Gekke dario dario


I

Inuz

Guest
Was ik gister even aan het kijken in de bak. Zie ik 2 dario dario gek doen. Nouja gek,.. ik heb wel een ideetje, maar graag hoor ik de kenners ook nog even ;)
Ik heb 3 dario dario, gekocht als 1 man 2 vrouw.

Die twee dario dario zaten naast elkaar. Nouja zaten, ze zwommen ook niet, hingen stil als het ware.
Met de vinnen recht overeind helemaal mooi gemaakt. De overduidelijke man heel fel op kleur. De ander dacht ik ook wel wat, maar door de spiegeling kon ik dat niet heel goed zien.
Ze lieten elkaars zijkanten zien en draaiden soms even een rondje, soms om elkaar heen en soms gewoon in het rond.
Uiteindelijk ging het overduidelijke mannetje op het twijfelgeval af en jaagde die weg.
Nu denk ik dat dat dus is omdat het twee mannetjes zijn, die elkaar proberen te imponeren.
Of zou het kunnen dat het een soort paringsritueel is? Ik denk niet dat de dario dario al groot genoeg zijn daar voor eigenlijk.

Wie kan mij verder helpen voor duidelijkheid?
Foto's of filmpje van dit gedrag heb ik niet, ik had mijn handen vol namelijk.
Ik probeer ook steeds goede foto's van de dario dario's te maken, maar vaak vergeet ik wie wie is of komen de kleuren gewoon niet mooi uit
 
Dario dario's zijn licht territoriaal, de mannen waren dus i.d.d. elkaar aan het imponeren.
Meestal blijft 't bij dat, echte gevechten komen nauwelijks voor. Soms ze je een groepje mannen elkaar imponeren en kiest het vrouwtje haar favoriet, gedurende die tijd kunnen mannen weinig van elkaar hebben, een week later zijn 't weer beste vrienden.

Op http://www.venividivissie.org/viewtopic ... &start=270 (voor zover dat topic nog wat doet) heb ik o.a. foto's uit mijn "dario tijd" staan
 
Mijn mannelijke regenbogen vertonen dat gedrag ook, naast elkaar hangen, vinnen spreiden en rondjes draaien om elkaar. Machogedrag wat zelfs wel eens leid tot een hapje uit de vinnen....
 
Hoe groot is je aquarium ?
Grote kans dat je twee mannetjes hebt. Soms moeilijk te zien, aangezien het ene mannetje zich sneller ontwikkeld als het andere. Maar zoals asgard aangeeft, hoeft dit niet echt een probleem te zijn. Mss dat het vrouwtje teveel aandacht niet leuk vindt, maar de mannen zullen minder jagen op het vrouwtje als ze met alkaar bezig zijn.
 
Ik heb ook wel gehoord dat 2 mannen en 1 vrouw niet gaan omdat de mannen dan elkaar afmaken. Klopt deze info??
Ik heb nu 1 man en 1 vrouw namelijk maar durf er geen bij te kopen omdat dit wel een man zou kunnen zijn. Ze zijn hier in de lfs nog moeilijk te onderscheiden namelijk.
 
Bedankt asgard, jammer dat je foto's zo klein zijn. Ik denk dat beide "vrouwtjes" van mij toch wat te gekleurd zijn. Ze hebben beide wel licht rode strepen. Hoewel bij de ene de strepen wel onderbroken worden.
Haha dacht ik al, macho gedrag. Ik vond het wel mooi om te zien en hoopte natuurlijk op het parinsritueel, maar wist het ook eigenlijk wel. Al vanaf dat ik ze heb is er ��n anders qua gedrag, het vrouwtje denk ik. Die zwemt ook vaak mee met het gekleurde mannetje.

@Pol, ze zitten nu in de lido, 120 liter en de bodemoppervlakte is 60x40. Het hout dat ik er in heb staan is wel wat hun plekje, vinden ze prachtig. Er zitten wel meerdere holen in, maar als het andere visje weggejaagd is gaat hij naar de valisneria toe (die nog even moet groeien).
Ze zijn volgens mij ook nog wel jong. Het gekleurde mannetje is nu ook nog niet helemaal op kleur, hoewel al wel veel mooier als toen ze in de 60 zaten. Ik denk dat ze de lido toch wel veel prettiger vinden, ik denk ook door het hout.

@ John, dat vraag ik me ook af. Of ik niet beter het mannetje weg kan doen misschien. Maar vrouwtjes zijn zo schaars en inderdaad moeilijk te zien.

Als het goed is, is dit het weggejaagde "mannetje"
431272_0_82_dsc07235.jpg
 
@jessicapillon, ik heb dat nog nooit meegemaakt, ik heb meerdere mannen met vrouw in een 40cm gehad, en veel verder dan door pronken een territorium afbakenen is 't eigenlijk nooit gekomen. Andere mannen worden daaruit verjaagd, gebeurd dat niet snel genoeg dan vinden er wel eens wat fysieke schermutselingen plaats, maar er maakt er altijd wel eentje zich uit de voeten en dan houd het op. Vechten tot op de dood is meer iets voor betta's.
Dario's zijn ook niet 24*7*52 territoriaal, maar bij vlagen, w.s laat 't vrouwtje weten wanneer ze ge�nteresseerd is in mannen en dan laait de rivaliteit op, buiten die periode kunnen ze zich soms als scholen visjes/baarsjes gedragen. Naar mate ze ouder worden, worden ze ook solitair der, wat nukkiger, maar geven ook sneller op.
Overigens is 40cm eigenlijk te klein voor meerdere mannen, een enkel paartje gaat wel, Dario mannen zijn niet echt opdringerig naar vrouwen. Vanaf 60cm, met zicht beperkende inrichting is een groepje zonder meer mogelijk.

@inuz, de foto's zijn 800*600, maar het topic wordt al heel lang niet goed meer weergegeven.
Als er behoefte aan is kan ik nog wel wat oude plaatjes zoeken en posten.
Vrouwelijke dario's zijn altijd lastig te herkennen, vooral als de visjes jong zijn, als ze �berhaupt te vinden zijn. Bij de lfs kleuren de ondergeschikte mannen vaak helemaal grijs tot kleurloos om vervolgens op kleur te komen in je aquarium.
Verder echt juweeltjes.
Je hoeft je mannen niet weg te doen, 2m, 1v kan prima in je bak en anders zijn 't 3 mannen, zonder vrouw lopen de gemoederen ook niet zo hoog op.
 
Ok� bedankt :D
Want ik vind ze wel heel mooi en ook leuk om naar te kijken.
Zou leuk zijn als er eens spontane kweek zou zijn, maar het is ook niet mijn intentie om hier bewust mee te gaan kweken.

Gaan we lekker door zo :)
Ik zie graag foto's van de visjes trouwens ;) Ik zag wel op de foto's, al zijn ze heel klein, dat jouw vrouwtje wat grijs was met zwart? die van mij hebben allemaal rood.
 
Ik heb wat foto's van de dario's in m'n topic geplaatst..

een teaser... [color:#666666][size]beetje reclame maken voor m'n eigen bakje..[/size][/color]

asgard_img610-border.jpg

Dario dario vrouw
 
Hi,
Ik zie dat dit al een heel oud topic is maar ik ben zeer hard op zoek naar Dario Dario vrouwtjes...
Heb jij die nog of weet je waar ze te krijgen zijn ?
Laat even wat van je horen please :)

Groet,
Peter Lunk
 
Ik heb al geruime tijd geen D. dario's, zou ook zo niet weten waar ze verkrijgbaar zijn. Vrouwen vinden is sowieso altijd heel lastig....
 
Wat als 'vrouw' verkocht wordt zijn toch bijzonder vaak (onderdanige) mannen, omdat vrouwen amper in de handel zijn? Of zit ik er ver naast?

~ Ivo
 
D.dario is altijd wildvang, vaak heel jong. Vaak zijn de visjes dan sowieso nog niet op kleur, dan heb je nog idd de onderdanige mannen en misschien wel net zo vaak visjes die lijden aan de "dario dario disease", een bacterie infectie die de visjes doet verbleken, tot zelfs bijna wit waarna ze sterven. Dat kan weken duren, dus in de winkel denkt men dan vaak met vrouwtjes te maken te hebben omdat de visjes zo kleurloos zijn.
Een aantal ander topics hierover kan ik niet meer vinden, maar in onderstaand staat nog een foto:
http://forum.practicalfishkeeping.co.uk ... p?t=102536
 

Terug
Bovenaan