Geschikte planten voor een Betta aquarium.


R

Rogue1987

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb op de Labyrinthvissen pijler al een topic lopen maar daar werd aangeraden om er hier een te openen ivm mijn planten. Ik krijg vandaag mijn Superfish50 liter tropical kit binnen en wil dan ook gaan beginnen met inrichten en vullen vandaag. Dus straks lekker naar de dierenwinkel om zand en planten te kopen.
Maar goed, wat voor planten dan?
Ik had vroeger sluiers en voornamelijk simpele planten zoals die lange sprieten en waterpest. Ik wil graag een mosbal in mijn aquarium en wat mooie hoge planten zodat mijn Betta een schuilplek kan maken voor zichzelf. Maar ook wat drijvers en wat lage plantjes.

Maar ja welke en hoe moet je daar nou goed voor zorgen? De Betta word overigens de enige bewoner van dit aquarium. Ik las dat je in de opstartperiode beter simpele planten kan plaatsen die snel groeien en nuttig zijn.

Ik hoor graag tips en ideetjes. :D
 
Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt zolang je maar drijvers gebruikt en wat hogere planten waar de vis tussen kan gaan en ook op kan rusten. Bij de opstart zijn snelgroeiers te adviseren maar vooral veel planten. Planten nemen stoffen op en ze zijn een plek waarop de bacterien zich kunnen hechten.
 
Ik vind Anubias wel mooi maar las dat je die niet in de grond mag zetten. Bedankt voor die link, zal er naar kijken.

Vooral veel planten dus en snelgroeiers. Ik denk dat ze geen drijvers hebben bij mijn LFS. Maar die kunnen er ook later bij. Ik heb geen auto en dit is de enige dierenwinkel in de buurt.
 
Anubias en andere planten met een wortelstok inderdaad opbinden op hout, steen o,i,d,
Drijvers kan je hier ook vaak verkrijgen door een oproep te doen in gevraagd.
 
Wat is een wortelstok? Ik ben echt een ramp met planten haha. Ik heb twee orchideen in mijn huis en een vetplantje. Meeste planten overleven hier niet lang. De vetplant had nog 3 soortgenoten die het allemaal niet gehaald hebben. Ik weet echt niets van planten.

Zijn die lange slierten ( vasillineria of hoe je het ook spelt ) ook handige planten voor mijn aquarium? Ik weet nog dat ze als kool groeiden bij mijn sluiers. Die gemengde bosjes met waterpest enzo doen het beter in koud water toch?
Ik ga ze straks wel weer even gek maken bij de dierenwinkel met mijn vijfhonderd vragen. Zullen ze leuk vinden. Al was die jongen blij dat er eens iemand kwam die wel goed voorgelicht wilde beginnen met haar hobby.

Oh ja dat wol dat om de plantenwortels zit moet er helemaal af toch?
 
upload_2019-3-11_8-15-3.jpeg


Dit is een wortelstok zoals b.v. bij de Anubias en Bucephalandra.

Zijn die lange slierten ( vasillineria of hoe je het ook spelt ) ook handige planten voor mijn aquarium?
Die zijn prima.
Oh ja dat wol dat om de plantenwortels zit moet er helemaal af toch?
Ja, de wortels moeten helemaal schoon worden gemaakt.
 
De wortelstok wordt ook wel Rizoom genoemd en die mag niet in de bodem inderdaad. Vaak bindt men deze planten op. Vallisneria is ook prima en als je Waterpest koopt let dan op dat je niet de koudwatervariant krijgt want die gaat snel kapot.
Het wol moet inderdaad goed om de wortels worden weggehaald.
 
Top! Heel erg bedankt voor de adviezen weer. Ik ga straks op mijn gemakje kijken als de bak binnen is. Nu nog een bodem uitzoeken. :D
 
Lastig he al keuzes maken maar ja het maakt de hobby zo ook wel weer leuk:deal:
 
Wij bestellen tegenwoordig onze plantjes online. Onze ervaringen daarmee bij 2 winkels zijn tot nu toe erg goed. Wel slakken in elk geval in een gedeelte van het bestelde.

Prijs, hoeveelheid en manier van verzenden was erg goed.

Ik ben zelf nog aan het proberen om sumatravaren (ceratopteris thalictroides) om te turnen van bodemplant naar drijvende plant, omdat de drijvende vorm een zeer goede rustplaats zou kunnen geven voor onze Betta. Dat experiment loopt nog :)

Als je valisneria overweegt, zou ik kijken of je dat van iemand kan krijgen die het in de bak heeft staan, dat maakt het planten heel erg veel eenvoudiger door de manier waarop de plant zich vermeerdert. De lange slierten aan de oppervlakte geven ook schaduw en beschutting.

Anubias, de grotere, vindt die van ons heerlijk om tussendoor te zwemmen en op te gaan liggen.

En ik had al eerder aangegeven dat de mosselplant hier erg gewaardeerd wordt ivm zijn wat vollere wortels, waar hij lekker in kan schuilen en tegenaan kan rusten.

Het zijn maar ideeën hij zal blij zijn met bijna elke echte plant denk ik :)
 
Wat is een wortelstok? Ik ben echt een ramp met planten haha. Ik heb twee orchideen in mijn huis en een vetplantje. Meeste planten overleven hier niet lang. De vetplant had nog 3 soortgenoten die het allemaal niet gehaald hebben. Ik weet echt niets van planten.

Zijn die lange slierten ( vasillineria of hoe je het ook spelt ) ook handige planten voor mijn aquarium? Ik weet nog dat ze als kool groeiden bij mijn sluiers. Die gemengde bosjes met waterpest enzo doen het beter in koud water toch?
Ik ga ze straks wel weer even gek maken bij de dierenwinkel met mijn vijfhonderd vragen. Zullen ze leuk vinden. Al was die jongen blij dat er eens iemand kwam die wel goed voorgelicht wilde beginnen met haar hobby.

Oh ja dat wol dat om de plantenwortels zit moet er helemaal af toch?


Je weet toch wel wat je huis is?

Vetplanten hoef je haast niet aan te doen.

En weet je r niets van??? daar is google goed in.

Kocht voor 1,50 een bananenplant bij Lidl. 10 cm hoog. was bijna niets mee, Nu 40 cm .hoog.
 
Zeker lastig ja John maar daarom inderdaad wel leuk.

Goed tip MenM, online kijken. Ik ga zo eerst in de winkel even kijken wat er is en anders inderdaad maar online. Ik zit deze week een beetje zonder auto aangezien mijn moeder ook op vakantie is, die rijd normaal altijd graag even met me mee naar het tuincentrum. Ik heb wel een tuincentrum op een half uur fietsen maar ja echt lekker weer is het nu ook niet en ivm mijn griep ben ik daar nu even niet toe in staat.

Bertus, ik begrijp je eerste vraag niet. Klopt, google is heel handig en ik gebruik het dan ook honderd keer per dag maar dat geeft dus honderden sites en soms zeggen ze allemaal wat anders.
Daarom vraag ik hier advies aan mensen die er verstand van hebben, die aquaria en planten ervaring hebben. Ik kan nog een cactus dood krijgen.

Zit nu nog te wachten op mijn pakketje, duurt lang. :D

Maakt het voor de planten trouwens iets uit, zand of grind?
 
Haha ik ben letterlijk de meest ongeduldige muts die je ooit zal ontmoeten. Ik vind twee minuten op de bus wachten al te lang. Een minuut al eigenlijk.

Oh hij komt net binnen, die van Hornbach ook! Spannend.
 
Daarom vraag ik hier advies aan mensen die er verstand van hebben, die aquaria en planten ervaring hebben. Ik kan nog een cactus dood krijgen??
O, je bent een muts.
Ja, dan snap ik het.




Gelukkig dan. Probeer eens Echinodorus. die krijgt grote bladeren, kan hij op rusten.
Heb ik niet van mij zelf, zat ik pas te lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan