Gebruik Voltcraft ph meter

  • Onderwerp starter Honeybadger
  • Startdatum

H

Honeybadger

Guest
Omdat ik vrij goede reacties las kocht ik onlangs deze ph meter van voltcraft https://www.conrad.be/p/voltcraft-pht-02-atc-ph-meetstick-0-14-ph-101137.

Ik vraag me een paar zaken af waar andere gebruikers misschien een antwoord op hebben:

-hoe vaak kalibreren jullie dit toestel? De gebruiksaanwijzing zegt na bvb na tien metingen maar ook nadat de pen een paar dagen niet is gebruikt. Betekent dit dan dat je telkens moet kalibreren als je maar eenmaal per week meet?

-hoe pakken jullie de kalibratie aan (in wat voor reservoir) om zo weinig mogelijk van de buffervloeistof te gebruiken? Ik veronderstel dat deze vloeistof maar eenmalig kan gebruikt worden?

-wanneer de pen enkel voor aquaria gebruikt wordt is reinigen met demi water voor en na elke meting genoeg om de pen proper te houden of moet er ook nu en dan eens gereinigd worden met reinigingsvloeistof?
Zo ja: welke vloeistof gebruik je dan best?
Is gewoon spoelen met demiwater door te roeren met de pen genoeg tussen twee metingen?

-de afgesloten schroefdop is handig om de elektrode vochtig te houden maar leggen jullie de pen neer of bewaren jullie ze in staande positie? Ook al lekt er niets in liggende positie lijkt het me niet ondenkbaar dat de elektrode deels boven de vloeistof komt te liggen wanneer de pen neerligt of is dat niet zo?

-hoe frequent is de elektrode aan vervanging toe? Merk je dit doordat de kalibratie niet meer lukt of wat zijn de signalen van een versleten elektrode?

-eventueel nog tips van andere gebruikers qua gebruik, onderhoud of andere truukjes om de levensduur zo lang mogelijk te houden?
 
En ook nog:

-wanneer je een tijdje (over een periode van een paar uur) aan het meten bent (bvb om een ph profiel te maken) kan je de pen dan tussentijds in demiwater zetten of beter telkens in de bewaarvloeistof?
 
Ik heb deze ook en calibreer echt niet zo vaak. Ik denk na 15-20 metingen en dan gebruik ik een leeg medicijnbekertje van de apotheek. daar doe ik de vloeistof in en calibreer hem zo. Ik reinig hem eens per 3 maanden denk ik en spoel hem na gebruik af met osmose of kraanwater en dan even droog blazen en droog maken met een doek. Ik bewaar hem liggend gewoon. De electrode ligt dan wel deels bloot maar er kan wel bewaarvloeistof in de electrode trekken. Op den duur meet hij ook na ijken niet meer zuiver en dan vervang ik de electrode.
Niet gebruiken zal de levensduur verlengen:D;)
 
Dit vond ik laatst

Ph bewaar vloeistof
Om een 3 molair oplossing te maken moet in 1 liter 3 mol KCL oplossen. De molmassa van KCl is 74,5 gram/Mol, K=39 en Cl=35,5, oftewel je moet 223,5 gram in een liter oplossen. In 100 ml dus 22,35 gram. De hoeveelheid kijkt niet echt super nauw, dus ongeveer deze hoeveelheid. Liefst gedemineraliseerd (gedestilleerd) water. Voor 4 mol oplossing pas je de hoevbeelheden eenvoudig aan.
 
Denk dat afspoelen met deze vloeistof ook beter is dan met osmose water.

Ahzo. Voorlopig doe ik het nog met demiwater maar ik krijg normaal binnenkort wat KCl poeder binnen dus vanaf dan is spoelen met de bewaarvloeistof een optie. In de originele verpakking zit er namelijk maar een nano (misschien zelfs eerder pico)-hoeveelheid bewaarvloeistof :br: dus momenteel is dat niet echt te doen...
 
Ahzo. Voorlopig doe ik het nog met demiwater maar ik krijg normaal binnenkort wat KCl poeder binnen dus vanaf dan is spoelen met de bewaarvloeistof een optie. In de originele verpakking zit er namelijk maar een nano (misschien zelfs eerder pico)-hoeveelheid bewaarvloeistof :br: dus momenteel is dat niet echt te doen...
De drogist is het aan het zoeken :D

http://www.salamanderdelft.nl
 
Klopt en dan zou je wat meer kunnen bestellen om vooruit te kunnen maar goed als je het in de buurt kan kopen dan is dat beter.
 

Terug
Bovenaan