Gedrag rouwtetras


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Hoi,

Gisteren een groepje van 7 rouwtetras aangeschaft. Ik heb er veel over gelezen en ik begreep dat het een rustig visje is. Maar nu vanochtend waren ze toch behoorlijk druk met tikkertje spelen. Ze gingen als een gek heen en weer door de bak. Het lijkt wel veel op wat de cherry barbelen doen.
Herkennen jullie dit gedrag?
 
Jonge dieren kunnen dit gedrag weleens vertonen. Als ze ouder worden verdwijnt dit gedrag geheel.
 
Ah, ok. Ik zie het nu al minder dan in het begin. Maar af en toe doen ze het nog wel.
 
Ik heb ook jarenlang zwarte tetra's gehad. Ik vind het nog steeds erg mooie vissen. Volgens mij bepalen ze zo de pikorde. Op een gegeven moment zwemmen ze elk in een heel klein stukje territorium. Maar het zijn wel scholenvissen.
 
Herkenbaar gedrag ze durven wel eens rond elkaar draaien , volgens me korte schijngevechtjes om rangorde te bepalen.
Ik heb hierbij nooit beschadigingen opgemerkt of dat ze elkaar blijven verder najagen en met ouder worden zwakt dit gedrag wel iets af.
 
Hoe. Gaat dat dan als de school groter wordt? Is er ivm territorium ook een maximum grootte?

We hebben goed beplante bak van 100cm die verder bevolkt is met 12 cherry barbelen en 9 kardinaal tetra. Het plan was om bij uitval van de kardinalen aan te vullen met rouwtetras.

Overigens, ik zie inderdaad dat ze allemaal een eigen plekje hebben. Er lijkt precies evenveel ruimte tussen ze te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt het niet zo veel uit hoe groot de school is. Bij de dierenwinkel zitten ze ook met een grote hoeveelheid in één bak, en dat gaat ook goed. Maar de regel is max. 1cm vis per liter water.

Zwarte tetra's scholen helaas niet zo mooi als kardinaaltetra's. In zwemgedrag zijn zwarte tetra's dus wat saai. Ze zitten inderdaad voornamelijk op hun eigen plekje...
 
Dat vind ik ook weer een voordeel. Als de kardinalen even met zijn allen achter de planten zitten dan zie je ze niet. De rouwtetras zitten overal. Er zijn er altijd wel een paar in beeld.
 

Terug
Bovenaan