Geschikte filter gezocht 150L aquarium


Tja maar met die kleine dingen heb je erg weinig filtermedia dus ook erg weinig ruimte voor de bacteriehuishouding. Ik vond ze al amper genoeg voor een 60 liter bakje.
Het is niet alleen de hoeveelheid water wat erdoorheen gaat wat belangrijk is maar ook de ruimte die de bacterien graag willen hebben.
Hangt heel erg van je visbestand af. Mijn 125 liter en 70 liter bakken draaien op een aquaflow 50, mijn 200 liter op een aquaflow 100, de dwerkogelbak van 375 liter draait op een equivalent van de aquaflow 300. Allemaal bescheiden filters, maar ze passen bij de visbestanden en belangrijker, bij de hoeveelheid voer (en daarmee vervuiling) die de bakken in gaat.
 
Ja met weinig belasting kan het genoeg zijn maar in een gemiddelde bak is een 100 niet genoeg tenzij het gaan om bv een 60cm. Je kan de ene bak dus lastig met de andere vergelijken maar ja ik hou er al niet van om een krappe filter te gebruiken. Ik heb liever een iets groter filter dan een te kleine.
 
Nou is het wel zo dat navenant de rest van de bak waaronder de bodem, een grotere filterfunctie krijgt met een krapper filter.
 
Dat van overmatig voeren had ik ook al aan willen halen.
Maakt best veel uit.
Voor de filter inhoud maar waar filtert het voor? In de eerste plaats??
 

Terug
Bovenaan