Gewicht aquarium


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

We zijn aan het kijken om naar een groter aquarium te gaan (150 cm).
Het aquarium zou op de eerste verdieping komen (slaapkamer) en we vroegen ons af of de vloer dit aan zou kunnen.
Het komt in een huis (denk 13 jaar oud) met betonnen vloeren. Aqua komt tegen de buitenmuur en dus een draagmuur.
Denken jullie dat dit kan of zouden we beter een ander plekje zoeken?
Al bedankt

Groeten
Ibbe
 
Mij mijn ouders thuis een vergelijkbare bak op een houten vloer gehad (wel tegen een draagmuur), als het ook nog is een betonvloer is zou ik me niet teveel zorgen maken.
 
Behalve als je 150cm bak 2 meter hoog is kan ieder bewoonbaar huis dat gewicht aan.
 
ik denk als je zelf op een vloer loopt (80 kg met een oppervlakte van 2 voeten) dat het belastender is als een aquarium.
een aquarium is wel een paar honderd kilo maar heeft ook een best groot oppervlak.
Zeker op een betonnen vloer mag dat inderdaad niet uitmaken en het helpt natuurlijk dat een aquarium altijd aan de zijkant staat tegen een muur.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!
Aquarium zal 150x50x60 worden dus inhoud van 450l.
Maar zoals ik wel vermoede lees ik hier dus dat dit normaal geen problemen gaat geven, super!
 
Wij hebben dit van de zomer laten uitzoeken.
Bij ons ging het om een Rio 450(L) op twee hoog. Ons appartement is van voor 1960, en beschikt over een zogenaamde nehobo-vloer (nederlandse holle steenbouw, wordt tegenwoordig niet meer gebruikt).
In ons geval was het mogelijk om de bak te plaatsen tegen twee draagmuren (hij staat dus in een hoek). Als je een beetje leest over deze nehobovloeren kom je al gauw tot de conclusie dat ongeveer alles beter is dan een nehobovloer ;). Dus ik neem aan dat een nieuwe betonnen vloer dit gewicht wel kan dragen, en al helemaal als je hem aan een draagmuur zet. Als het gaat om een huurwoning zou ik hierover navraag doen bij je huisbaas, die kan daar vast wel informatie over geven.

Heel veel plezier met jullie nieuwe aquarium!
 
Een volle boekenkast is zwaarder en daar denk je niet eens over na als je die gaat plaatsen.
 

Terug
Bovenaan