Garnalenparadijsje van Elleoj


E

Elleoj

Guest
Daar ben ik weer, na enige tijd van afwezigheid. :) Eind 2015 heb ik ivm een verhuizing de 60 cm opgedoekt en op zolder gezet. Maar het bleef kriebelen en toen ik gratis een 30l bakje kon ophalen heb ik m'n kans gegrepen om een garnalenparadijsje te starten. Helaas bleek die na goed schoonmaken boordevol krassen te zitten. Heel jammer, want ik vond het model juist zo leuk. Dus weer weggegeven aan iemand die dat minder erg vond.


2017-05-12 14.21.08 HDR.jpg
Deze werd het dus niet...


Na enig speuren op Marktplaats voor een klein prijsje een bakje van 40x20x40 opgehaald met 5 kegelvlekjes en 4 dwergcodydora erin. Als eerste geregeld dat de kegeltjes bij mijn zwager en schoonzus in het aquarium erbij mogen zodra we weer een keertje bij hen komen. Zij hebben een groot aquarium (geloof een 1.00 of 1.20) en het visbestand van mijn vorige aquarium is daar ook geadopteerd. Kunnen ze daar lekker baantjes trekken op hun oude dag, want ze zijn al minimaal 5 jaar oud. Tot die tijd zitten ze nog in een veeeeel te klein aquarium, maar daar is dus al een oplossing voor. ;-)


Toen ik bij de verkoper kwam was het aquarium helemaal groen, de verlichting kapot, al nagenoeg leeggehaald voor transport en het filter was al een tijdje uit het water gehaald. Even overwoog ik om de boel af te blazen, omdat de bak zelf erg tegenviel, maar toch de gok gewaagd. Thuis de kalkaanslag weggehaald, van de achterkant de voorkant gemaakt (ook weer ivm krassen) en van buiten de achterwand snel zwart geschilderd. Na deze bliksemoperatie de visjes weer teruggezet en goed in de gaten gehouden omdat het natuurlijk alles behalve ideaal is om zo te 'herstarten'. De kapotte verlichting vervangen voor een Juwel Novolux Led 40, die ik zo met de bijgeleverde zuignapjes in de kap kon ophangen. Na een paar weekjes rust de bodem vervangen van zwart (vrij scherp) gravel naar zand voor de cory's. Die begonnen gelijk lekker te grondelen, dus blij dat ik dat gedaan heb!



2017-05-22 18.45.59.jpg
Het begint al een beetje ergens op te lijken.



Ook heb ik een flink stuk spiderwood toegevoegd waar ik mos op heb gebonden en een klein blijvende valisneria geplant. Bij twee verschillende mensen groepjes vuurtjes opgehaald en nu is het voorlopig zo goed als klaar en laat ik de boel met rust. Helaas is vorig weekend een kegeltje gaan hemelen, en de overige vier gaan dus nog naar een beter huisje (maar die wonen helaas niet om de hoek). De garnalen doen het prima, zie regelmatig spookjes (vervellingen) en er zijn ook al een aantal dames zwanger. Hiep hoi!

2017-06-09 14.11.22.jpg

Stand van zaken op dit moment. Baal wel van de kaamlaag die ik maar niet weg krijg...

Enige waarover ik nu nog in dubio zit is of ik het Aquaclear hang on filter blijf gebruiken dat erbij zat (een waarvoor een flinke uitsparing in de kap zit). Voordeel daarvan is dat ‘ie behoorlijk stiller dan de Superfish Aquaflow 50 is en bovendien past het garnalenkorfje van het externe filter dat nog op zolder staat er op. Nadeel is dat ‘ie daardoor wel een cm of 10 van de muur moet staan en je geen invloed hebt op waar de stroming heengaat. Dat is bij de aquaflow 50 dan weer geen issue. Ik laat ze er voorlopig even allebei inhangen en beslis later pas. Aquarium staat nu nog op de eettafel, maar ik heb zojuist een mooi kastje gekocht dat op het plekje past dat ik in gedachten had. Die moet eerst geschilderd worden, en als ‘ie dan op z’n definitieve plekje staat kan ik een beslissing nemen over het filtertje.

2017-06-09 14.11.42.jpg
Best een hoop ruimte, en dat pas waarschijnlijk niet op het kastje... (of het hele kastje moet een cm of 5 van de muur staan. We gaan het tzt zien, eerst het kastje opknappen.
 
Leuk bakje en ik gebruik zelf bij de garnalen de Aquaell mini pat of de SF aquaflow 100.
 
Thnx! Ik ga er eens naar kijken.

Nog even een foto by night, zonder hinderlijke reflecties.
IMG_1373.JPG
 
zeer leuk, een echt garnalen paradijs :)

hoe lang draait dit bakje nu? denk dat als de vissen eruit zijn de kaamlaag snel verdwijnt.
zou zelf voor de aquaell pat mini gaan :)
 
Wat een leuk projectje. Ga ik zeker blijven volgen!
 
Dank allen!

@RichD1011 draait nu een week of 6. Die vissen eruit gaat inderdaad asap gebeuren, hoewel ik de cory's wel erg leuk vind en wil houden. Nog even uitzoeken welke het precies zijn en wat ze nodig hebben.
 
Hoi! Wat betreft de cory's, misschien ben ik de enige hier maar ik heb niet zulke goede ervaringen met de mini-cory's (in mijn geval de hastatus) en garnalen samen. De cory's kwamen er bijna niet aan te pas met eten want de garnalen waren sneller en joegen de visjes gewoon steeds weg, ook als ik op meer plekken tegeljk in de bak voerde. Nogmaals, misschien ben ik de enige met die ervaring maar ik wilde het wel even delen.
 
Hoi! Wat betreft de cory's, misschien ben ik de enige hier maar ik heb niet zulke goede ervaringen met de mini-cory's (in mijn geval de hastatus) en garnalen samen. De cory's kwamen er bijna niet aan te pas met eten want de garnalen waren sneller en joegen de visjes gewoon steeds weg, ook als ik op meer plekken tegeljk in de bak voerde. Nogmaals, misschien ben ik de enige met die ervaring maar ik wilde het wel even delen.

Ja, daar zit mijn twijfel ook een beetje op dit moment, vind het heel lastig inschatten of ze genoeg te eten krijgen! Ik voer tabletten die naar de bodem zakken en daar gaan ze dan wel een beetje in de buurt grondelen. Maar ik twijfel ook omdat ik tegenstrijdige berichten lees over de grootte van de bak. Ik denk dat ik het voorlopig even aankijk. Zal als ik betere foto's heb ook even een topic in identificatie openen, want ben er ook niet zeker van welke ik nou precies heb. :D
 
Ziet er leuk uit met al die plukjes mos, maar dit zal nog wel doorgroeien tot 1 grote bos.
De cory's, zijn dat niet de C. paleatus of de C. habrosus?
 
Het zijn in elk geval minimaal twee soorten. Van deze (de achterste op de 1e foto) vermoed ik dat het de corydoras habrosus is. Hier heb ik er 1 van.
2017-06-13 17.12.54.jpg
2017-06-13 17.19.30.jpg


Het tweede visje, waarvan ik er drie heb, heb ik nog niet kunnen terugvinden. Lijkt iets ranker dan de corydoras, en de visjes onderling hebben elk ook weer echt een eigen kleurenpatroon.

2017-06-13 17.16.49.jpg
2017-06-13 17.17.46.jpg
2017-06-13 17.18.15.jpg
 
Kleine update van m'n bakkie. De kegelvlekjes zijn naar schoonzus en zwager waar ze alle ruimte hebben. Blijven leuke visjes, maar niet voor in de garnalenbakje.
IMG_1685.JPG

Het wordt al lekker woest in sommige hoekjes. Het mos groeit fijn, de Anubis heeft nieuwe blaadjes en de valisneria maakt uitlopers.

IMG_1686.JPG

Baby's

IMG_1691.JPG

Een totaaltje van hoe het er nu bij staat. Kastje waar 'ie op komt is geverfd en staat klaar, ga denk ik zondagmiddag rustig verhuizen. Zo op de eettafel is ook erg gezellig, maar wij krijgen toch best regelmatig zoveel eters dat ik de tafel van de muur trek om genoeg plaats te hebben.
 
Leuk hoor, maar ik zou wel naar de filter kijken want kleine garnalen gaan makkelijk tussen die spijlen door. Ik gebruik de Aquaell mini pat daarom nu bij de garnalen.
 
Leuk hoor, maar ik zou wel naar de filter kijken want kleine garnalen gaan makkelijk tussen die spijlen door. Ik gebruik de Aquaell mini pat daarom nu bij de garnalen.
Dat filter staat uit (te lui om 'm eruit te halen), want maakt te veel herrie. Over de inlaat van het hang on filter aan de achterwand zit een garnalenkorfje, ga er vanuit dat dat afdoende moet zijn. :)
 
De grote verhuisdag is geweest! Hoewel het enorm meeviel, binnen een half uur was het gefixt. Goede voorbereidingen zijn het halve werk, en zo. ;)


Al eerder had ik een lelijk bruin kastje geschilderd en van nieuwe greepjes voorzien.
IMG_1469.JPG


Een tijdje zitten twijfelen of ik m links naast de bank of rechts naast mn stoel zou zetten. Het kastje is naast de stoel gekomen, zodat ik lekker kan kijken vanuit mijn stoeltje waarin ik graag zit te lezen en te haken. Met wat kartonnetjes waterpas gezet.

IMG_1715.JPG


Vervolgens het aquarium op de tafel vrijwel helemaal leeggemaakt. Dat wil zeggen, garnalen en vissen erin gelaten en op een paar cm na al het water afgeheveld. 2,5 emmer later snel het aquarium verplaatst naar zn nieuwe plekje. Al eerder had ik een yogamatje op de juiste maat gesneden om onder het aquarium te zetten voor evt. oneffenheden. Niet dat die er zijn, maar goed, het voelt wel fijn dat 'ie eronder ligt.

IMG_1716.JPG


Vervolgens kon het water er weer in terug. Toen het aquarium op de eettafel stond zette ik gewoon een stoel op tafel zodat ik het rustig kon overhevelen, maar daar moest ik iets anders voor verzinnen. De emmers op de keukentrap zetten leverde ook niet genoeg hoogteverschil op. Dan maar met de tuingieter een stortregen nabootsen. Even later was het aquarium weer vol. Stekkerblok netjes weggewerkt, lichtknopje tegen de zijkant van het kastje vastgezet (tijdschakelklok komt nog) en het was alweer klaar. Mijn stoeltje op z'n plek en tijd om te genieten.

IMG_1717.JPG


Inmiddels staat het bijna een week op zn nieuwe plekje. De plantjes zijn ook weer gegroeid. Ik merk dat de Cory's als de lamp aangaat mooi op kleur zijn, maar als ik 's avonds het licht uit doe zijn ze flets. Lijkt me geen goed teken, dus ik hoop dat het oppervlakte snel volgroeit met planten om het licht wat te temperen.

IMG_1766.JPG


Levend schilderijtje. Kan er uren naar kijken!
 
Mooi bakje zo, ik denk dat een beetje mos of een kleinbladerige plant op de grond ook dankbaar word gevonden door de bewoners.
 
Wat heb je het kastje leuk opgeknapt! Is een heel gezellig hoekje geworden zo.
 
Mooi bakje zo, ik denk dat een beetje mos of een kleinbladerige plant op de grond ook dankbaar word gevonden door de bewoners.


Smaken verschillen maar ik zou het zo laten;). Als het mos op het hout gaat groeien dan zit er denk ik voldoende in en zo hou je wel mooi het zicht op de garnalen. Ik heb zelf ook de bak alleen voorzien van wat mos eigenlijk om zo de garnalen goed te kunnen blijven aanschouwen:)
 
Mooi bakje en een erg leuk kastje, prachtig opgeknapt! Greepjes zijn super!
 
Mooi bakje zo, ik denk dat een beetje mos of een kleinbladerige plant op de grond ook dankbaar word gevonden door de bewoners.

Smaken verschillen maar ik zou het zo laten;). Als het mos op het hout gaat groeien dan zit er denk ik voldoende in en zo hou je wel mooi het zicht op de garnalen. Ik heb zelf ook de bak alleen voorzien van wat mos eigenlijk om zo de garnalen goed te kunnen blijven aanschouwen:)

Ik ga van beiden een beetje doen :D via EBay zaadjes gekocht voor een bodembedekker. http://m.ebay.com/itm/Aquarium-Plan...er-Plants-Seeds-Fish-Tank-Decor-/142109300058

Eigenlijk bedoeld voor als je een dry start doet met een scape, maar ga kijken of het lukt om die "dry start" in een bakje te doen en dan het matje te verhuizen naar m'n bakkie. Maar de Cory's moeten ook naar hartelust kunnen blijven grondelen, dus de bodem komt er niet vol mee.

Verder planaria ontdekt. Voorlopig even aankijken of afzuigen voldoende is om te voorkomen dat het een plaag wordt. Gezien de babyboom aan garnaaltjes hebben ze er geen last van en mogen ze blijven zitten. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan