Gaten in planten, overstappen bemesting


Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
295
Leeftijd
45
Hoi allemaal,

Na een periode van medicatie kuren in de bak hebben de planten wel wat minder aandacht gehad. Ik voeg sinds start van de bak AIO van planted box toe. Liep goed. Nu merk ik dat er in enkele planten gaten ontstaan. Ik weet dat de nitraat aan de lage kant is. ga ik nu de AIO ophogen of overstap maken naar Estimative Index en zelf de voeding mengen? Naast de voeding in de waterkolom heb ik de bodempillen van @tuinkabouter bij de wortels zitten. Ik voeg geen CO2 toe.

Wat is jullie ervaring?
 
Je hebt toch een ancistrus in je bak? die knagen graag aan bijv. echinodorussoorten en anubias bij gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, op te lossen door gevarieerder groenvoer te serveren
 
Heb L nummers in bak idd. maar in combi met de gele randen op sommige plekken... dacht ik aan voeding.
Ik zal eens wat meer tabletten en courgette erin doen. Maar dat eten ze al best goed dacht ik...
 
Het kunnen ook gewoon oude bladeren zijn....
Gewoon weg snoeien en de nieuwe groei in de gaten houden. Als die gezond is dan is er naar mijn mening niks aan de hand.....
 
Heb je een foto van de aangetaste planten?
Jazeker…
.
4C874AFE-B41A-47CB-8608-4CA4946AD942.jpeg
E1FFC2C3-5D77-497D-BD8B-23D86627CB11.jpeg
 
Wanneer ik deze foto's zie denk ik niet aan vraat. Gaatjes en zwart wordende bladeren, zoals op de tweede foto, wijzen namelijk op een zelfde oorzaak. Fosfaat tekort!

Wanneer je bezig bent met medicamenten is het overigens zaak dat je inderdaad je planten sterk houdt door hun voeding aan te passen. Vaak gebeurd juist het omgekeerde en denk men; omdat ik problemen in mijn bak heb moet ik maar even niet kijken naar mijn bemesting.

Ik zou geen All in one voeding verhogen maar alleen de tekorten aanvullen. En dat kan maar hoeft niet beslist EI te zijn.
 
Wanneer ik deze foto's zie denk ik niet aan vraat. Gaatjes en zwart wordende bladeren, zoals op de tweede foto, wijzen namelijk op een zelfde oorzaak. Fosfaat tekort!

Wanneer je bezig bent met medicamenten is het overigens zaak dat je inderdaad je planten sterk houdt door hun voeding aan te passen. Vaak gebeurd juist het omgekeerde en denk men; omdat ik problemen in mijn bak heb moet ik maar even niet kijken naar mijn bemesting.

Ik zou geen All in one voeding verhogen maar alleen de tekorten aanvullen. En dat kan maar hoeft niet beslist EI te zijn.

Oké…. Ik heb gedurende de kuur gewoon de AIO toegevoegd. Niet meer dan de wekelijkse aanbevolen hoeveelheid. Door vele waterwissels denk ik idd dat de planten daar minder voeding hebben gehad. Ik denk er nu dus over om over te stappen naar zelf mengen volgens de EI. Of is AIO beter en voeg ik nitraat en fosfaat extra toe?
 
Laatst bewerkt:
Oké…. Ik heb gedurende de kuur gewoon de AIO toegevoegd. Niet meer dan de wekelijkse aanbevolen hoeveelheid. Door vele waterwissels denk ik idd dat de planten daar minder voeding hebben gehad. Ik denk er nu dus over om over te stappen naar zelf mengen volgens de EI. Of is AIO beter en voeg ik nitraat en fosfaat extra toe?
Of iets beter is? Dan zou ik elke voedingssoort moeten testen. Maar omdat ik dat nooit heb gedaan kan ik er geen uitspraak over doen. Wel kan ik zeggen dat de bemesting van aquariumbemesting.nl mij altijd goed is bevallen. Ik kocht de poeders die je zelf aanlengt met water. Als microvoeding Tenso cocktail en kaliumnitraat en kaliumfosfaat als macro. Zo kan je bovendien nauwkeuriger bemesten bij gescheiden soorten. Als bodemvoeding kocht ik graag kleibolletjes mix die ik dan bodendien mengde met lateriet. EI heb ik nooit gevolgd, ik geloof meer in exact voeden waarbij ik de planten bekeek. Zij zijn de beste verklikkers op dat gebied. Maar dit is dan gewoon mijn manier.
 

Hier een overzicht van Corne en als ik het goed begrijp zou elk merk dan wel goed zijn om te gebruiken ondanks wat onderlinge verschillen.
 

Hier een overzicht van Corne en als ik het goed begrijp zou elk merk dan wel goed zijn om te gebruiken ondanks wat onderlinge verschillen.

Dank je wel! Ik denk dat ik overga naar de vloeibare complete mix van aquariumbemesting.nl. Zit ook nitraat en fosfaat in. Eens kijken wat die brengt. Mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik altijd nog extra fosfaat toe gaan voegen.
 
Denk toch dat er ook stiekem iemand aan het knagen is, blad op tweede foto lijkt net of je rupsje nooitgenoeg in je bak hebt zitten:DD
 
Denk toch dat er ook stiekem iemand aan het knagen is, blad op tweede foto lijkt net of je rupsje nooitgenoeg in je bak hebt zitten:DD
Zou kunnen idd dat l nummers nooit genoeg hebben haha ;)
 

Terug
Bovenaan