Gibbiceps zoutbad geven


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Ik heb een Gibbiceps die twee wondjes op zijn kop heeft en er wat 'schimmelig' uitziet.
Ik heb gemerkt dat de kleinste Discus van de groep hem regelmatig zit te bijten. De Gibbi, goedzakkie,
laat dat toe en doet niets terug.
Gisteren na de wekelijkse waterwissel zag hij er iets beter uit, en besloten de waterwissels tijdelijk wat vaker
te doen. Daarnaast dacht ik om hem een zoutbad te geven. Weet iemand of een Gibbiceps hier tegen kan?

Onderstaand wat foto's van de patient:
IMG_3217.jpg
IMG_3217.jpg
IMG_3219.jpg
IMG_3220.jpg
IMG_3224.jpg
IMG_3218.jpg
 
Ik weet het ook niet of het soort daar tegen kan. Wel een mooie tekening die vis. Op die eerste en laatste foto s lijkt het net of hij vol zit met witte stipjes op de bovenkant van zijn lijf of is dit zwevend troep ofzo iets?
 
Hij is ook schitterend, nu zo'n 25-30 cm groot en wil hem niet kwijt. Die plekjes zitten over zijn hele lichaam. Net toen die hard bewoog kwamen er stukjes 'schimmel' los. Meteen doken er vissen op en aten het op. Hier een filmpje voor een beter beeld.

Je kunt zien dat er plekken zijn waar hij dus gebeten is. Nog iemand die zeker weet dat een zoutbad kan??
 
:DHij is inderdaad erg mooi. Schimmel is meestal secundair. Wondjes zie ik en dat daar schimmel op kan komen kan maar ik zie dat over de hele bovenkant van de huid iets mis is maar wat...… Zou het stip kunnen wezen omdat ik toch allemaal witte stipjes op hem zie zitten. De slijmhuid is ook op sommige plekken rommelig. Het kan wezen dat hij extra slijmhuid aan het aanmaken is omdat hij last heeft van parasieten.

Bepaalde parasieten zoals stip kruipen onder de slijmhuid en liggen daar rondjes te draaien om hun buikje vol te krijgen. Daardoor gaat een vis extra slijmhuid aanmaken en door schuren, vinnen klapperen doen ze een poging om het gespuis van hun lichaam af te krijgen. Het witte wat wij zien als stip is niet het beestje zelf maar een hoopje ge irriteerde huid van de vis die beschadigd is.

Zie je nog bepaald raar gedrag? Schuren, flitsen, trillende vinnen?

Alleen discus als medebewoners? Zie je hier nog iets vreemds aan? Witte puistjes ff gaatjes op kop, ontlasting witte draden? Zoutkorrels op vinnen/staart/lichaam? oogjes checken, staan die wat meer uit de kop?

Zout kan wel wat doen maar als hij vol zit met parasieten zal het zout dit niet oplossen.

Is er geen koidealer/centrum ofzo bij jouw in de buurt? Die zouden een afstrijkje van de vis kunnen maken. Dan weet je zeker wat er mis is. Vlekkie is een flinke knaap dus dat zullen ze best doen. Meestal doen ze dit gratis als je de medicatie bij hun koop. Is een klusje van 5 minuten. Zou wel even bellen dat je met een vlekkie kom :) Is toch net even wat anders dan koi maar de ziektens komen veelal op hetzelfde neer.

Een vrij "lichte" kuur voor parasieten heb je van manuas. De manacil. Dit geeft verder geen ellende met afbraak biologisch evenwicht maar dan moet je wel vrij zeker zijn dat hij last heeft van parasieten. . Is een wat duurder merk maar werkt goed en bij gevoelige vissen zoals je discus goed te doen.
 
Michelle jij bent wel goed op de hoogte van ziektes bij vissen heb ik al gemerkt.
Waar heb jij al die kennis vergaard ? Op internet en/of al veel zelf mee gemaakt ?
 
Helaas uit ervaring. Ik heb sluiers die erg bevattelijk zijn voor het een en ander. Ik heb veel naslag gedaan op internet en op een gegeven moment zelf een microscoop aangeschaft en dit mezelf aangeleerd door middel van U tube filmpjes. Dit is niet zo heel moeilijk als je het een paar keer heb gedaan en dan zie je ook de parasieten. Meestal herken je ze al aan de manier van beweging. Ik heb een microscoop met LCD schermpje dus heel handig. Er zijn verscheidene internetsite met hele goede informatie vooral op gebied van koi. Er zijn ook filmpjes en foto s van allerhande gespuis op het net zodat je ze kunt vergeleijken. Mijn sluiers zijn handtam dus een afstrijkje is dan zo gepiept. Heb ooit een gup willen doen maar dat is geen doen. Te klein en te bewegelijk. Was bang dat ik hem fijn kneep.

Zonder afstrijkje is het natuurlijk altijd gokken maar bepaalde symptomen zijn indicaties voor bepaalde zaken. Bepaalde soorten vissen zijn bevattelijker voor iets specifieks maar dat weet ik allemaal niet zo goed omdat ik vooral info van koi en sluiers weet. Zoals tropisch discus en maanvissen ben ik ook wel het een en ander van tegengekomen.

In hoofdzaak heeft het 90% te maken met watertje en voeding of kruisbesmetting te maken waardoor iets ontstaat. Als je eenmaal weet wat het zou kunnen zijn moet je ook nog iets van medicatie hebben wat werkt. Zoveel middeltjes maar je moet de goede bestandsdelen hebben waar weinig of geen resistentie voor is. Als je dat dan voor elkaar heb moet je gaan denken wat ga ik doen om de ellende te voorkomen. In elk aquarium en op elke vis leven parasieten. Dit is normaal niet erg als je vissen en je watertje in topconditie hou want dan zijn de vissen dus danig sterk en hebben zelf genoeg imuunsysteem/weerstand om zelf het een en ander af te weren. Een topconditie slijmhuid is daarom zeer van belang. Als deze niet goed is hebben allerhande gespuis een fijne gastvis en gaan zich masaal vermenigvuldigen. Daarom zie je wel dat 1 vis wat vertoond en de rest nog niets. Dat is dan net het zwakkere soortje waar misschien de omstandigheden niet optimaal voor zijn.
 
Helaas uit ervaring. Ik heb sluiers die erg bevattelijk zijn voor het een en ander. Ik heb veel naslag gedaan op internet en op een gegeven moment zelf een microscoop aangeschaft en dit mezelf aangeleerd door middel van U tube filmpjes. Dit is niet zo heel moeilijk als je het een paar keer heb gedaan en dan zie je ook de parasieten. Meestal herken je ze al aan de manier van beweging. Ik heb een microscoop met LCD schermpje dus heel handig. Er zijn verscheidene internetsite met hele goede informatie vooral op gebied van koi. Er zijn ook filmpjes en foto s van allerhande gespuis op het net zodat je ze kunt vergeleijken. Mijn sluiers zijn handtam dus een afstrijkje is dan zo gepiept. Heb ooit een gup willen doen maar dat is geen doen. Te klein en te bewegelijk. Was bang dat ik hem fijn kneep.

Zonder afstrijkje is het natuurlijk altijd gokken maar bepaalde symptomen zijn indicaties voor bepaalde zaken. Bepaalde soorten vissen zijn bevattelijker voor iets specifieks maar dat weet ik allemaal niet zo goed omdat ik vooral info van koi en sluiers weet. Zoals tropisch discus en maanvissen ben ik ook wel het een en ander van tegengekomen.

In hoofdzaak heeft het 90% te maken met watertje en voeding of kruisbesmetting te maken waardoor iets ontstaat. Als je eenmaal weet wat het zou kunnen zijn moet je ook nog iets van medicatie hebben wat werkt. Zoveel middeltjes maar je moet de goede bestandsdelen hebben waar weinig of geen resistentie voor is. Als je dat dan voor elkaar heb moet je gaan denken wat ga ik doen om de ellende te voorkomen. In elk aquarium en op elke vis leven parasieten. Dit is normaal niet erg als je vissen en je watertje in topconditie hou want dan zijn de vissen dus danig sterk en hebben zelf genoeg imuunsysteem/weerstand om zelf het een en ander af te weren. Een topconditie slijmhuid is daarom zeer van belang. Als deze niet goed is hebben allerhande gespuis een fijne gastvis en gaan zich masaal vermenigvuldigen. Daarom zie je wel dat 1 vis wat vertoond en de rest nog niets. Dat is dan net het zwakkere soortje waar misschien de omstandigheden niet optimaal voor zijn.
Zelf met de microscoop opzoek gaan is echt wel nice. Respect wel.
 
Ja veel respect hoor Michelle dat je jezelf dat aangeleerd hebt en je antwoorden zijn dus welgekomen voor ons allen dank je daarvoor.:r:petjeaf:
 
Tja wellicht wat overdreven maar ik heb dan ook sluiers die 65 euros kosten en dan is het dubbel balen als er eentje ziek is en je weet niet wat er aan de hand is. Om telkens met een vis in een bakje op pad te gaan is ook geen doen vooral als deze al ziek is. Veel stress wat niet ten goede komt. Ook met microscoop blijft het een gedoe. Ik heb in mijn leven totaal 7 sluiers gehad en ben er tevens 4 kwijtgeraakt. 1 spontaan dood en de rest heb ik moeten euthaniseren wat ik echt een drama vind.

De parasieten, wormen etc. is goed te behandelen maar bacteriele zaken kun je niet onder microscoop zien en kan heel snel korte metten maken met vissen. Heb ook vaak gehad dat ze goed opknappen en weken later het weer terug komt. Dan ben je maanden druk ermee.

Het is heel frapant maar op dit ogenblik heb ik nog maar 3 sluiers en dat zijn me eerste LFS kneusjes van 3 euro ofzo. Die overleven alles. Ik heb net kort geleden weer een bacterieel probleemvisje moeten euthaniseren. Ik ben nu aan het zorgen dat me 3 weer in topconditie zijn en me aquarium weer "schoon" is en moet ik weer op zoek naar nieuwe vissen.
 
65 euro voor een sluier dat had ik niet kunnen denken dat die zoveel kosten en dan begrijp ik je maar al te goed dat je er alles aan doet om deze 3 en de volgende die gaan komen gezond te houden.
Heb je een fotoalbum van je bak zodat ik er naar kan kijken want ik vind toch niets in het fotoalbum topic.
 
:DHij is inderdaad erg mooi. Schimmel is meestal secundair. Wondjes zie ik en dat daar schimmel op kan komen kan maar ik zie dat over de hele bovenkant van de huid iets mis is maar wat...… Zou het stip kunnen wezen omdat ik toch allemaal witte stipjes op hem zie zitten. De slijmhuid is ook op sommige plekken rommelig. Het kan wezen dat hij extra slijmhuid aan het aanmaken is omdat hij last heeft van parasieten.

Bepaalde parasieten zoals stip kruipen onder de slijmhuid en liggen daar rondjes te draaien om hun buikje vol te krijgen. Daardoor gaat een vis extra slijmhuid aanmaken en door schuren, vinnen klapperen doen ze een poging om het gespuis van hun lichaam af te krijgen. Het witte wat wij zien als stip is niet het beestje zelf maar een hoopje ge irriteerde huid van de vis die beschadigd is.

Zie je nog bepaald raar gedrag? Schuren, flitsen, trillende vinnen?

Alleen discus als medebewoners? Zie je hier nog iets vreemds aan? Witte puistjes ff gaatjes op kop, ontlasting witte draden? Zoutkorrels op vinnen/staart/lichaam? oogjes checken, staan die wat meer uit de kop?

Zout kan wel wat doen maar als hij vol zit met parasieten zal het zout dit niet oplossen.

Is er geen koidealer/centrum ofzo bij jouw in de buurt? Die zouden een afstrijkje van de vis kunnen maken. Dan weet je zeker wat er mis is. Vlekkie is een flinke knaap dus dat zullen ze best doen. Meestal doen ze dit gratis als je de medicatie bij hun koop. Is een klusje van 5 minuten. Zou wel even bellen dat je met een vlekkie kom :) Is toch net even wat anders dan koi maar de ziektens komen veelal op hetzelfde neer.

Een vrij "lichte" kuur voor parasieten heb je van manuas. De manacil. Dit geeft verder geen ellende met afbraak biologisch evenwicht maar dan moet je wel vrij zeker zijn dat hij last heeft van parasieten. . Is een wat duurder merk maar werkt goed en bij gevoelige vissen zoals je discus goed te doen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Witte stip zou best eens kunnen. Ik heb even gezocht naar de symptomen en inderdaad vertoont hij er wel een aantal.
Vervolgens denk ik dat de wonden veroorzaakt zijn door Discus die de vis continue lopen te bijten. Eerst nog maar 1 maar nu zie ik dat er 2 zijn die hem achterna gaan en op hem in happen. Nooit eerder gedaan. Wellicht omdat hij wat verzwakt is grijpen ze hun kans.
De kans bestaat dat dit ontstaan is door mijn vakantie. Twee weken weg geweest en mijn zoon heeft waargenomen. Net voor de vakantie waren de JBL Pleco XL tabletten op en heb een ander merk XL pleco tablet gekocht (Sera) Mijn zoon heeft die om de paar dagen gevoerd. Ik merkte bij thuiskomst dat hij deze niet at. Was ook wat vermagerd. Dus dan kan een ziekte toeslaan. Ik ga hem eerst morgen vangen en in quarantaine zetten, daar mee beginnen. Je tip van de Koidealer ga ik zeker bekijken.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Witte stip zou best eens kunnen. Ik heb even gezocht naar de symptomen en inderdaad vertoont hij er wel een aantal.
Vervolgens denk ik dat de wonden veroorzaakt zijn door Discus die de vis continue lopen te bijten. Eerst nog maar 1 maar nu zie ik dat er 2 zijn die hem achterna gaan en op hem in happen. Nooit eerder gedaan. Wellicht omdat hij wat verzwakt is grijpen ze hun kans.
De kans bestaat dat dit ontstaan is door mijn vakantie. Twee weken weg geweest en mijn zoon heeft waargenomen. Net voor de vakantie waren de JBL Pleco XL tabletten op en heb een ander merk XL pleco tablet gekocht (Sera) Mijn zoon heeft die om de paar dagen gevoerd. Ik merkte bij thuiskomst dat hij deze niet at. Was ook wat vermagerd. Dus dan kan een ziekte toeslaan. Ik ga hem eerst morgen vangen en in quarantaine zetten, daar mee beginnen. Je tip van de Koidealer ga ik zeker bekijken.

Als je verrmoed dat het stip is moet je het hele aquarium behandelen en niet te lang wachten. Stip zit op de vis en laat soort van ingekaspelt baby stipje vallen. Op bodem en planten etc. liggen die te wachten afhankelijk van tempratuur komen ze yoy leven en komen er steeds meer bij. Zwemt er een discus langs dan gaan ze daarop uitgroeien en begint de cyclus opnieuw stikt het van de stip.

Ik weet niet of het happen naar vlekkie komt juist omdat er gespuis op zit. Misschien bijten ze vlekkie niet maar vreten ze gespuis? geen idee maar zomaar een idee……

Bestel de manacil en je ben van veel parasieten af. Mocht blijken ander soort dan stip die gaan hier ook van dood. Beter goed middeltje gebruiken. google even op manaus aquarium. Hele medicatielijn vooral goed te doen voor discus. Ook info symptonen. Kan je bij APO bestellen. Bij opmerking zsm bezorgen ivm ziekte dan regel ze dit op kort termijn is mijn ervaring.
 
Bestel de manacil en je ben van veel parasieten af. Mocht blijken ander soort dan stip die gaan hier ook van dood. Beter goed middeltje gebruiken. google even op manaus aquarium. Hele medicatielijn vooral goed te doen voor discus. Ook info symptonen. Kan je bij APO bestellen. Bij opmerking zsm bezorgen ivm ziekte dan regel ze dit op kort termijn is mijn ervaring.

Je kan wel eens gelijk hebben dat ze aan hem 'knabbelen vanwege de parasieten, klinkt heel plausibel.

Besteld en wordt morgen geleverd. Hoop dat het goed gaat komen. Morgen direct beginnen zodra het binnen is.
 
Succes en laat even weten of vlekkie weer hersteld. Des te hoger aquarium tempratuur des te sneller de stip "tot leven" komt. Zal gezien jouw discus wel warme bak zijn dan dood je dus heel snel alle ellende.

Zie je niet nog meer slachtoffers met zoutkorreltjes op lijf rond zwemmen?
 
Ik had gisteren een dode Tetra. Kan door van alles komen (gekregen en weet niet hou oud ze zijn) maar wie weet. Heb 1 Discus met vreemd plekje.
Normaal zie ik Plekkie altijd rond scharrelen, nu zit hij achterin stil. Hoop dat ik op tijd ben. Bak temperatuur is nu 28,6 vanwege de warmte in huis. Ik heb
de temperatuur normaal op 27 graden.
Ik ga morgen voordat ik kuur start eerst een waterwissel doen.
 
Balen, hopen dat je op tijd ben. Neem aan dat het er nu inzit. Verstandig eerst verversing staat volgens mij ook in gebruiksaanwijzing. Discus met plekje? Foto? Waar zit dat plekje? Op kop? Hoe is kleur ontlasting van de discussen?
 
Leuk dat je even up date post!! Goed om te lezen dat vlekkie met zijn plekkie weer gezond rond zwemt en de discussen van hem af blijven te plukken. Als je ooit weer stip heb zul je het herkennen en de manacil kun je lang bewaren. Als je ooit weer rare plekken en raar gedrag zie heb je wat in huis. Meestal gaan vissen ook schuren. Als je ooit plekken op zijlijn en kop van discussen zie dan gaat manacil niet werken!! Manacil is alleen voor parasieten op huid.
 

Terug
Bovenaan