Gezond of niet?


S

Sen

Guest
Hallo allemaal,
Willen jullie mij soms zeggen of mijn aquarium er gezond uitziet? En daarmee bedoel ik of er iets is dat jullie opvalt dat goed of slecht is? Ik heb alvast gemerkt dat mijn 1 guppie precies naar adem hapt aan het water oppervlakte?? Is er via mijn pomp genoeg beweging in het water? Kheb valse planten in mijn aquarium. En 6 guppies, 3 black molly's, 3 tuxedo wit roodstaart, 3 maculatus xiphophorus en 2 ancistrus dolichopterus. En 10 helena slakken. En dan nog een paar pas geboren visjes die tussen de valse planten ergens zwemmen:juggle:
Het is een juwel bak van 125 liter binnenfilter. Alvast bedankt :engel:
 
Als alles het goed doet zal het niet verkeerd zijn, de linkerplant is een Plasicus Decorates volgens mij :D, vissen houden meer van echte planten omdat deze ook hun zuurstof leveranciers zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Ze zijn allemaal Plasticus Decoratus volgens mij, als ik goed lees. Het ziet er mooi uit, maar een paar exemplaren van de soort Echtus plantjus gaan je vast ook veel plezier opleveren, zowel om naar te kijken als zuurstof voor je vissen! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Ik zou zelf ook echte planten gaan aanschaffen want die nemen stoffen op en ze geven zuurstof af. Persoonlijk vindt ik de bodem ook wat druk en grof. Verder zie ik geen raar gedrag opzich maar je kan het nog een stuk plezieriger aken voor je vissen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Allemaal bedankt. Alles is welkom van ideeën. Inderdaad, echte planten is een pluspunt. Daar ge ik nog voor zorgen maar kben nog niet zo heel lang bezig. Ongeveer een 6 maand. De bodem ga ik ook vervangen in donker fijn zand. Over De pasgeboren visjes die ik heb gezien weet ik echt niet wat te doen, kzie vooral de black molly's er op jagen:'( Waarschijnlijk heb ik de Tuxedo's zwanger gekocht want kheb ze maar amper 4 dagen. Maar goed allesinds bedankt voor jullie tips! :engel::petjeaf:.
 
Pas op met de bodem vervangen, je zult daarbij een groot deel van je opgebouwde bacteriën vernietigen, dus meten en verversen is het devies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Ik vind je visjes er allemaal goed bij zwemmen.
Een paar guppies die wat bovenin hangen.
Op het filmpje kan ik niet goed zien of het wateroppervlak beweegt, maar anders kun je ook je luchtpompje iets harder zetten of de uitstroom van je filter wat veranderen.

Goed dat je de bodem gaat vervangen! De hornbach heeft heel mooi bruin en zwart zand.
Je achterwand alsook je plastic planten vind ik zelf spuuglelijk :sorry:

Maar smaken verschillen gelukkig :D

Goed bezig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
De witte watjes in de filter heb ik ondertussen al vervangen nu is de uitstroom sterker waardoor de water oppervlak meer beweegt. De luchtpomp heb ik iets harder gezet. En de achterwand dan? Wat voor een achterwand raad je aan? Die plastiek plantjes ga ik vervangen door echte planten bv waterpest enzo. En de bodem jah moet ook vervangen worden maar lijkt niet simpel. Kwil de bacteriën niet schaden.
 
Je kan een zwarte achterwand overwegen, dit geeft veel contrast, je kan daar folie of schoolbordenverf voor gebruiken.
 
Voor een leuke bodem kun je eens kijken naar het Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm. Dat gebruiken al diverse leden.
 
Hornbach hebben ze niet in België. Maar weet al welk soort zand jullie bedoelen. Hier in de plaatselijke aquarium winkels enzo moet er wel zand te vinden zijn. En een zwarte achterwand? Pfff zwart. Lijkt saai en simpel. Tegenover de achterwand die ik nu heb :))
 
Ja het is misschien saai, maar het steekt wel super gaaf af tegen groene planten en creëert veel diepte, waardoor je dak juist groter lijkt.
Hier een zwart geverfde achterwand bij mijn Dubai 80, net als jou een bak van 125L. Zal vanavond even een foto uploaden zodat je kunt zien hoe dat er uit ziet
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Hornbach hebben ze niet in België. Maar weet al welk soort zand jullie bedoelen. Hier in de plaatselijke aquarium winkels enzo moet er wel zand te vinden zijn. En een zwarte achterwand? Pfff zwart. Lijkt saai en simpel. Tegenover de achterwand die ik nu heb :))
Zwart laat wel je planten beter uitkomen;)


Je kunt het ook via internet bestellen, dat zand bij Hinrbach
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Ja het is misschien saai, maar het steekt wel super gaaf af tegen groene planten en creëert veel diepte, waardoor je dak juist groter lijkt.
Hier een zwart geverfde achterwand bij mijn Dubai 80, net als jou een bak van 125L. Zal vanavond even een foto uploaden zodat je kunt zien hoe dat er uit ziet
Awel dat zou vriendelijk zijn moest je een foto kunnen tonen? Super:thumbs:
 
Kijk maar naar mijn foto albums in mn handschrift. Allemaal zwarte achtergronden.

Je moet uiteraard doen wat je zelf mooi vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Kijk maar naar mijn foto albums in mn handschrift. Allemaal zwarte achtergronden.

Je moet uiteraard doen wat je zelf mooi vind.
Oke bedankt. Deze foto heb ik opgeslaan en zal ik als idee gebruiken! :book:

IMG_6267.JPG
 
Awel dat zou vriendelijk zijn moest je een foto kunnen tonen? Super:thumbs:
Oh ja... Een foto uploaden.. Eh.. Deze is van een tijdje geleden, wel tijdens het voeren dus niet helemaal helder en met volle verlichting, welke overigens amper aan is op een dag. Komt helder beetje neer op de bak van @Sen . Welke je overigens super gaaf hebt ingericht!
20170518_163216.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Heel mooi, bedankt voor de foto. En dankje, kga juist nog echte planten inzetten en een zwarte achtergrond + een fijner zwart bodem! Een foto ga ik daarvan nog zeker posten :petjeaf::thumbs:
 
Wat betreft de bodem vervangen kan je eventueel het volgende overwegen om het risico op te groot bacterie-verlies te vermijden:

Toen ik onlangs de bodem van een bakje verving heb ik halverwege de bak over de lengte (je kan dit ook over de breedte doen natuurlijk) een plastiek tussenschot geplaatst in de bodem en dit tot op het glas geduwd. Daarna heb ik eerst de bodem aan de voorkant van de bak verwijderd en vervangen door filterzand. Na een paar weken heb ik dan de achterkant ook vervangen en het plastiek verwijderd...
Zo verlies je dus maar de helft van de bacteriën en krijgen de overblijvers de kans om de nieuwe bodem te bevolken...

Je kan trouwens ook filterzand van Wildkamp nemen, ze leveren gratis, ook in België...
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Wat betreft de bodem vervangen kan je eventueel het volgende overwegen om het risico op te groot bacterie-verlies te vermijden:

Toen ik onlangs de bodem van een bakje verving heb ik halverwege de bak over de lengte (je kan dit ook over de breedte doen natuurlijk) een plastiek tussenschot geplaatst in de bodem en dit tot op het glas geduwd. Daarna heb ik eerst de bodem aan de voorkant van de bak verwijderd en vervangen door filterzand. Na een paar weken heb ik dan de achterkant ook vervangen en het plastiek verwijderd...
Zo verlies je dus maar de helft van de bacteriën en krijgen de overblijvers de kans om de nieuwe bodem te bevolken...

Je kan trouwens ook filterzand van Wildkamp nemen, ze leveren gratis, ook in België...
Bedankt voor je reactie. Denk dat ik het even ga uitstellen want kheb jonge visjes in mijn aquarium. Als ze eenmaal wat ouder worden ga die bodemwissel uitvoeren. Kan die jonge visjes niet vangen want ze bliksemsnel:stars:
 
Kheb inmiddels al een echte plant in mijn aquarium namelijk Waterpest:D . Derest komt wel. En zie mijn jonge vissen :cool: op minuut 1 :smitten:
 
Hier nog eens een update van mijn aquarium. De waterpesten groeien enorm snellll:rolleyes:. En ik heb nog een waterplant erbij gedaan waarvan ik de naam al ben vergeten :s . En de achterwand is ook veranderd naar zwart. Later ga ik nog die fake plant in het midden ook nog verwijderen maar kan het nu nog niet doen omdat er jonge visjes er tussen zitten en verstoppen. En ja nog later de bodem ook vervangen naar zwart grind:thumbs:. Kdenk toch persoonlijk dat mijn bak er toch beter uitziet:zwaai:

IMG_6429.JPG
 
Bedenk wel dat er in je bodem ook veel goede bacteriën leven. Het schoonmaken/vervangen ervan kan voor een verstoring van je biologische balans zorgen. Daarnaast kun je, door het omwoelen van je bodem, zorgen voor dusdanige vervuiling van je boden dat je water te smerig wordt voor vissen om in te leven.
Vervangen kan zeker, maar bedenk je goed hoe je dit aan wilt pakken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Bedenk wel dat er in je bodem ook veel goede bacteriën leven. Het schoonmaken/vervangen ervan kan voor een verstoring van je biologische balans zorgen. Daarnaast kun je, door het omwoelen van je bodem, zorgen voor dusdanige vervuiling van je boden dat je water te smerig wordt voor vissen om in te leven.
Vervangen kan zeker, maar bedenk je goed hoe je dit aan wilt pakken!
Inderdaad die bodem vervangen blijft wel heel lastig. Kga later nog zien hoe dit best kan aanpakken. :thumbs:
 
Wat je dan denk ik het beste kan doen is een andere bak met zoveel mogelijk water uit je aquarium vullen. Zoveel mogelijk uit je bak qua huisjes enzo, maar er voor zorgen dat je bodem niet gestoord wordt hierin. Je water blijft dan helder(der) waardoor je je vissen kunt zien en vangen. Vissen in je aparte bak met je filterinhoud. Voordat je hieraan begint zorgen dat je nieuwe grind gespoeld is en klaar om te gebruiken, zodat je filter zo min mogelijk niet draaiend is.
Als de bak qua vissen dan leeg is de rest van hetgeen je wilt houden uit de bak halen. Dan met een netje ofzo je grind uit de bak (gaat smerig worden en stinken waarschijnlijk) en zorgen dat je de bak leeg haalt. Even schoonspoelen wellicht en dan nieuwe grind plaatsen. Bak weer vullen met schoon water en aanvullen met het water waar je vissen enzo inzitten. Filter terug plaatsen, vissen en dan heb je een andere bodem. Beknopt beschreven, maar hopelijk duidelijk genoeg :)
Zou waarschijnlijk al met al in een middagje moeten lukken, als je goed voorbereid. Succes iig als je er mee bezig gaat!
Ik ga er hier volgende week mee bezig, zal wel een verslagje van in mijn topic komen. Wellicht kun je hier wat uit afleiden. Al heb ik een externe filter die ik wat makkelijker over kan zetten dan de interne die jij hebt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Wauw! Echt een hele verbetering! :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Wat je dan denk ik het beste kan doen is een andere bak met zoveel mogelijk water uit je aquarium vullen. Zoveel mogelijk uit je bak qua huisjes enzo, maar er voor zorgen dat je bodem niet gestoord wordt hierin. Je water blijft dan helder(der) waardoor je je vissen kunt zien en vangen. Vissen in je aparte bak met je filterinhoud. Voordat je hieraan begint zorgen dat je nieuwe grind gespoeld is en klaar om te gebruiken, zodat je filter zo min mogelijk niet draaiend is.
Als de bak qua vissen dan leeg is de rest van hetgeen je wilt houden uit de bak halen. Dan met een netje ofzo je grind uit de bak (gaat smerig worden en stinken waarschijnlijk) en zorgen dat je de bak leeg haalt. Even schoonspoelen wellicht en dan nieuwe grind plaatsen. Bak weer vullen met schoon water en aanvullen met het water waar je vissen enzo inzitten. Filter terug plaatsen, vissen en dan heb je een andere bodem. Beknopt beschreven, maar hopelijk duidelijk genoeg :)
Zou waarschijnlijk al met al in een middagje moeten lukken, als je goed voorbereid. Succes iig als je er mee bezig gaat!
Ik ga er hier volgende week mee bezig, zal wel een verslagje van in mijn topic komen. Wellicht kun je hier wat uit afleiden. Al heb ik een externe filter die ik wat makkelijker over kan zetten dan de interne die jij hebt :D
Danku voor de info. Deze ga ik onthouden, zodra mijn jonge visjes groter worden begin ik eraan! Daarvan zet ik wel nog foto hier. :daisy:
 
Wauw! Echt een hele verbetering! :thumbs:
Danku dankuu :engel: ik probeer zo de conditie's van mijn aquarium te verbeteren. Ik ben nogal redelijk nieuw in deze hobby maar ik doe mijn best:thumbs:;)
 
Halloo,
Hier een update van mijn aquarium zoals beloofd:smitten:
Achterwand veranderd naar zwart, valse planten weg, bodem in zwart fijn grind. Die bodem heeft me wel veel tijd en moeite gekost. Maar is gelukt. Waterwaardes gecontroleerd en alles is prima:thumbs:.
(Voor & Na)

IMG_6582.JPG


BEB39292-0427-4FA7-87A4-53A56BE1D62F.jpg
 
Wat een verschil en wat mooi geworden
Heb jij even hard gewerkt! Het resultaat mag er wezen hoor!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Heel erg bedankt! Dit is Fijn om te hore:engel:
 
Mooi! Het is een heel groot verschil met eerst:thumbs:

Zou er nog wel wat meer planten inzetten, en als je dat doet, het luchtpompje uitzetten.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Dat is zeker mooi geworden!

Een extra plantje kan wel. Mooie varen voor op het hout bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Wow! Wat een verschil! Je herkent de bak niet terug. Heel gaaf geworden. Idd nog een mooi plantje hier en daar en dan is ie af! :thumbs:

Edit: bak oogt ook een stuk groter en rustiger
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen

Terug
Bovenaan