Gezocht: Bewoners


YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
28
Leeftijd
33
Locatie
Leipzig
Hoi allemaal,

Na het aanschaffen van men aquarium en het beplanten, heb ik twee weken terug de eerste bewoners toegevoegd (1x Farlowella en 2xNeritina). Gisteren heb ik ze wat gezelschap gegeven van 22 Aplocheilichtys/Poropanchax normani. Deze laatsten zijn enorm levendig en zijn constant op verkenning. Oh ja, toen ik de bak heb gekocht zaten er nog x-aantal garnalen in. Het meeste wat ik in één keer heb gezien was +30 stuks.

Dus het huidige visbestand is:
  • 2x Neritina slakken
  • 1x Farlowella (Volgens de winkel acus, maar volgens planetcatfish is dit haast onmogelijk)
  • +30 Garnalen (Sommige zien vuurrood, andere meer oranje rood, sommige doorschijnend met rode streepjes)
  • 22 A. of P. normani

De bak waarover het gaat is 120x40x50cm en is dus ruim voldoende om nog iets toe te voegen. Nu had ik graag een centraal koppel in de bak gehad dat iets makkelijker te spotten is. Alleen kom ik er niet uit welke bewoner ik ga toevoegen. Ze zouden natuurlijk bij de bestaande bewoners moeten passen. Daarom dacht ik dat jullie me misschien enkele tips konden geven. Ook wilde ik nog iets toevoegen aan de bovenste waterlaag en bij de Farlowella.

Aan volgende eisen moeten ze dus voldoen:
  • Niet snoepen van mijn Blauwoogjes
  • Geen te groot temperament, zodat ze mijn planten met rust laten en de bewoners
  • De Farlowella zou blijkbaar een moeilijke eter zijn bij teveel concurrentie, dus dit wil ik vermijden (al moet ik toch zeggen dat hij de ganse dag door de bak de ramen ligt te kuisen en als er eten is hij tussen de garnalen ligt)
  • 24°C en een pH van 7
De bewoners worden altijd toegevoegd met een minimum tijdspanne van 2 weken per soort. Zo wil ik uitval voorkomen en mijn waterwaardes optimaal kunnen behouden.

Hier alvast een sfeerbeeld:
baa600ab-7ab3-4efa-b31a-2be798a7d7a9.jpg
 
Welkom, mooie bak.
Mijn Farlowella's eten ook graag (mee met) gekookte of bevroren stukken courgette. Dat is dus ook misschien een tip voor de jouwe om 'm dat te laten ontdekken.
Ik begrijp dat je niet biotoopcorrect werkt (ik ook niet) en in een bak van 1.20m is best wel wat mogelijk.
Hoe hoog staat je temperatuur en wat zijn je waterwaarden? Wil je een enkeling, een koppeltje, een harem, een groepje?

Een groep corydoras kan hoe dan ook, dat zijn erg gezellige, vreedzame visjes die zeer nuttig werk doen door geknoeid voer op te ruimen. Er zijn inmiddels behoorlijk wat varianten te krijgen.
 
Even een andere vraag en staat je Javavaren in de bodem?
 
Welkom, mooie bak.
Mijn Farlowella's eten ook graag (mee met) gekookte of bevroren stukken courgette. Dat is dus ook misschien een tip voor de jouwe om 'm dat te laten ontdekken.
Ik begrijp dat je niet biotoopcorrect werkt (ik ook niet) en in een bak van 1.20m is best wel wat mogelijk.
Hoe hoog staat je temperatuur en wat zijn je waterwaarden? Wil je een enkeling, een koppeltje, een harem, een groepje?

Een groep corydoras kan hoe dan ook, dat zijn erg gezellige, vreedzame visjes die zeer nuttig werk doen door geknoeid voer op te ruimen. Er zijn inmiddels behoorlijk wat varianten te krijgen.
Hoi Lysia,

Ik had al geprobeerd om met komkommer de Farlowella te voederen, maar dit interesseerde hem niets. De peco pellets die ik heb zijn tot nu toe zijn favoriet.

Biotoop correct ga ik niet werken, daarvoor vind ik teveel planten en vissen te mooi voor.

De temperatuur staat op 24°C en de waterwaardes waren in orde volgens de LFS. Wil graag nog een kitje hiervoor aanschaffen, maar dit zal nog even op zich moeten laten wachten (dit weekend ben ik weer een weekje weg voor men werk). En enkeling wil ik niet houden, dan toch liever meer als één (lijkt me interessanter ivm het gedrag).

Cory's vind ik wel leuke visjes, maar deze heb ik in het verleden al veelvuldig gehad (panda's, paleatus, sterbai,...). Ikzelf vind een L-nummer (groepje?) wel leuk, maar hiervan zijn de prijzen soms een beetje te extreem voor me. Zeker degene die ik leuk vind =)

Even een andere vraag en staat je Javavaren in de bodem?
De Javavaren links boven hangt tegen de achterwand en degene links op de bodem is op een steen gegroeid. De meest rechtse staan enkel de wortels in de grond, zolang de rhizomen boven blijven moet dit lukken. Dit liep in verleden ook goed met men Javavaren en Anubias, zolang de rhizomen voldoende water kunnen laten passeren gaat de wortelstok niet rotten.
 
Ja prima en dat kon ik niet goed zien meer het is inderdaad van belang dat de rhizoom niet in de bodem zit.
 
Oké, dan zijn melanotaena soorten (Boesemani, praecox, parkinsoni, trifasciata en er zijn er nog wel een paar) misschien wel een goeie voor je.
 
Oké, dan zijn melanotaena soorten (Boesemani, praecox, parkinsoni, trifasciata en er zijn er nog wel een paar) misschien wel een goeie voor je.
Regenbogen vind ik ook wel mooi, maar dat vinden ze hier thuis maar niets(En hier moet ik ook rekening mee houden 😅).

Heb vroeger nog boesemanis en praecoxen gehouden en deze zullen ooit nog terugkomen (maar eerst beginnen met de bak in de woonkamer). Bedankt alvast om mee te denken!
 
Regenbogen vind ik ook wel mooi, maar dat vinden ze hier thuis maar niets(En hier moet ik ook rekening mee houden 😅).

Wat een rare medethuisers heb jij....Wie vindt de praecox nou niet mooi?
Maar ik zal nog een eindje mijn gedachten er over laten gaan...
 

Terug
Bovenaan