Geslacht apistogramma macmasteri


Vonkie

Well-known member
Lid geworden
10 februari 2020
Berichten
166
Leeftijd
25
Beste,

Ik heb een vraag over het geslacht van twee apistogramma macmasteri red mask. Ik heb ze gekocht als twee dames, maar heb hier mijn twijfels over. Buiten de kleur weet ik niet goed hoe ik moet beoordelen of het een man of vrouw is. Graag jullie mening

Vis 1
3F92074B-E7CF-42A2-8C27-C165FE29D31A.jpeg


Vis 2 de dominantste van de twee. Lijkt een beschadigde buikvin te hebben en een zwarte streep tussen de twee buikvinnen
108270A6-54E1-4948-8EBD-DF3EB22EA264.jpeg

1E08B85A-76E2-4116-958C-59DCB0FC5DA1.jpeg

2041C656-190F-43B5-847E-803AE0C066F5.jpeg

1FDF167B-FA81-43D9-B29E-2A0DF8F4266A.jpeg




Filmpje van beide vissen. In het grootste gedeelte van deze video is vis 1 de rechter en vis 2 de linker


Ik hoor graag wat jullie denken van het geslacht van beide vissen

Groetjes
Vonkie
 
Ik heb er weinig verstand van maar mijn indruk is dat ze niet heel verschillend lijken buiten de kleur. En dat die dominantie die de ene toont wellicht als indicatie kan dienen dat dit weldegelijk om 2 vrouwtjes gaat. Maar ik zou eens wachten op antwoord van een kenner 😄
 
Dit waren mijn macmasteri die ik toen had.
Nu durf ik het niet met 100%zekerheid te zeggen, maar denk vis1: vrouw en vis 2: man. Maar de eerste en tweede foto van vis 2, is van dezelfde exemplaar?
 

Bijlagen

  • EC5C6D3B-1F2F-4C81-B8F8-96309B4EF60F.jpeg
    EC5C6D3B-1F2F-4C81-B8F8-96309B4EF60F.jpeg
    833.5 KB · Weergaven: 90
  • D3313971-F7DD-4A9A-8E74-740EA836F2BC.jpeg
    D3313971-F7DD-4A9A-8E74-740EA836F2BC.jpeg
    955.3 KB · Weergaven: 87
Dit waren mijn macmasteri die ik toen had.
Nu durf ik het niet met 100%zekerheid te zeggen, maar denk vis1: vrouw en vis 2: man. Maar de eerste en tweede foto van vis 2, is van dezelfde exemplaar?
Bij jou waren alleen de vorm en de vinnen duidelijker anders.. ik vind dat bij deze minder vind je niet?
 
Dit waren mijn macmasteri die ik toen had.
Nu durf ik het niet met 100%zekerheid te zeggen, maar denk vis1: vrouw en vis 2: man. Maar de eerste en tweede foto van vis 2, is van dezelfde exemplaar?
De eerste en tweede foto zijn inderdaad van hetzelfde exemplaar.
Jouw macmasteri waren al prachtig op kleur:thumbs:. Die van mij nog niet, maar die zullen binnenkort wel op kleur komen.

Bij jouw man valt mij op dat de aarsvin, rugvin en staartvin doorlopen in een punt. Bij mijn vissen zijn al deze vinnen afgerond. Ik weet niet of dit een herkenningspunt is?
Bij jouw vrouw zie ik ook een zwarte vlek onder/tussen de borstvinnen en de man heeft deze niet. (Of zou dit kunnen liggen aan de kweekvariant ‘gold’)
 
De eerste en tweede foto zijn inderdaad van hetzelfde exemplaar.
Jouw macmasteri waren al prachtig op kleur:thumbs:. Die van mij nog niet, maar die zullen binnenkort wel op kleur komen.

Bij jouw man valt mij op dat de aarsvin, rugvin en staartvin doorlopen in een punt. Bij mijn vissen zijn al deze vinnen afgerond. Ik weet niet of dit een herkenningspunt is?
Bij jouw vrouw zie ik ook een zwarte vlek onder/tussen de borstvinnen en de man heeft deze niet. (Of zou dit kunnen liggen aan de kweekvariant ‘gold’)

De vrouwtjes hebben inderdaad afgeronde vinnen, maar als ik de exemplaar 2 bekijk, dan is bijvoorbeeld de staartvin nog niet goed uitgegroeid/ enigszins beschadigd door waarschijnlijk transport. Dit zal eerst moeten herstellen, maar lijkt mij daarom mee kenmerken te hebben van een man. Maar nogmaals dat durf ik niet voor de volledige 100% te zeggen. Mannen kunnen ook wel wat zwart bij de borstvinnen hebben, maar de vrouwen hebben dit aanzienlijk meer.

Hier een foto van een andere man die ik had.
 

Bijlagen

  • 115FF515-102B-4E5E-BA78-838386C2EF2F.jpeg
    115FF515-102B-4E5E-BA78-838386C2EF2F.jpeg
    264.4 KB · Weergaven: 81
De vrouwtjes hebben inderdaad afgeronde vinnen, maar als ik de exemplaar 2 bekijk, dan is bijvoorbeeld de staartvin nog niet goed uitgegroeid/ enigszins beschadigd door waarschijnlijk transport. Dit zal eerst moeten herstellen, maar lijkt mij daarom mee kenmerken te hebben van een man. Maar nogmaals dat durf ik niet voor de volledige 100% te zeggen. Mannen kunnen ook wel wat zwart bij de borstvinnen hebben, maar de vrouwen hebben dit aanzienlijk meer.

Hier een foto van een andere man die ik had.

Dankjewel voor de info! Dan wacht ik een tijdje af hoe de vinnen zich herstellen/ontwikkelen en hoe de vissen op kleur komen. Hoelang zal dit ongeveer duren? Als het om een mannetje gaat zouden de kleuren binnen een week wel aan moeten trekken hoop ik. Aangezien hij/zij nu al dominanter is.
Aan de ene kant vind ik vis 2 op een man lijken, maar aan de andere kant zou het ook een vrouwelijke exemplaar kunnen zijn. Bij de LFS zaten er circa 20 mannen en 3 vrouwen in de bak. De mannen bij de LFS waren wel groter en intenser gekleurd, maar dit zou zomaar een minder dominant mannetje geweest kunnen zijn.
Vind het wel enigszins jammer dat het mogelijk een mannetje is. De meeste mannen bij de LFS waren veel mooier op kleur
 
Twee extra video’s
Vis 1


Vis 2
 
Vis 1 is zeker een vrouw, begint al een mooie gele kleur te krijgen, en echt afgeronde vinnen.

Bij vis2 denk ik nog steeds dat het wel eens een man kan zijn. De vinnen zijn nog niet echt mooi, en lijken mij tekenen te vertonen van verlengde vinstralen. Daarbij kan ik niet echt duidelijke de buikvinnen zien. De vrouwtjes hebben overduidelijk een zwarte streep daar. Maar bij deze is het vrijwel niet te zien. Maar ik zou het even aankijken. Als het een man is, dan zal die snel moeten bijtrekken qua vinnen. Heb je alleen deze twee zwemmen?
 
Vis 1 is zeker een vrouw, begint al een mooie gele kleur te krijgen, en echt afgeronde vinnen.
Dat vermoeden had ik ook :)

Bij vis2 denk ik nog steeds dat het wel eens een man kan zijn. De vinnen zijn nog niet echt mooi, en lijken mij tekenen te vertonen van verlengde vinstralen. Daarbij kan ik niet echt duidelijke de buikvinnen zien. De vrouwtjes hebben overduidelijk een zwarte streep daar. Maar bij deze is het vrijwel niet te zien. Maar ik zou het even aankijken. Als het een man is, dan zal die snel moeten bijtrekken qua vinnen
Ik zal proberen een duidelijke foto van deze vis te krijgen van de onderkant. Een van de buikvinnen is beschadigd, maar de vis lijkt wel een zwarte streep te hebben. Vis 1 heeft echter (nog) geen zwarte streep tussen de buikvinnen. Het lastige is dat vis 2 zijn/haar territorium onder het hout heeft geclaimed. In het licht lijkt de vis ook een gele kleur te hebben, maar op de donker plekken is dit minder goed te zien.
. Heb je alleen deze twee zwemmen?
Qua apistogramma wel.
Zitten veder 15 Rasbora galaxy bij en 2 japonica garnalen en oto’s
 
Vanwaar de keuze voor twee “vrouwen” dan?
Ik ben/was van plan er een man bij te zetten na een week of x aantal weken.
Ook wilde ik de dames de tijd geven om het aquarium te ontdekken voordat ik er een man bij zou zetten.

En een bijkomend voordeel vond ik; Als ik direct 1 man en 2 vrouwen zou kopen en achteraf blijkt 1 vrouw toch een man te zijn, zou ik niet direct in de 'problemen' zitten
 
Bij 2 zie ik ook donkere/andere kleuren ik zou goed kunnen voorstellen dat het dan toch om een ander geslacht zou kunnen gaan. En ik zie ook wel lichtelijk een verschil in de vorm van het lichaam dus ik zou het zeker niet uitsluiten! Ik had gehoopt een ander iemand, een kenner misschien wat meer kon zeggen maar gert klinkt ook vrij zeker van zn zaak :)
 
Als je eerst de vrouwen in de bak doet, kan ik me voorstellen dat je daarmee inderdaad de vrouwen meer rust gunt om te wennen. Maar bij de meeste Apistogramma soorten is het zo dat de vrouwtje bepalen wanneer ze zover zijn om te paren, en het mannetje dichterbij mag komen. Ik dit geval zou ik eerst even goed wachten tot exemplaar 2 bijgetrokken is, en beter kunt zien welk geslacht het heeft.

Hier nog een foto van een vrouwtje die ik in de stelling hield net voor het afzetten van de eitjes:
Apistogramma macmasteri female by Gert Blank, on Flickr
 
Ik dit geval zou ik eerst even goed wachten tot exemplaar 2 bijgetrokken is, en beter kunt zien welk geslacht het heeft.
Dat zal ik zeker doen :)
Ik heb geprobeerd de twee vissen van onder te filmen. Eerst vis 1 dan vis 2.
Vis 2 heeft een beschadigde buikvin (de rechter), maar ik zie wel de zwarte streep op de buik.

Een extra filmpje met het gedrag van de twee. Waarbij de aggressor vis twee is.
Daarnaast zijn de kleuren van de twee vissen hier goed te vergelijken
 
Dit waren mijn macmasteri die ik toen had.
Nu durf ik het niet met 100%zekerheid te zeggen, maar denk vis1: vrouw en vis 2: man. Maar de eerste en tweede foto van vis 2, is van dezelfde exemplaar?
Vis 1 man vis 2 vrouw

Bij cichlides grotendeels heeft een man een langere rugfin dan de vrouw. Beetje zelfde verhaal als gourami
 
Vis 1 man vis 2 vrouw

Bij cichlides grotendeels heeft een man een langere rugfin dan de vrouw. Beetje zelfde verhaal als gourami
Dat weet ik, waren mijn eigen foto's ter verduidelijking verschil tussen man en vrouw. Het gaat om de exemplaren van de topic starter.
Zal wel even ter duidelijkheid het bij mij bericht invoegen.
 
Gedrag in het tweede filmpje vindt ik ook meer passen bij een man die zijn dominatie en territorium aan het afbaken is. Je kunt eens de vinstralen van de rugvin van beide exemplaren met elkaar te vergelijken.
Ik zal deze dagen zoveel mogelijk de tijd nemen om de overeenkomsten en verschillen op een rij te zetten.
Hopelijk poseren ze goed voor de foto's :foto:
Lastige 'vrouwen' zijn het..... Aan de ene kant lijken ze best veel op elkaar, maar aan de andere kant weer niet :stars:

Vis 1 man vis 2 vrouw

Bij cichlides grotendeels heeft een man een langere rugfin dan de vrouw. Beetje zelfde verhaal als gourami
En wat denk je van mijn vissen? :DD
 
*Aanvulling*

Wat is het beste moment om een foto te maken.
Als de vis zijn vinnen open zetten of in 'rust modus'
 
*Aanvulling*

Wat is het beste moment om een foto te maken.
Als de vis zijn vinnen open zetten of in 'rust modus'
Open dan zie je de volledigheid, gesloten vinnen zorgt er voor dat je de vorm moeilijker ziet
 
Ik heb nog een aantal foto's gemaakt van vis 2


image_2022-12-20_222041942.png

image_2022-12-20_222109677.png

Alle vinden lijken mij redelijk afgerond?

En een zwarte vlek op de buik
image_2022-12-20_222155723.png



Saampjes op de foto
Links vis2 en rechts vis 1
image_2022-12-20_222412691.png

image_2022-12-20_222802021.png


Vissen hebben allebei wel een gele kleur.......:help:
 
Ik blijf 2 vrouwtjes zeggen maar ik heb echt geen verstand er van. Ik zie alleen geen kenmerken die in mijn ogen opmerkelijk genoeg verschillend zijn die ze van geslacht kunnen onderscheiden.
De fotos zijn daar in tegen perfect! Niets meer aan veranderen haha super duidelijk dit de vinnen lijken mij vrjj ontwikkeld!
 
Ik heb nog een aantal foto's gemaakt van vis 2


Bekijk bijlage 353578
Bekijk bijlage 353579
Alle vinden lijken mij redelijk afgerond?

En een zwarte vlek op de buik
Bekijk bijlage 353580


Saampjes op de foto
Links vis2 en rechts vis 1
Bekijk bijlage 353582
Bekijk bijlage 353583

Vissen hebben allebei wel een gele kleur.......:help:


Na het zien van deze foto’s, dan heb je naar mijn mening wel 2 vrouwtjes. Vinnen en vooral de staartvin is al aanzienlijk beter geworden en lijkt mij rond te zijn. Dan zou ik zeker straks een man erbij zetten.
 
Na het zien van deze foto’s, dan heb je naar mijn mening wel 2 vrouwtjes. Vinnen en vooral de staartvin is al aanzienlijk beter geworden en lijkt mij rond te zijn. Dan zou ik zeker straks een man erbij zetten.
Heeft het nog nut af te wachten tot er meer kemerken en signalen duidelijk worden denk je? Uiteindelijk moesten het sws 2 vrouwtjes zijn volgens ts dacht ik dus het is misschien meer een bevestiging dit 😄
 
Na het zien van deze foto’s, dan heb je naar mijn mening wel 2 vrouwtjes. Vinnen en vooral de staartvin is al aanzienlijk beter geworden en lijkt mij rond te zijn. Dan zou ik zeker straks een man erbij zetten.
Gelukkig, de mannen bij de LFS hadden namelijk vele mooiere kleuren dan deze potentiële man. Ik zal het nog een paar dagen aankijken en dan er een man bij halen. Zal tegen die tijd een foto plaatsen :)
Heeft het nog nut af te wachten tot er meer kemerken en signalen duidelijk worden denk je? Uiteindelijk moesten het sws 2 vrouwtjes zijn volgens ts dacht ik dus het is misschien meer een bevestiging dit 😄
Dit was ook mijn vraag. Is het nog nodig om langer aan te kijken om er zeker van te zijn of kan ik een man gaan zoeken.
Ik heb deze foto’s ook op een Apistogramma forum gezet en daar wordt ook vrij overtuigend gezegd dat het om 2 dames gaat. Ik zal ook de foto’s een laten zien als ik bij de LFS ben, de LFS waar ik eigenlijk altijd heen ga heeft gelukkig verstand van zaken. De vissen in een winkel missen hun kleur dus op het moment van kopen is het geslacht lastig te bepalen
 
Gelukkig, de mannen bij de LFS hadden namelijk vele mooiere kleuren dan deze potentiële man. Ik zal het nog een paar dagen aankijken en dan er een man bij halen. Zal tegen die tijd een foto plaatsen :)

Dit was ook mijn vraag. Is het nog nodig om langer aan te kijken om er zeker van te zijn of kan ik een man gaan zoeken.
Ik heb deze foto’s ook op een Apistogramma forum gezet en daar wordt ook vrij overtuigend gezegd dat het om 2 dames gaat. Ik zal ook de foto’s een laten zien als ik bij de LFS ben, de LFS waar ik eigenlijk altijd heen ga heeft gelukkig verstand van zaken. De vissen in een winkel missen hun kleur dus op het moment van kopen is het geslacht lastig te bepalen
Waarom zou je twijfelen? 😄
 
Gelukkig, de mannen bij de LFS hadden namelijk vele mooiere kleuren dan deze potentiële man. Ik zal het nog een paar dagen aankijken en dan er een man bij halen. Zal tegen die tijd een foto plaatsen :)

Dit was ook mijn vraag. Is het nog nodig om langer aan te kijken om er zeker van te zijn of kan ik een man gaan zoeken.
Ik heb deze foto’s ook op een Apistogramma forum gezet en daar wordt ook vrij overtuigend gezegd dat het om 2 dames gaat. Ik zal ook de foto’s een laten zien als ik bij de LFS ben, de LFS waar ik eigenlijk altijd heen ga heeft gelukkig verstand van zaken. De vissen in een winkel missen hun kleur dus op het moment van kopen is het geslacht lastig te bepalen

Zou zeker een man gaan halen.
De laatste foto’s geven zeker duidelijkheid dat het twee vrouwen zijn.
 
Inmiddels is ook de derde vis toegevoegd. Dit is 1000% zeker een man :DD
Zwemt vrolijk rond sinds oudjaarsdag. Gebasseerd op zijn gedrag naar de 2 andere apistogramma's ben ik er van overtuigd dat dit twee vrouwtjes zijn.

De man moet nog een beetje oefenen met poseren voor de camera 📸
En heeft nog wat tijd nodig om extra kleur te ontwikkelen, het blauw in de rugvin begint al een beetje zichtbaar te worden
image_2023-01-04_204431983.png
 
Inmiddels is ook de derde vis toegevoegd. Dit is 1000% zeker een man :DD
Zwemt vrolijk rond sinds oudjaarsdag. Gebasseerd op zijn gedrag naar de 2 andere apistogramma's ben ik er van overtuigd dat dit twee vrouwtjes zijn.

De man moet nog een beetje oefenen met poseren voor de camera 📸
En heeft nog wat tijd nodig om extra kleur te ontwikkelen, het blauw in de rugvin begint al een beetje zichtbaar te worden
Bekijk bijlage 354232
Mooie vinnen heeft ie! Net veren :)
 

Terug
Bovenaan