Gatenziekte bij Discussen.


Memmo

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2010
Berichten
1,135
Locatie
Apeldoorn
Website
www.aquaforum.nl
Beste Forumgenoten.

Twee van mijn discussen hebben regelmatig gaten ten gevolge van Flagellaten en ik heb mijn hele bak ook een paar keer behandelt met eerst flagellol en daarna met octocil van manaus.
Laatste behandeling heb ik begin juni gedaan en na een week pauze heb ik kuur herhaald.
Gisteren zag ik tot mijn schrik dat wederom dezelfde discussen weer last van gaten hebben.
Ik heb geen witte ontlasting kunnen waarnemen.

Wat ik doe:
Mijn bak +/- 560 liter netto.
Twee buitenfilters Eheim pro3 en JBL greenline 1500 houden mijn bak schoon.
Verwissel per week 50%.
Waterwaardes zijn normaal (getest met druppels na dag 5)
Temperatuur 29 graden
Voeg na waterwissel discusklei toe.
Voer 3 keer per dag en voeg om de dag 1x mineralen door voer.
Voeg elk maand zout toe.

Ik ben een beetje einde raad en hoor graag jullie mening.
Hierbij een foto
IMG_20200415_133051.jpg
 
Weet je zeker dat het door flagelaten komt?
Het kan ook een mineraal gebrek zijn.
Voer je wel goed afwisselend met goede mineraal rijke voeding?
Doe je losse mineralen in het water?
Wat is je KH en GH?
 
O ik lees niet goed.
Veel te vroeg nog.

Je hebt al mineralen en klei toegepast.
Welke klei?
Kusuri klei is erg goed komt uit de koi wereld.
 
Las er iets over en kwam op deze site veel info tegen over ziekten:

 
Weet je zeker dat het door flagelaten komt?
Het kan ook een mineraal gebrek zijn.
Voer je wel goed afwisselend met goede mineraal rijke voeding?
Doe je losse mineralen in het water?
Wat is je KH en GH?
Ik weet zeker dat het door flagellaten komt.
Eerste keer dat ik de ziekte had heb ik contact genomen met een kweker en die heeft mij geadviseerd om mineralen te gebruiken.
Ik heb toen Diprolal meegekregen en uiteraard ook medicatie.
Sinds twee maanden gebruik ik Kusuri klei.
KH =5 en GH 3 en PH 6,8.
Voer afwisselend, discusgranulaat van Sera, krill, mysis, artemia, witte en zwarte mug, cyclops.
Om de dag voeg ik Vita spray van Colombo door het granulaat omdat deze de vitaminen het beste absorbeert.

Las er iets over en kwam op deze site veel info tegen over ziekten:

Probleem is dat de ziekte steeds weer bij twee dezelfde vissen terugkomt.
Ze genezen wel maar na een maand of twee begint de ellende .
Om regelmatig medicatie te gebruiken schiet het ook niet op.
Er is mij gezegd om deze twee op te offeren maar dat zie ik als laatste redmiddel.
Ik test zelf regelmatig en laat ook door anderen (intratuin hier) testen en we komen ongeveer op dezelfde waardes uit.
 
Ik weet zeker dat het door flagellaten komt.
Eerste keer dat ik de ziekte had heb ik contact genomen met een kweker en die heeft mij geadviseerd om mineralen te gebruiken.
Ik heb toen Diprolal meegekregen en uiteraard ook medicatie.
Sinds twee maanden gebruik ik Kusuri klei.
KH =5 en GH 3 en PH 6,8.
Voer afwisselend, discusgranulaat van Sera, krill, mysis, artemia, witte en zwarte mug, cyclops.
Om de dag voeg ik Vita spray van Colombo door het granulaat omdat deze de vitaminen het beste absorbeert.


Probleem is dat de ziekte steeds weer bij twee dezelfde vissen terugkomt.
Ze genezen wel maar na een maand of twee begint de ellende .
Om regelmatig medicatie te gebruiken schiet het ook niet op.
Er is mij gezegd om deze twee op te offeren maar dat zie ik als laatste redmiddel.
Ik test zelf regelmatig en laat ook door anderen (intratuin hier) testen en we komen ongeveer op dezelfde waardes uit.


Erg vervelend dat er twee van de Discussen continu gatenziekte blijft terug komen wat goed kan helpen is elke week na een waterwissel gewoon diploral blijven toevoegen of om de 2 weken na de water wissel Diploral toevoegen.
Zelf voeg ik ook diploral elke 2 weken toe na een grote waterwissel en heb er geen nadelige gevolgen van gezien of ondervonden dus het zou een optie zijn.
Blijf de gatenziekte toch elke keer weer terug te komen dan zijn deze vissen waarschijnlijk zwak geworden of deze waren dat al vanaf dat je ze kocht en soms kan je er weinig aan doen dan deze vissen toch op te geven omdat vaak de problemen blijven en terug komen.
Jammer en zielig maar beter ook voor deze Discussen die natuurlijk net als al je andere Discussen niet beter er van worden als je maar elke keer medicijnen gaat gebruiken.
Dus mocht Diploral ook niet helpen als je er voor kiest dit te proberen na de waterwissel dan vrees ik toch dat je beter afstand kan doen van deze twee Discussen hoe triest het soms ook kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
O ik lees niet goed.
Veel te vroeg nog.

Je hebt al mineralen en klei toegepast.
Welke klei?
Kusuri klei is erg goed komt uit de koi wereld.
en weet je wat daar in zit als hoofdbestandeel.....https://nl.wikipedia.org/wiki/Montmorilloniet
zelfs kattebak korrels worden daarvan gemaakt.....
Dan geef ik toch liever de voorkeur aan goede oplosbare samengestelde mineralen....diploral...ook nog eens heel goed voor je planten.
 
en weet je wat daar in zit als hoofdbestandeel.....https://nl.wikipedia.org/wiki/Montmorilloniet
zelfs kattebak korrels worden daarvan gemaakt.....
Dan geef ik toch liever de voorkeur aan goede oplosbare samengestelde mineralen....diploral...ook nog eens heel goed voor je planten.

Kwekers bevelen kusuri juist wel aan.
Diploral heb ik na elk kuur gebruikt.
Een maand lang na elk waterwissel daarna elk maand.

Kan je ze apart zetten op 35 graden?

Op dit moment niet Steven .
Ik ben bezig om de Trofis 800 leeg te halen en ga het ook als Q bak gebruiken.
Dan zou het wel kunnen.

Vandaag toch maar gekozen voor een kuurtje met Octocil.
Mag er tijdens het kuurtje gewoon gevoerd worden?
De één zegt van wel en ander weer niet.
 
Ivm waterbelasting door de medicatie zou ik het persoonlijk niet doen. Een kuur is geen voer, bij mij

Dank je Steven.
Ik had ergens gelezen dat met voedsel medicatie in de darmen krijgen.
Ik voer ze ook niet tijdens kuren.
 

Terug
Bovenaan