Gedoe met Ledverlichting


henkl

Member
Lid geworden
17 mei 2009
Berichten
21
heren en dames, goede middag.

Wie kan me helpen aan het bouwen van een duigdelijke ledverlichting boven mijn bak.
Die bak is een Juwel (panorama). Je weet wel met die afgeschuinde hoeken.Inhoud in de buurt van 130 liter
Hij draait al meer dan twintig jaar met wisselende successen.
Nu wil ik over gaan naar led. en dan niet strips losse op een heatsinc als dat nodig is of anders op een alluminium framewerk.

Heb twee rechterhanden dus dat is het probleem niet.
Het kiezen van de juiste leds echter wel.
Heb totaal geen idee waar ik op moet letten bij de aankoop.

Wie verteld mij welke ik moet nemen.
 
Dat is al een vrij oud bakje Henk. Hier zijn vast wel leden die je kunnen helpen met je keuze.
 
Dank je wel voor het snelle antwoord. ik probeer er mijn voordeel me te doen..
Wat vinden jullie van losse leds zelf monteren en installeren.
 
heren en dames, goede middag.

Wie kan me helpen aan het bouwen van een duigdelijke ledverlichting boven mijn bak.
Die bak is een Juwel (panorama). Je weet wel met die afgeschuinde hoeken.Inhoud in de buurt van 130 liter
Hij draait al meer dan twintig jaar met wisselende successen.
Nu wil ik over gaan naar led. en dan niet strips losse op een heatsinc als dat nodig is of anders op een alluminium framewerk.

Heb twee rechterhanden dus dat is het probleem niet.
Het kiezen van de juiste leds echter wel.
Heb totaal geen idee waar ik op moet letten bij de aankoop.

Wie verteld mij welke ik moet nemen.

Kies bij zelfbouw voor merk leds zoals bijvoorbeeld Cree of Epistar. Verder zal je moeten denken aan koeling dus je bent een z.g. Heatsink in de een of andere vorm nodig. Voor zelfbouw is Google je beste vriend. Op onder YouTube zijn vele voorbeelden mét instructies te vinden. Het is het beste om vooraf te bezien hoe intens je licht zal moeten zijn. Hou daarbij ook rekening met de toekomst, wellicht wil je later toch veranderen naar bijvoorbeeld een plantenbak. Merk daarbij op dat dimmen altijd kan, licht toevoegen is veel problematischer. Verder moet je eraan denken dat om leds aan te sturen er drivers/adapters nodig zijn. Ga je het geheel met een controller regelen of een simpel aan/uit? Er zijn in ieder geval een aantal kleuren belangrijk, rood en blauw, wellicht ook violet. Witte leds zijn er in warm/wit (Waar dus al rood inzit) en koelwit (Waar al blauw inzit). Op zich is zelfbouw niet heel erg moeilijk maar plan alles goed en bedenk vooraf je mogelijkheden.
 
Zou gaan voor bridgelux EB strips, die hebben (ook) geen heatsink nodig maar gaan wel als een tiet.
Met hun +150Lm/W efficiëntie en een CRI >80 is het ongeëvenaard.
Is alleen wel ff wat meer werk dan die plakstripjes...
 
Er is ook een kant en klare oplossing van Juwel, dwz als je bak dezelfde maten heeft als de nieuwe types.
De panorama was geloof ik. 80 breed en dan zou die vd Rio125 kunnen passen.
 
Zou gaan voor bridgelux EB strips, die hebben (ook) geen heatsink nodig maar gaan wel als een tiet.
Met hun +150Lm/W efficiëntie en een CRI >80 is het ongeëvenaard.
Is alleen wel ff wat meer werk dan die plakstripjes...
+1

Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik vergat maar zeker belangrijk is. (Werken die mensen trouwens met COB leds? Ze lijken erop.) Plakstripjes zou ik trouwens laten voor wat die zijn...

https://www.digikey.com/en/product-highlight/b/bridgelux/eb-series-modules
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of de EB ook echt onder de COB engines vallen.

Maar bridgelux is wel voornamelijk COB engines
 
De panorama die ik heb is 100 breed 40 diep en 40 hoog.Dus 160 liter. Gaat af 2 maal schuine hoek van 25 liter.

Ff volgende:
In al mijn onwetendheid heb ik een soort van verlanglijstje gemaakt waaraan het volgens mij moet voldoen.
.5 watt per liter. 60/80 lumen per liter. helderheid 1500 lux.

Je mag me uitlachen.
 
De panorama die ik heb is 100 breed 40 diep en 40 hoog.Dus 160 liter. Gaat af 2 maal schuine hoek van 25 liter.

Ff volgende:
In al mijn onwetendheid heb ik een soort van verlanglijstje gemaakt waaraan het volgens mij moet voldoen.
.5 watt per liter. 60/80 lumen per liter. helderheid 1500 lux.

Je mag me uitlachen.
Uitlachen doen we niet aan.
Lux heeft niet zoveel met helderheid van doen... Weet je wat, kijk eerst eens even wat al die waarden nu eigenlijk betekenen:

http://solar600-40281.webshopapp.com/informatie/licht-lux-lumen-par-ppfd/
 
Ik ga mijn huiswerk maken. Bedankt tot nu toe. Kom in concreto terug met een paar dagen..
 
Als je voor Bridgelux EB strips gaat, wel even inspuiten met PCB spray. Ik ben er inmiddels achter dat ze onder vochtige omstandigheden niet 100% blijven werken. Ik moet het zelf nog doen, heb nog twee nieuwe staan, bij degenen die er nu inhangen zijn al een aantal LEDs die niet meer werken.
Je kunt ook een plexiglas bescherming maken, als er maar geen condens op de LEDs kan komen.
 
Boven mijn bakje (Juwel 110) hangt LED verlichting Novolux LED 80 10,5 watt, 819 lumen.
 
Ik ben zelf ook bezig met een zelfde soort van project, had eerst wat strips besteld maar deze geven echt te weinig licht in vergelijking met T8 balken zelfs.
Om deze reden heb ik zelf besloten om COB LED's naar eigen specificatie te laten produceren voor dit doel. Echter moeten COB LED's eigenlijk altijd op een soort van heatsink worden gemonteerd, zelf ga ik ze proberen te monteren op een aluminium rond profiel voor LED-strips welke al is voorzien van een heatsink. Zelfs is het beter om bv ook LED-strips in een aluminium profiel te monteren, hoe beter de koeling, hoe langer de LED's zullen mee gaan en meer licht ze leveren.

Ik was zelf niet echt te spreken qua mogelijkheden die producente bieden van producten die al op de markt zijn. Enkel HVP kwam in de buurt met hun goldline welke per kleur is aan te sturen, echter sprak de combinatie van de verschillende kleuren van hun product mij niet zo aan. Hun aandeel rode LED,s wat in hun RGB LED zit verwerkt in combinatie met het aandeel witte LED's vind ik niet goed afgewogen.

De COB LED die ik zelf laat maken heeft op 3 rode LED's en 1 blauwe LED op 4 koud-witte LED's. Water absorbeert namelijk rood licht terwijl blauw er diep doordringt. Als je naar groeilichten voor kasplanten kijkt dan zie ook daar dat het aandeel rood hoger is dan blauw, meestal 1 op 4. Daarnaast bevat het koud-wit licht voldoende blauw. Groen is voor planten nagenoeg overbodig aangezien deze groen licht reflecteren, het groene licht dat planten evt. nodig zouden hebben zit al in het witte licht.

Dit is wat dat betreft mijn ervaring met het zelf bouwen van LED verlichting, wellicht dat wij elkaar op deze manier een beetje kunnen helpen. Ben benieuwd voor welke LED's jij uiteindelijk gaat.
 
Dit hangy boven mijn (planten-)bak:
Beschrijving verlichting:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (per witte led 3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (per led 660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (per witte led 8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (per led 470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden



Voor mij én mijn planten geeft dit een perfecte verhouding, ook qua kleur, om tot een optimale groei te komen.
 
Ik ben zelf ook bezig met een zelfde soort van project, had eerst wat strips besteld maar deze geven echt te weinig licht in vergelijking met T8 balken zelfs.
Om deze reden heb ik zelf besloten om COB LED's naar eigen specificatie te laten produceren voor dit doel. Echter moeten COB LED's eigenlijk altijd op een soort van heatsink worden gemonteerd, zelf ga ik ze proberen te monteren op een aluminium rond profiel voor LED-strips welke al is voorzien van een heatsink. Zelfs is het beter om bv ook LED-strips in een aluminium profiel te monteren, hoe beter de koeling, hoe langer de LED's zullen mee gaan en meer licht ze leveren.

Ik was zelf niet echt te spreken qua mogelijkheden die producente bieden van producten die al op de markt zijn. Enkel HVP kwam in de buurt met hun goldline welke per kleur is aan te sturen, echter sprak de combinatie van de verschillende kleuren van hun product mij niet zo aan. Hun aandeel rode LED,s wat in hun RGB LED zit verwerkt in combinatie met het aandeel witte LED's vind ik niet goed afgewogen.

De COB LED die ik zelf laat maken heeft op 3 rode LED's en 1 blauwe LED op 4 koud-witte LED's. Water absorbeert namelijk rood licht terwijl blauw er diep doordringt. Als je naar groeilichten voor kasplanten kijkt dan zie ook daar dat het aandeel rood hoger is dan blauw, meestal 1 op 4. Daarnaast bevat het koud-wit licht voldoende blauw. Groen is voor planten nagenoeg overbodig aangezien deze groen licht reflecteren, het groene licht dat planten evt. nodig zouden hebben zit al in het witte licht.

Dit is wat dat betreft mijn ervaring met het zelf bouwen van LED verlichting, wellicht dat wij elkaar op deze manier een beetje kunnen helpen. Ben benieuwd voor welke LED's jij uiteindelijk gaat.
https://www.ledgroupbuy.com/lumia-led/

Zoiets?
 
Meer iets als op de onderstaande foto enkel dan 100x12mm met 1 watt blauw, 3 watt rood en 4 watt koud-wit 7000K aan Epistar LED's chips er in. Aan beide zijde komen dan soldeer-pads zodat ik ze aan elkaar kan solderen en je een soort van led-strip krijg.

41eR%2BAk9AwL.jpg
 
Ja, elke kleur krijgt een aparte soldeer-pad op de COB zodat elke kleur afzonderlijk is aan te sturen. Het is niet de bedoeling om elke COB afzonderlijk aan te sturen maar dat zal evt wel kunnen.
 
Ja, elke kleur krijgt een aparte soldeer-pad op de COB zodat elke kleur afzonderlijk is aan te sturen. Het is niet de bedoeling om elke COB afzonderlijk aan te sturen maar dat zal evt wel kunnen.
Linkje van de fabrikant toevallig?
Ben wel benieuwd waar het vandaan komt
 
Sorry, linkje naar de fabrikant ga ik niet zomaar op het forum zetten. Ik heb best wel wat tijd ook wel een paar honderd euro zitten aan het ontwerp en ontwikkeling van die COB. Zit er niet op te wachten dat indien die COB straks goed blijkt te werken dat er een commerciële partij de door mij ontwikkelde COB gaat laten produceren daar.
 
Jaja, je denkt dat de “grote” fabrikanten als kessil, aqualumination, fenix, daytime, etc met jouw ontwerp ervandoor gaan?
 
Nee, die partijen hebben zelf genoeg geld om iets te ontwerpen. Maar er zijn zat van die LED-strip jongen op internet te vinden die heb mogelijk wel interessant vinden. De productie van een COB stelt werkelijk niets voor, het is gewoon een soort van 3D printer die mini chips op een aluminium PCB lijmt en soldeer.

Mocht mijn COB goed werken en er zijn straks zelfbouwers die de zelfde COB willen gebruiken dan valt dat altijd te regelen. Voor nu laat ik het er even bij aangezien de COB nog in productie zijn. Het gaat om een klein aantal en die proppen ze er ergens tussen de grote klanten als daar tijd voor is. Ik moet dus nog even wacht voordat ik mijn COB's in handen heb en kan gaan testen. Zodra ik ga bouwen zal ik wel een bouwverslag posten ergens aangezien ik nu min of meer iemand anders zijn topic aan het kapen ben.
 

Terug
Bovenaan