Geraak niet van draadalg af!


Y

ypoc

Guest
Ik vroeg me af of iemand me kon helpen.

Heb al sinds enkele weken, goede waterwaarden.
Alle algen zijn weg, waarvoor ik blij ben.

MAAR, de draadalg leek even weg te zijn maar nu begint het weer heel mijn bak over te nemen.
Vooral dan op de javavaren.

Mijn waarden zijn:

Ph: 7,5
Fe: 0,1
No3: 10
Po4: 1,0
Kh: 6

Mijn co2 is ook goed, staat op 20mg/l met een jbl bio setje.

Mijn verlichting staat op 8 uur en het is een 840 24 watt pl 4 pin.

Nu vroeg ik me af hoe ik hier vanaf geraak?
 
Ivo heeft hier wel gelijk in. Bij een kh van 6 zou je denk ik onder de 7 moeten komen met je ph. Liefst mss een ph van rond de 6.85. Dan is denk ik het probleem ook opgelost.
 
Heb zo'n dennerle langetermijn test in de bak hangen.

Die kleurt groen wat al goed is.

En in het tabelletje staat onder mijn kh, 20mg/l.
Maar er staat wel op dat de ph dan 7 is maar is niet zo.
 
Of is 10mg/l meer geloofwaardiger?
Dat kan het ook zijn want het is ook een soort van groentint.
 
Hoe lang hangt die test er al in? Wanneer is de vloeistof voor het laatst vervangen?

~ Ivo
 
Die hangt er nu moet ik wel even denken hoor.

1 a 2 weken in.
 
Er zitten toch stikkertjes bij voor meerdere waarden van de kh?? Wel bij die van Dennerle dacht ik. Als je kh 6 is moet er dus geen stikker bij van een andere waarde want anders klopt het niet.
Maar ja ik ben geen kenner en wellicht weet Ivo dat beter.

Maar bij de eerder opgegeven waarden heb je een laag co2 gehalte en dat kan dan ook zeker wel die algen veroorzaken.
 
Wel dat zeg ik ook ik zal eens de sticker voorlezen:

Onder kh6:

mg/l ph/kh 6

120 6,2
80 6,4
40 6,7
20 7,0
10 7,3
2 7,9

Als ik de kleuren vergelijk is het exact hetzelfde als de kleur van 20 mg/l.
Maar mijn ph is wel 7,5
 
Die set hebben wij ook liggen (in de kast; bij nader inzien gaan we liever op pH-KH-CO2 tabellen af) en er zit inderdaad een stickervel bij:
- een sticker met CO2 niveau's per kleur
- een aantal stickers om bij een gegeven KH de pH af te lezen.

nKFDgIF6OKAAqv7N6vUoDFBxSf2H3LHU.jpeg


Maar de kleur van die continu test zegt in beginsel iets over de CO2. Volgens mij zijn er wel mensen die beargumenteerd aan hebben gegeven waarom die test zo nauwkeurig niet is.

~ Ivo
 
ypoc zei:
Wel dat zeg ik ook ik zal eens de sticker voorlezen:

Onder kh6:

mg/l ph/kh 6

120 6,2
80 6,4
40 6,7
20 7,0
10 7,3
2 7,9

Als ik de kleuren vergelijk is het exact hetzelfde als de kleur van 20 mg/l.
Maar mijn ph is wel 7,5
Hoe meet je de KH? Druppels?

Maar uit wat je hier omschrijft - Dennerle EI zegt pH 7,0 en jouw test 7,5 (hoe gestest?) - betekent dat er iets niet klopt.

~ Ivo
 
Met druppels, test alles met druppels behalve de co2 dan.

Maar opzich mag de co2 dan toch zoveel niet uitmaken?

Sinds de meest veeleisend "plant" die ik heb fiddensis fox is...
 
Maar heb onlangs van "diffusor" veranderd.

Had voordien een taifun, maar kon die nergens in de stroming plaatsen, en toen gaf de test nauwelijk co2 aan.
Heb nu een dennerle mini topper, en nu heb ik toch al wat co2.

Heb eignelijk vooral last van draadalg op de javavaren en het hout.
Enkel plaatsen waar het licht aankan.

Heb ook nogal wat baardalg maar alleen op het hout.
 
Hoe is je Ammonium/ammoniak?
Algen en groen water bestrijd... - SeniorenNet.nl - de startpagina ...


Er bestaan twee groepen algen: zweefalgen en draadalgen. ... door bacteri�n
onvoldoende plaatsvindt, kunnen afvalstoffen als ammoniak en ammonium zich ...
www.seniorennet.nl/Dossier/Tuinieren/vi ... rijden.php
 
Ammoniak heb ik geen testje voor.

Maar vind het gewoon wat verwarrend, alles gaat goed en groeit goed enzovoort.
Alleen die blijvende problemen met die draadalg.
 
En als dat het probleem is wat is dan de oorzaak en/of de behandeling?
 
In de jaren dat ik nu aquarium houd heb ik een paar keer een giga draadalgplaag gehad waar ik de reden maar niet van wist en waar ik door bijsturing maar niet vanaf kwam. Ik gebruikte dan protalon 707 en was er weer voor een jaar of 2 vanaf. Dat middel werkt prima maar is wel ingewikkeld in de toediening. Ik heb de laatste keer algexit van easylife gebruikt en sindsdien groeit en bloeit alles weer zoals ik graag zie.

Dus als je moe geworden bent van het 'scheikunde praktikum';) en je waterwaardes zijn verder naar wens dan zou ik er gewoon een middeltje in doen.
flst.gif
 
Marlene zei:
In de jaren dat ik nu aquarium houd heb ik een paar keer een giga draadalgplaag gehad waar ik de reden maar niet van wist en waar ik door bijsturing maar niet vanaf kwam. Ik gebruikte dan protalon 707 en was er weer voor een jaar of 2 vanaf. Dat middel werkt prima maar is wel ingewikkeld in de toediening. Ik heb de laatste keer algexit van easylife gebruikt en sindsdien groeit en bloeit alles weer zoals ik graag zie.

Dus als je moe geworden bent van het 'scheikunde praktikum';) en je waterwaardes zijn verder naar wens dan zou ik er gewoon een middeltje in doen.
flst.gif


Bijvoorbeeld,eco power van kinshi. Heel bekend in de koi wereld, niet chemisch werkt perfect.
 
Ja maar er zijn ook signalen dat na de toediening van die middeltjes de planten een fikse klap krijgen. Algen en planten staan dicht bijelkaar dus als het algen bestrijdt dan doet het denk ik planten ook niet veel goeds.

Misschien kun je een foto plaatsen van je ei met de stikkers op het raam??
 
Draadalgen is een van de lastige algen vind ik. Heb zelf ook een keer algexit uitgeprobeerd. Bijna al mijn planten gingen er aan. Dus ik raad je aan dat niet te gebruiken. Toch zijn er die algexit naar volle tevredenheid gebruiken.

Mijn tip om van de draadalgen af te komen is:
1 heeeeeel veel geduld
2 Een of twee keer in de week zo veel mogelijk verwijderen
3 zorgen dat de planten goed groeien.

Als je dit aan houdt, dan verdwijnen in principe de draadalgen na verloop van tijd. Om te zorgen dat je planten goed groeien moet je zorgen dat er van alle micro en macro voedingstoffen voldoende is. Hoeveel dat is is afhankelijk van je lichtduur en intensiteit en van de hoeveelheid planten en de planten soorten die je hebt. Dat betekend dus goed kijken hoe je planten en het doen, als ze het goed doen, niets veranderen, alleen draadalgen verwijderen. Vaak bij draadalgen doen je planten het goed. Als de planten het niet goed doen, moet je gaan uitzoeken waar het probleem zit.

Misschien een beetje onbevredigend antwoord, maar het wonder middel, of de wonder methode bestaat naar mijn mening niet.
 

Terug
Bovenaan