gelei schimmel?


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,

Na een false start van mijn bak wil ik graag weten wat dit zou kunnen zijn en hoe het onstaat.
Ik had mijn bak vorige week donderdag (18-6) gevuld met water (350L) daarna netjes voor 1/2 week plantenvoeding er in, ik heb een doseer unit die elke dag geeft maar om de plantjes wat boost te geven een beetje extra dus.
co2 aangesloten en draaien.

Na 3 dagen werd mijn bak geel-er en geel-er maar had dit niet door dacht mijn licht.
Mede door Jan kwam ik er achter dat mijn water geel was geworden door mijn hout, ja was vergeten om het in heet water re leggen.

Op de foto zie je een stuk hout wat ik er uit had gehaald. hier zat een glazige gelei achtige laag op van ongeveer 1 a 2 mm. toen ik het stuk hout er uit haalde stonk het ook naar dood water. De geur wat je krijgt als je de regentond die half vol is in de zomer open maakt ;-)

al mijn andere hout had er geen last van ook op de achterwant niets en op de planten ook niets.
Het hout (foto) lekte ook echt bruin water toen ik het op de tuin tafel legde.
Ik had voor de zekerheid nog een stuk hout waar geen planten op zijn gelijmd (aquarium foto, hout waar de steen boven op ligt) nog even onder water gezet in de gootsteen met kokend heet water.... 0 kleur afgifte. het was dus echt alleen dat andere hout/wortel

Heb mijn hele bak bijna helemaal leek gehaald (water) en nu draaid hij weer 2 dagen glas helder (zie foto)

Kan iemand mij vertellen wat dit is, hoe dit kan ontstaan en waarom het alleen op dit stuk hout is?
Het hout gaat er niet meer in maar ben benieuwd hoe dit kan.
Vriendelijke groeten
Marc
 

Bijlagen

  • IMG_20210609_201945026_m.jpg
    IMG_20210609_201945026_m.jpg
    303.5 KB · Weergaven: 127
  • IMG_20210622_204842807_2.jpg
    IMG_20210622_204842807_2.jpg
    207 KB · Weergaven: 110
  • IMG_20210623_152737341_bak.jpg
    IMG_20210623_152737341_bak.jpg
    123.5 KB · Weergaven: 106
Volegns mij is dit de gewone schimmel die je vaak ziet als je nieuw hout in de bak doet en dat kan geen kwaad opzich. Ik heb dat ook al vaak gehad maar het is me niet opgevallen dat water daardoor kan stinken.
 
Volegns mij is dit de gewone schimmel die je vaak ziet als je nieuw hout in de bak doet en dat kan geen kwaad opzich. Ik heb dat ook al vaak gehad maar het is me niet opgevallen dat water daardoor kan stinken.
He John, Goede morgen

Thanks voor de snelle responce

Het water stinkt niet maar het hout maakt het wel geel.
Toen ik het hout uit het water haalde stonk het hout/gelei naar dood water.

Vriendlijke groeten
Marc
 
Het meeste hout verkleurt het water hoor en soms kan dat heel lang aanhouden.
 
Er zal nog iets in dat specifieke stuk hout zitten waar microben voeding aan hebben. Kan zijn dat het een relatief "vers" stuk hout is of van een bepaald type. Ervan uitgaande dat je een houtsoort hebt die vaker in aquaria wordt gebruikt (speciaal van de dierenwinkel gehaald bijv) is dit rottende gebeuren tijdelijk. Ooit zou het een goed bruikbaar stukje hout moeten worden. ;)
 
Hout is gemaakt van bomen of struiken.
Zo durven er aan die dingen ook wel eens blaadjes hangen.
Thee is ook gemaakt van blaadjes.
Zo is een stuk hout niet veel anders dan een massief theezakje.
Zo'n zakje moet je ook ff in het water houden om thee te krijgen. Zo ook met hout.
Met ff af te spoelen zal je geen kleurafgifte krijgen. Je kan het ook niet op een of andere manier uit het hout forceren. Ja maar en wat pet uitkoken dan, hoor ik velen zeggen...
Uitkoken zal dan mss wel de kleurafgifte bevorderen, het doet hetzelfde met het rottingsproces. Net zoals een aardappel zacht wordt met koken, zal hout ook zacht worden en sneller vergaan.

De gelei schimmel is een natuurlijk proces doordat je het hout afsluit van de lucht, deze zal vanzelf uitwerken.
Quasi iedere (wortel)houtsoort heeft daar last van.
Gewoon uizitten is de boodschap.
En als je last hebt van de gele kleur is verversen de beste optie.
 
De witte substantie die je op je hout aantreft is een restproduct van een afbraakproces opgestart door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Het ziet eruit als een witte slijmachtige laag. Het verdwijnt trouwens na verloop van tijd vanzelf. Het is ook niets schadelijk, sommige vissen en zeker ook garnalen knabbelen er graag van.
 

Terug
Bovenaan