Geslacht honing gourami...


Lid geworden
3 oktober 2021
Berichten
21
Leeftijd
45
Sinds kort twee honing gourami's in mijn aquarium, waarbij ik twijfels heb over het geslacht van 1.
De donkere (op de eerste twee foto's rechts) is een wildkleur mannetje, hoewel hij op de foto's wat kleurloos lijkt.
Van de lichtere weet ik het niet.......is dit een 'gold' uitvoering en ook een mannetje??
Volgens de verkoopinfo ging het om honing gourami's wildkleur.
Bij aankoop waren beide nogal kleurloos/witachtig en had er 1 een zichtbare donkere streep aan de buikvin en daardoor als mannetje bestempeld.
Deze kleurde in mij aquarium vrij snel meer richting een wildkleur man.
Bij de andere gebeurde dit (nagenoeg) niet. Iemand een idee over de kleur en het geslacht van de andere?
 

Bijlagen

  • DSCF5761.JPG
    DSCF5761.JPG
    108.4 KB · Weergaven: 125
  • DSCF5759.JPG
    DSCF5759.JPG
    72.2 KB · Weergaven: 123
  • DSCF5763.JPG
    DSCF5763.JPG
    149.9 KB · Weergaven: 139
  • DSCF5762.JPG
    DSCF5762.JPG
    95.7 KB · Weergaven: 127
is dit de wildkleurvorm?
linkse op 1e foto lijkt man

wat drijfplanten erin, want zijn totaal niet op kleur
 
Ze zijn verkocht als wildkleur en ik heb wat drijfplanten in de bak....maar echt heel kleurig zijn ze beide niet, maar 1 heeft er wel duidelijk een donkere rand langs de buikvin.
De linkse op welke foto bedoel je?
 
Zover ik weet kleuren de mannen van de Honggourami zoals je in de link kan zien met een zwarte buik.

 
Zover ik weet kleuren de mannen van de Honggourami zoals je in de link kan zien met een zwarte buik.


Dat was hier bij ons mannetje de kleur wanneer hij zich optimaal voelde. In het begin, of wanneer er reden was zich minder te voelen, had hij zeker wel eens die kleur, die erg vaalbleke oranje kleur.

Het zijn toch wat toverballen, mannetje en vrouwtje.
 
Klopt Marjan en als ze jong zijn dan zie je die mooie kleuren ook eigenlijk niet maar ik betwijfel of er een wildvorm is van de Honinggourami. Volgens mij is die er maar in 1 kleurstelling.

Edit: nee er zijn toch meer vormen zoals de Gold van de Chuna.
 
Klopt Marjan en als ze jong zijn dan zie je die mooie kleuren ook eigenlijk niet maar ik betwijfel of er een wildvorm is van de Honinggourami. Volgens mij is die er maar in 1 kleurstelling.

Edit: nee er zijn toch meer vormen zoals de Gold van de Chuna.

Wij hadden wildkleur, mannetje diep oranje, vrouwtje zilver met soms duidelijke zwarte streep horizontaal over het lijf.

De goudkleur ken ik niet goed, eigenlijk niet. Maar het vrouwtje op de 2e foto vind ik er best zachtgeel uitzien. Niet het zilver dat ik zelf gewend ben. Uiteraard zegt dat lang niet alles :)
 
Het meest duidelijke verschil tussen het mannetje en vrouwtje zit em in de rugvin. Bij het vrouwtje loops deze rond af. Bij het mannetje loopt deze in een puntvorm. Bij de Honinggourami moeilijk te zien omdat dit verschil minder zichtbaar is dan bij bv de Colisa Lalia. De Chuna moet eigenlijk stil hangen in het water om dit goed te kunnen zien. Zeker als het jonge exemplaren zijn is het een kriem om dit verschil te zien.
De zwarte streep is geen betrouwbare manier om de gourami als man te bestempelen. De streep komt ook bij de vrouw voor.
Het vrouwtje is ronder van vorm dan het mannetje.

Lang verhaal kort, ik zie 2 mannetjes in jouw foto’s. Beide geen wildkleur.

Ter verduidelijking heb ik een foto van een vrouwtje toegevoegd. De rondere vorm en rondere rugvin zijn op de foto goed zichtbaar.
CA1960B2-9921-471C-8F46-F16F1A5B8566.jpeg
 

Terug
Bovenaan