Geschikte filter gezocht 150L aquarium


Douf

Member
Lid geworden
12 januari 2024
Berichten
12
Leeftijd
23
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn allereerste aquarium ooit, eentje van rond de 150L. Nu ben ik opzoek naar een geschikte filter om dit aquarium te onderhouden, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Het liefst wordt het een buitenfilter, maar de kastruimte onder het aquarium is beperkt, 37cm hoog. De meeste buitenfilters zijn te groot, dus daarom vraag ik me af of hier iemand toevallig een aanrader heeft welke wel zou passen.

Ik had deze universele filter gezien. Qua formaat zou deze ideaal zijn, maar ik weet niet of de capaciteit voldoende is. Weten jullie hier meer over wat betreft deze filter?

Alle andere tips/aanraders zijn zeer welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn allereerste aquarium ooit, eentje van rond de 150L. Nu ben ik opzoek naar een geschikte filter om dit aquarium te onderhouden, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Het liefst wordt het een buitenfilter, maar de kastruimte onder het aquarium is beperkt, 37cm hoog. De meeste buitenfilters zijn te groot, dus daarom vraag ik me af of hier iemand toevallig een aanrader heeft welke wel zou passen.

Ik had deze universele filter gezien. Qua formaat zou deze ideaal zijn, maar ik weet niet of de capaciteit voldoende is. Weten jullie hier meer over wat betreft deze filter?

Alle andere tips/aanraders zijn zeer welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp.
Hoi,
Ik heb zelf al een aantal jaar een Oase biomaster thermo 250
En deze bevalt uitstekend. Met voorfilter,dus alleen voorfilter wekelijks of oer twee weken reinigen 5 minuten werk en de rest 1 a 2x per jaar!
Groet,
Peter
 
Die is 37,5 en ik denk niet dat TS dat red met de slangen die er nog uitkomen.

 
Met een voorfilter wordt toch die filtermat bovenin bedoeld?

Niet bij een Oase biomaster. Die werkt compleet anders.
Linkerkant van de foto is het voorfilter.
 

Bijlagen

  • oase-biomaster~3.jpg
    oase-biomaster~3.jpg
    43 KB · Weergaven: 18
Ik ga ervan uit dat dat de afmetingen van het meubel zijn,
Maar ik bedoel hoeveel ruimte er is in het meubel waar het filter komt te staan. Meubel heeft 2 of 3 deurtjes?
Nee dat is wel de ruimte waarin de filter komt te staan. Het is geen speciaal aquariummeubel, het is namelijk een kast verwerkt in de muur en op een van de kastplanken komt het aquarium te staan.
 
Nee dat is wel de ruimte waarin de filter komt te staan. Het is geen speciaal aquariummeubel, het is namelijk een kast verwerkt in de muur en op een van de kastplanken komt het aquarium te staan.
Heb je wel gekeken of het gewicht goed wordt ondersteund? Denk aan gewicht liters aquarium, bodem en decoratie.

Ik heb een Juwel Rio 180. Ik raadt je aan om even ook te kijken naar de indeling van dat meubel qua dwars en achter dragers.
 
Heb je wel gekeken of het gewicht goed wordt ondersteund? Denk aan gewicht liters aquarium, bodem en decoratie.

Ik heb een Juwel Rio 180. Ik raadt je aan om even ook te kijken naar de indeling van dat meubel qua dwars en achter dragers.
Ja hoor geen zorgen, hier is rekening mee gehouden. De ondersteunende plank en de gehele kast is al grondig verstevigd.
 
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn allereerste aquarium ooit, eentje van rond de 150L. Nu ben ik opzoek naar een geschikte filter om dit aquarium te onderhouden, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Het liefst wordt het een buitenfilter, maar de kastruimte onder het aquarium is beperkt, 37cm hoog. De meeste buitenfilters zijn te groot, dus daarom vraag ik me af of hier iemand toevallig een aanrader heeft welke wel zou passen.

Ik had deze universele filter gezien. Qua formaat zou deze ideaal zijn, maar ik weet niet of de capaciteit voldoende is. Weten jullie hier meer over wat betreft deze filter?

Alle andere tips/aanraders zijn zeer welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp.
Hier even naar gekeken. Ik weet niet hoeveel kamers je dan plaatsen kunt maar wat mijn meteen opvalt is de vele punten waar dit filter in theorie kan gaan lekken. Zelf ben ik van zoiets niet kapot.

Ik vermoed dat je maar 1 kamer kwijt kunt? Dan is de hoeveelheid filtermedium niet bijster groot.
 

Hier even naar gekeken. Ik weet niet hoeveel kamers je dan plaatsen kunt maar wat mijn meteen opvalt is de vele punten waar dit filter in theorie kan gaan lekken. Zelf ben ik van zoiets niet kapot.

Ik vermoed dat je maar 1 kamer kwijt kunt? Dan is de hoeveelheid filtermedium niet bijster groot.
Ja qua hoogte past er sowieso maar 1 in. De hoeveelheid filtermedium was daarmee ook waar ik vraagtekens bij had. Naast elkaar plaatsen zou wel meer als genoeg ruimte voor zijn, maar ik kan niet echt vinden of dit mogelijk is.
 
Ja qua hoogte past er sowieso maar 1 in. De hoeveelheid filtermedium was daarmee ook waar ik vraagtekens bij had. Naast elkaar plaatsen zou wel meer als genoeg ruimte voor zijn, maar ik kan niet echt vinden of dit mogelijk is.
Ik heb een groot deel van het filmpje bekeken, ik vermoed dat je ze niet naast elkaar kunt plaatsen. Maar wat let je contact op te nemen met de eigenaar van deze webshop. Hij is altijd zeer behulpzaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Douf
Ja qua hoogte past er sowieso maar 1 in. De hoeveelheid filtermedium was daarmee ook waar ik vraagtekens bij had. Naast elkaar plaatsen zou wel meer als genoeg ruimte voor zijn, maar ik kan niet echt vinden of dit mogelijk is.
Dit soort filter lijkt me ideaal voor je. Wellicht 2 stuks? 29 cm hoog.

 
Laatst bewerkt:
Dit soort filter lijkt me ideaal voor je. Wellicht 2 stuks?

Bedankt voor de tips iedereen!

In dit geval, moet ik die 2 dan op een bepaalde manier met elkaar verbinden of zijn het dan gewoon 2 volledig onafhankelijke systemen?
 
Bedankt voor de tips iedereen!

In dit geval, moet ik die 2 dan op een bepaalde manier met elkaar verbinden of zijn het dan gewoon 2 volledig onafhankelijke systemen?
Bij dit filter heb je (kun je) 2 afzonderlijke exemplaren die ik gescheiden van elkaar zou gebruiken. Bijvoorbeeld voor de terugvoer links boven de Ć©Ć©n en de andere terugvoer rechtsonder. Kijk voor de zekerheid wel of dubbele kranen voor jou niet handig werken.
 
Laatst bewerkt:
Deze is ook onder de max qua hoogte:


Zou kunnen als de belasting niet groot is.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er bij wijze van spreken 5 naast elkaar zetten, enige is dat je dan een hele slangen/buizen spaghetti hebt. Maar 2 naast elkaar kan prima. Op mijn bak heb ik 2 Eheimfilters (wel een paar slagen groter dan het filter nodig zou hebben, maar mijn bak is ook groter.) Het grote voordeel vind ik dat als er eentje uitvalt, je er altijd nog eentje draaiend hebt en je kunt ze afwisselend schoonmaken, wat ook het risico halveert mocht er iets misgaan.
 
Bedankt voor de input iedereen. Het wordt zeer gewaardeerd!

Ik ga kijken of ik deze eronder aangesloten krijg, daarmee zou ik in 1x genoeg capaciteit moeten hebben.

Mocht het toch niet lukken dan ga ik kijken om 2 kleinere filters te nemen.
 
Houd je er rekening mee dat voor bijna alle filters geldt dat de opgegeven maximale filtercapaciteit in de praktijk half zo veel is? Dus: een filter waarbij staat dat het tot 200 liter kan, is in de praktijk geschikt voor 100 liter.

N.B.: we hebben het niet gehad over welke vissen je in je bak wilt gaan houden, maar als je avatar een aanwijzing is, zul je nog een flink eind omhoog moeten met je filtercapaciteit. Sluiers zijn behoorlijk vervuilend vissen en nog gevoelig voor vuil water ook! En dan zit ik dus eerder in de richting van 3 -5 keer (?) de inhoud te denken. (Sluierhouders: correct me if I'm wrong.
 
Wist niet dat er zoveel capaciteit verloren ging..

Mijn avatar is gewoon een random foto haha.

Het plan qua vissen is het volgende:
5x Harem Honinggoerami (boven)
10x Rasbora espei (midden)
10x Kardinaal tetra (midden)
10x Cordydora sterbei (onder)
1x Ancistrus (onder)
 
Bedankt voor de input iedereen. Het wordt zeer gewaardeerd!

Ik ga kijken of ik deze eronder aangesloten krijg, daarmee zou ik in 1x genoeg capaciteit moeten hebben.

Mocht het toch niet lukken dan ga ik kijken om 2 kleinere filters te nemen.
Van de opgenoemde mogelijkheden is dit wel de minste kwaliteit, al helemaal als je weinig werkruimte hebt is JBL een verschrikking. Ze sluiten vaak moeilijk en het aanzuigsysteem komt vaak vast te zitten. Prima filter als je voldoende werkruimte hebt en ze met heel veel liefde behandeld, voor normaal gebruik is de eheim veel betrouwbaarder. Als kastruimte een probleem is, kijk ook even naar interne filters. De Superfish aquaflow filters zijn voor heel veel aquaria ruim voldoende, zuinig in gebruik, niet te groot in de bak, makkelijk in onderhoud en per definitie beter dan JBL.

Kijk nog even goed naar de temperatuurwensen van je beoogde bestand. Kardinalen en sterbaii hebben het graag een stuk warmer dan ancistrus en honinggoerami. Maak even gebruik van de sectie samenstelling visbestand voor wat advies.
 
Ik heb vele JBL filters gehad en nog nooit problemen gehad. Alleen opletten dat je de mandjes goed stapelt maar verder vindt ik het fijne filters.
Ik koppel in het kastje de adapter los en pak dan de filter eruit. Wat ruimte in het kastje is een pre maar dat is denk ik het geval met elk filter.
 
Ok toch weer wat twijfel.

Heeft iemand toevallig ervaring/mening wat betreft deze filter?

Deze lijkt met een max. capaciteit van 1100l/h en een redelijk beperkte hoogte van 33.6cm wel erg goed t.o.v. filters in vergelijkbare groottes/prijscategorieen
 
Ik ken het filter niet maar kun je de slangen nog wel kwijt?
 
Okee.
Laten we het eens vanuit een andere hoek benaderen. Plaats eens een foto van de kast, de ruimte waarin die ongeveer staat. En daarbij goed zichtbaar waar de bak komt en het filter.
 
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn allereerste aquarium ooit, eentje van rond de 150L. Nu ben ik opzoek naar een geschikte filter om dit aquarium te onderhouden, maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Het liefst wordt het een buitenfilter, maar de kastruimte onder het aquarium is beperkt, 37cm hoog. De meeste buitenfilters zijn te groot, dus daarom vraag ik me af of hier iemand toevallig een aanrader heeft welke wel zou passen.

Ik had deze universele filter gezien. Qua formaat zou deze ideaal zijn, maar ik weet niet of de capaciteit voldoende is. Weten jullie hier meer over wat betreft deze filter?

Alle andere tips/aanraders zijn zeer welkom!!

Alvast bedankt voor de hulp.
150l is ook wel te doen met bv 1a2 aquaflow200 binnenfilters die zijn makkelijk te verstoppen en geen gedoe met slangen.
Zo,n dingetje geeft heel veel effect, dat stroomt hard hoor er zit prakties geen weerstand tussen.
En is je bak ook een goed filter geworden, uit die flow 200 komt zoveel als uit een classic eheim die 1000 claimt qua stroming.
 
heb hier spons filter in de bak zelf hangen ben geen fan van buiten boord filters
 
šŸ˜€precies jašŸ˜buitenboordfilters en met een luchtaangedreven filter wel huidige tijd de meeste gunstige om te doen beproefd en makkelijk te hanteren dat maakt de hobby toch minder bewerkelijk als met kranen op slangen en filtermaterialen en het dan nog niet ok hebben.
 
De hele bodem kan ook als superfilter dienen met slechts een luchtpomp van enkele watts dat staat ergens op op de aquainfosite. Dat is naar mijn inzien een fijn iets dat het ook zo kan met weinig maar heel efficient.
 
150l is ook wel te doen met bv 1a2 aquaflow200 binnenfilters die zijn makkelijk te verstoppen en geen gedoe met slangen.
Zo,n dingetje geeft heel veel effect, dat stroomt hard hoor er zit prakties geen weerstand tussen.
En is je bak ook een goed filter geworden, uit die flow 200 komt zoveel als uit een classic eheim die 1000 claimt qua stroming.
Tja maar met die kleine dingen heb je erg weinig filtermedia dus ook erg weinig ruimte voor de bacteriehuishouding. Ik vond ze al amper genoeg voor een 60 liter bakje.
Het is niet alleen de hoeveelheid water wat erdoorheen gaat wat belangrijk is maar ook de ruimte die de bacterien graag willen hebben.
 

Terug
Bovenaan