Geslacht honinggourami gold


Irina.swsm

Well-known member
Lid geworden
13 december 2016
Berichten
75
Ik heb nu ongeveer 4 maanden een koppel honinggourami. Tenminste, dat vertelde de winkel waar ik ze heb gekocht. Alleen ik begin nu te twijfelen of ik wel echt een mannetje en vrouwtje heb en het lukt me zelf niet goed om het te bepalen.
1 vis is bijna 2x zo groot en heeft een mooie gele kleur met wat oranje op de vinnen. De ander is bijna wit en heeft alleen wat geel op de vinnen en is heel klein. Ik zie niet per de heel ver verschil in de rugvin (daar moet je naar kijken dacht ik) en de grote gaat af en toe achter de kleine aan.

Ik hoop dat jullie het misschien kunnen zien
 

Bijlagen

  • 6750417F-F79E-4B98-AEFA-6E367DB53166.jpeg
    6750417F-F79E-4B98-AEFA-6E367DB53166.jpeg
    100.8 KB · Weergaven: 115
  • 766A83DF-9613-4A33-8EBC-5CA59092B13C.jpeg
    766A83DF-9613-4A33-8EBC-5CA59092B13C.jpeg
    92.9 KB · Weergaven: 108
Honinggouramies, leuke visjes onder de juiste omstandigheden.

Meerdere dingen vallen mij op bij deze foto's.

Ten eerste denk ik dat je 2 mannen hebt, maar misschien kun je nog een betere foto maken van no.2.
Verder zitten je gouramies bij de bodem en vind ik ze niet echt mooi op kleur. Dit kan meerdere oorzaken hebben(lees stress!). Je plantjes staan ver uit elkaar en er komt veel licht door, tot de bodem. Hierdoor voelen de goeramies zich nog niet veilig. Ik zou je willen aanraden meer en ook vooral drijfplanten aan te schaffen. Dan worden deze vissen mooier gekleurd en hebben ze het ook meer naar hun zin in je bak (; Dan kunnen ze ook nestjes maken in die drijfplanten, zoals ze ook in de natuur doen.

Je spierwitte bodem maakt dat deze vissen nog eens extra onveilig voelen, omdat ze erg opvallen tov van deze bodem. Zelfpersoonlijk vind ik deze bodem ook erg grof, je hebt kans dat vuil en voedselresten hierdoor heen zakt tot op de bodem en daar gaat wegrotten, wat zeer slecht is voor je waterkwaliteit. Ik zou in het achterhoofd houden om deze tzt te vervangen voor een kleinere grindkorrel en misschien ook wat donkerder gekleurd, dan worden je vissen ook weer mooier gekleurd, omdat ze zich meer op hun gemak voelen :)

Heb je misschien ook een totaaltje van je bak?:foto:
 
Hai, het klopt dat de vissen op de foto’s onderin zwemmen. Ik heb expres gewacht tot ze onderin wat aan d plantjes en grond zaten te knabbelen aangezien ik dan makkelijker een foto kon maken zonder dat de rest van de kamer te zien zou zijn. Had expres was zinkend voer in de bak gegooid. Meestal zwemen ze bij de wateroppervlakte en zitten ze boven aan de plantjes te knabbelen. Ook heb ik normaal veel meer planten maar vorige week heb ik een nieuw plantje in de bak gezet en deze bracht iets mee waardoor ik helaas een groot gedeelte van mijn andere planten moest weggooien of afknippen. Drijfplanten heb ik expres niet aangeschaft omdat ik niet wil dat ze een schuimnest gaan maken. Vooral omdat me dit te stressvol lijkt voor de andere vissen als ze op een gegeven moment dat nest gaan beschermen.
Klopt, de bodem is wat grof en naar mijn mening ook te wit. Super irritant want het is soms ook niet mooi als er al een klein beetje vuil op ligt. Ik ben aan het kijken wat ik het beste zou kunnen gebruiken en wat ik mooi vind. Wel hou ik het goed schoon door elke 5 dagen het houtblok er uit te halen en dan de hele bodem grondig te stofzuigen. Niet mega ideaal maar voor nu is dat maar even zo tot ik een andere bodem heb.
En de bak is een 60 cm
 
Hai, het klopt dat de vissen op de foto’s onderin zwemmen. Ik heb expres gewacht tot ze onderin wat aan d plantjes en grond zaten te knabbelen aangezien ik dan makkelijker een foto kon maken zonder dat de rest van de kamer te zien zou zijn. Had expres was zinkend voer in de bak gegooid. Meestal zwemen ze bij de wateroppervlakte en zitten ze boven aan de plantjes te knabbelen. Ook heb ik normaal veel meer planten maar vorige week heb ik een nieuw plantje in de bak gezet en deze bracht iets mee waardoor ik helaas een groot gedeelte van mijn andere planten moest weggooien of afknippen. Drijfplanten heb ik expres niet aangeschaft omdat ik niet wil dat ze een schuimnest gaan maken. Vooral omdat me dit te stressvol lijkt voor de andere vissen als ze op een gegeven moment dat nest gaan beschermen.
Klopt, de bodem is wat grof en naar mijn mening ook te wit. Super irritant want het is soms ook niet mooi als er al een klein beetje vuil op ligt. Ik ben aan het kijken wat ik het beste zou kunnen gebruiken en wat ik mooi vind. Wel hou ik het goed schoon door elke 5 dagen het houtblok er uit te halen en dan de hele bodem grondig te stofzuigen. Niet mega ideaal maar voor nu is dat maar even zo tot ik een andere bodem heb.
En de bak is een 60 cm

Drijfplanten zorgen juist dat er zichtonderbreking is. Daardoor "ziet"de man niet altijd als er een dame in de buurt is. Ook zonder drijfplanten gaan ze ongetwijfeld een nest bouwen als de temperatuur hoger wordt, meestal is zon 25-26 graden het kantelpunt. Met onze huidige warme zomers wordt het water hoogst waarschijnlijk warmer dan deze temperatuur :)
 
Hmm als dat zo is zal ik er zeker nog eens over na denken. Wel moet ik dan zoeken want ik weet dat de winkels bij mij in de buurt geen drijfplanten hebben.
 
Maar jullie zeggen dus waarschijnlijk 2 mannen? Ik merk dat ze elke keer als ze bij elkaar zijn hun rugvinnen groot maken.
 

Terug
Bovenaan