GH Verlagen


J

JPost92

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb op het forum en internet gezocht maar ik kan niet echt een goede oplossing voor mijn probleem vinden.

Op dit moment heb ik twee bakken draaiende. 60 cm en 80 cm.
Ik wil in beide bakken de GH omlaag hebben maar ik kom er niet uit hoe ik dit voor elkaar krijg.

De waarden zijn:
80 cm:
PH 6
KH 4
GH 9

60 cm
PH 7
KH 5
GH 14 (waarschijnlijk door een nieuwe decoratie die ik heb toegevoegd).

Vorige week heb ik bij de LFS eikenextract gehaald en dat ben ik voorzichtig gaan toevoegen. In beide bakken is de PH met 1 gedaald maar de GH veranderd niet.

Uit de kraan komt een GH waarde van 10 trouwens.

Hebben jullie een tip om de GH omlaag te krijgen?

Groetjes
 
Het verlagen van de hardheid - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het- ... e-hardheid






Willen we een aquarium met zacht water en een lage pH dan moeten we er dus voor zorgen dat we ... De totale hardheid (GH) en de carbonaathardheid (KH).

DEnk aan moonshiners, grote ketel water koken.en snel koelen.

Of de fluitketel op de kachel, waar de kalk achter bleef.

Of osmose mengen.
 
Goed stuk dank je wel!

Water koken heb ik toevallig uur geleden geprobeerd. De GH waarde daalde daarbij naar 7, hoe kun je de kalk eruit halen? Ik lees nl dat je alleen de stoom moet opvangen maar dat wordt lastig.

Osmose apparaat vind ik fantastisch maar het is niet mogelijk een waterpunt te maken bij mijn aquaria in de buurt.

In het stuk hebben ze het over regenwater, dat wordt ook lastig omdat ik in een appartement woon en ik geen regenton neer kan zetten.

Dan blijft het filteren over turf en onthardingshars over.

Bij filteren over turf, daalt dan niet ook de PH?

En heb je toevallig ervaring met onthardingshars?
 
Bij een osmoseapparaat gebruik je toch gewoon leidingwater??
Bij turf daalt ook de ph ja. Je zou osmose kunnen gaan gebruiken en dat mengen tot de juiste waarde.
Voor 39 euro heb je al zo n apparaat bij osmoseapparaat.nl
 
Als je water kookt, blijven de vaste stoffen in de ketel. =ketelsteen.
over turf en hars, geen ervaring.
WEl osmose.

Osmose apparaat hang je in de douche of badkamer.

Wasmachinekraan Zonder ontluchting.
Heb ik nu ook. Moet nog een aansluiting maken onder de wastafel .
 
Ik denk dat ik bij veel te dure apparaten ben gaan kijken. Dat waren apparaten die direct op de kraan werden aangesloten en dan het aquarium in.

Nu snap ik deze apparaten nog niet helemaal om eerlijk te zijn. Je sluit ze aan op een kraan en dan gaat het zijn werk doen? Wij hebben geen enkele mogelijkheid om een extra wasmachine kraan te maken. Hoe zou ik dat op kunnen lossen?
 
Osmose en omgekeerde osmose hoe het werkt.



https://www.osmoseapparaat.nl/omgekeerde-osmose






Osmose, in tegenstelling tot omgekeerde osmose, is het natuurlijke proces van de vermenging van twee vloeistoffen door een halfdoorlatend membraan, ...

1 machine kraan er af, Y stuk erop . 2 kranen monteren.

Daar de aan voer op. dan 1 schoonwater EN 1 vuilwater slangetje.
 
JPost92 zei:
Ik denk dat ik bij veel te dure apparaten ben gaan kijken. Dat waren apparaten die direct op de kraan werden aangesloten en dan het aquarium in.

Nu snap ik deze apparaten nog niet helemaal om eerlijk te zijn. Je sluit ze aan op een kraan en dan gaat het zijn werk doen? Wij hebben geen enkele mogelijkheid om een extra wasmachine kraan te maken. Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Ik heb de goedkoopste genomen (nu 39 euro) op de genoemde site en sluit hem aan op de kraan van de wasbak. Dan doe je 1 slang in een emmer of jerrycan en zo vang je het op. Heel erg simpel verder hoor.
Als je de kraan eraf draait kun je hem zo aansluiten dus.
Maar zo erg hoog is je Gh toch ook weer niet?? Ik zit ook rond de 13 dacht ik.
 
Fijn om te weten dat hij op de wasbak ook kan, want de wasmachine aansluiting kan ik heel erg moeilijk bij.

Ik ga die goedkoopste bestellen!

In welke verhouding meng jij het?
 
Ik gebruik het bij de garnalen en ververs daar met pure osmose en vul de mineralen aan met Gh+ mineral.
Maar met leidingwater mengen kan ook totdat je de gewenste waarden hebt.
 
Als je Gh 14 is nu in die bak en je wil die op bv 10 hebben dan moet je ongeveer 1/3 vervangen door osmose denk ik. Je kh zal dan ook wat dalen natuurlijk. De kh van osmose is ook 0 kun je stellen.
 
JPost92 zei:
Fijn om te weten dat hij op de wasbak ook kan, want de wasmachine aansluiting kan ik heel erg moeilijk bij.

Ik ga die goedkoopste bestellen!

In welke verhouding meng jij het?

op de kraan.
942448_0_82_imageskozm42q5.jpg


wasmachine kraan er af, deze erop, kraan terug.
594441_0_82_images5zqz8wfm.jpg


dan is deze er ook nog, uitwendige draad.
831572_0_82_kraanaansluiting_met_kogelkraantje.jpg
 
Dank je Bertus, ik heb het 2e opzetstuk erbij besteld. Hoop dat ik hem snel binnen heb!
 
Met kraantje? Goeie maat? 3/4 ?

WEl gelijk gastape gebruiken,he.
 
Sorry het was het derde kraantje die ik erbij besteld heb ;P want ik ga hem op de kraan laten zitten.

En wat is gastape en waar moet ik dat voor gebruiken?
 
Dat kun je bij de bouwmarkt kopen en is vrij dun niet plakkende tape dat je om het schroefdraad kan winden om zo een goede afdichting te krijgen.
 
Past die dan? Met het schroefdraad!!!!??

Dat was voor het 2e kraantje, dat wind je op de schroefdraad,om af te sluiten.

Wel de tip, maar niet nodig bij jou.!!!!!!!

Kraantje in linker hand, de tap erop en naar rechts 3-4 slagen op tapen.

Doe je het anders om.loopt het er af,met indraaien.
 
Ik ben niet technisch maar de moer (grote zilveren) die bij het apparaat zit past direct hier op de aansluiting van de wasbak als je de kraan er even afhaalt.
Lekker makkelijk dus.
 
Ik heb het apparaat binnen en ge�nstalleerd. Ik ga hem morgen testen ik ben benieuwd. Nu is hij aangesloten op de wasmachine kraan.

De GH wil ik verlagen omdat het beter aansluit bij de ideale waarden van de vissen die ik nu heb (oa ramirezi).

Ook ben ik op dit moment bezig met het inrichten van een nieuw aquarium (150 cm :D) en ook daar wil ik mijn waterwaarden optimaal hebben.
 

Terug
Bovenaan