Gevalletje blauw alg?


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goede avond mede forum leden,

Heb ik hier een typisch gevalletje blauwalg op het grind?
 

Bijlagen

  • tempImageqXt4qD.jpg
    tempImageqXt4qD.jpg
    591.8 KB · Weergaven: 126
  • tempImageGiIzGx.jpg
    tempImageGiIzGx.jpg
    570.3 KB · Weergaven: 124
Nier duidelijk te zien maar het heeft er wel van weg.
 
Lijkt reuze mee te vallen. Maar wel zeker tijd om te bodem eens af te hevelen. (Is iets anders dan compleet omwoelen)
 
Zou in elk geval dagelijks de vermoedelijke blauwalg wegzuigen.
 
Het gekke wil dat ik denk ik 5 weken geleden de gehele bovenkant van de bodem heb afgeheveld en uitgekookt heb, was weer als nieuw, maar elke keer wordt hij dan na verloop van een aantal weken weer erg vies(verkleurt als het ware).
Dit was in het begin niet zo.
Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
 
Het gekke wil dat ik denk ik 5 weken geleden de gehele bovenkant van de bodem heb afgeheveld en uitgekookt heb, was weer als nieuw, maar elke keer wordt hij dan na verloop van een aantal weken weer erg vies(verkleurt als het ware).
Dit was in het begin niet zo.
Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Bij een blauwalg probleem moet je minmaal dagelijks je aquarium controleren! Blauwalg, eigenlijk een cyanobacterie, weet zich razendsnel te vermeerderen. Overigens, wanneer je blauwalg in je bodem hebt zitten is het zaak om eens goed te bezien hoe je watercirculatie over je bodem, altijd een moeilijke plek, is. Hou ook je filter en je bak goed schoon wat betreft oragnische belasting. Je nitraat level in de gaten houden. Kortom, in ieder geval de oorzaak wegnemen naast de dagelijkse controle!
 
Heb je wat info zoals hoelang de bak draait, hoeveel liter en welke waterwaarden heb je? En misschien een totaaltje.
 
Bak draait nu 3 jaar, 200 liter, water waardes zal ik ff meten.
 
Water circulatie over de bodem is prima, plantjes voorin op de bodem wiegen vrolijk op en neer.
 
Toch denk ik dat door iets de belasting te hoog is geweest en ik zou het dagelijks afhevelen.
 
Jullie bedoelen met belasting het aantal vissen toch?
Zit haast geen vis in op dit ogenblik wel veel kale bodem dat wel, maar had een bodembedekker van staurogene repens, maar dat slipte helemaal vol met vuil wat ik er niet goed uit kreeg.
Heb het toen weg gehaalt en schrok van de hoeveelheid vuil wat er in zat.
Filter is een Eheim pro3e 600T
 
Een en ander heeft denk ik met elkaar te maken:

 
Ja klopt had dat net ff bij planten gevraagd, maar gaat over het zelfde.
 
Jullie bedoelen met belasting het aantal vissen toch?
Zit haast geen vis in op dit ogenblik wel veel kale bodem dat wel, maar had een bodembedekker van staurogene repens, maar dat slipte helemaal vol met vuil wat ik er niet goed uit kreeg.
Heb het toen weg gehaalt en schrok van de hoeveelheid vuil wat er in zat.
Filter is een Eheim pro3e 600T
Die pro 3e 600T
Op welke stand staat deze? Want dat ding valt eigenlijk best tegen met zijn flow.
Heb deze gehad namelijk.

Wat voor vulling zit erin?

Maak je deze vaak schoon?
 
Deze staat voluit, niet automatisch, maar handmatig.
heb een cerges reactor op de uitstroom staan en daar dan weer een spraybar.
spuit toch behoorlijk hoor.
inhoud, onderin grove en fijne spons daarboven op filterwatten, dan twee mandjes met siporax en dan 1 mandje met eheim substrat pro bovenin.
en natuurlijk de voorfilter, blauwe grove spons.
maak hem 1 x per 4 maanden schoon ongeveer.
 
Deze staat voluit, niet automatisch, maar handmatig.
heb een cerges reactor op de uitstroom staan en daar dan weer een spraybar.
spuit toch behoorlijk hoor.
inhoud, onderin grove en fijne spons daarboven op filterwatten, dan twee mandjes met siporax en dan 1 mandje met eheim substrat pro bovenin.
en natuurlijk de voorfilter, blauwe grove spons.
maak hem 1 x per 4 maanden schoon ongeveer.
Dat pondguru gedoe klinkt natuurlijk heel erg leuk.

Een filter maar 1x per 4 maanden schoon maken. Dat is vragen om problemen.
Dat is net zoiets als 1x per 4 maanden stofzuigen, maar wel iedere week een raam open zetten.
Ik denk dat je dan ook je huis uit stinkt.

Dat is met een aquarium niet anders. Dat filter verzameld een enorme vuil bende.
En als je dat allemaal probeert te verwerken. Dan heb je een enorme belasting van het water.
Ook al zie je het vuil niet.

Voorfilter echt minimaal maandelijks schoonmaken.
Je watten maandelijks vervangen of uitspoelen.

En je bio alleen uitspoelen als je er vuil op ziet. Maar doorgaans hoef je daar niet aan te zitten.

Eheim heeft sinds dat ze bestaan de watten als laatste (dus net onder de prefilter) dat is niet zomaar hoor.
Zo kun je er makkelijk bij, zonder aan je bio te zitten.

Ik heb ook blauwalg gehad. Te zware bezetting van de groter wordende maanvissen.
En een toen nog te kleine filter (Eheim prof 4 600), deze moest ik 2 wekelijks schoonmaken om de blauwalg de baas te blijven.
Nu met de Eheim 1200xlt hoeft dat niet meer.
Maandelijks alleen de voorfilter. En de watten spoel ik uit, of vervang ik.

Blauwalg is een teken van vuil. En dat vuil kan ook verborgen in je filter zitten.
 
Ik snap wat je bedoelt, maar er wordt op het forum toch meestal gezegd zo min mogelijk je filter schoonmaken.
als iemand hier verteld dat hij elke maand zijn filter open trekt wordt hem verteld dat hij dat zo min mogelijk moet doen alleen als de uitstroom minder wordt.
die grove en fijne spons onderin zorgen er wel voor dat de bio schoon blijft(schoner).
heb jij misschien een ander idee wbt de indeling?
 
Filter zelf moet je inderdaad (zo veel mogelijk) vanaf blijven. Voorfilter/ watten zou ik wel om de 2 weken/ maand uitspoelen/vervangen.

Had hier op een 150cm bak 2 Oase biomaster 600 filters staan. Hier heb ik in 2 jaar het filter nooit opengetrokken. Alleen de voorfilters 2 wekelijks uitspoelen.

Is dus eigenlijk hetzelfde als wat @biljoenblik al aangaf
 
Ik snap wat je bedoelt, maar er wordt op het forum toch meestal gezegd zo min mogelijk je filter schoonmaken.
als iemand hier verteld dat hij elke maand zijn filter open trekt wordt hem verteld dat hij dat zo min mogelijk moet doen alleen als de uitstroom minder wordt.
die grove en fijne spons onderin zorgen er wel voor dat de bio schoon blijft(schoner).
heb jij misschien een ander idee wbt de indeling?
Bij blauwalg problemen MOET je het filter reinigen. Cyano bacterieën, want daaruit bestaat blauwalg, zijn instaat om zich razendsnel te vermeerderen. Dus bij het minste geringste wat bij blauwalg ook in je filter zit zorg je er voor dat je probleem een blijvende voortzetting vind. Wanneer je het blauwalg probleem onder de knie hebt dat kan je het mechanische deel in je filter reinigen zodra je merkt dat de uitstroom minder wordt. Dat kan verschillen, afhankelijk van je aquarium inhoud, maar zo eens in de 14 dagen tot een maand kan je dit gerust doen. Het biologische deel van je filter behoef je veel minder te reinigen. In mijn bak, weinig vervuilend, deed ik dit zo eens per jaar.
 
ik heb een schildpad bak waar ik last heb van blauwalg.Nou zijn de waardes oke voor de schildpad en ververs ik het 2x per week maar bleef het maar terug komen.
Nu heb ik er 20 guppen bij gegooid en voor een vage reden heb ik er geen last meer van terwijl er meer vis in zit nu. Verder niks veranderd.
mss beetje of topic maar zou iemand dat kunnen uitleggen? Denk dat de guppen het opeten?


zo ja zou je misschien guppen kunnen gebruiken als anti-blauwalg maatregel
 
ik heb een schildpad bak waar ik last heb van blauwalg.Nou zijn de waardes oke voor de schildpad en ververs ik het 2x per week maar bleef het maar terug komen.
Nu heb ik er 20 guppen bij gegooid en voor een vage reden heb ik er geen last meer van terwijl er meer vis in zit nu. Verder niks veranderd.
mss beetje of topic maar zou iemand dat kunnen uitleggen? Denk dat de guppen het opeten?


zo ja zou je misschien guppen kunnen gebruiken als anti-blauwalg maatregel
Guppen blijven van blauwalg af. Maar het is goede mogelijk dat je bak stabieler is geworden waardoor de problemen onderdrukt en later verdwenen zijn. Blauwalg is eigenlijk geen alg in de zin van het woord maar een bacterie, een Cyano bacterie om preciezer te zijn.
 
Guppen blijven van blauwalg af. Maar het is goede mogelijk dat je bak stabieler is geworden waardoor de problemen onderdrukt en later verdwenen zijn.
schildpad eet wel rommelig ja. Mogelijk dat ze de restjes opeten waardoor nitriet lager blijft ofzoiets.
 
Moet ik nu dan wel het biologische gedeelte reinigen?
Of alleen maar het technische gedeelte?
 
Moet ik nu dan wel het biologische gedeelte reinigen?
Of alleen maar het technische gedeelte?
Het mechanische deel kun je vanaf nu iedere 2 weken schoonmaken. Totdat de blauwalg weg blijft.
Dan kun je het minder vaak doen. Maar toch wel 1x per maand.

Het biologische deel moet je even bekijken hoe het eruit ziet.
Wat ik meestal doe, is de mandjes met bio een paar keer op en neer in de pot halen.
Dan spoeld het vuil er wel uit.

Maar als het water erg vies is, dan even spoelen in een emmer aquariumwater.
Of onder de kraan (in NL kan dat veilig).
Ik snap wat je bedoelt, maar er wordt op het forum toch meestal gezegd zo min mogelijk je filter schoonmaken.

die grove en fijne spons onderin zorgen er wel voor dat de bio schoon blijft(schoner).
heb jij misschien een ander idee wbt de indeling?

Zo min mogelijk ja. Maar dan moet je aquarium ook goed draaien.
Maar als je tekenen ziet, algen en blauwalg. Dan moet het vaker.
Maar watten moet je zeker maandelijks doen. Misschien vaker.

Tja, de indeling.

Daar kun je een forum mee vol schrijven.
Maar ik gebruik altijd de Eheim indeling.
Dus voorfilter spons (mits aanwezig, anders niet)
Eerste laag (bak) buisjes van klei. Dus niet de poreuze. Die vangen ook vuil op. Deze spoel ik ook grondig als ik het mechanische deel schoonmaak.
Dan siporax, substrate (pro).
En als laatse wit filter vlies.

De Eheim pro 4 600 van onder naar boven.
Mech buisjes, siporax, siporax, matrix, wit vlies, voorfilter.

De Eheim 1200xlt van onder naar boven.
Mech buisjes, siporax, substrate, wit vlies, voorfilter.
 

Terug
Bovenaan