Geslachtsverandering bij Apistogramma Trifasciata...?!


FraLo

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2010
Berichten
224
Locatie
Brabant
Hallo allemaal!!

Na een lange tijd weer even op het forum, omdat ik er helemaal niets van begrijp.

De periode vóór mijn grote verhuizing had ik een mooi koppel A. Trifasciata gekocht. Zij waren flink aan het flirten met elkaar en nodigen elkaar uit in verschillende kokosnoten.
Zij was duidelijke een vrouw door de vinnen en gele kleur. Hij was duidelijk de man.
Vlak na de grote verhuizing is het mannetje overleden en bleef het vrouwtje alleen over. Het vrouwtje was zichtbaar eenzaam en werd ook verveelt door een mannelijk plaatje.

Ik heb na 2,5 maand pas weer een mannetje A. Trifasciata bij gekocht en nu komt het vraagstuk.
Zij reageren op elkaar als man vs man. Opgezette kieuwen, grote vinnen, de S- stand, enzovoorts. Als ik filmpjes kijk van 2 mannen, dan is het dit "spel"...
Ik dacht het zal wel aan mij liggen, komt vast goed. Maar na 3 weken begon ik anders te denken.
Het lijkt erop dat het vrouwtje de typerende rugvin van de man begint te krijgen.... Onderste vinnen weet ik niet zo goed. Maar het is al een beetje veranderd in mijn ogen.

Herkennen jullie iets in dit verhaal? Is dit bekend? Ben ik te snel met deze gedachtegang? Ik heb het alleen gehoord dat zwaarddragers/ platy's dit kunnen. Maar ook bij dwergcichliden?!
Wat is jullie mening?

Foto's en misschien een filmpje wordt aan gewerkt ;)
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten dat je vrouw een vrouw was en geen onderdanige man? Van geslacht veranderen doen ze namelijk niet zover ik weet. Een onderdanige man is wel geel gekleurd en op jonge leeftijd zijn de vinnen vaak nog niet verlengt. Als de dominante man dan wegvalt ga je de kenmerken zien.

Het probleem met apisto's is dat je het geslacht met zekerheid pas kan zeggen als ze ergens tussen de 8 maanden en een jaar oud zijn. In de lfs worden ze vaak veel jonger verkocht waardoor het geslacht soms moeilijk te bepalen is.
 
Oh wauw.... het mooie van moeder natuur ;) Alleen dat maakt het idd wel moeilijk voor het aquarium.
Het "vrouwtje" waar ik over twijfel, is inderdaad wel een stukje groter geworden de afgelopen tijd dus die verandering klopt misschien wel.
Af en toe laat ze nog steeds de gele kleur zien, maar ze lijken wel beide hun territorium te hebben.... Misschien moet ik even wachten om de uiteindelijke conclusie te trekken.
Alleen wat zal ik doen als het blijkbaar twee mannen zijn? Beetje jammer.... :(
 
"Vrouwtje"
Nieuw mannetje
Met zijn tweeën
Het aquarium 1.20cm
 

Bijlagen

  • DSC_0256.JPG
    DSC_0256.JPG
    25.9 KB · Weergaven: 120
  • DSC_0260.JPG
    DSC_0260.JPG
    28.7 KB · Weergaven: 176
  • DSC_0243.JPG
    DSC_0243.JPG
    75.6 KB · Weergaven: 164
  • 20191015_070644.jpg
    20191015_070644.jpg
    31 KB · Weergaven: 121
Wat je hier beschrijft is een interessant kwestie. Ik heb vaker van dit soort gevallen gehoord. Echter is het lastig te zeggen of het een daadwerkelijke geslachtsverandering is. Het is bekend, dat wanneer vrouwtjes lang zonder man in een bak zit, meer dominante kenmerken gaan vertonen en een dus meer mannelijk uiterlijk krijgen.

Ik ben het eens met wat hierboven geschreven wordt, dat sub dominante mannen, verdomd veel op een vrouw kunnen lijken. Zeker bij de soorten die nauw verwant zijn aan de Apistogramma agassizii is dit een probleem. Vaak is het te zien aan de borstvinnen. Hier moet bij een vrouwtje een overduidelijke donkere zwarte streep in zitten.

Gezien het formaat van jouw “vrouwtje” denk ik dat het altijd al een mannetje is geweest, maar dat de uiterlijke kenmerken pas tot ontwikkeling kwamen nadat de dominanten man weg was.

Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die de Apistogramma sp. D37 kweekt. Bij de eerste groep jongen leek de verhouding man vrouw enorm scheef. Tussen de 30+ jongen leken maar 3 mannen te zitten. Echter toen deze 3 mannen eruit gevangen waren en hij in de overtuiging was alleen maar vrouwen te hebben, kwamen er na verloop van tijd steeds meer mannen boven. Hier vond geen geslachtsverandering plaats, maar een kwestie van dominantie.
 
Zeker interessant. Ik wist niet dat dit zo speelde bij de soort. Ik ging net even kijken en zie een duidelijke zwarte streep lopen bij de borstvinnen. Maar ze is sowieso nu donker gekleurd... Ze zit vol verrassingen en brengt mij goed in de war XD
Ik denk dat het hierdoor wel uitermate moeilijk is om een vrouw in het aquarium te krijgen. Gelukkig zijn die 2 (nog) niet moordlustig naar elkaar.

Ik heb trouwens ook een vrouw (althans dat dacht ik toen) gekocht om een harem te creëren. Maar laatst werd gezegd dat het niet zo slim is (1m2v) omdat 1 van de vrouwen het meestal niet overleven. Die "vrouw" is ook zonder (zichtbare) ziekte in mijn aquarium overleden....

Wat ik overigens wel gek vind.... het vrouwtje is een stuk groter dan het (duidelijke) mannetje. Zij lijkt daardoor ouder en zij word nu blijkbaar lichamelijk een mannetje...
Is het echt alleen dominantie?!
 
Laatst bewerkt:
Als je voor een harem wilt gaan dan zou ik meerdere vrouwen kiezen. Zeker geen jouw grote bak kun je prima 4 of 5 vrouwen houden. Dan jagen ze elkaar ook minder op.
 
Als je voor een harem wilt gaan dan zou ik meerdere vrouwen kiezen. Zeker geen jouw grote bak kun je prima 4 of 5 vrouwen houden. Dan jagen ze elkaar ook minder op.

Oops, ik bedoelde zeker in jouw grote bak kun je prima 4 of 5 vrouwen houden.
 
Tsja.... dan moet je wel vrouwen kunnen kopen en geen travestieten :p Een moeilijke kwestie zo... Voor mij althans.
Daarnaast vind ik het aardig druk in de onderste laag van mijn aquarium.
 
ik heb ook zoiets , heel vreemd geval , met 2 borelli`s , ze hebben notabene al een keer jonkies gehad en nu ineens ziet het vrouwtje er net zo uit ale het mannetje en vechten ze constant , ik snap er geen reet meer van
 

Terug
Bovenaan