoflook
1 plakje gemberwortel
3 stukjes kurkumawortel
5 zwarte peperkorrels
2 blokjes bevroren Aloe vera
1 Astaxanthinecapsule
Alles in het rvs pannetje gedaan (kruiden in thee- ei, capsule en blokjes ernaast)en laten afkoelen. Kruiden verwijderd, alles geklopt met een garde. Daarna het Voogleflesje gevuld en het in de ijskast gezet.

Ik ben benieuwd of het net zo goed werkt als Voogle. Ik ga in ieder geval bij de ww morgen 20 ml van dit kruidendrankje toevoegen.
 
Wat een kookproject maak je ervan. :D Ben benieuwd!
 
Dit is in ieder geval een stuk goedkoper dan Voogle of een vergelijkbaar preparaat. De fabrikanten vertellen nooit precies wat er in zit, en van deze ingredienten weet ik zelf exact waar ze voor dienen. Dus als het bevalt maak ik weer nieuwe als de fles leeg is. Wij stellen hier sowieso zelf onze thee- en kruidenmengsels samen, ik koop nooit kant en klaar. Golden milk bijvoorbeeld, betaal je bij Bagels&Beans meer dan 5 euro voor een beker, een busje met kruidenmengsel om het zelf te maken kost bijna 8 euro, en dan zitten er een paar dingen in die wij niet lekker vinden. Dus dat maak ik ook zelf, veel lekkerder en ook goedkoper.
 
Vanmorgen het brouwsel voor de eerste keer toegevoegd. Volgens mij zit er nu veel meer Astaxanthine in, het maatbekertje kleurde helemaal rood. Ben benieuwd of dit ook invloed gaat hebben op de kleur van de vissen. Astaxanthine zit namelijk in een algensoort, die wordt gegeten door eencelligen, die op hun beurt weer het hoofdvoedsel vormen van Zalmen, Garnelen, Kreeften en Flamingo's. Allemaal dieren die bekend staan om hun prachtige rode kleur, sommige terwijl ze nog leven, en andere op je bord;)). Dit goedje is een procarotenoide, en goed voor huid en haar. Mijn rvs pannetje was ook helemaal rood, dus daar heb ik gisteren meteen water in gekookt waar ik het hennapapje mee maakte om mijn haar rood mee te verven ;))
 
Hoi Nina!

Super interessant dit te volgen. Ben me er niet goed in thuis of je bouwstoffen ook daadwerkelijk in je soep blijven als je het kookt.
Ben benieuwd naar de kleuren!
Dacht dat verpakte zalm toegevoegde kleurstoffen hebben...rode bietensap oid.
 
Het water voor het vissenbrouwsel heb ik gekookt, maar van de kook af de ingredienten toegevoegd en laten trekken. Dit i.v.m. eventueel vitamineverlies. Ook het water voor mijn henna heb ik even aan de kook gebracht, maar van het vuur af aan de henna toegevoegd. Dus als het goed is, blijven alle goede stofjes behouden.
 
Hoi Nina!

Super interessant dit te volgen. Ben me er niet goed in thuis of je bouwstoffen ook daadwerkelijk in je soep blijven als je het kookt.
Ben benieuwd naar de kleuren!
Dacht dat verpakte zalm toegevoegde kleurstoffen hebben...rode bietensap oid.
De verpakte zalm uit de supermarkt is meestal Noorse kweekzalm, en die krijgt dus niet die goede plankton te eten, maar korrels vervaardigd van witvis uit de Oostzee. Plus allerhande toevoegingen. Noorse kweekzalm is het meest giftige product uit de supermarkt...:((


 



Eet smakelijk. Ik heb zelf omega-3 liggen op plantaardige basis (al ben ik niet mega overtuigd van het nut) en eet vegetarisch. Alleen al het bovenstaande verhaal is reden genoeg om er niets mee te maken te willen hebben..
 
Ik heb afgelopen november een halve wilde Atlantische zalm besteld bij onze visboer op de markt, en daar heb ik zelf "Graved Lax" van gemaakt. Die heb ik ingevroren in porties, en er tot februari van genoten. Verder haal ik iedere twee weken vis op de markt: haring, makreel of sardines. Verder eet ik vegetarisch alleen af en toe een biologisch eitje.
 
Ik ben ook geen vleeseter maar geniet echt van kibbeling en frikandel speciaal, hamburger joppiesaus, gehaktbal int nat en gebakken eitje met rijst dus eigenlijk ook goed vegetarisch bezig:chef:
Ik groei er ook echt van:love:
 
B924783C-EF25-4C6A-A3B5-8C119682DB71.jpeg
Inmiddels na het zien van Seaspiracy geen vis meer gegeten. Wel algenoliecapsules gekocht voor de Omega 3 natuurlijk. Verder hebben we nog vitamine B12 en Astaxanthine, dus dat zou voldoende moeten zijn. De enige vis-etende wezens hier in huis zijn nu mijn eigen visjes, en ik heb een voorraad pellets voor minimaal 2 jaar... Maar ze groeien goed. Vanmorgen zag ik dat Pepper inmiddels op 18 cm zit inclusief staart dus dat gaat goed. Nicolientje is over een week of wat 2 jaar oud, dus die zal niet veel groter meer worden.
 
Laatst bewerkt:
Wat een knoeperts zijn het het.

2 Jaar voorraad voer? Open? Je voervoorraad kun je wellicht ook invriezen om het langer houdbaar te houden.
 
Nee hoor, die nieuwe pakken zitten nog dicht. Maar het blijft lang genoeg goed. De meeste pakken die ik hier open heb zijn nog niet leeg en ik heb ze in november 2019 op de Vivariumbeurs gekocht. Alleen het eerste zakje Hikari Goldfish Excel en het eerste zakje Voervoorvis Goudviskorrels zijn op. Maar alles staat hoog en droog.
 
Lekker bezig!
Ik heb onlangs bij voervoorvis Midori gekocht van Coppens. Zit geen goedkoop en slecht vismeel in maar insectenmeel van black soldier fly larven. Eindelijk een goed voer wat geen vismeel bevat. De larve achtige korrels zijn vrij groot maar wellicht ook interessant om een keer te proberen, kunnen ook gebroken worden natuurlijk.
 
Lekker bezig!
Ik heb onlangs bij voervoorvis Midori gekocht van Coppens. Zit geen goedkoop en slecht vismeel in maar insectenmeel van black soldier fly larven. Eindelijk een goed voer wat geen vismeel bevat. De larve achtige korrels zijn vrij groot maar wellicht ook interessant om een keer te proberen, kunnen ook gebroken worden natuurlijk.

Linkje voor de luiwammesen onder ons ?:giggle:
 
Mooie sluiers hoor NIna. Ook mooi dat de wen van Nicolientje zo beschaaft blijft.
 
Je goudjes zien er goed uit Giebeltje! :DD En lekker bezig inderdaad! Hiep hiep hoera, join the club.

De meeste pakken die ik hier open heb zijn nog niet leeg en ik heb ze in november 2019 op de Vivariumbeurs gekocht.
Zijn sommige van die pakken voer dan ook al zo lang open? Ik heb wel eens gehoord (maar weet niet zeker) dat de kwaliteit van droogvoer na opening in rap tempo afneemt. Na een maand of zo zou de voedingswaarde al duidelijk minder zijn. Dit is misschien wel weer een leuk onderwerp voor research! ^^

Lekker bezig!
Ik heb onlangs bij voervoorvis Midori gekocht van Coppens. Zit geen goedkoop en slecht vismeel in maar insectenmeel van black soldier fly larven. Eindelijk een goed voer wat geen vismeel bevat. De larve achtige korrels zijn vrij groot maar wellicht ook interessant om een keer te proberen, kunnen ook gebroken worden natuurlijk.
Goede suggestie. En doe jij dat --als ik vragen mag-- voor de gezondheid van je vissen of ook/meer om het stukje duurzaamheid?

Ik gebruik zelf de insectenversie van Repashy veel, grub pie fish. Lijkt goede ingrediƫnten te hebben en alle vissen lusten het. (y) Daar zitten ook die black soldier-larven in. Het voer dat jij hierboven noemt zou wel eens handig kunnen zijn ter afwisseling en voor in de voederautomaat....
 
Laatst bewerkt:
@michelle1 https://www.voervoorvis.nl/zoeken/?search=Midori

Ik zie nu dat het drijvend voer is en ietwat aan de grote kant. Dan is het misschien toch meer voor vijvervissen bedoeld en minder handig voor mijn visjes. Sniff sniff

Overigens frappant dat dit voer zo goedkoop is t.o.v. "premium" aquariumvoer.
 
Vijvervoer is altijd goedkoper per kg dan aquariumvoer per kilogram.

En ja puur voor duurzaamheid heb ik het besteld. Korrels zijn makkelijk kleiner te maken
 
Mooie sluiers hoor NIna. Ook mooi dat de wen van Nicolientje zo beschaaft blijft.
Na de slechte ervaring met Flupke in december 2019 heb ik extra op de grootte van de wen gelet voordat ik Roodkapje kocht. Zij heeft ook een redelijk normaal lijf voor een Oranda. Alleen na het eten van drijvende pellets heeft ze moeite met bij de bodem te blijven, dus zij moet echt zinkende pellets hebben.
 
Vijvervoer is altijd goedkoper per kg dan aquariumvoer per kilogram.

En ja puur voor duurzaamheid heb ik het besteld. Korrels zijn makkelijk kleiner te maken
Aha. Logisch ergens dat producenten van vijvervoer, gezien de volumes, genoegen nemen met een kleinere winstmarge. Anders doet de concurrent dat wel. Maar je zou denken dat normaal vissenvoer dan ook wel (op z'n minst Ć­Ć©ts) goedkoper moet kunnen. Kennelijk is er onvoldoende "push" in die markt om van het overprijsde niveau te komen. Het prijsverschil is deels door de andere schaalgrootte, dat snap ik.

En goed op zich dat die korrels kleiner te maken zijn. Ik persoonlijk zou alleen liever zinkend voer hebben, omdat ik ook andere (bodem)vissen rond heb zwemmen. Blijft de boel drijven dan krijgen die niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hierover wat gepost in het Off Topic -topic. Gaat inderdaad over winstmarges en marketing.

Maar om even op mijn eigen voerbeleid terug te komen: ik ben voorstander van " zo natuurlijk mogelijk" , maar merk dat dat niet voor de hand ligt. Nieuw in het houden van Sluierstaarten, ging ik voor "kwaliteitsvoer" , en was tevreden over de Hikari-pellets, totdat ik via de "kleine lettertjes" zag dat daar GMO soja in zit. Voervoorvis goudviskorrels worden ook graag gegeten, maar daar zit veel tarwe in. Kingyo ruikt en smaakt (!) naar vis, is van goede kwaliteit, maar nu ik Seaspiracy heb gezien vermoed ik dat het niet heel duurzaam is. Ik heb een flinke voorraad in huis, dus die ga ik wel gebruiken. Maar voor de toekomst... de Midori lijkt inderdaad een duurzame optie, en het overwegen waard. Maar mijn vissen hebben toch het laatste woord ;))
 
@michelle1 https://www.voervoorvis.nl/zoeken/?search=Midori

Ik zie nu dat het drijvend voer is en ietwat aan de grote kant. Dan is het misschien toch meer voor vijvervissen bedoeld en minder handig voor mijn visjes. Sniff sniff

Overigens frappant dat dit voer zo goedkoop is t.o.v. "premium" aquariumvoer.

Thanks voor het linkje (y)

Jammer dat het drijvend is, dat is ook niet voor hier. Ze eten het wel maar word z on zooitje doordat het tussen me planten gaat drijven.

Volgens mij las ik laatst nog ergens in een topic dat het voer van voer voor vis aziatische goedkope meuk is maar weet niet meer in welke topic.

Maar we kunnen test zakjes naar @Giebeltje sturen zij proeft eerst het voer en beoordeeld. ;):LOL:
 

Terug
Bovenaan