[GEZOCHT] Sensoren Arduino


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar sensoren die ik kan aansluiten op de Arduino om waardes af te lezen. Het gaat om de onderstaande

Calcium (CA), Carbonaathardheid (KH), Jodium (l), Magnesium (Mg), Nitriet (NO2)
Nitraat (NO3), Zuurgraad (PH), Fosfaat (Po4), Strontium (Sr), Zout (Nacl)

De temperatuur heb ik al maar ik zou ook graag een van deze waardes er ook bij willen hebben.
Wat zijn hierin de opties/adviezen? Heeft iemand een URL hiervan van een of meerdere componenten?

Alvast bedankt!
 
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar sensoren die ik kan aansluiten op de Arduino om waardes af te lezen. Het gaat om de onderstaande

Calcium (CA), Carbonaathardheid (KH), Jodium (l), Magnesium (Mg), Nitriet (NO2)
Nitraat (NO3), Zuurgraad (PH), Fosfaat (Po4), Strontium (Sr), Zout (Nacl)

De temperatuur heb ik al maar ik zou ook graag een van deze waardes er ook bij willen hebben.
Wat zijn hierin de opties/adviezen? Heeft iemand een URL hiervan van een of meerdere componenten?

Alvast bedankt!
Voor pH gebruik je gewoon de electrode die je ook gebruikt bij elke andere controller. (Zelf heb ik een eigenbouw aquariumcomputer gebaseerd op een Arduino) Voor de andere zaken worden metingen altijd anders gedaan, niet met een electrode. Je hebt, zo meende ik te zien dezelfde vragen ook al gesteld op het Arduino forum?
 
Als je nog een behoorlijk fraaie bolide in je spaarvarken hebt zitten dan is hier je speeltje




ik las ergens anders dat het hele setje Usd 32.000,- schijnt te kosten, dat is zonder die boot overigens, en meestal ook zonder software licentie
 
Als je nog een behoorlijk fraaie bolide in je spaarvarken hebt zitten dan is hier je speeltje




ik las ergens anders dat het hele setje Usd 32.000,- schijnt te kosten, dat is zonder die boot overigens, en meestal ook zonder software licentie

Maar ook dit is voor ons, zeker niet met een Arduino, bruikbaar. In het filmpje wordt bijvoorbeeld al verteld dat juist nitraat en fosfaat metingen middels natte chemie, wat wij feitelijk ook doen met onze testsetjes, en ook optisch worden gedaan. Met die hele dure sensors wordt dan vaak temperatuur en watergeleidbaarheid gemeten. Dus zelfs met een riant gevuld spaarvarken heb je hier nog niet veel aan met een Arduino. :):):)
 
Maar ook dit is voor ons, zeker niet met een Arduino, bruikbaar. In het filmpje wordt bijvoorbeeld al verteld dat juist nitraat en fosfaat metingen middels natte chemie, wat wij feitelijk ook doen met onze testsetjes, en ook optisch worden gedaan. Met die hele dure sensors wordt dan vaak temperatuur en watergeleidbaarheid gemeten. Dus zelfs met een riant gevuld spaarvarken heb je hier nog niet veel aan met een Arduino. :):):)
GHL heeft een unit op de markt gebracht die selectief naar ionen kijkt zonder reagens, maar daar zit dan ook een stevig prijskaartje aan met een verwachte gebruiksduur van 6-18 maanden eer je sensor vervangen dient te worden
 
Hier is er een die kennelijk werkt met een soort omrekening. Met benut en pH sensor om de KH waarde te bepalen. 849 euro, kan ik een hoop testjes voor kopen. Maar het gaat hier om het op peil houden van de alkaliteit in zeewater.
Maar men is ook bezig met de ontwikkeling van een groter apparaat, iondetector, met meer mogelijkheden. Te denken is daarbij aan begin 2021. Weer ook voor zeewaterbakken. Maar die prijs ligt rond de 500 euro, begrijp ik uit deze site.
 
Koop dan gewoon een reefbot.

Je kunt geleiding, ph prima meten maar dan houd het wel op.
 
Ik bedoel dat je ph en geleiding wel met die probes kunt doen, voor de rest kom je al snel bij dit soort reefbot achtige dingen uit (mensen bouwen ze ook na obv en arduino). Ding doet gewoon je druppel testen en leest ze uit met een kleur sensor.

Maarja de prijs...
 
de vraag is ook vooral waarom je het zou willen.

zolang je techniek werkt en je je onderhoud doet (waterverversen, vuil afhevelen, filter schoonhouden etc) gaat geen enkele watertest je iets vertellen wat je nog niet wist.
dus een watertest is vooral ter bevestiging dat het is zoals het moet zijn. dat kun je prima af met een stuk minder parameters. temperatuur en EC en eventueel pH zijn niet alleen goed digitaal te meten maar ook het meest volatiel.
 

Terug
Bovenaan