Geslachtsbepaling Ramirezi


Jenniiie86

Member
Lid geworden
9 september 2022
Berichten
15
Leeftijd
37
Goedenavond,

In mijn 70 liter bak heb ik sinds twee weken een koppel Ramirezi's. Ze zwemmen geregeld naast elkaar, eten samen, etc., maar de man jaagt het vrouwtje de laatste paar dagen steeds meer korte stukjes op. Ik heb veel schuilmogelijkheden, dus ze kan gelukkig vrij makkelijk aan zijn zicht ontsnappen. Wat ik alleen graag zou willen weten is of het wel een vrouwtje is, ik vind het zelf niet heel duidelijk te zien. Misschien omdat ze nog jong zijn? Gaan ze nog wat meer naar elkaar toe trekken of is het wijsheid om het vrouwtje om te ruilen?
Alvast bedankt voor de informatie!

Het (hopelijk) vrouwtje
IMG_20230212_174043.jpg



Het mannetje
IMG_20230212_173954.jpg
 
Ik twijfel, de vinnen lijken wel vrouwelijk, maar ik mis de rode buik. Nu is het wel mogelijk dat een vrouwtje die mist, maar in een koppel komt ie toch vaak tevoorschijn. Hoe oud zijn ze?

Edit: op de 2e foto lijkt de vlek wel een klein beetje aanwezig.
 
Bedankt voor de reactie.
Ik ben gisteren teruggegaan naar de winkel en heb advies gevraagd. Het vrouwtje(?) mocht geruild worden, echter had hij net de bak Ramirezi's in quarantaine wegens witte stip. Dus dat ruilen ging ff niet.
Had trouwens ook gevraagd hoe oud ze nu ongeveer waren, maar behalve jong, wisten ze het niet.

Vanmorgen zag ik ze om elkaar heen zwemmen en vervolgens met de monden tegen elkaar aan duwen. Vechtgedrag tussen twee mannen? Ik heb een filmpje bijgevoegd vanaf de zijkant van 't aquarium, helaas is precies dat moment van "zoenen" niet te zien... weet iemand wat hier gebeurt en wat wijsheid is?

Dank! 🙏🏼
 
Ze zier er wat mij betreft wat jong uit. In eerste instantie lijken ze op vrouwen, gezien de ronde tip (uiteinde) van de rugvin. Doch jonge mannen zien er ook zo uit. Waarom zeg ik jong? Omdat de eerste vinstraal van de rugvin nog geen antenne is.
De rode buik bij een vrouw verschijnt pas later. Dus daar kunnen we nog geen referentie aan nemen. M.a.w. het is nog niet echt duidelijk van welk geslacht beide zijn.
 
Bedankt voor de informatie!! 👌🏼
Ik heb de twee visjes terug mogen brengen en bij een aquariumzaak een koppeltje gekocht. Het vrouwtje heeft overduidelijk een roze buik en het mannetje de antenne. Ze zwemmen constant bij elkaar en het is vrede in m'n bak, dus ik ben helemaal blij.
 
Bedankt voor de informatie!! 👌🏼
Ik heb de twee visjes terug mogen brengen en bij een aquariumzaak een koppeltje gekocht. Het vrouwtje heeft overduidelijk een roze buik en het mannetje de antenne. Ze zwemmen constant bij elkaar en het is vrede in m'n bak, dus ik ben helemaal blij.
In het algemeen schaf ik het liefst halfwas of jongere vissen aan maar bij dwergcichliden (vroeger werden ze onder de dwergbaarsjes gerekend) kun je beter volwassenen aanschaffen als je zeker wilt zijn over het geslacht.
 

Terug
Bovenaan