Gele planten


C

Christina89

Guest
Hallo mede aquarianen,

Even voorstellen; ik ben Christina en ben sinds een maand begonnen met een aquarium van 30 ltr. Dit is mijn eerste bak en begrijp nu goed waar de passie vandaan komt. Ik ben begonnen in de veronderstelling dat een aquarium houden simpel zou zijn, maar wat heb ik mij daar op verkeken! De kennis die ik tot nu toe op heb gedaan is door veel te lezen en de deur plat lopen bij aquariakenners. Nu het volgende.

Mijn bak heb ik opgestart met een voedingsbodem van 2cm + 5cm steentjes. Plantjes en water toegevoegd etc. Gezorgd dat de bak draait met verwarmingselement en filter. Aquastart en bactostart eraan toegevoegd. Anderhalve week de bak laten draaien zonder vis met ongeveer 6 lichturen per dag. Monsters laten testen en de waardes waren goed om er vis bij in te doen. Heb er 3 corydora's in en 5 5 streep barbeeltjes. De waardes zijn nog steeds goed. Nitraat, nitriet, hardheid etc. Test regelmatig. Elke week ververs ik het water voor 20% en temperatuur is ook altijd rond de 25 graden.

Nu worden tot mijn grote verbazing mijn planten geel! Heb er nu 2 dagen extra co2 ingedaan en vroeg mij af of ik de planten nog moet bemesten ondanks mijn voedingsbodem. Heb het nagevraagd en er werdt mij geadviseerd om mijn bak 10 lichturen te geven, want bemesting was niet nodig. Het lijkt mij vreemd, want ik las dat je de lichturen rustig op moest bouwen ivm algen. Maargoed, ik wil de kennis van een ander niet in de wind slaan, maar mijn bedenkingen heb ik wel.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik lees veel dat beginners de mist ingaan en dat is het laatste wat ik wil, want beleef er veel plezier aan.

Groetjes!
 
Heb je de waterwaarden van je bak, een totaal foto, de manier waarmee je meet en de voedingsstoffen welke je gebruikt?
Opzich heb je de bak al wat te kort laten indraaien dus mogelijk zijn de No3 en Po4 nog niet op pijl gekomen.
 
je bak is inderdaad al niet lang genoeg ingedraaid en naast je probleem passen de genoemde visjes niet in een 30 liter bakje. Ton vroeg al een foto en de waterwaarden dus die wachten we even af.
Kun je verder aangeven wat voor co2 je toevoegt?
 
Dat menen jullie niet.. Ik heb alles nagevraagd en laten checken en specifiek erbij verteld hoe groot mijn bak is, welke visjes er in konden, hoeveel en welke goed met elkaar gaan. En ook of mijn bak er wel klaar voor was. Ik baal hier best wel van, juist omdat ik het zo graag goed wilde doen en niet als een kip zonder kop te werk wilde gaan. Ik ben op het moment aan het werk, dus zal morgen een foto plaatsen. En ik las net dat de meeste aquaria's niet eens co2 nodig zijn, dus denk dat dat ook maar meteen moet stoppen. Daarbij ben ik bang dat ik het ook niet goed heb toegevoegd. Namelijk een klein beetje erin gespoten, een soort gas..
 
Ok, dat zit in zo n spuitbusje dus. Als je thuiskomt moet je maar eens een foto nemen van het geheel.
 
Helaas ben je een slachtoffer van verkeerde informatie, gegeven door mensen die je juist zou moeten vertrouwen in hun kennis :mad:
Maar goed bezig om informatie te vergaren en je hier aan te melden :thumbs:
 
Ja precies! Ben ik voor het eerst in mijn leven een keer niet eigenwijs en volg ik alle raad op, gaat het nog niet goed haha. Ik hoop dat mijn bakje nog te redden valt en zal waarschijnlijk regelmatig advies vragen hier. Iniedergeval fijn dat het bestaat. Dankjewel allemaal.
 
Test

20180106_113119.jpg
 
Spullen die ik gebruik in mijn bak. Co2 pas 2x

20180106_113608.jpg
 
Heb het nagevraagd en er werdt mij geadviseerd om mijn bak 10 lichturen te geven, want bemesting was niet nodig.

Dit is eigenlijk een heel raar advies. Wanneer je de lichtduur verlengt zullen je planten neigen naar meer groei en dus vragen om méér bemesting. Diezelfde bemesting die volgens het advies niet nodig zou zijn! Hier zit een tegenstelling in. Niet doen dus. Vergelende bladeren ontstaan wel door mangaan ofwel magnesium tekorten. Om hierover zekerheid te krijgen zijn hierboven al zeer zinvolle adviezen gegeven.
Bij een goede Lfs kun je altijd je water laten testen met, liefst, druppeltesten. De strookjes die op de foto te zien zijn blijken vaak nogal onbetrouwbaar. Probeer dit eerst en geef ze hier door. Hier zitten vakmensen die ook mij elke dag veel leren!
 
Bedankt voor uw reactie! Dus als ik het goed begrijp, is bemesting alsnog wel nodig? En zoja welke kan ik dan het beste aanschaffen? Vooralsnog denk ik dat ik mijn licht alsnog blijf beperken tot 6 uur per dag. Wellicht ook maar druppeltests aanschaffen.
 
Ik denk dat voor een bakje van 30 liter met niet teveel licht geen EI nodig is maar vak is enkel wat plantenvoeding al voldoende. Ik heb hier 7 bakjes van 40 liter of minder en doseer enkel wat plantenvoeding en heb het licht 9 uur aan.
 
Ja natuurlijk kan het wel maar met niet teveel licht is het niet nodig en in de regel zit er niet zoveel licht boven een nano. Hier zit er boven de 30 liter bakjes iets van 4W.
 
Ik blijf het licht beperken, schrap de co2 en ga eens kijken voor een goede plantenvoeding. Welke zou ik daarvoor kunnen nemen op jullie aanraden? Ik ga denk ik nu ook maar even wat meer mijn gevoel volgen. Lees namelijk net dat een voedingsbodem meer uit commerciele doeleinden wordt verkocht, dan dat het echt werkt en als ik weggestuurd word met de mededeling dat ik mijn planten meer licht moet geven en een plant geen voeding nodig is, ben ik wel even klaar met mevrouw de verkoopster haha. Jullie bevestigen, wat ik al dacht :)
 
Hoeveel watt zit er boven deze 30 liter? Je kan de csm uit de link van Dirk bestellen maar op zo n bakje heb je erg weinig nodig en zou je ook gewoon Profito kunnen kopen.
 
Kan er niet wijzer uit worden. Heb zo'n superfish startersset. Zit energiezuinige LED in. Hoeveel watt dat is, geen idee! Ga ik op zoek naar profito! Dankje :D
 
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik een hele verkeerde start heb gemaakt met mijn bakje en daar baal ik echt van. Ik ben van plan hem helemaal leeg te gaan halen en mijn visjes een onderkomen te bieden in een bak die wel bij hun behoeftes past. Neem aan dat groenrijk hun vissen toch niet terug nemen. Ik wil opnieuw beginnen op de manier hoe het wel moet en met vissen die wel in mijn bakje passen en bij mensen met kennis mijn vragen ga stellen, want bij groenrijk kom ik niet weer..
 
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik een hele verkeerde start heb gemaakt met mijn bakje en daar baal ik echt van. Ik ben van plan hem helemaal leeg te gaan halen en mijn visjes een onderkomen te bieden in een bak die wel bij hun behoeftes past. Neem aan dat groenrijk hun vissen toch niet terug nemen. Ik wil opnieuw beginnen op de manier hoe het wel moet en met vissen die wel in mijn bakje passen en bij mensen met kennis mijn vragen ga stellen, want bij groenrijk kom ik niet weer..
:r:petjeaf: Om het maar zo te zeggen :)
 
Ik wil niet heel lullig doen, maar waarom laat je de vijfstreepjes niet gewoon rondzwemmen. Die worden niet groot en doen het prima in een 30L bakje weet ik uit ervaring. Koop gewoon een flesje profito en doseer elke week 3ml. De corydoras zou ik eventueel proberen terug te brengen, bel even van tevoren. Desnoods zet je ze op marktplaats. Zonde om je bak helemaal te slopen, ik vind het er mooi uit zien en met wat voeding en je vloeibare CO2 komt het vast goed.
 
vroeg mij af of ik de planten nog moet bemesten ondanks mijn voedingsbodem. Heb het nagevraagd en er werdt mij geadviseerd om mijn bak 10 lichturen te geven, want bemesting was niet nodig.
Vermoed dat men denk dat een voedingsbodem alleen als voldoende is en daarom aangeeft niet te bemesten. Men vergeet dat niet alle aquariumplanten voeding uit de wortels halen, veel halen de voeding uit de waterkolom. Zoals je verderop in het topic al aangeeft is een voedingsbodem niet echt nodig veelal enkel aantrekkelijk voor de verkoop. Echter betekend niet dat je het voor niets hebt aangeschaft, deze zal nog een tijd voedingstoffen aan je planten geven.

Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat je Naaldgras (Eleocharis acicularis) hebt geplant, deze dien je in kleinere porties te maken en te planten. Zie hier voor een filmpje;
http://www.hobbykwekers.nl/planten/item/eleocharis-acicularis-naaldgras-2


Als ik de foto van je bakje bekijk en naar de bodem, dan lijkt me dit erg grof voor Corydoras. Bij een scherpe bodem slijten hun baardharen en deze gebruiken ze juist om in de bodem naar voedsel te zoeken. Kan op de foto niet goed zien welke soort je hebt.
 
Alle planten halen in principe hun voeding uit de waterkolom maar de een doet dat makkelijker dan de ander. Moerasplanten halen het meeste met de wortels uit de bodem en de echte waterplanten doen het veelal weer via het blad. Dus het beste is denk ik om naast een voedingsbodem ook vloeibare plantenvoeding toe te voegen.
 

Terug
Bovenaan