Geel water


P

pesci

Guest
ij zie dat mijn water echt geel is... ik vrees teveel eten gegeven? Of kan het een andere oorzaak hebben? (Er zit geen nieuw hout in).

En hoe krijg ik het weer helder?
 
Heb je een foto van de bak en heb je de waterwaarden gemeten? Wat teveel voer kan volgens mij niet gelijk zo n invloed hebben. Waterbloei zou kunnen maar dat is wittig.
 
Heb je een foto van de bak en heb je de waterwaarden gemeten? Wat teveel voer kan volgens mij niet gelijk zo n invloed hebben. Waterbloei zou kunnen maar dat is wittig.

image.jpg
 
Heb je een foto van de bak en heb je de waterwaarden gemeten? Wat teveel voer kan volgens mij niet gelijk zo n invloed hebben. Waterbloei zou kunnen maar dat is wittig.

Ik heb nu
Alleen een nitriet test in huis. Dat is goed
 
Plantjes moet ik nog op hout binden.. gisteren gehaald
 
Als ik het zo bekijk is het meer het licht van de lamp i.c.m. de bodem.
 
Ik weet niet wat je nu voor lamp erin hebt, maar je zou deze kunnen vervangen door een welke warm wit uitstraalt.
 
Om er achter te komen of het inderdaad het licht is zou je een 50% watewissel kunnen doen, dan zou je verschil moeten zien als het echt in je water zit.
 
Het kan toch ook misschien van het hout afkomstig zijn als dat er net inzit.
 
Hout kan inderdaad erg lang kleur afgeven.
 
Om er achter te komen of het inderdaad het licht is zou je een 50% watewissel kunnen doen, dan zou je verschil moeten zien als het echt in je water zit.

Kan nog makkelijker door gewoon het water uit het aquarium in een glas te doen met een glas kraanwater ernaast.
Is er geen verschil dan komt het door het licht, is er wel verschil kan er een andere oorzaak zijn.
50% waterwissel is direct zo drastisch.
 
Kan nog makkelijker door gewoon het water uit het aquarium in een glas te doen met een glas kraanwater ernaast.
Is er geen verschil dan komt het door het licht, is er wel verschil kan er een andere oorzaak zijn.
50% waterwissel is direct zo drastisch.


Dacht ik ook idd. Het is wel gelig zie ik..
 
Hoe lang kan det spiderwood afgeven?
 
Heb je het water vergeleken? Echt gigantisch lang, maar meestal merk je dit niet zo. Je wisselt wel wekelijks water?
 
Heb je het water vergeleken? Echt gigantisch lang, maar meestal merk je dit niet zo. Je wisselt wel wekelijks water?

Ik had er 2 weken tussen zitten.. zal het nu elke week gaan doen. Sorry ben een beginner :/
 
Ik had er 2 weken tussen zitten.. zal het nu elke week gaan doen. Sorry ben een beginner :/
Dat maakt op zich niet zo uit hoor, maar als je elke week wisselt haal je de kleur (mits het in het water zit) er sneller uit en valt het meestal minder of niet zo op. Hoe langer je wacht of hoe minder je ververst, hoe meer kleur er aan het water zal komen. Vergelijk het maar met thee. Hoe langer je wacht en als je geen water wisselt, hoe donkerder het water wordt. Als je elke keer wat water eruit haalt en weer nieuw water toevoegt, zal de kleur steeds minder worden tot het zakje niks meer afgeeft. Zo werkt het hout als het ware ook.
 
Als je met glaasjes water gaat vergelijken zou ik ze wel beiden even vol doen, dan op een wit papier zetten en van bovenaf kijken.
 
Denkelijk heeft @TonHageraats een punt en zou ik ook eens gaan kijken naar je lamp. Al vermoed ik niet dat je een warmwit lamp zou moeten nemen omdat ik denk dat je die al hebt. Dit gezien de gelige uitstraling. In warmwit zit trouwens rood wat plantjes wel weer fijn vinden.
 
Dat maakt op zich niet zo uit hoor, maar als je elke week wisselt haal je de kleur (mits het in het water zit) er sneller uit en valt het meestal minder of niet zo op. Hoe langer je wacht of hoe minder je ververst, hoe meer kleur er aan het water zal komen. Vergelijk het maar met thee. Hoe langer je wacht en als je geen water wisselt, hoe donkerder het water wordt. Als je elke keer wat water eruit haalt en weer nieuw water toevoegt, zal de kleur steeds minder worden tot het zakje niks meer afgeeft. Zo werkt het hout als het ware ook.


Klinkt logisch idd! Top
 
Denkelijk heeft @TonHageraats een punt en zou ik ook eens gaan kijken naar je lamp. Al vermoed ik niet dat je een warmwit lamp zou moeten nemen omdat ik denk dat je die al hebt. Dit gezien de gelige uitstraling. In warmwit zit trouwens rood wat plantjes wel weer fijn vinden.


Wat voor licht dan?
 
Wat voor licht dan?
Ligt aan wat je nu hebt, juwel heeft meerder balken klikkerdeklik Dan zou ik voor colour (of evt day) gaan, waarbij colour wat paarser is en day witter. Vermoed dat je nature erin hebt, die is wat geler

Meeste LFS hebben wel een redelijk aantal op voorraad, moet je alleen je wattage van je huidige bak even weten, dan kunnen zij wel zeggen welke je nodig hebt
 
wat staat er op de lamp zelf? staat daar een type/tekst op?

Hout blijft vaak erg lang afgeven overigens.
 
Dit staat erbij;

‘De Primo 60 is uitgerust met een Novolux LED 60 - 8w verlichting. De lengte van de LED verlichting is afgestemd op de grootte van het Juwel aquarium. Hierdoor is er een gelijkmatige verdeling van het licht’
 
die zijn 6500 graden Kelvin als ik mij niet vergis, koudwit dus

dan zou het toch het hout zijn dat de kleur afgeeft.
 
Wat voor licht dan?
In een koelwit lamp zit weer meer blauw. Wanneer je, als dat mogelijk is, achterin je bestaande lamp laat zitten en je zet voorin een koelwitte lamp dan wordt je bak vanzelf witter, minder geel dus. Je planten blijven dan het licht houden welk ze nodig zijn.
 
Je kan een doorzichtig glas kunnen vullen met aqua water en 1 andere glas met kraan water. Kan je wellicht ook verschil zien
 
Mn laatste zorg; Ik heb Mn meerval nog nooit gezien (zit er anderhalve week in) stel dat hij ergens dood tussen het hout zit, kan het dan deze kleur geven? :(
 
In een koelwit lamp zit weer meer blauw. Wanneer je, als dat mogelijk is, achterin je bestaande lamp laat zitten en je zet voorin een koelwitte lamp dan wordt je bak vanzelf witter, minder geel dus. Je planten blijven dan het licht houden welk ze nodig zijn.


Bennie zo handig :stom:
 
Mn laatste zorg; Ik heb Mn meerval nog nooit gezien (zit er anderhalve week in) stel dat hij ergens dood tussen het hout zit, kan het dan deze kleur geven? :(

Nee dat geeft geen kleur.

Die vissen zijn heel schuw, zeker na een verhuizing.
je kan t hout even optillen om te kijken waar die uithangt.
 

Terug
Bovenaan