Garnalenbakje van Patrix


Ja je filter is eigenlijk te klein voor je aquarium, moet ik wel eerlijk toegeven dat ik uberhaupt geen fan ben van zulke kleine filtertjes want je hebt totaal geen buffer en de kans dat je bak daardoor in onbalans komt is behoorlijk groot.
Als voorbeeld: op een dennerle 60 cube heb ik een eheim 2224 staan, ik ben ervan overtuigd namelijk dat je beter wat overkill kan plegen dan op het randje spelen.
Fluval U4 wordt aangegeven voor 130-250l bakken, en hier staat die op een 60l bak. Waarom zou dat te klein zijn?
De belasting is ook niet onredelijk hoog denk ik met die bezetting.
 
Fluval U4 wordt aangegeven voor 130-250l bakken, en hier staat die op een 60l bak. Waarom zou dat te klein zijn?
De belasting is ook niet onredelijk hoog denk ik met die bezetting.
Ik van WC eend adviseer WC Eend oid?
 
Fluval U4 wordt aangegeven voor 130-250l bakken, en hier staat die op een 60l bak. Waarom zou dat te klein zijn?
De belasting is ook niet onredelijk hoog denk ik met die bezetting.
Ja wat een fabriek adviseert qua volume heb ik altijd schijt aan want dat is allemaal theoretisch geleuter. Ik ben meer iemand van de praktijk en kijk naar wat de bak en de bewoners doen en het onderhoud wat gepleegd dient te worden, en dan kan ik uit jarenlange ervaring putten dat dergelijke kleine filtertjes maar voor 1 ding goed zijn: de schroothoop omdat ze een bak nooit lang genoeg stabiel kunnen houden.
Als voorbeeld: deze bak van Patrick is al in zijn derde dag nitriet, mijn bioloog op een plons water van totaal 750 liter (elders had ik het over 2x 1500 liter maar dat was een foutjes, is 2x 750 liter, dus samen 1500 liter) was ik aan het indraaien en de eerste dag nitriet meteen skyhigh (NO2 van een ruime 2) en een dag later geen NO2 meer te meten en de boel was ingedraaid. En dat is het verschil met een groot filter waar je voldoende buffer hebt, en een filter waar je mee op het randje zit
 
Ja wat een fabriek adviseert qua volume heb ik altijd schijt aan want dat is allemaal theoretisch geleuter. Ik ben meer iemand van de praktijk en kijk naar wat de bak en de bewoners doen en het onderhoud wat gepleegd dient te worden, en dan kan ik uit jarenlange ervaring putten dat dergelijke kleine filtertjes maar voor 1 ding goed zijn: de schroothoop omdat ze een bak nooit lang genoeg stabiel kunnen houden.
Als voorbeeld: deze bak van Patrick is al in zijn derde dag nitriet, mijn bioloog op een plons water van totaal 750 liter (elders had ik het over 2x 1500 liter maar dat was een foutjes, is 2x 750 liter, dus samen 1500 liter) was ik aan het indraaien en de eerste dag nitriet meteen skyhigh (NO2 van een ruime 2) en een dag later geen NO2 meer te meten en de boel was ingedraaid. En dat is het verschil met een groot filter waar je voldoende buffer hebt, en een filter waar je mee op het randje zit
Maar dit gaat over enkel garnalen toch? dan is een externe toch wel overkill? ( btw mij zal het roesten of ie een interne behoudt of een externe erop neemt) maar moet toch wel goed zijn voor zulk bezetting?

Ik ga 100% met je mee in de zin als hij ook vissen erin gaat plaatsen (scholen enz) maar enkel garnalen moet de Fluval u4 toch wel goed zijn?
 
Die interne filter van Fluval heeft een volume van 3l, en de eheim .... ook 3l.
Trouwens, Eheim claimt ook dat die goed is tot 180l.

Waar is dan de wetenschappelijke basis om te beweren dat die Fluval niet goed is?
 
Maar dit gaat over enkel garnalen toch? dan is een externe toch wel overkill? ( btw mij zal het roesten of ie een interne behoudt of een externe erop neemt) maar moet toch wel goed zijn voor zulk bezetting?

Ik ga 100% met je mee in de zin als hij ook vissen erin gaat plaatsen (scholen enz) maar enkel garnalen moet de Fluval u4 toch wel goed zijn?
In die geeennoemde cube zitten alleen garnalen, in een andere op maat gemaakte cube ook, beide hebben een eheim 224 erop staan, het is een misvatting dat garnalen niet veel vervuilen, die schijten net zo hard als vissen
 
In die geeennoemde cube zitten alleen garnalen, in een andere op maat gemaakte cube ook, beide hebben een eheim 224 erop staan, het is een misvatting dat garnalen niet veel vervuilen, die schijten net zo hard als vissen
Oke.

Ik heb het zelf ook niet zo met interne filters. ( wat ik hiermee NIET zeg dat interne slecht is) maar ja oke
 
Die interne filter van Fluval heeft een volume van 3l, en de eheim .... ook 3l.
Trouwens, Eheim claimt ook dat die goed is tot 180l.

Waar is dan de wetenschappelijke basis om te beweren dat die Fluval niet goed is?
Het gaat niet om de inhoud qua liters, gaat om het filtermateriaal wat erin zit, overigens is een eheim 2224 een pak groter dan dat interne fluvalfiltertje en is die fluval is echt geen 3 liter inhoud
 
Fluval U4 wordt aangegeven voor 130-250l bakken, en hier staat die op een 60l bak. Waarom zou dat te klein zijn?
Ik heb dit binnenfilter idd ook op een 200 liter aquarium gehad, dit bakje is maar 60 liter dus dit filter is groot genoeg.
Er zit siporax in het midden (goede hand vol) en aan de buitenkanten zit 2 x een medium spons.
en is die fluval is echt geen 3 liter inhoud
3 liter haalt ie niet maar ruim 2 wel. filter is 30 x 10 x 10 cm, voor een bakje van 60 liter moet dit voldoende zijn, en er komen alleen maar garnalen in.
En zonder bezetting zou het voor nu helemaal moeten kunnen natuurlijk, ik heb er gewoon teveel voer in gekieperd vandaar de hoge piek (denk ik) dus maar even 50% ververst om wat afvalstoffen te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om de inhoud qua liters, gaat om het filtermateriaal wat erin zit, overigens is een eheim 2224 een pak groter dan dat interne fluvalfiltertje en is die fluval is echt geen 3 liter inhoud
De eheim 2224 is zonder pompkop 18x18x27 netto inhoud is dus een ruime 8,5 liter
 
1568287388115.png
1568287639985.png


Nu snap ik waarom internet nep is...
 
6 L is container maar 3 Liter is filter volume, schat in dat er 3 manden dan inzitten van 1Liter per mand?
 
6l containervolume, en 3l filtermateriaal.

Lijkt me toch overkill voor een 60l bakkie dat meestal draait op een veel kleiner filter dan die Fluval.

Laat die Fluval nog 2l filtermateriaal hebben, dan is dat nog ruim voor een 60l bak.

De Fluval haalt overigens een opgegeven debiet van 1000l/h tegenover de Eheim van 700l/h.
Laat ze allebei wat optimistisch zijn, dan nog is het meer dan genoeg.
 
Het filter in mijn 60 liter bakje is wel oké idd, dit filter heeft daar eerder op gestaan, met 3 sluierstaarten als bewoners, ja ik weet het bakje was veel te klein voor deze vissen en ze zijn na een paar maanden ook verhuist.

Maar nu het volgende, in dit bakje is de nitriet nu al een week lang hoger dan 4 mg, ik snap er werkelijk niets van, ik ben wat royaal geweest met voeren maar dat is nu al 2 weken geleden.

De meting van vandaag na 18 dagen draaien :juggle:

P9140021.JPG


De bak is goed schoongemaakt voor het indraaien, het filter en de media ook.
Er zit nieuw filterzand in en is ruim beplant, wie het weet mag het zeggen....
 
Heb je nog een extra filter die je mee.kan draaien? Wellicht wat media van je 190l erbij stoppen?
 
Je filter kan het niet bolwerken, daarom meet je nog steeds nitriet, dus nee, je filter is niet oke
 
Je filter kan het niet bolwerken
Er zit niets in qua vis/garnaal, het filter heeft vaker op dit bakje gedraaid, en zelfs op mijn oude 200 liter bak.
Dit filter heeft circa 1,5 liter media op 60 liter, dat moet toch voldoende zijn?

De e902 heeft iets van 5 liter media en dat op 200 liter, die verhouding is dan toch nagenoeg hetzelfde.
 
Heb je nog een extra filter die je mee.kan draaien? Wellicht wat media van je 190l erbij stoppen?
Nee ik heb geen ander filter, er zit ook wat ingedraaide media in uit mijn grote filter.

Die kleine Superfish filtertjes draaien ook op bakjes van 40 of 50 liter, die filtertjes hebben een sponsje ter grote van een luciferdoosje, en dat gaat ook goed.
Dus ik twijfel niet aan mijn formaat filter, en zoals ik al aangaf heeft dit filter al vaker dienst gedaan.
 
Het lijkt me ook dat de filter dat moet kunnen doen want ik had op de 60cm de Aquaflow 100 draaien met enkel een sponsje erin.
 
Exactly
 
Ik heb zo'n vermoeden dat ik de media misschien niet goed heb schoongemaakt, dit heb ik een uurtje laten weken in een chlooroplossing (1/20) daarna goed uitgespoeld en gebruikt.
 
ik zou gewoon water sla vatten als drijf planten da zou je water gemakelijk naar 0 nitraten moeten brengen en dan zul je ook veel minder poep zien
 
da zou je water gemakelijk naar 0 nitraten moeten brengen
Het gaat niet over Nitraat maar Nitriet ;)
En er zitten drijfplanten in de bak, en ook veel snelgroeiers.
 
Het gaat niet over Nitraat maar Nitriet ;)
En er zitten drijfplanten in de bak, en ook veel snelgroeier

aleen het verschil is met water sla of da spul wat ik gebruik dat je groten wortels in het water hebt da filters net wat beter dan da spul wa jij hebt denk ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo'n vermoeden dat ik de media misschien niet goed heb schoongemaakt, dit heb ik een uurtje laten weken in een chlooroplossing (1/20) daarna goed uitgespoeld en gebruikt.
Waarom in een chlooroplossing?
Ik denk dat hier een oorzaak zit.

Persoonlijk word ik ook een beetje kriegel over dat gedoe rondom interne filters telkens. Er is werkelijk helemaal niks mis met intern filters. Ik heb m'n 350 liter laten draaien op 2 interne filters en ging prima. Heb al 10 jaar alleen interne filters en geen problemen.
Dus daar kan het niet aan liggen.
 
Waarom in een chlooroplossing?
Ik denk dat hier een oorzaak zit.

Persoonlijk word ik ook een beetje kriegel over dat gedoe rondom interne filters telkens. Er is werkelijk helemaal niks mis met intern filters. Ik heb m'n 350 liter laten draaien op 2 interne filters en ging prima. Heb al 10 jaar alleen interne filters en geen problemen.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik las in je betta bak dat de waardes behoorlijk schommelde.....
 
Waarom in een chlooroplossing?
Ik denk dat hier een oorzaak zit.

Persoonlijk word ik ook een beetje kriegel over dat gedoe rondom interne filters telkens. Er is werkelijk helemaal niks mis met intern filters. Ik heb m'n 350 liter laten draaien op 2 interne filters en ging prima. Heb al 10 jaar alleen interne filters en geen problemen.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Het is niet de kritiek op het interne filter, maar op het TE KLEINE interne filter, kwestie van goed lezen?
 
Waarom in een chlooroplossing?
Ik denk dat hier een oorzaak zit.
Ik durf het niet te zeggen of dat de reden is, het filter heb ik een paar maanden terug vuil weg gezet, vandaar dat ik met chloor de boel even ontsmet heb.
Daarna heeft het filter in een emmer toch zeker een paar uur gedraaid, waarbij ik steeds vers water toevoegde, dat chloor moet er dan wel uit zijn dacht ik zo.
En na bijna 3 weken draaien zal dit toch geen negatief effect meer mogen hebben?

Heb al 10 jaar alleen interne filters en geen problemen.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Moet ook geen probleem zijn idd, alsze maar genoeg media bevatten, in mijn geval is dat circa 1,5 liter op 60 liter water, moet voldoende zijn.
Maar ik laat het wel draaien, zal vanzelf wel goed komen hoop ik.
 
:koffie:

De nitriet is verdwenen, vanaf zaterdag niet meer gemeten, vandaag dag 22 sinds de opstart en het bakje is blijkbaar gerijpt nu, nog niet eerder zo'n hoge piek gezien, maar nu is het goed:thumbs:
P9180002.JPG


Dit weekeinde ga ik de garnalen overzetten, wordt ook hoog tijd want de populatie is aardig aan het slinken.
 
Plantjes doen het ook goed, groeit niet zo heel hard maar dat hoeft ook niet, slechts een 18 Watt TL buisje en geen Co2
P9180004.JPG


Een paar dagen na de opstart,

P9020034.JPG
 
De Limophlia groeit overigens veel mooier onder deze zwakke belichting, erg compact en veel voller dan in mijn grote bak, best vreemd.....
Op de onderste foto kwamen ze net uit mijn oude bak, op de bovenste foto is goed te zien hoe compact en vol de koppen worden (zonder Co2 en weinig licht)
 

Terug
Bovenaan